2020-10-26, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Onkel Kånkel = bland det sämsta Sverige har producerat någonsin. Förstår inte hur vuxna individer på allvar kan tycka om detta (okej om man är 12 år liksom...).

De låtarna som är bra är dessutom helt skamlöst stulna. Homotider är ju en ripoff av sommartider tex.

Onkel Kånkel gillar jag av skälet att han ger en sann bild av homosexualitet.
Citera
2020-10-26, 15:22
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Att tycka att text är lika viktigt som musik är en sak, att gilla musik bara för att den är "rolig" eller "humoristisk" är en annan. Kommer aldrig fatta varför man aktivt sitter och lyssnar på musik bara för att man kan skratta åt det, när det finns så mycket musik där ute som man genuint tycker är bra.
Trams...

Och att jämföra Onkel Kånkel med Beethoven? Gudars skymning... Onkel Kånkel bör snarare jämföras med Sean Banan eller tidigare nämnda Mange Makers. Samma nivå på smörjan.

Nu jämförde jag inte Onkel Kånkel med Beethoven, men att jämföra Onkel Kånkel med humorlös skit som Sean Banan är nästan skamligt. Själv skulle jag hellre jämföra Onkel Kånkel med Povel Rammel och liknade artister som är riktiga underhållare. Sedan är ju också vad man har för humor också, är man en PK och lättkränkt liten istapp så uppskattar man väl det inte på samma sätt antagligen.

Sedan lyssnar jag mer än gärna på annan musik som är mer avancerad och bättre komponerad o.s.v men det är ju också vilket mående man är. Är man berusad så uppskattar man kanske mer lätt musik med underfundiga texter.
Citera
2020-10-26, 17:06
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Nu jämförde jag inte Onkel Kånkel med Beethoven, men att jämföra Onkel Kånkel med humorlös skit som Sean Banan är nästan skamligt. Själv skulle jag hellre jämföra Onkel Kånkel med Povel Rammel och liknade artister som är riktiga underhållare. Sedan är ju också vad man har för humor också, är man en PK och lättkränkt liten istapp så uppskattar man väl det inte på samma sätt antagligen.

Sedan lyssnar jag mer än gärna på annan musik som är mer avancerad och bättre komponerad o.s.v men det är ju också vilket mående man är. Är man berusad så uppskattar man kanske mer lätt musik med underfundiga texter.
Det spelar ingen roll vilken typ av humor Onkel Kånkel och dylika band håller sig till, för jag anser att musik och humor gör sig bäst utan varandra. Och jag har inget emot provokativ humor i sig, tvärtom snarare. Jag tycker istället att man ska kunna skämta om de flesta grova saker utan att det ska behöva väcka reaktion.
Det är dock skillnad på humor och trams, och det är i sistnämnda fack som jag placerar Onkel Kånkel, Mange Makers, Sean Banan och dylika akter.

Sedan behöver inte all musik vara gravallvarlig, för jag gillar mycket musik som framförs med glimt i ögat. Men det är skillnad på sådant och "Bögen överraskar röven"-larv.
Citera
2020-10-26, 17:32
Bannlyst
Citat:

Povel...visst. Tur att du inte jämför med Hasse Alfredsson iaf.

Har du några exempel på några riktigt bra texter? Jag tycker att nästan allt jag hört är väldigt dåligt, och dessutom med bedrövligt usel musik och sång.
Citera
2020-10-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Detta kommer vara mycket kontroversiellt på denna sida: jag tycker Håkan Hellström är charmig och helt fantastisk på det han gör. Folk tjatar om hur dålig han är på att sjunga, men jag tycker att han skrålar betydligt bättre än t.ex. Körberg. Han har ett helt otroligt ID som man blir glad direkt man hör (https://m.youtube.com/watch?v=a3B8XBHP4eQ) - rätt få svenska artister som har ett så karaktäristiskt sound att de inte går att ta miste på. Jag skiter dessutom blankt i hur många textrader han adapterat från andra låtar.

På samma sätt tycker jag Bob Dylan är en ruggigt bra sångare. Säga vad man vill om tekniken och betoningen, men han missar aldrig en ton. Extremt ren stämma.

Hellström må man väl tycka vad man vill om - jag nästan gillar honom, förutsatt att jag slipper höra hans musik - men att du tycker att en knarkande kraxare till kråka i Bob Dylan utgör en bra sångare, är för mig helt otroligt! Att ens benämna hans torra dödsryckningar som sång är ett hån mot alla mänsklighetens fantastiska artister på den punkten.

I övrigt är Dylan väldigt mycket hit and miss i mitt tycke: hälften av hans låtar är rena mästerverk, medan andra hälften består av totalt välljudande flum som han själv under pistolhot inte skulle kunna förklara betydelsen av.
Citera
2020-10-26, 18:14
Medlem
MaxWalters avatar
Många anser att ”Smoke on the water” med Deep Purple och ”Stairway to heaven” med Led Zeppelin är några av de mest tidlösa och största låtarna i
rockhistorien.

