Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Att han lämnade mobilen hemma, liksom han gjorde några dagar innan när han mötte Mållgans, är för mig ett indicium på att mordet var delvis planerat.
Kanske inte i detalj men han skapade en möjlighet för att kunna mörda utan att mobilen skulle kunna avslöja honom.
Tack Avel för allt jobb du har lagt ner.
Det har verkligen gett en nytändning till förhoppningarna att SD kommer att fällas i HD.
Jag hoppas verkligen att du ser till att polisen får tillgång till dina analyser.
Massor av aktiviteter för att visa att han inte skulle ha hunnit mörda också.
Otur för honom att LW:s skrik kan fastställa tidpunkten ganska exakt.
Två indicier som pekar på att det delvis var planerat.
Tack! Glad för feedbacken.
Det är alltid lätt att från läktaren påpeka hur polis och åkl ska göra sitt jobb men jag hoppas de tagit ett ordentligt omtag inför hovrätten. Jag är också optimist när jag läser överklagan. Men det är lite tunt och tajt.
Tingsrätten var ju ett test av nåde för att se om allt material slulle hålla.
Efter det testet kan de hitta rätt taktik.
Och försvaret slipar såklart vidare på sin.
Skulle vara bra om utredarna kunde visa att någon varit inne i hennes dator 05:23.
Det vore också bra om de kunde visa på att ingen ”suttit” vid SD:s dator 23:34.
För min del får de även gärna köra ett par tvättmaskiner med färska blodfläckar på för att visa hur blodet ”vandrar” i sidled. Sen kan SD gärna få förklara om han körde nån tvättmaskin i samband med sex i tvättstugan.
(Finns massa andra sätt som märket kan se ut som det gör antagligen, stött emot osv)
Jag har ingen erfarenhet av att återskapa en ny Samsung-mobil med säkerhetskopia. Men tänk om LW:s mobil hunnit säkerhetskopiera Telegram-meddelanden till aktuell backup.
LW:s Google Drive är ju dammsugen men vore värt att testa för att se vilka inställningar och appar hon hade i mobilen.
Kan ligga utanför polisens policies men jag hade testat den varianten iaf. Även om cache inte kopieras i backupen kanske.
Man börjar ju inte om med en ny Samsung från scratch med alla appar och inställningar när man köper ny mobil menar jag.
Vidare hade det varit bra om IT-forensiker tagit fram en detaljerad tidslinje manuellt med några andra program. Inte bara knarkat Magnets Axiom och IEF. Alltså för att kika efter tecken på radering, manipulation av tidsstämplar (Timestomp osv) och annat. Lite mer avancerade grejer som att tolka Event Tracing Logs (.etl)och annat.
Bara för att vara på den säkra sidan när det ju är så många men svaga indicier. Antagligen så väger de väl sin insats mot SD:s förmodade okunskap.
Kan se hur de suckar när de läser mina inlägg för att jag har dålig inblick i deras arbete, haha!
Nu tror ju jag att man skulle hitta rätt så få tecken på planering i just dator och mobil.
Raderade Telegram-meddelanden vore kanske komprometterande. Hur bråkigt var det den där våren mellan gulliga selfies?
Jag är fortfarande nyfiken på de två skärmdumpar som hon tagit innan sista bilden på loggremsan, och lagrat i Google foto ihop med trädklättring mm 13/5 och bild på kaka, remsa och annat 14/5.
Vad kan det ha varit? Om polisen ”missat” loggremsans betydelse kanske de inte tolkat in de där skärmdumparna heller. Ser ut som tomma chattfönster men kvaliten på bilder för svårt att se i inskannade fupen.
Tid finns men frågan är om de sätter resurser på saker enligt ovan.
Risk att det blir kantboll ut för åklagaren i hovrätten om bevisvärdet inte stärks med lite sista minuten utredningar? Copy/paste på tingsrättsdomen typ.
Kan de fortfarande komplettera överklagan?