2021-01-14, 00:43
  #8341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja. Och han kan snappa upp det i media både som GM och vittne. Så det betyder alltså ingenting i frågan om SE är GM.
Nej det är korrekt.
OM andra hade hört LP säga det också så hade man kunnat fundera lite på det åt endera riktningen men nu kan man inte dra några slutsatser av det än att han ljög men varför kan vi inte veta.
Citera
2021-01-14, 00:43
  #8342
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Möjligt men som sagt SE var där och det stämmer bra på honom.
Givetvis kan det vara någon annan som hade dessa drag också.
Det är ju inget som gör att man kan säga klart det var SE eller nej klart att det inte var han.
Vi kan dock konstatera att det signalement som LP lämnade stämde relativt bra med SE.
Det är vad vi kan utläsa av det varken mer eller mindre.

Har SE kompakt kropp?
Citera
2021-01-14, 00:44
  #8343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har SE kompakt kropp?
Inte längre men jo ganska tycker jag nog han hade och definitivt kort hals.
Citera
2021-01-14, 00:53
  #8344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja. Och han kan snappa upp det i media både som GM och vittne. Så det betyder alltså ingenting i frågan om SE är GM.

Men om han snappat upp det i Media så har han alltså trott att hon sade det på brottsplatsen?

Jag ställer frågan är det bekräftat att Lisbeth sa något om att hon blivit skjuten på brottsplatsen?

Fick Lisbeth reda på att hon var en hårsmån ifrån att bli träffad på Sabbatsberg sjukhus så ljuger SE fullt ut igen...!

Om SE är GM så trodde han väl att det var känt redan på brottsplatsen....

Även om vi säger att SE är bara vittne så är lögnen obegriplig isåfall ..
Citera
2021-01-14, 00:53
  #8345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, minns att det om samtalet har nämnts förut. Men vilket vittne är det som gör observationen?

Fast även om SE ser paret Palme gå in på bio kl. 21, efter att ha blivit avsnäst, hur vet han från insidan av Skandiahuset att de ska komma att gå förbi precis utanför på trottoaren, cirka kl. 23.20.

Just efter att han stämplat ut och pratat med vakterna, eller om det var tvärtom.

Sedan, om han blev avsnäst mer än två timmar tidigare, så kanske vreden hunnit lägga sig?

Var SE överhuvudtaget känd som någon vilken fick ohyggliga vredesutbrott?

Är motivet alltså en avsnäsning?
Det är långt ifrån givet att SE såg OP tidigare på kvällen även om han var GM.
OM någon avsnäsning skedde så var det just före det dödande skottet inte tidigare på kvällen, precis som SE spekulerade om i intervjun i Skydd&Säkerhet.
Citera
2021-01-14, 01:07
  #8346
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är långt ifrån givet att SE såg OP tidigare på kvällen även om han var GM.
OM någon avsnäsning skedde så var det just före det dödande skottet inte tidigare på kvällen, precis som SE spekulerade om i intervjun i Skydd&Säkerhet.

Ett vittne på Skandia såg väl SE anlända runt kl. 20:10 efter sin förmodade utemåltid.

En rutin som han tycks ha haft, då han ibland jobbade sent på kvällen.

Angående motivet:

Räknade då SE med att bli avsnäst, eftersom han hade en laddad revolver i fickan?

Han kan ju knappast ha hunnit ta fram den ur sin älskade handledsväska, i alla fall ...

Hur är det förresten att springa med en sån där väska fladdrande runt? Han har ingen i TV-inslaget.
Citera
2021-01-14, 01:10
  #8347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ett vittne på Skandia såg väl SE anlända runt kl. 20:10 efter sin förmodade utemåltid.

En rutin som han tycks ha haft, då han ibland jobbade sent på kvällen.

Angående motivet:

Räknade då SE med att bli avsnäst, eftersom han hade en laddad revolver i fickan?

Han kan ju knappast ha hunnit ta fram den ur sin älskade handledsväska, i alla fall ...

Hur är det förresten att springa med en sån där väska fladdrande runt? Han har ingen i TV-inslaget.

Går väl att springa med en handledsväska rätt lätt....
Citera
2021-01-14, 01:13
  #8348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Stig Engström var fotograferad i SVD 2 mars 1986, Stig sprang i tv.
Om han var gm måste det ha varit väldigt riskfyllt att exponera sig så öppet som han gjorde.

