2021-01-10, 19:29
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Håller med om detta även om åsikten inte direkt är kontroversiell. Inom den svenska industriscenen, som annars har högt anseende internationellt, återfinns fenomenet tyvärr också. Pajiga tramsprojekt som Arvid Tuba, En Halvkokt i Folie, Enema & Gejonte och i viss mån Njurmännen la ribban på pinsamt låg nivå.
Tycker nog det är lite kontroversiellt, eftersom att det finns rätt många som sitter och tycker att det är bra musik, enbart för att det är "roligt". Sådant tänk kommer jag aldrig begripa mig på.
Citera
2021-01-10, 19:37
Bannlyst
radiohead e för jävla dålia - jössesamalia vilket pretentiöst mög
Citera
2021-01-10, 20:45
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Även Megadeth var bättre än Metallica. Att Metallica blev störst av dessa 4 berodde på att de släppte popalbumet Black Album som är riktigt jävla usel, men kidsen gillar det såklart.
Megadeth var mer tekniska, thrashiga och snabba medans Metallica hade ett tyngre, mer heavy metal-inspirerat sound. 'The Black Album' erbjöd kommersiell, men ändå inte särskilt nedbantad metal och öppnade upp ögonen till genren för en ny publik.

Visst 'Enter Sandman' och 'Nothing Else Matters' är grovt överspelade. Men albumet innehåller också många bra låtar såsom monsturösa 'Sad But True', riffstarka 'Wherever I May Roam', underskattade 'My Friend of Misery' samt catchiga 'Don't Tread On Me', 'The God That Failed', 'Through the Never' och 'Of Wolf and Man'. 'The Unforgiven' är en skaplig ballad, kanske inte i höjd med 'Welcome Home (Sanatarium)', men ändå.

Jag har visserligen aldrig uppskattat filler-materialen 'Holier Than Thou' eller 'The Struggle Whitin'. Med det sagt, ett överlag ganska bra album, som inte bara bör dömmas ut för sin kommersiella framgång. Utöver det kan jag kritisera skivan för att dels 1). James sångstil försämrades. Hans röst var under tiden kanske bättre än någonsin, men på albumet känner han sig tvungen att göra massa onödigt väsen av sig. YEAH-YEAH, YOO m.m. Samt 2). Kirk Hammets solon försämrades.

Glöm inte att även Megadeth anpassade sig till 90-tals-soundet och gick i samma mer lättlyssnade riktning som Metallica.
Senast redigerad av LordOfTheIdiots 2021-01-10 kl. 21:44.
Citera
2021-01-12, 17:19
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Tool är ett band som hyllas till skyarna överallt, och vars nya skivor ses som metalvärldens heliga graal. Detta tycker inte jag är riktigt befogat.
Jag har sedan gymnasietiden givit dem många chanser, främst pga. att jag har haft kompisar som gillat dem. Jag har försökt att intala mig själv att det är ett band för mig. Jag hör att de är duktiga på vad de gör och att det är genomtänkt, och att skivorna är välproducerade. Men...

Det finns dock ett stort problem - Det fastnar inte och jag känner ingenting när jag hör dem. Ingen kick, ingen ståpäls, ingen gåshud, inga känslor. Det bara "finns" där, så att säga. Mycket av deras musik känns dessutom bara komplicerad för att vara just komplicerad, och kan analyseras in i minsta lilla detalj. Detta gör musiken ganska tråkig, och får det dessutom att verka lite pretentiöst.
Senast redigerad av TheNarrowMargin 2021-01-12 kl. 17:21.
Citera
2021-01-12, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
..och att skivorna är välproducerade. Men...

Det är ganska svag produktion på deras grejer. Det låter inte bra helt enkelt. Förra året blev ett Tool-fan väldigt, väldigt besviken då han för första gången fick höra dom i en bra stereoanläggning. Hemma hos mig, på CD. Det håller inte riktigt för det, men är väl tänkt att vara "state-of-the-art"?
Citera
2021-01-12, 21:08
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Det är ganska svag produktion på deras grejer. Det låter inte bra helt enkelt. Förra året blev ett Tool-fan väldigt, väldigt besviken då han för första gången fick höra dom i en bra stereoanläggning. Hemma hos mig, på CD. Det håller inte riktigt för det, men är väl tänkt att vara "state-of-the-art"?
Har visst inte lyssnat på bra anläggning, visar det sig. Men men... Min poäng är iallafall att de är ett band som jag klarar mig utan.
Citera
2021-01-12, 23:36
Bannlyst
Citat:
Har visst inte lyssnat på bra anläggning, visar det sig. Men men... Min poäng är iallafall att de är ett band som jag klarar mig utan.

