2021-01-13, 19:15
Medlem
notknapparens avatar
Minns inte om jag postade den här delen av HDs förhör tidigare, men jag tycker att den passar här nu när HD varit uppe på tapeten igen:

A 149/123, 125 ff

7/6- 18:
"H: Jo jag frågade Jerry om han kom till honom.
Fl: Va sa Jerry då'ra?
H: Jaa.
F2: Har du frågat Stefan?
H: (tyst en kort stund) Ja det har jag gjort.
"
//
"F2: Varför fråga du J*erry om det här?
H: Jag ville kolla sanningshalten i det, om han hade varit hos Jerry.
F2: Varför vill du kolla det?
H: Eh jaa för att då mådde jag skitdåligt och mina mörkaste tankar, det klart man frågar. Man
tänker på alla i hennes närhet, är det nån som kan ha gjort det här? Vem har gjort det här?
F2: Varför känner du behov och kolla upp Stefan då?
H: För jag kollade funderade på alla och dom jag kunde ha i min närmsta omgivning som jag
ville säkra upp frågade jag.
F I: Dina mörkaste tankar, hur är dom då?
H: Ja vem har gjort det här? Eh vem är det som har sett till att hon försvann? För det vaju då
som det va liksom eh ...
F2: När fråga du Jerry de?
H: Jag tror att det va tisdan när Stefan va här
F I: Dina mörkaste tankar då, hur tänker du då fråga jag, fick aldrig svar på det?
H: Nä. Eh det va om Stefan eh ... eh ... och Lena hade åkt iväg och gjort nånting eh om det
hade blivit. .. Då när hon försvann eh och ( ohörbart) om han på nåt sätt
, dom hade pratat om
nånting, dom hade gjort nånting. Ja men jag hade så mycket mörka tankar om att eh att inte
komma iväg till USA, eh ... Att hon hade gjort nånting själv för att vi inte skulle komma iväg.
Ja det hade inte varit ovän ... otippat i min värld alls. Eh ... om ... det klart tanken slog mig, har
Stefan gjort nånting? Är Stefan delaktig i att hon har försvunnit?
Eh och då frågade jag Jerry,
va han hos dig på kvällen? Stämde det han sa till mig? Ja det stämde.
F I: Och va va klockan då?
H: Vad?
FI: När han va hos Jerry?
H: Jag kommer inte ihåg men efter Gustavsvik.
FI: Va gör han sen då, för natten är ju lång?
H: Har inte jag en aning.
F I: Du har ingen aning.
H:Nä.
F I: Har du försökt tagit reda på det?
H:Nää.
F2: Du har dina tankar, när du säger dina mörkaste tankar och funderar och sen väljer du ändå
att åka med Stefan till USA
H: Ja men jag kommer ju ... Ja för att jag har kommit fram till att det finns inte en möjlighet
att han är delaktig i det här. Jag känner mig helt trygg i det.
F2: Varför är du trygg i det? Hur kan du va så trygg i det?
H: För att Stefan skulle aldrig göra liksom en annan människa illa på nåt sätt och få henne
och att inte va kvar hemma eller inte vet jag. Eh nää i min värld så så ser jag inge sånt.
"

Så å ena sidan så finns tankarna hos HD, hon frågar J*erry. Möjligt att hon frågar även SD efter det. Men sedan nöjer hon sig där. Klockan tio sådär verkar lagom...
Kanske blir det för hett...
Hon beslutar sig helt enkelt för att han är oskyldig.
Punkt.
Citera
2021-01-13, 19:19
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
OnT: Du läser min text dåligt. Eller: Du tycks inte förstå innebörden.

Det har aldrig slagit dig att det är du som är obegriplig (speciellt när du får upprepa ovanstående till olika personer som inte har några problem med övriga skribenters inlägg)?

Citat:
Mördaren är en "usel hantverkare" (sorry för beskrivningen) som trots att det går flera minuter, ändå inte lyckas få tyst på stackars Lena.
En "duktig" mördare, en som gått till planket i akt och mening för att döda Lena, den utrustar sig, vad gäller redskap, på ett mycket "bättre" sätt, den låter inte Lena få hålla på att skrika i flera minuter.

Så den som hävdar att mördaren hade "minutiöst planerat" detta mord, den behöver inte tas på allvar.
Förstår du?

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
.....
Jag är ju av den meningen att om han planlagt detta i förväg så hade han gått helt annorlunda tillväga alltså.

Om ens alls. Brottet i sig är helt huvudlöst om planerat.
.....