Lisbet Palme eller något annat mordplatsvittne borde ju haft möjlighet att känna igen honom

"Dagen efter att Olof Palme hade mördats ringde ett vittne till Svenska Dagbladets redaktion. Han lät sig intervjuas i hemmet i Täby om vad han hade sett på mordplatsen. Nu, 34 år senare, är det just han, Stig Engström, som Palmeutredarna pekar ut som misstänkt för mordet på statsministern den 28 februari 1986."

https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet
Ja en stor majoritet av oss hade ju hållit så låg profil som möjlgt.
Clarke skriver dock att det sannolikt var just så mördaren gjorde lade sig i utredningen och på olika sätt försökte återskapa känslan från mordnatten.Att ständigt prata om mordet och att tex springa sammaväg som mördaren flydde på i tv är verkligen att försöka återskapa känslan.

SE förefaller dessutom ha varit en smått gränslös person med lågt konsekvenstänk,
Dessutom var han knuten till platsen genom utstämplingen och att bli ett vittne var hans enda chans.
Jag tror förklaringen ligger där,För att etablera sig som vittne så måste han synas och var han inte ett vittne på plats så var det här hans sätt att synas och bli ett vittne.
Ibland tror jag dock nästan att han ville bli misstänkt det hade rimligen gjort honom berömd och bekräftad redan när han var i livet.
Citera
2021-01-14, 01:13
  #8349
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Går väl att springa med en handledsväska rätt lätt....

Jovisst, men om man samtidigt har en revolver att hålla reda på, i andra handen.

Eller är den nedstoppad i fickan?
Citera
2021-01-14, 01:16
  #8350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ett vittne på Skandia såg väl SE anlända runt kl. 20:10 efter sin förmodade utemåltid.

En rutin som han tycks ha haft, då han ibland jobbade sent på kvällen.

Angående motivet:

Räknade då SE med att bli avsnäst, eftersom han hade en laddad revolver i fickan?

Han kan ju knappast ha hunnit ta fram den ur sin älskade handledsväska, i alla fall ...

Hur är det förresten att springa med en sån där väska fladdrande runt? Han har ingen i TV-inslaget.
Ja det var en av väktarna och stämmer den tiden såg han INTE makarna Palme som ännu var i sitt hem vid den tiden.Det troliga är att han gick beväpnad ibland när han rörde sig i city kvällstid,
Mordet var sannolikt helt oplanerat och impulsstyrt.
Citera
2021-01-14, 01:17
  #8351
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Allt som som är besvärande för SE-teorin förklaras enkelt bort med ”kan ha läst i tidningen”.
Du trodde ju också att han läst om de inbördes ankomsttiderna mellan två piketer och ambulansen. Se återgav så exakta detaljer som det bara är möjligt, och det var inte känt i media. Så hur ska det förklaras?


JA berättar om JÅS i förhöret som en barhuvad man i 30-40 års-åldern i poplinrock. Det är inget snack om att det är JÅS.
Men.
Han har pekat ut Engström i en fotosamling.
Varför skulle han peka ut SE i en fotokonfrontation och göra tillägget om keps, när han vet att JÅS var yngre och barhuvad?
Den personen beskriver han också i tingsrätten som en man i 50-60 års-åldern med keps. Absolut inte JÅS.

Det är alltså inte fråga om någon förväxling mellan JÅS och SE som TP vill få det till, utan det handlar om att JA beskriver två olika personer. SE och JÅS.

Tid:
1.09, 1.14.45.


http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/Part10.mp3


JA berättar dock om två personer:

En med glasögon och poplinrock, som pratar mycket.

En äldre man, som är bastant. Möjligen är det samma person som beskrivs som 50-60 år, med keps.

s. 5 i förhöret 1989: "Ja, det kom väl fram någon äldre karl, litet mindre ... bastant karl och pratade väl också. Men vad vi pratade om, det har jag svårt att komma ihåg, vad vi diskuterade fram och tillbaks."

Om den första är JÅS, vem är då den andre, bastante, äldre mannen?
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2021-01-14 kl. 01:27.
Citera
2021-01-14, 01:25
  #8352
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men om han snappat upp det i Media så har han alltså trott att hon sade det på brottsplatsen?

Jag ställer frågan är det bekräftat att Lisbeth sa något om att hon blivit skjuten på brottsplatsen?

Fick Lisbeth reda på att hon var en hårsmån ifrån att bli träffad på Sabbatsberg sjukhus så ljuger SE fullt ut igen...!

Om SE är GM så trodde han väl att det var känt redan på brottsplatsen....

Även om vi säger att SE är bara vittne så är lögnen obegriplig isåfall ..

Lika obegriplig både som GM och vittne. Det känns som du tror att SE inte har anledning ljuga om något om han inte är GM.

En önskan att vara viktig är en väldigt bra anledning till att ljuga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in