2021-01-13, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är helt obegripligt hur någon kan vilja ha honom.
Vad tror du om HD?
Varför vill hon ha en man som ljuger konstant, som har bedragit henne i mer än sex år fast han har lovat att sluta med det?
Varför vill HD ha, och accepterar, en man som är direkt otrevlig mot deras gemensamma barn och som vill bli av med dem när de inte lyder?
Det är för mig ännu mer obegripligt än att LW ville ha honom.
HD har ett val.
Tyvärr har inte barnen det ännu.

En teori kan vara att HD bara låtsades vara sjuk för att SD skulle visa mer omtanke om henne.
När hon insåg att det fick motsatt verkan och han istället var otrogen så blev hon frisk rätt snabbt.

Nej, sånt kan man inte spela under flera års tid. Iaf finns ingen läkare, terapeut eller psykolog som inte skulle genomskåda sånt.
Citera
2021-01-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så att få tyst på någon som skriker så kan man alltså slå 17 slag i huvudet på den personen? Som om det vore normalt.
Finns i min värld ingenting som gör mord till något "normalt".
I princip är alla mord fullständigt oacceptabla, men tråden handlar inte om vilka moraliska skäl som ev skulle kunna anföras för att legitimera t ex ett barmhärtighetsmord, så jag avstår från att utveckla temat.

OnT: Du läser min text dåligt. Eller: Du tycks inte förstå innebörden.
Mördaren är en "usel hantverkare" (sorry för beskrivningen) som trots att det går flera minuter, ändå inte lyckas få tyst på stackars Lena.
En "duktig" mördare, en som gått till planket i akt och mening för att döda Lena, den utrustar sig, vad gäller redskap, på ett mycket "bättre" sätt, den låter inte Lena få hålla på att skrika i flera minuter.

Så den som hävdar att mördaren hade "minutiöst planerat" detta mord, den behöver inte tas på allvar.
Förstår du?
Citera
2021-01-13, 14:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej, sånt kan man inte spela under flera års tid. Iaf finns ingen läkare, terapeut eller psykolog som inte skulle genomskåda sånt.

Precis. HD kan knappast ha lurat alla i sitt vårdteam så länge.
Citera
2021-01-13, 14:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men varför är det ett problem för dig? Hon hade ju svängdörrar för alla sina män och hon drog inte för gardinerna. Givetvis visste grannarna en hel del om vad som pågick. Varför blir du upprörd över att hon kallades för porrpastorn?

Jag undrar exakt vad som är ditt problem med att Lena hade sexuella relationer med andra män? Du verkar ju elda upp dig om det här.
Där har vi ju en av SD kärnproblem och väldigt viktigt att förstå eftersom hon blev mördad.

Det är en långt viktigare fråga, eftersom det är ur mördarens ögon vi måste försöka se det hela.

Vi vet ingenting om vad grannarna visste om Lenas privatliv ur den aspekten. Jag hör flera som nämner att de vet vem hon är, men inget mer. En del vet inte ens vem hon är.

Vad jag har för synpunkter på Lenas sexliv hör inte hit.
Citera
2021-01-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, allt är möjligt.
Men jag tänker att om han är mördaren, borde han inte rört datorn lite mer då, allt för att skaffa sig det otroligt viktiga alibit?

Isolerar man typ 22:45 till 07:00 så ser ju det mesta naturligt ut i hans datatidslinje. Den de lyckats få ur sig som är långt ifrån hur detaljerad den egentligen är med alla loggar kan man tillägga.

Lite chatt och nåt jobbmejl. Väl så det såg ut om kvällarna. Kanske inte var mer än så om kvällarna. Ofta var han väl ute och promenerade den tiden också.
Men någon Google tidslinje får vi inte se.

Nog hade han kunnat pusha lite mer för hur härligt det är att vara hemma och inte lämna bostaden till folk kors och tvärs i sms i olia riktningar. ”Dela vardagen” som är hans egna uttryck.

Det hade ju förstärkt bilden av att han var hemma.

Men hade han hyfsad koll på hur en dator/mobil loggar aktivitet så tror jag han drog sig för att t.ex radera mycket kort inpå brottet eller överdriva någon aktivitet i datorn/mobil/chatt.

Jag är ju av den meningen att om han planlagt detta i förväg så hade han gått helt annorlunda tillväga alltså.

Om ens alls. Brottet i sig är helt huvudlöst om planerat.

Tog nån timme för att han skulle bli huvudmisstänkt. Ja resten vet vi ju här. Helvetet bröt ut.

