2021-01-13, 22:09
  #8329
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
MEN var dessa andra personer på platsen helt nära LP?

Ni förnekare får allt svårare att hitta vettiga argument.Ditt inlägg nu visar verkligen det.
Eftersom det inte var SE var det någon annan med kort hals och kompakt kropp.
Vem som helst för SE var det ju inte trots att han bevisligen var på platsen just då.

Det han menar är att kort hals och kompakt kropp är ett dåligt indicium mot SE. Dels för att en okänd mördare kan se ännu mera sån ut. Och för att man får kort hals och kompakt kropp i vinterkläder.
Citera
2021-01-13, 22:12
  #8330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Inte när det kommer till SE. För han säger det i april.
Ja, då är hennes vittnemål om mörkblå täckjackan svårare att komma runt.
Citera
2021-01-13, 22:14
  #8331
Medlem
enough-is-enoughs avatar
[quote=Problem2020|74308095]
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow

Okej känslomässigt men samtidigt lite kall att sitta o hitta på saker...

Om han kan vara så kall så där har du isåfall den kylan att ringa polisen o återvända till Skandiahuset...

Kan ju bero på en del saker men inget stämmer med den mannen som bara ljugande vittne...

Så du tycker han ska ändra sig under ed? Erkänt att han ljugit. Och åka dit för att ha förhindrat polisutredningen av ett statsministermord?
Citera
2021-01-13, 22:31
  #8332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad har kyla med narcissism att göra?

Dom kan ljuga helt utan att känna skam..

Alltså kan dom iskallt ljuga i förhör även under ed...
Citera
2021-01-13, 22:36
  #8333
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Tycker verkligen KP kunde gjort på annat sätt.

Han skulle INTE gått ut med att de hade lösningen.
Han skulle INTE gått ut med att de hade lösningen sex månader innan den presenteras.
Han skulle INTE sitta två timmar och peka ut Engström.
Han skulle INTE sitta två timmar och peka ut Engström på så svaga grunder.
Han skulle INTE sitta två timmar och peka ut Engström i slide efter slide och det mest på lösa teorier utan förankring i verkligheten. (fantasier)

Han borde istället bara kallat till presskonferensen och sagt att vi kommer inte längre.
Han borde istället pekat på att man/vi inte kan få fram något avgörande så här långt efter mordet. Han kunde sagt "att de gärna velat ta in Engström, om han inte varit avliden, för att klarlägga en del frågor. Vi skulle också velat tala med många andra som också är avlidna".

Alltså tona ned det enorma utpekande som det blev.
Åklagaren Krister Petersson har fått en del kritik av några debattörer och förståsigpåare, men jag tycker att han skötte det här riktigt bra. Den enda invändning jag kan ha är att han uttalade sig med sådan bestämdhet om att Stig E skulle ha sett Lars J. Den slutsatsen går helt enkelt inte att dra här, åtminstone inte utifrån det material som är offentligt.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2021-01-13 kl. 22:44.
Citera
2021-01-13, 22:59
  #8334
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Åklagaren Krister Petersson har fått en del kritik av några debattörer och förståsigpåare, men jag tycker att han skötte det här riktigt bra. Den enda invändning jag kan ha är att han uttalade sig med sådan bestämdhet om att Stig E skulle ha sett Lars J. Den slutsatsen går helt enkelt inte att dra här, åtminstone inte utifrån det material som är offentligt.

Hans uppgift var att lägga ner PU och det lyckades han bra med förvisso. Det ärliga hade dock varit att de kallat till presskonferens och helt enkelt konstaterat att mördaren har 34 års försprång, vi kommer tyvärr inte längre och härmed lägger jag ned utredningen med motiveringen att spaningsuppslag saknas.

Det sistnämnda kan låta konstigt men det blir den formuleringen allt spaningsmaterial till trots. Såvida de inte pekar ut nån förstås, vilket de gjorde som vi vet.
Citera
2021-01-13, 23:14
  #8335
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Åklagaren Krister Petersson har fått en del kritik av några debattörer och förståsigpåare, men jag tycker att han skötte det här riktigt bra. Den enda invändning jag kan ha är att han uttalade sig med sådan bestämdhet om att Stig E skulle ha sett Lars J. Den slutsatsen går helt enkelt inte att dra här, åtminstone inte utifrån det material som är offentligt.

