2021-01-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, expressen-journalisten kom väl sisådär 25 minuter efter mordet, och om jag förstod honom rätt så sa han att han inte hade missat om SE gjort livräddande insatser.
Den gubben hade de nog kunnat klippa bort.
Det stora missförståndet är att man tror att SE sagt att han höll på med livräddning, men det enda han säger är att han varit behjälplig med att vända på Palme, möjligen att han sagt att han trodde att det skulle vara så.
Men det var ju flera som påstår att de var med och vände till framstupa, men inget vittne har ju sett dem heller.
Vad beror det på?
Det är iofs inte så konstigt att man tror att SE deltog i livräddande insatser det sa han ju självatt han gjorde i en intervju(tror det var i Proletären).
I förhör påstod han sig dock inte ha gjort mer än att hjälpt till att vända statsministern i framstupa sidolläge det har du helt rätt i(att sedan inget tyder på att han har gjort det heller är ju en annan femma),
Citera
2021-01-14, 23:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jan A talade alldeles uppenbart med tre personer.
Mannen i den blå jackan som han inte fick något vettigt ur.
Mannen som talade väldigt mycket.
Den något bastanta mannen i 50-60 års åldern med keps.

AH: Pratade du med någon annan person där på platsen? [än mannen i blå jacka]
JA: Ja det kom väl fram nån äldre karl, lite mindre, lite bastant karl, och pratade också va, men vad vi pratade om, det har jag svårt att komma ihåg vad vi diskuterade fram och tillbaks.
Ja, sen var det väl ytterligare nån som bara helt plötsligt dök upp där som pratade väldigt mycket tyckte jag, men vad han pratade om det har jag väldigt svårt att komma i håg.

Liljeroos : kan du ta om det där hur det var med den här mannen med keps?
JA: Ja det var en äldre man, mellan 50-60 års åldern. Vad vi diskuterade och vad vi pratade om, det har jag svårt att komma i håg va. Det var mest vad som skulle göras så att säga.
Liljeroos: I vilket skede fick du kontakt med honom?
JA: Ja, det var väl innan polisen kom va, det hade säkerligen gått tre minuter eller något sånt.
Ja, man undrar ju vad åklagaren Anders Helin egentligen far efter här när han förhör Jan A. Det framkom ju i Uppdrag Granskning för ett tag sedan att man hade lovat vittnen del av belöningen om de kunde hjälpta till med att sätta dit Christer Pettersson i rättegångarna. Kan alltså ett led i den här strategin ha varit att först få bort SE som alternativ gärningsman, genom att ge en felaktig bild av att han skulle ha varit ett vittne på platsen som pratade med Jan A? Och i så fall kan man ju undra om inte Anders Helin själv måste ha trott/insett att gärningsmannen var SE.
Senast redigerad av Draifos 2021-01-14 kl. 23:45.
Citera
2021-01-14, 23:04
Medlem
Citat:
Den enda kända person som passar in på den beskrivningen är SE.
Hur trovärdiga är egentligen förhör som hållits TRE år efter mordet?
Upp till var och en att bedöma men finns ju forskning och annat att kika på om man vill.
Efter så lång tid är inte minnesbilderna riktigt lika bra som kort efter mordet.
Likaså är sannolikheten stor för att vittnena påverkats av media vare sig de vill det eller inte.
Citera
2021-01-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför skulle ett proffs behöva döda Lisbeth? Varför skulle en amatör behöva döda Lisbeth?

Robin Hood missar ett skott om målet rör sig precis i skottögonblicket.
Det vore väl rimligt att man också tystar huvudvittnet för gott?
Jag är förvisso ingen proffsmördare så jag vet inte hur man tänker men det känns ändå rätt logiskt,
Citera
2021-01-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SherlockHolm
Inte särskilt troligt eftersom SE var känd för att vara social och pratglad och vakten säger att de pratade i ett par minuter.
Ja fast SE hade ju bråttom till sitt pendeltåg hem?
Dessutom är det omöjligt att väktaren blandar ihop samtalat med det de hade en annan dag.Förhöret hölls först tre månader efter mordet så det är väl inte helt orimligt?
Två minuter är för övrigt ett rätt långt samtal om man t.ex bara småpratat lite önskat varandra trevlig helg o.s.v.
Vi vet iofs inte vad e samtalade om så det blir väldigt spekulativt.
Vi kan inte dra några växlar alls av detta tyvärr.
Citera
2021-01-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Menar du att ingenting pekar mot SE ?

Då antar jag att du menar att det finns noll på alla GM?
Det måste vara så han och en del andra menar ja.
Det finns ingen annan av oss känd person som har lika mycket som pekar mot sig som just SE har.
Det går inte att trolla bort bara hur mycket de än försöker.
Citera
2021-01-14, 23:17
Medlem
RyanCrockers avatar
I det här förhöret så verkar Lisbet inte ens sett skytten. Enligt Jeppsson så började skytten springa direkt. Lisbet ser bara folk som står stilla.