Jag tror att det är planerat minst några dagar innan med hänvisning till mållganhistorien.
Det är inte det minsta förvånande att han glömde räkna med ett högljutt motstånd och att offret skulle kämpa för sitt liv. Vem (utöver SD själv) har påstått att SD är smart?
I princip allt han tagit sig för och sagt i samband med mordet är rakt av stockdumt. Och helt verklighetsfrånvänt (blodigt sex, sadelsex, mållganhistorier etc.)
Att han gått fri såhär länge är fan pinsamt och beror endast på ett makalöst dåligt utredningsarbete i kombination med våra knäppa lagar (som inte bara är skrivna av dinosaurier utan även till stor del tolkas av dinosaurier) vilka inte tillåter att domstolen får ifrågasätta den misstänktas utsagor innan åklagaren nått upp till "utom rimligt tvivel" rent juridiskt.

Utanför rättsalarna står det inte bara utom rimligt tvivel att SD är mördaren, det är långt bortom alla tänkbara (och otänkbara) tvivel dessutom.
Citera
2021-01-13, 19:23
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Jag kan bara hålla med dig plus att barnen ska behöva se mamman lida gör det hela värre.

Vad är viktigast tycker DU ?

Att D-ssons mamma lider ,eller att W-ströms BARN lider ;resten utav sina liv ??????????
Genom att en person mördat deras kära mamma ?????
Senast redigerad av landbandy 2021-01-13 kl. 20:06.
Citera
2021-01-13, 19:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nog var det planerat alltid, men SD har också haft en kolossal tur hela vägen.

Kanske valet av mordplats var med tanke på att det verkligen skulle se oplanerat ut.

Sedan hade det inte gått bra alls, med tanke på att SD ju blev direkt misstänkt. Utan den tur han har haft, hade han suttit i finkan idag, min övertygelse. Hade hon hittats där direkt, hade de fått göra husrannsakan. Häktning och inte jazza fram och tillbaka.
Citera
2021-01-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Att han lämnade mobilen hemma, liksom han gjorde några dagar innan när han mötte Mållgans, är för mig ett indicium på att mordet var delvis planerat.
Kanske inte i detalj men han skapade en möjlighet för att kunna mörda utan att mobilen skulle kunna avslöja honom.

Tack Avel för allt jobb du har lagt ner.
Det har verkligen gett en nytändning till förhoppningarna att SD kommer att fällas i HD.
Jag hoppas verkligen att du ser till att polisen får tillgång till dina analyser.
Massor av aktiviteter för att visa att han inte skulle ha hunnit mörda också.
Otur för honom att LW:s skrik kan fastställa tidpunkten ganska exakt.

Två indicier som pekar på att det delvis var planerat.

Tänker osökt på 16-åriga Lisa Holms mördare. Han for runt som en snabb tätting på den stora lantgårdens ägor efter mordet (även med Lisas döda kropp i bilen) och såg till att han syntes av så många som möjligt. Han påstod sig utfört olika arbeten på den stora gården under aktuell tid. Utom synhåll var det gasen i botten som gällde.

När misstankarna (människorov) sedan föll på denne arbetare hävdade han att det var omöjligt pga den snäva tidsramen, alla vittnen, alla sysslor mm.

Efter 7 dagars intensiv sökning med massiv sökhjälp av MSP hittades Lisa död med snara om halsen och jeansen neddragna i en arbetsbod. Arbetaren NB från Litauen dömdes till livstids fängelse med utvisning på livstid. Motivet sexuellt.

Till skillnad från NB så har SD Inte strösslat med DNA eller andra bevis omkring sig. Däremot har han varit flitigt sysselsatt, dator- och tidsuppgifter är centrala. Uppgraderad typ.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Lisa_Holm
Citera
2021-01-13, 19:37
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Det går inte att jämföra ett krogslagsmål mellan två fyllon med ett mord där en man slår ihjäl en kvinna med tillhygge 17 gånger, det borde till och med du förstå.

Citat:
Snälla?!
Försök åtminstone att läsa vad jag skriver i mina inlägg. Du förstår tydligen inte att du inte förstår..

Här ett försök att varsamt leda dig vid handen:
Jag polemiserade mot kontot zilvereko:s försök att hävda att våld/slag mot huvudet skulle vara utmärkande för visat "hat".
Jag undrade om kontot ifråga aldrig sett en boxningsmatch.
Tror du att du förstår nu?

Citat:
Nej, du svamlar.

För att göra en rimlig jämförelse: en rånmördare slår ett till ett par slag i huvudet på offret för att få fri tillgång till den nu medvetslösa/döda personens tillhörigheter VS en psykopatmördare slår sitt mordoffer sjutton gånger i huvudet för att få sitt behov av att slå ihjäl just detta offer tillfredsställt.
Alltså mord då man vill ha något av offret (pengar/saker) VS mord för att man vill mörda just den personen pga hat (eller som jag tror: kontrollbehov/jakt på känsla/kick).
Antal slag ger en vägledning.

