2021-01-13, 13:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, vi vet inte alls i vilka kretsar hon kallades så.
Det enda vi vet är att SDs kompis PW (polis) som berättade om detta i förhör.

"P*eter känner Lena genom Stefan. Det är Stefan som har presenterat dem för varandra. De har
träffats hemma hos Stefan vid ca 5 tillfällen och bl.a. fikat. Lena presenterades som en granne
och vän till Stefan och Hanna. P*eter kände till att Lena var pastor och när han hörde av
grannar i området, när han var där och arbetade, att de nämnde någon kvinna som
"Porrpastorn" så lade han ihop ett och ett och kopplade det till Lena. Det var inte någon som
uttryckligen sa att det var Lena som det syftades på utan det var P*eters egna antagande.
"

Av det sagda ovan vet vi inget om vem eller vilka som har sagt detta. Vi vet alltså inte om det är en eller flera, eller om det är ett par som har tillsammans skapat denna benämning. Vi vet alltså inget om att det var en benämning som hela grannskapet delade, eller enbart om det var en enda person som nämnde det där på ett slarvigt sätt.

Jo, vi vet att det är flera och inte en. Han säger ju att han hört det från "grannar" och sedan även "de".

"P*eter kände till att Lena var pastor och när han hörde av
"Porrpastorn" så lade han ihop ett och ett och kopplade det till Lena."
Citera
2021-01-13, 13:05
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Edit: Ser att jag är femma eller tia på det, men låter ändå stå kvar. Intressant resonemang tycker jag..

Man gjorde i och för sig jämförelsen ett och ett halvt å senare...

ur förhör 2019-09-06

FL I: När gjorde du rent din egen golv brunn senast?
MT: Oj .. det är jättelängessen .. alltså nu blir det också en sån där grej som jag känner att det
finns en naturlig förklaring men det känns ju fel..tjejerna .. när T som tappar mest hår
duschar på övervåningen ..
FLI: Mm.
MT: Mm .. eh .. och jag duschar där nere .. eh .. jag vet inte när jag har gjort rent den sist.
FL I: När gjorde du rent den .. du duschar där nere som jag förstår då .. när gjorde du rent den
då senast?
MT: Ja jag vet inte ..
FL I: Men du har bott där nu i ett och ett halvt år kanske då? Hur många gånger tror du
sammanlagt på den tiden? Ungefär.
MT: Ja nej jag . .jättedålig uppfattning jag kan inte svara på det..
FL I: Om det är .. tio gånger eller .. fem gånger eller?
MT: Nej jag vet inte.
FL I: Har du gjort det nån gång?
MT: Ja.
FL I: Är det fler än en då om vi säger så?
FL 1: Ska bara få se en bild på .. såhär ser det ut hemma hos dig nu ..
Förevisas bild 1, 2, 3, 4.
MT: Mm.
FL 1: När gjorde du rent dom här senast?
MT: Den där vet i sjutton om jag nån gång har gjo1i rent.. eh .. eller! Föressten, det där ..
jo .. nu säger jag fel, den där vet jag inte om ..
FL 1 : Du kan berätta ..
MT: Det här är nere i duschen.
FL 1 : Det där är nere.
MT: Ja jag sa fel först..
FLl : Mm.
MT: Och det här är uppe vid badkaret
FLl : Mm ..
FLl : Vilken av dom var det som du trodde att du inte hade gjort rent?
MT: Eh jag blev osäker jag .. tänkte först att jag inte vet men när jag titta invändigt så tänker
jag att det där har jag nog sett, det där har jag nog gjort rent. Eh ...
FLl : Är det den här uppe du tänker då eller?
MT: Ja .. men jo .. jag har gjort rent den.
FL 1: Du har gjort rent båda?
MT: Mm.
FL 1: Mm .. ah .. tänkte bara utifrån att du gjorde rent golv brunnen där hemma hos SD hur ..
i förhållande till hur du tänker hemma hos dig .. för här verkar det inte vara särskilt rent.. i
dom här ..
MT: (tystnad)
FL 1: Det kan vi vara överens om.
MT: Det är du som tycker att det inte är speciellt rent, jag tycker att det är svårt och se på ett
kort.
FLl : Mm .. ja .. vi har också varit i din lägenhet och sett.. det var inte särskilt rent i
golvbrunnarna. I kvalitet till.. att ni gjorde den där städningen hos SD då .. och då man
gjorde rent överallt och även golvbrunnen ..
Tack för rättelsen Piastrone och jag blev även tidigare rättvist påmind om min okunskap då jag trodde att allt hängde ihop tidsmässigt men så var det ju inte.
Citera
2021-01-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Min fetning:
Jo, men inte som du tror eller tänker.