Lisbet
https://youtu.be/v82svuDs5Es?t=683

Jeppsson
https://youtu.be/zhHFJLV-nGA?t=156
Citera
2021-01-14, 23:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det vore väl rimligt att man också tystar huvudvittnet för gott?
Jag är förvisso ingen proffsmördare så jag vet inte hur man tänker men det känns ändå rätt logiskt,

Det är väl också ett argument mot Skandiamannen-teorin. Hur kunde SE iskallt räkna med att ingen, inte ens LP, skulle känna igen honom? Eller någon annan, 40-50 meter från arbetsplatsen.

"Ehh, tjenare Securitas! Har ni varit ute och köpt korv? Nej nej, ingen fara. Det var bara en avgasknall!"

Om man däremot är inhyrd för uppdraget, och från utlandet, så vill man förstås inte bli fångad, men vittnen i kvällsmörkret spelade mindre roll. Före Internet-tiden ... Troligen har GM aldrig satt sin fot i landet igen.
Senast redigerad av Dalulven 2021-01-14 kl. 23:20.
Citera
2021-01-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Går det inte att jämföra med butiksdörren på rekonstruktions-bilden? Karln ser ståtlig ut från sidan.

"Bastant" tycks ha varit ett vanligare uttryck förr, med meningen "kraftig".

Vittnet Charlotte Liljedal säger i ett förhör den 3:e mars 1986, s. 5:

"Det var en man, lite kraftigare tror jag att han var." (AB vid Dekorima.)

Man får komma ihåg att människor generellt var smalare före 90-talet eller nåt, så AB kanske sågs som välbyggd. Eller så har han gått ner ett par kilon mellan mordnatten och rekonstruktionen.

Är den 50-årige mannen i keps alltså rejäl, men "litet mindre kraftig", än AB? Eller är han bara "aningen kraftig"?

Ja, det vore spännande med en ljudfil, som tidigare föreslogs!

P.S. Märkligt att så många blickar drogs till AB. Han var uppenbarligen mer magnetisk än SE, GM, m.fl.

Men det var säkert för att han gömde sig i porten, och bedömdes ha den bästa positionen som vittne.

Ja att jämföra med dörren bör man definitivt kunna göra. 2100 hög kan man anta?
Citera
2021-01-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är väl också ett argument mot Skandiamannen-teorin. Hur kunde SE iskallt räkna med att ingen, inte ens LP, skulle känna igen honom? Eller någon annan, 40-50 meter från arbetsplatsen.

"Ehh, tjenare Securitas! Har ni varit ute och köpt korv? Nej nej, ingen fara. Det var bara en avgasknall!"

Om man däremot är inhyrd för uppdraget, och från utlandet, så vill man förstås inte bli fångad, men vittnen i kvällsmörkret spelade mindre roll. Före Internet-tiden ... Troligen har GM aldrig satt sin fot i landet igen.
En teori så god som någon men det mesta talar mot att mordet är professionellt utfört.
Valet av plats ,valet av vapen o.s.v.
Jag tror inte att SE tänkte så långt det gick på ren impuls.
Citera
2021-01-14, 23:45
Medlem
carltellin88s avatar
Har sagts innan, men dokumentären Palmemördarens enda misstag var att inkludera expressenjournalisten. SE lär ju om han varit på mordplatsen anlänt långt innan denna journalist. Hur i helsike kan då expressenjournalisten säga att SE aldrig varit där?

Helt ärligt, när det gäller tidpunkter, vittnesmål och vem som gjort vad på mordplatsen så går uppgifterna isär så att det inte går att dra några definitiva slutsattser.

Så här sammanfattar jag mina argument EMOT SE som GM.
1. Att SE denna kväll varit beväpnad av en annan anledning och bara råkat gå ut på gatan när makarna Palme går förbi och inom några sekunder bestämmer sig för att mörda Olof ser jag som nästan löjeväckande. Ändå är det denna teori de flesta SE förespråkare tror på. Kopplingen till något vapen är dessutom minst sagt vag.
2. SE passar inte in på alls på den typiske politiske ensamma galningmördaren i väst i modern tid. Han är för gammal, gift med stabilt jobb, har ingen historia av våld eller extremism. Även hans grannar, exfru och närmaste bekräftar detta.
3. SEs agerande efteråt är helt ologiskt om han var GM. Varför fortsätta dra till sig uppmärksamhet långt efter att han är avfärdad och polisen snöat in på andra spår?

Har fortfarande efter över 700 sidor i denna tråd inte hört något bra motargument.
Senast redigerad av carltellin88 2021-01-14 kl. 23:47.
Citera
2021-01-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amnyonnoynma
Så kan det absolut vara. De pratar om AB innan, men inte kan man anklaga AB för att bara bastant? Så om det är en jämförelse med honom måste det verkligen vara en liten benig gubbe.

Om man ser "mindre..." i "mindre... bastant" som en förskönande omskrivning skulle "mindre" stå innan ett annat ord som tillsammans med "mindre" är en eufemism för antagligen fet, eller tjock. Jag kan dock inte komma på vad det skulle vara? Mindre mager, mindre tanig? Detta känns mindre troligt.

Antingen mindre bastant än AB och då är det en ganska smäcker person, eller så är det "mindre... bastant" där "..." egentligen borde vara ett kolon, d.v.s. liten och tjock. Inget stämmer på SE.

Är ju en definitionsfråga men med sin bulliga jacka ger väl ändå AB ett ganska bastant intryck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in