Citat:
Min fetning:
Jo, men inte som du tror eller tänker.

Slagen utdelades inte i första hand för att få utlopp för ett inneboende raseri (eller "vrede" som nån klok här i tråden ansåg sig veta), utan de 17 slagen var till för att få tyst på kvinnan som skrek så högt och så länge, att folk på andra sidan motorvägen hörde henne.

Citat:
Intressant...berätta mer.

Citat:
Var snäll och läs vad jag skrivit i inlägg adresserade till andra konton här i tråden.
Om du är uppriktigt intresserad alltså.

Det fetade: du lägger fram det som fakta varför jag ber dig berätta mer...
Citera
2021-01-13, 19:42
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Vad är viktigast tycker DU ?

Att D-ssons mamma lider ,eller att W-ströms BARN lider ;resten utav sina liv ??????????
Genom att en person mördat deras kära mamma ?????

Att barnen i D-ssons familj tvingas se sin mamma lida beror ju faktiskt på att W-ströms dödades !
Så skyll inte på någon annan än Gärningsmannen !

Sen att mamman i D-ssons led utav sin egen mans otrohet är nog skäl nog till lidandet ,och det ansvaret låg helt och fullt på mannen.
Han kunde ha skaffat kyskhetsbälte om han nu var så pass emot LW som han sa till sin fru!

Han kunde ha satt upp El-stängsel så att LW inte kunde nå honom ,bland annat !
Jag höll med om att HD inte simulerat sitt dåliga mående och tyckte även att det måste ha varit hemskt för henne att hennes barn såg henne i detta stadiet.

Så vill du att jag ska hålla med dig om andra personers lidande så gör ett inlägg så lovar jag att hålla med dig också.
Citera
2021-01-13, 19:47
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Jag höll med om att HD inte simulerat sitt dåliga mående och tyckte även att det måste ha varit hemskt för henne att hennes barn såg henne i detta stadiet.

Så vill du att jag ska hålla med dig om andra personers lidande så gör ett inlägg så lovar jag att hålla med dig också.

Det som är så sorgligt är att det var tvunget att döda LW för att HD skulle få frid i sinnet !?
(spekulation)
Fanns det verkligen inte något annat sätt att få slut på HD:s lidande ?
Hade verkligen allt lidande som HD hade, verkligen anknytning till just LW ?
Senast redigerad av landbandy 2021-01-13 kl. 19:49.
Citera
2021-01-13, 19:51
Medlem
Citat:
Det har aldrig slagit dig att det är du som är obegriplig (speciellt när du får upprepa ovanstående till olika personer som inte har några problem med övriga skribenters inlägg)?

Jag tror att det är planerat minst några dagar innan med hänvisning till mållganhistorien.
Det är inte det minsta förvånande att han glömde räkna med ett högljutt motstånd och att offret skulle kämpa för sitt liv. Vem (utöver SD själv) har påstått att SD är smart?
I princip allt han tagit sig för och sagt i samband med mordet är rakt av stockdumt. Och helt verklighetsfrånvänt (blodigt sex, sadelsex, mållganhistorier etc.)
Att han gått fri såhär länge är fan pinsamt och beror endast på ett makalöst dåligt utredningsarbete i kombination med våra knäppa lagar (som inte bara är skrivna av dinosaurier utan även till stor del tolkas av dinosaurier) vilka inte tillåter att domstolen får ifrågasätta den misstänktas utsagor innan åklagaren nått upp till "utom rimligt tvivel" rent juridiskt.

Utanför rättsalarna står det inte bara utom rimligt tvivel att SD är mördaren, det är långt bortom alla tänkbara (och otänkbara) tvivel dessutom.

Problemet med teorin om bakhållet är att han

jobbade, tränade, åt middag hos vänner, bestämde träff med LW, ingen mobil med för att inte synas att han var(it) och kollat vid LW:s cache så nära USA (HD kollar Google tidslinje), autopiloten som kvarterspolis slog över och han gick in i sin bubbla och glömde barn och LW där för en stund, kanske bad LW om förlåtelse osv per Telegram (nu raderat) efter, ringde polisen och gick upp igen för att kolla läget.
Sen irra lite runt grannen med hunden på väg hem för han var fortfarande ”hög” på sin insats.

Sen somnade han, kanske mys med LW lördag morgon och körde två ganska normala långhelgsdagar med loppis och fix.