Jag håller till stor del med dig. Men i efterhand undrar jag ändå om det inte hade varit bäst att blåsa av den där presskonferensen och hitta ett annat sätt att kommunicera slutresultatet. Förväntningarna var skyhöga. Alla förväntade sig materiella bevis. Egentligen väntade alla på vapenbevisning. Vad jag förstår så gjorde Palmegruppen många kollar hos NFC under våren 2020. När de önskade resultaten uteblev borde man bromsat den här processen på nåt sätt. Ändå anser jag att det är rimligt att Palmegruppen redovisar sina skäliga misstankar om SE som GM.
Citera
2021-01-14, 00:08
  #8336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SherlockHolm
Ja det är inte konstigt att dra av en minut även om den bara gick ett antal sekunder för fort. Om klockan i verkligheten var exakt 23.19.50 och stämpeluret då stämplade 23.20 när den egentligen skulle stämplat 23.19 så kan man mycket väl motivera detta. Mitt resonemang förutsatte att klockan gick 30 sekunder för fort vilket troligen är den bästa gissningen man kan göra.
Jag har nu läst förhöret med vakten Olofsson och stämpelklockan är tydligen placerad en bit bort från receptionen oklart hur långt bort men helt utom synhåll för vakterna så där går det troligen minst 15-20 sekunder till. SE och båda vakterna pratar sedan ett par minuter om semesterresan som SE ska göra. Efter det ska SE gå ca 50 meter till mordplatsen vilket tar ca 30 sekunder. Nej han hinner inte gå och ställa sig och vänta in Palme som han inte ens visste skulle komma.
Engströms berättelse verkar stämma mycket väl med vad som går att verifiera fram tills att han är framme vid mordplatsen. Han har ju också blivit sedd av LL som styrker Engströms berättelse att han kom till mordplatsen ett antal sekunder efter skotten. SE har ju inget motiv för mordet och inget vapen. Inte ens ett eventuellt lånat vapen av sin vän vapensamlaren fungerar eftersom det vapnet testskjutits och avförts. Kvar finns bara ett antal opålitliga vittnesuppgifter och som brukligt går dessa ofta isär när det rör händelser som uppkommer plötsligt och involverar personer man aldrig tidigare sett. SE kan mycket väl ha varit vid mordplatsen utan att något annat vittne kommer ihåg det. Det kan också finnas andra personer som också var där men som av olika anledningar inte gett sig till känna.

Jag tror du missar nåt här. Hade utstämplingen noterats för exakt 23.20.00 och Bergström konstaterat att klockan går tio sekunder före så är det rimligt att ange 23.19. Men nu vet han ju inte det. Utstämplingen kan lika gärna syfta på 23.20.59. Går då klockan fel med bara några sekunder är det väl bedrägligt att backa tiden till 23.19? Rimligtvis behöver klockan gå mer än en halvminut fel för att det ska vara rimligt att dra av en minut. Det är först då det är mer troligt att klockan var 23.19 snarare än 23.20. Den bästa gissningen man kan göra är att klockan gick 30-90 sekunder för fort. Och då är det ändå bara en vild gissning, för att ytterligare betona problematiken med stämpelklockan och försöken att ge den en meningsfull roll.
Citera
2021-01-14, 00:21
  #8337
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vittnesförhör med Jan Andersson sid 8

" När du pratar om mannen med keps åsyftar du då mannen?
JA: Nel,nej det var en annan

Det var en annan person?
JA. Ja

Kan du ta om det där ,hur var det med personen med keps?
JA: Ja, det var en äldre man i 50-60 års åldern
Vad vi diskuterade om har jag svårt att komma ihåg
Det var väl mest om vad som skulle göras.

I vilket skede såg du honom,när fick du kontakt med honom?
JA: Ja, det var väl innan polisen kom
Det hade säkerligen gått en tre minuter, någonting sånt där

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-jan.html

Intressant! Även om det förhöret är mer än tre år efter händelsen. Många bäckar små ...

Är det samma person som nämns på s. 5? "Ja, det kom väl fram någon äldre karl, litet mindre ... bastant karl och pratade väl också. Men vad vi pratade om, det har jag svårt att komma ihåg, vad vi diskuterade fram och tillbaks."

JA fortsätter: "Ja, sedan var det väl ytterligare någon som bara helt plötsligt dök upp där, som pratade väldigt mycket tycker jag, men vad han pratade om, det har jag väldigt svårt att komma ihåg, men som också sedan försvann efter ett tag." Den som "pratade väldigt mycket" har väl tidigare i tråden konstaterats vara vittnet JÅS?

Vem är då den bastante äldre mannen, är det "personen med keps"?

Har vittnet JA uttalat sig om Skandiamannen-teorin?
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2021-01-14 kl. 00:42.
Citera
2021-01-14, 00:38
  #8338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Inte när det kommer till SE. För han säger det i april.
Nej men till någon annan?OM SE var i där kan han ha snappat upp det.Jag är iofs rätt säker på att han INTE var där och jag har inte hittat nåt annat vittne som påstår att hon sagt nåt liknande heller för den delen.
Att han första gången sade det i april tyder nog på att han snappat upp nåt om det i media kan man gissa.
Citera
2021-01-14, 00:41
  #8339
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej men till någon annan?OM SE var i där kan han ha snappat upp det.Jag är iofs rätt säker på att han INTE var där och jag har inte hittat nåt annat vittne som påstår att hon sagt nåt liknande heller för den delen.
Att han första gången sade det i april tyder nog på att han snappat upp nåt om det i media kan man gissa.
Ja. Och han kan snappa upp det i media både som GM och vittne. Så det betyder alltså ingenting i frågan om SE är GM.
Citera
2021-01-14, 00:42
  #8340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det han menar är att kort hals och kompakt kropp är ett dåligt indicium mot SE. Dels för att en okänd mördare kan se ännu mera sån ut. Och för att man får kort hals och kompakt kropp i vinterkläder.
Möjligt men som sagt SE var där och det stämmer bra på honom.
Givetvis kan det vara någon annan som hade dessa drag också.
Det är ju inget som gör att man kan säga klart det var SE eller nej klart att det inte var han.
Vi kan dock konstatera att det signalement som LP lämnade stämde relativt bra med SE.
Det är vad vi kan utläsa av det varken mer eller mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in