Om friad i hovrätten så var planen att leva med näthat och folks misstänksamhet resten av livet? Var det värt det?

Man kan spekulera i om han lämnade mobilen hemma för att inte synas för HD i Google tidslinjen. Om så i efterhand.

Från det han fått klart för sig att han gjort nåt galet där med mordet så tänkte han nog allt annat än rationellt. Men han hade några timmar att lugna ner sig under natten och stålsätta sig inför dagen. USA gav viss respit. LW hittades sent gav respit. Men ändå måste det ha varit kaos i huvudet på honom. Även om planerat.

Mer om ak tivitet i datorn då vad som kan göras för att spåra hans fixande i den.

Det finns t.ex en gammal beprövad programvara som heter Log2Timeline som man kan göra jättetjusiga tidslinjer av alla loggar i datorn.
Det går att kika djupare i nåt som heter ETL-filer. Event Tracing Logs.
Och massa annat hade de kunnat göra för att ha en bra utgångspunkt och komplement om inte annat till dessa skrik, Google Tidslinje och datasessioner i master.
På Microsofts hemsidor så finns koder för de händelser i datorn som är intressanta. När man loggat in, när man väckt datorn osv.

En IT-forensiker/analytiker ska inte behöva mer än några timmar för att avgöra vad som hände i datorn den viktiga tiden där på natten. Men om jag förstått så har inte polisen de här programmen som resten av världen använder. För då hade de väl använt dem?
Citera
2021-01-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om man utgår från att HD vet allt och är helt införstådd med mordet så gör det hennes kommentar lite förståelig.
"Jag hoppas hon är död" eftersom varken hon eller SD kunde veta säkert om LW var död.
-Åh, dessa tråkiga tankevurpor..
Det är klart som sjutton att gärningspersonen där på plats hade kunnat undersöka om h*n "flyttats upp" ett snäpp, från att vara misshandlare till att bli mördare.
Ursäkta, men hur tänker du egentligen?

Om man (gör du?) utgår från att SD är mördaren, så kan ju han (eller vem som än är mördaren) stannat kvar på platsen en stund och kallt kunnat konstatera dödsfallet.
Avsaknad av puls och andning plus utebliven corneareaktion, det kan vilken lekman som helst konstatera. Mördaren hade alltså kunnat stannat kvar på plats och där bedrivit en sorts grotesk likvaka.

Och eftersom det hävdas att SD hade koll på både folk och hundar plus Slumpen, så behövde han (om han skulle råka vara mördaren), ju inte oroa sig det minsta för att nån skulle komma och störa i likvakan..
Citera
2021-01-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men varför är det ett problem för dig? Hon hade ju svängdörrar för alla sina män och hon drog inte för gardinerna. Givetvis visste grannarna en hel del om vad som pågick. Varför blir du upprörd över att hon kallades för porrpastorn?

Du har verkligen problem med att leva i verkligheten, va? Är det därför du skriver dina långa noveller här om hur du önskar att det skulle vara?

Det är väl det där att rätt ska vara rätt. Om "grannar" innebar herrskapet D så ska man kanske inte dra in hela området? De flesta hade ju ingen aning om relationen och SD var livrädd att hans fasad skulle få en spricka.
Citera
2021-01-13, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Isolerar man typ 22:45 till 07:00 så ser ju det mesta naturligt ut i hans datatidslinje. Den de lyckats få ur sig som är långt ifrån hur detaljerad den egentligen är med alla loggar kan man tillägga.

Lite chatt och nåt jobbmejl. Väl så det såg ut om kvällarna. Kanske inte var mer än så om kvällarna. Ofta var han väl ute och promenerade den tiden också.
Men någon Google tidslinje får vi inte se.

Nog hade han kunnat pusha lite mer för hur härligt det är att vara hemma och inte lämna bostaden till folk kors och tvärs i sms i olia riktningar. ”Dela vardagen” som är hans egna uttryck.

Det hade ju förstärkt bilden av att han var hemma.

Men hade han hyfsad koll på hur en dator/mobil loggar aktivitet så tror jag han drog sig för att t.ex radera mycket kort inpå brottet eller överdriva någon aktivitet i datorn/mobil/chatt.

Jag är ju av den meningen att om han planlagt detta i förväg så hade han gått helt annorlunda tillväga alltså.

Om ens alls. Brottet i sig är helt huvudlöst om planerat.

Tog nån timme för att han skulle bli huvudmisstänkt. Ja resten vet vi ju här. Helvetet bröt ut.

