Citat:
Ursprungligen postat av
amnyonnoynma
Vet du om det här vittnesmålet finns tillgängligt som ljudfil? Jag tänker eftersom den är från 89... Man bör ha bättre möjlighet till att pricka vad som verkligen menas med "mindre... bastant" om man hör tonfallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Man får tänka på att personen som är "mindre... bastant" följer på ett resonemang om AB. Det går alltså att tolka uttalandet som att det rör sig om någon som är "mindre bastant" än AB. Inte orimligt heller med tanke på ordvalen. Varför annars säga "mindre"? Mindre än vad?
Citat:
Ursprungligen postat av
amnyonnoynma
Så kan det absolut vara. De pratar om AB innan, men inte kan man anklaga AB för att bara bastant? Så om det är en jämförelse med honom måste det verkligen vara en liten benig gubbe.
Om man ser "mindre..." i "mindre... bastant" som en förskönande omskrivning skulle "mindre" stå innan ett annat ord som tillsammans med "mindre" är en eufemism för antagligen fet, eller tjock. Jag kan dock inte komma på vad det skulle vara? Mindre mager, mindre tanig? Detta känns mindre troligt.
Antingen mindre bastant än AB och då är det en ganska smäcker person, eller så är det "mindre... bastant" där "..." egentligen borde vara ett kolon, d.v.s. liten och tjock. Inget stämmer på SE.
Citat:
Ursprungligen postat av
amnyonnoynma
Hur lång var AB?
Går det inte att jämföra med butiksdörren på rekonstruktions-bilden? Karln ser ståtlig ut från sidan.
"Bastant" tycks ha varit ett vanligare uttryck förr, med meningen "kraftig".
Vittnet Charlotte Liljedal säger i ett förhör den 3:e mars 1986, s. 5:
"Det var en man, lite kraftigare tror jag att han var." (AB vid Dekorima.)
Man får komma ihåg att människor generellt var smalare före 90-talet eller nåt, så AB kanske sågs som välbyggd. Eller så har han gått ner ett par kilon mellan mordnatten och rekonstruktionen.
Är den 50-årige mannen i keps alltså rejäl, men "litet mindre kraftig", än AB? Eller är han bara "aningen kraftig"?
Ja, det vore spännande med en ljudfil, som tidigare föreslogs!
P.S. Märkligt att så många blickar drogs till AB. Han var uppenbarligen mer magnetisk än SE, GM, m.fl.
Men det var säkert för att han gömde sig i porten, och bedömdes ha den bästa positionen som vittne.