Slöjobbade måndagen, tänkte mest på USA, HD och Geo. Nåt symboliskt sms till LW här och där när hon pockade på uppmärksamhet. Tänkte ibland att hon var lite jobbig. Det blev måndagkväll. Tränade och kollade trappa hos JG. Lite sms där med LW. Han ”smög” över. Bråk. Våld.

Ser ut som en långhelg för vilken otrogen pappa som helst där i området. Försöker se var planeringen består i men den kan ju ha varit i hans huvud. Men har han planerat detta så är det inte bara ett kallt mord. Det är iskallt. Tjo och tjim med kollegerna redan på morgonen där osv. Beter sig inte helt normalt men sitter inte direkt och super i skogen med hagelbössan för att han några timmar tidigare begått sitt livs misstag.
Citera
2021-01-13, 20:12
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det som är så sorgligt är att det var tvunget att döda LW för att HD skulle få frid i sinnet !?
(spekulation)
Fanns det verkligen inte något annat sätt att få slut på HD:s lidande ?
Hade verkligen allt lidande som HD hade, verkligen anknytning till just LW ?
Jag håller med dig och trist för barnen också såklart
Citera
2021-01-13, 20:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

jobbade, tränade, åt middag hos vänner, bestämde träff med LW, ingen mobil med för att inte synas att han var(it) och kollat vid LW:s cache så nära USA (HD kollar Google tidslinje), autopiloten som kvarterspolis slog över och han gick in i sin bubbla och glömde barn och LW där för en stund, kanske bad LW om förlåtelse osv per Telegram (nu raderat) efter, ringde polisen och gick upp igen för att kolla läget.
Sen irra lite runt grannen med hunden på väg hem för han var fortfarande ”hög” på sin insats.

Sen somnade han, kanske mys med LW lördag morgon och körde två ganska normala långhelgsdagar med loppis och fix.

Slöjobbade måndagen, tänkte mest på USA, HD och Geo. Nåt symboliskt sms till LW här och där när hon pockade på uppmärksamhet. Tänkte ibland att hon var lite jobbig. Det blev måndagkväll. Tränade och kollade trappa hos JG. Lite sms där med LW. Han ”smög” över. Bråk. Våld.

Ser ut som en långhelg för vilken otrogen pappa som helst där i området. Försöker se var planeringen består i men den kan ju ha varit i hans huvud. Men har han planerat detta så är det inte bara ett kallt mord. Det är iskallt. Tjo och tjim med kollegerna redan på morgonen där osv. Beter sig inte helt normalt men sitter inte direkt och super i skogen med hagelbössan för att han några timmar tidigare begått sitt livs misstag.

Du kan ha rätt, vet att även @lestsdoit är inne på samma tankar som du. Loggremsan fick SD att sätta i halsen... typ.
Att mållgorna kanske inte var en generalrep/mordplan.

Ändå har jag svårt att släppa den biten att det skulle ha funnits en planering en tid. Och det är mycket mer än man tror för att ro iland med ett mord.

Och en sak som du skriver skulle verkligen kunna vara en anledning till att han lämnar mobilen hemma, det är ju att HD inte ska få veta var han är. Men såvitt jag minns, har han aldrig dragit det kortet. Inte i början, men inte heller sedan.

Hans förklaring istället är att han glömde mobilen. tror att han t om sa det i TR? Att han glömde mobilen på handfatet.
Citera
2021-01-13, 20:28
Medlem
Lova33s avatar
Citat:

Du glömmer att det är en psykopat vi diskuterar här, en psykopat funderar inte i banor som att han begår misstag. Som du läst i FUP är det hela tiden andra som begår misstag och gör fel, även HD "gör fel" (ordagrant från SD:s mun) som vill fortsätta äktenskapet efter att hans otrohet uppdagats. Hela psykopatens tänk utgår ifrån att han själv är felfri.

Intressant att du tror på SD:s mållganhistoria. För mig är det löjligt uppenbart att det inte fanns en enda människa förutom grannen med hunden inom SD:s synhåll vid det tillfället. Tror alltså inte för en sekund på att det stod tre hotfulla individer som genom ren tankekraft fick SD att förstå (enligt SD sa de ingenting) att de skulle omringa honom och ta hans mobiltelefon (du vet, den som han inte ens hade med sig).
Polisen som kom till platsen efter hans anmälan trodde inte på hans historia, däremot bad de honom visa vad han dolde under jackan (personligen tror jag att han hade mordvapnet med sig då och att det var den kvällen som egentligen var det tilltänkta mordtillfället). Tror verkligen inte att han räknade med så snabb utryckning (om någon utryckning alls) utan räknade nog med max en notis i blädderblocket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in