Om friad i hovrätten så var planen att leva med näthat och folks misstänksamhet resten av livet? Var det värt det?

Man kan spekulera i om han lämnade mobilen hemma för att inte synas för HD i Google tidslinjen. Om så i efterhand.

Från det han fått klart för sig att han gjort nåt galet där med mordet så tänkte han nog allt annat än rationellt. Men han hade några timmar att lugna ner sig under natten och stålsätta sig inför dagen. USA gav viss respit. LW hittades sent gav respit. Men ändå måste det ha varit kaos i huvudet på honom. Även om planerat.

Mer om ak tivitet i datorn då vad som kan göras för att spåra hans fixande i den.

Det finns t.ex en gammal beprövad programvara som heter Log2Timeline som man kan göra jättetjusiga tidslinjer av alla loggar i datorn.
Det går att kika djupare i nåt som heter ETL-filer. Event Tracing Logs.
Och massa annat hade de kunnat göra för att ha en bra utgångspunkt och komplement om inte annat till dessa skrik, Google Tidslinje och datasessioner i master.
På Microsofts hemsidor så finns koder för de händelser i datorn som är intressanta. När man loggat in, när man väckt datorn osv.

En IT-forensiker/analytiker ska inte behöva mer än några timmar för att avgöra vad som hände i datorn den viktiga tiden där på natten. Men om jag förstått så har inte polisen de här programmen som resten av världen använder. För då hade de väl använt dem?

Ja, man kan ju förstås tänka att han borde ha skrivit något eller gjort något som verkar som att han var hemma om mordet var planerat.

Jag hr ju tänkt att bara det att han är så upptagen med diverse hela dagen och kvällen, skulle vara ett sådan fixande. Vissa saker, verkar ju ganska onödiga och tvivelaktiga (simmat eller gymmat?).

Och min teori har väl aldrig heller varit att han planerat väldigt noga i detalj, utan kanske menat att det skulle skett vid en bättre tidpunkt.

Jag tror att de mordiska tankarna tog över, de kidnappade honom. Han kunde inte stå emot, utan det blev. Det blev bråttom för att Lena blev alltmer hotfull och USA resan riskerade att gå om intet. SD är ur balans sedan veckor. Dagslånga konflikter med HD och barnen där han verlkligen visar på sin omognad som förälder. Att han inte kan vända situationen på flera dagar visar att han håller på att sjunka under ytan.

T ex kan delar som IT- tekniska delar vara inlagd som en del av en plan, t ex radera. Även att lura ut Lena på något sätt.

Medan andra inte var lika färdiga. En vald plats, te x Vivalla skogen eller bakom planket måste ha en bra reträtt hem men ändå möjlig att lura ut Lena på. Jag misstänker att om han plötsligt börjat smöra henne med en biltur någonstans, hade hon följt med? Tvivlar då han varit så motspänstig den senaste tiden och hon skulle bli misstänksam. Perfekt då med barnet hemma, vilket kan få henne att känna sig säker när det är så nära hemmet.

Cykla från mordplatsen, kanske också hastigt påkommet. Kanhända cyklade han runt lite i området efter han varit hos JG för att reka. platsen kanske blev väldigt hastigt påkommen (Lenas förslag?) och han klarade helt enkelt inte av att vänta.

Inte tror jag att han tänkte så långt att han inte skulle klara sig. Han är van att klara sig. Han räknade inte med att han skulle få en tråd på tiotusen sidor och att folk skulle kunna läsa om alla dödshot och hans rt på nätet. Inte heller tror jag att han trodde att människor skulle uppfatta att han ljög så fort han öppnade munnen. Det är en ny erfarenhet för honom.

Han mår säkert inte bra av allt det här. Han kanske inte önska Lena levande igen, men önskar kanske att han inte gjort vad han gjorde.

Impulsivitet finns inblandat tror jag. Han klarade inte av att stå emot impulserna att döda henne.

Jag är långtifrån säker på mina teorier.
Jag har blivit mycket mer optimistisk för att fallet kommer att lösas. det beror mycket på dig. Du har pekat på möjligheter och min tro (har hört) är att det kommer polisen till kännedom.
Citera
2021-01-13, 15:58
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att hon skrek menar jag. Han slog för att döda och slagen kom för att han blev arg på henne efter en dispyt där.

Även om LW gjorde passivt motstånd så det behövdes några extra slag kanske så kan man nog inte kalla GM sinnesstämning för lugn och harmonisk.

Jag tror han gick därifrån en god stund innan hon slutade skrika. Hemma innan hon dog typ.