Jag läste lite fel där f.ö., och att det var du som tyckte att dom var välproducerade. "Välproducerade" går ju att diskutera. Nu mäter jag med dom allra bästa sakerna där ute.

Överlag verkar det vara omöjligt att hitta någon slags metal som är i samma klass som andra genrer, produktionsmässigt. Tool kan kanske anses vara välproducerat för att vara metal, eller något?!

Någon Dream Theater-skiva (tips från min kompis Metal-*****. som ägnade åratal till research) är det enda som jag vet om som kan konkurrera. Men där är det ett dåligt/konstigt virvelljud som förstör rätt mycket. Tipsaren höll med om det.

EDIT: Hur har du lyssnat på Tool när du bedömt det som välproducerat? På min datasetup, i högtalare, från youtube, låter det väl ok.
Senast redigerad av realFEZ 2021-01-12 kl. 23:53.
Citera
2021-01-13, 00:17
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Jag läste lite fel där f.ö., och att det var du som tyckte att dom var välproducerade. "Välproducerade" går ju att diskutera. Nu mäter jag med dom allra bästa sakerna där ute.

Överlag verkar det vara omöjligt att hitta någon slags metal som är i samma klass som andra genrer, produktionsmässigt. Tool kan kanske anses vara välproducerat för att vara metal, eller något?!

Någon Dream Theater-skiva (tips från min kompis Metal-*****. som ägnade åratal till research) är det enda som jag vet om som kan konkurrera. Men där är det ett dåligt/konstigt virvelljud som förstör rätt mycket. Tipsaren höll med om det.

EDIT: Hur har du lyssnat på Tool när du bedömt det som välproducerat? På min datasetup, i högtalare, från youtube, låter det väl ok.
Det är väl typ ganska standardmässig datasetup, alternativt vanliga högtalare, typ.

Nåväl. Mitt inlägg skrev jag efter att jag precis hade gett skivan Aenima en till chans, utan att minnas en enda låt. Undertow är väl den skivan jag gillar mest, men det beror väl på att det är den jag givit flest chanser. Även där är de utstickande spåren väldigt få, dock.
Citera
2021-01-13, 00:20
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Jag tycker inte att Helen Sjöholm kan sjunga, hon skriker ju mest.
Citera
2021-01-13, 02:52
Bannlyst
Citat:
Nåväl. Mitt inlägg skrev jag efter att jag precis hade gett skivan Aenima en till chans, utan att minnas en enda låt. Undertow är väl den skivan jag gillar mest, men det beror väl på att det är den jag givit flest chanser. Även där är de utstickande spåren väldigt få, dock.

Dom få saker jag lagt på minnet är att Prison Sex är en bra video, och att A Perfect Circle låter i stort sett likadant.

Citat:
Det är väl typ ganska standardmässig datasetup, alternativt vanliga högtalare, typ.

Ok, vi lyssnade i såna här. Dom är ju extremt bra i förhållande till pris:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=HPM-100

Och HPM-60 är väl i princip lika bra. Jag har såna också.
Citera
2021-01-14, 00:21
Bannlyst
Det finns inte en enda metalskiva - i världshistorien - som ens kan konkurrera i kvalité med dom bästa produktionerna inom diverse andra genrer. Metal ligger i korpdivisionen när det gäller produktion. Varför det är så har jag några teorier om, men jag måste fundera lite till kring det.
Citera
2021-01-14, 00:25
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Det här är Sveriges bästa trummis, som släppt något dom senaste ...minst... 15 åren. Hon spelar nog i
Träd, Gräs & Stenar nu.

Hills - Montelius väg (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=nYmXppJUVF0

Hills - Schlaraffenland (2009)
https://www.youtube.com/watch?v=KeLG-1FdX8Q

EDIT: Jag spelade Montelius väg för två kompisar då den just kommit ut. Den ena sa "fyfan vilket surt trumspel" och den andra sa "vilket driv" (ang. trummorna). Smaken är som... .. .

Lyssnat 2 låtar nu men fan va bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in