Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ja, allt är möjligt.
Men jag tänker att om han är mördaren, borde han inte rört datorn lite mer då, allt för att skaffa sig det otroligt viktiga alibit?
Isolerar man typ 22:45 till 07:00 så ser ju det mesta naturligt ut i hans datatidslinje. Den de lyckats få ur sig som är långt ifrån hur detaljerad den egentligen är med alla loggar kan man tillägga.
Lite chatt och nåt jobbmejl. Väl så det såg ut om kvällarna. Kanske inte var mer än så om kvällarna. Ofta var han väl ute och promenerade den tiden också.
Men någon Google tidslinje får vi inte se.
Nog hade han kunnat pusha lite mer för hur härligt det är att vara hemma och inte lämna bostaden till folk kors och tvärs i sms i olia riktningar. ”Dela vardagen” som är hans egna uttryck.
Det hade ju förstärkt bilden av att han var hemma.
Men hade han hyfsad koll på hur en dator/mobil loggar aktivitet så tror jag han drog sig för att t.ex radera mycket kort inpå brottet eller överdriva någon aktivitet i datorn/mobil/chatt.
Jag är ju av den meningen att om han planlagt detta i förväg så hade han gått helt annorlunda tillväga alltså.
Om ens alls. Brottet i sig är helt huvudlöst om planerat.
Tog nån timme för att han skulle bli huvudmisstänkt. Ja resten vet vi ju här. Helvetet bröt ut.
Om friad i hovrätten så var planen att leva med näthat och folks misstänksamhet resten av livet? Var det värt det?
Man kan spekulera i om han lämnade mobilen hemma för att inte synas för HD i Google tidslinjen. Om så i efterhand.
Från det han fått klart för sig att han gjort nåt galet där med mordet så tänkte han nog allt annat än rationellt. Men han hade några timmar att lugna ner sig under natten och stålsätta sig inför dagen. USA gav viss respit. LW hittades sent gav respit. Men ändå måste det ha varit kaos i huvudet på honom. Även om planerat.
Mer om ak tivitet i datorn då vad som kan göras för att spåra hans fixande i den.
Det finns t.ex en gammal beprövad programvara som heter Log2Timeline som man kan göra jättetjusiga tidslinjer av alla loggar i datorn.
Det går att kika djupare i nåt som heter ETL-filer. Event Tracing Logs.
Och massa annat hade de kunnat göra för att ha en bra utgångspunkt och komplement om inte annat till dessa skrik, Google Tidslinje och datasessioner i master.
På Microsofts hemsidor så finns koder för de händelser i datorn som är intressanta. När man loggat in, när man väckt datorn osv.
En IT-forensiker/analytiker ska inte behöva mer än några timmar för att avgöra vad som hände i datorn den viktiga tiden där på natten. Men om jag förstått så har inte polisen de här programmen som resten av världen använder. För då hade de väl använt dem?