Jag har en nog en kontroversiell musikåsikt när jag påstår att det inte finns
något njutbart och originellt i dessa sånger.
Citera
2020-10-26, 18:32
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Många anser att ”Smoke on the water” med Deep Purple och ”Stairway to heaven” med Led Zeppelin är några av de mest tidlösa och största låtarna i
rockhistorien.

Jag har en nog en kontroversiell musikåsikt när jag påstår att det inte finns
något njutbart och originellt i dessa sånger.

Jag gillar Smoke On The Water. Skönt gung i låten och nice gitarrsolon. Stairway To Heaven förstår jag inte heller hypen kring, det är en helt vanlig ballad.
Citera
2020-10-27, 00:19
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Det spelar ingen roll vilken typ av humor Onkel Kånkel och dylika band håller sig till, för jag anser att musik och humor gör sig bäst utan varandra. Och jag har inget emot provokativ humor i sig, tvärtom snarare. Jag tycker istället att man ska kunna skämta om de flesta grova saker utan att det ska behöva väcka reaktion.
Det är dock skillnad på humor och trams, och det är i sistnämnda fack som jag placerar Onkel Kånkel, Mange Makers, Sean Banan och dylika akter.

Sedan behöver inte all musik vara gravallvarlig, för jag gillar mycket musik som framförs med glimt i ögat. Men det är skillnad på sådant och "Bögen överraskar röven"-larv.

Okej, tror inte vi kommer så långt i våran diskussion Men jag ska inte stoppa under stolen att Onkel Kånkel även har gjort en massa skit också som blev inspelat helt improviserat under drogpåverkan. Sedan är ju inte heller musiken gjord heller på något direkt seriöst plan, utan är bara till för underhållning, en hobby för sångaren och ett gott skratt för den som lyssnar thats it. Onkel Kånkel tjänade inte spänn på musik, utan han fick skivor gratis från skivbolaget istället. Men ändå helt klart bättre och i en annan klass än ren skit som Sean Banan och Mange Makers.

Sedan lyssnar jag inte på Onkel Kånkel endast för att det skulle vara provocerande, utan snarare för de då mer geniala texterna som finns på vissa skivor.
Citera
2020-10-27, 00:26
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Povel...visst. Tur att du inte jämför med Hasse Alfredsson iaf.

Har du några exempel på några riktigt bra texter? Jag tycker att nästan allt jag hört är väldigt dåligt, och dessutom med bedrövligt usel musik och sång.

Ja, varför inte jämföra honom med Hasse Alfredsson också när vi ändå håller på. Det finns mycket som är skit som Onkel Kånkel gjort. De tror jag de flesta kan hålla med mig om. Men jag gillar när det leks med ord som det görs i dessa låtar under.

Men de här låtarna tycker jag är genial i texten då:
Blinka Brun
https://www.youtube.com/watch?v=URtgbTBf5J0
Fyra göb och en Coca-cola
https://www.youtube.com/watch?v=slH36DLFdPA
Hårdrock
https://www.youtube.com/watch?v=FKOmpKi21SU
(G)rave Party
https://www.youtube.com/watch?v=WJz73hHr2fE

Sedan att musiken är stulen av andra band/artister är ju inga nyheter.
Citera
2020-10-28, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ja, varför inte jämföra honom med Hasse Alfredsson också när vi ändå håller på. Det finns mycket som är skit som Onkel Kånkel gjort. De tror jag de flesta kan hålla med mig om. Men jag gillar när det leks med ord som det görs i dessa låtar under.

Men de här låtarna tycker jag är genial i texten då:
Blinka Brun
https://www.youtube.com/watch?v=URtgbTBf5J0
Fyra göb och en Coca-cola
https://www.youtube.com/watch?v=slH36DLFdPA
Hårdrock
https://www.youtube.com/watch?v=FKOmpKi21SU
(G)rave Party
https://www.youtube.com/watch?v=WJz73hHr2fE

Sedan att musiken är stulen av andra band/artister är ju inga nyheter.

Njaaaa... .. . Jag förstår mig inte på det där. Jag kommer aldrig gilla Onkel kånkel. Jag kommer inte gå på nästa Onkel kånkel lever [n]-gig.
Citera
2020-10-29, 00:10
Bannlyst
Van Morrison är väl för jävla överskattad. Tradigt som torkande färg är allt han gjort.
Citera
2020-11-01, 00:19
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Njaaaa... .. . Jag förstår mig inte på det där. Jag kommer aldrig gilla Onkel kånkel. Jag kommer inte gå på nästa Onkel kånkel lever [n]-gig.

Okej det är lugnt. Du gillar ju Errol Norstedt så du är ingen dumskalle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in