Jag kan tänka mig att många av blodstänken på plats kommer från när LW rör händer och skakar huvudet/hår. Därför så låga stänk som max 60 cm.
Snabba hugg med änden av något så behövs ingen ”hammarsvingande” rörelse mot axeln med högre stänk som följd.

Han bör ha lämnat platsen 23.38 när LWs mobil gjorde det, eller? När Dalaan med sambo gick ut hade skriken tystnat sedan x antal minuter.
Citera
2021-01-13, 16:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Haha, mitt i prick!
Slug för slughets skull och livspusselpsykopat ja, simulerad normalitet!
Hur lyckas du få till det så bra!

Hoppas att han snitslar banan in till fängelset snart.
Det genom att hans ego behöver just den där publiken som kan bekräfta hans geni, även om det nu skulle gälla mord.
Är det inte så en del seriemördare snavar till slut?

Tack, det handlar ändå knappast om mycket mer än vad ni i tråden redan bullat upp med. Det finns så mycket kunnande. Jag tycker det är synd att en sån här tokig röra ska förstöra för så många. Och förbli ostraffad. Han halkar i ett spår, som leder käpprätt. Eller väljer att köra ner i det rent av.

Det finns en lakun stor som en husvagn som allt sen roterar kring. Utan stoppknapp, tror han.

Det möter också upp en chans till en roll för honom där nånstans, kanske en förtvivlad spin på den GC-King han äntligen reinkarnerats som. Det är säkert nåt likande för seriemördare som blir sitt gebit. Men det ligger utanför vad jag vågar yttra mig om. Får väl förkovra mig mer kring just det, kanske.

Han vet bäst för det finns liksom inget alternativ. Han är dagen o solen. Allts början o slut, smartast av allt.

Alternativet skulle ju riskera betyda att han åkte på smörj.
Senast redigerad av Lonnrot 2021-01-13 kl. 16:21.
Citera
2021-01-13, 16:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tiderna är nog från cache-loggen. Alltså när de visades i Telegram senast.

Bilderna när hon klättrar i träd (också 164C/1215) är ju inte helt ointressanta i relation till loggremsan som är fotad/skickad.

Sen är man ju nyfiken på de två skärmdumpar (2 st) som syns till höger om sista bilden hon tar på loggremsan här:

https://www.bildtagg.se/bild/avo11gn01oowpicx1fmumrb

Hon fotar ju dessutom den nya loggremsan som ska ut va och även en annan till höger som är samma remsa hon skickar till SD eller är det en remsa till höger? Lite svårt att se.

https://www.bildtagg.se/bild/k3jba65nbokdm1opaqicxia

Ok, här hänger jag inte riktigt med.

Innebär det att tiderna från cachloggen inte behöver betyda att SD raderar under förhöret den tiden? Klarar näppeligen att formlera frågan , så lite fattar jag.

Han sitter ju på förhör då.
Citera
2021-01-13, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Så förvinner Lena.

HD ovetandes om vad som har hänt utbrister "Hoppas att hon är död", i tron att Lena stuckit någonstans efter ett bråk eller själv gjort sig illa.

Jag tvivlar ändå på att HD skulle fälla den kommentaren om hon hade minsta aning om att Lena blivit brutalt slagen bakom planket. Ännu mindre om SD lämnat henne svårt skadad där att långsamt dö. Även om hon hatade henne för allt.
Nej, det är nog mer en önskan än att vara insatt i mordet där och då.
Det visar dock hur fylld av hat hon är, det pyser ut spontant.

Det är ett märkligt forum att ge uttryck för att önska nån död.
Som sjuksköterska till sin chef.
Vilket chefen helt sunt reagerar förskräckt på.

Det är väldigt märkligt då knappt nån vet att hon ens är försvunnen vid klockslaget.
Så vad handlar det om?

Ihop med att hon sen tycker det är skönt att LW är borta visar hur självcentrerad och blockerad hon är.
Hon sätter sig i främsta rummet i en fruktansvärd situation för Lenas barn som förtvivlat letar efter sin mamma.

Noll empati för barnen - men hon har väldigt lätt att ta den omhuldande rollen om sin gunstling SD.
Vad han än gör.

Att vara i en djup depression typ postpartum då det begav sig är en sak. Att knappt höja ett ögonbryn flera år senare och försvara dåren är helt sjukt.
Hon börjar trivialisera att han är redo att mörda hennes dotter flera år senare.
Så man kan ju osökt undra vad fan hon sysslar med.
Senast redigerad av develi 2021-01-13 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in