Slagen utdelades inte i första hand för att få utlopp för ett inneboende raseri (eller "vrede" som nån klok här i tråden ansåg sig veta), utan de 17 slagen var till för att få tyst på kvinnan som skrek så högt och så länge, att folk på andra sidan motorvägen hörde henne.

Så att få tyst på någon som skriker så kan man alltså slå 17 slag i huvudet på den personen? Som om det vore normalt.
Citera
2021-01-13, 13:08
Medlem
Jag har testat om en fläck med vätska motsvarande blod vandrar sidledes på tvättmaskinens yta vid centrifugering.

Det gör den.

Det blir ett ytterst tunnt spår.

I mitt fall en ganska ny maskin som står på golvet. Den vibrerar mindre än SD:s äldre modell som dessutom står uppe på skåp inbillar jag mig.

Fläcken vandrade 45 grader från utgångspunkten ca 5 cm. Hade antagligen gått 90 grader om maskinen vibrerat mer pga centrifugering. Men moderna maskiner är rätt så stabila soeciellt direkt på golv.

Kan vara svaret på varför fläcken ser ut så här som Trie var inne på igår.

https://www.bildtagg.se/bild/f17et7aey5ljufi8o06n01cp

Surt att de inte gjort en vettig analys av blodspåret. Hade underlättat lite att jämföra test mot en bra bild.

Testet gjordes med en klar vätska så blev inte bra på foto.

Ska testa vid senare tillfälle med karamellfärg i eller nåt. Så blir det ju väldigt mycket mer vetenskapligt...

Vanish eller någon annan buffring av den applicerade fläcken gjordes inte men det blodet på SD:s maskin kan ju varit ”utblandad” med vatten eller annat.

Blod ter sig vara väldigt drygt när det börjar vandra/rinna på underlaget. Liksom fäster bra på underlaget så det rinner rätt långsamt.

https://www.bildtagg.se/bild/e3f4fggdtrc4pfxig3y8sds
Senast redigerad av Avel 2021-01-13 kl. 13:15.
Citera
2021-01-13, 13:11
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Vilken sanning menar du?? Det finns bara en sanning här. SD och LW inleder ett förhållande som varar i 6 år. SD lovar LW guld och gröna skogar med en vigsel på Kilimanjaros topp. SD torskar med fingrarna i kakburken när otroheten uppdagas av HD. SD ljuger sin vana trogen och lovar HD att det är över mellan han och LW. Men inte slutar SD han fortsätter att ljuga för HD och LW. Och till slut så begär HD skilsmässa och LW tror i sin enfald att nu blir det dom två men icke sa nicke nu helt plötsligt så betyder HD allt för SD. Han ska ha tillbaka HD kosta vad det kosta vill. Samtidigt så kommer LW till insikt med att allt var en lögn, ett luftslott,en fantasi. Hon till och med skriver till SD att det gör inget om det tar slut nu, du har ingen makt över mej mer. Ingen lämnar SD, han som är guds svar på kvinnans bön, hjärstas egen Adonis. Där och då tar reptilhjärnan över, och vi vet alla hur det slutade.
SD är en rabies smittad hund och du vet säkert vad vi gör med sådana.

Du ser inte sambandet i det fetade? När SD förlorade HD så ville han ha tillbaka henne. LW försökte få honom att tro att han var på väg att förlora henne också och hoppades antagligen att han skulle reagera likadant som med HD. Det gjorde han inte.
Citera
2021-01-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Vilken sanning menar du?? Det finns bara en sanning här. SD och LW inleder ett förhållande som varar i 6 år. SD lovar LW guld och gröna skogar med en vigsel på Kilimanjaros topp. SD torskar med fingrarna i kakburken när otroheten uppdagas av HD. SD ljuger sin vana trogen och lovar HD att det är över mellan han och LW. Men inte slutar SD han fortsätter att ljuga för HD och LW. Och till slut så begär HD skilsmässa och LW tror i sin enfald att nu blir det dom två men icke sa nicke nu helt plötsligt så betyder HD allt för SD. Han ska ha tillbaka HD kosta vad det kosta vill. Samtidigt så kommer LW till insikt med att allt var en lögn, ett luftslott,en fantasi. Hon till och med skriver till SD att det gör inget om det tar slut nu, du har ingen makt över mej mer. Ingen lämnar SD, han som är guds svar på kvinnans bön, hjärstas egen Adonis. Där och då tar reptilhjärnan över, och vi vet alla hur det slutade.
SD är en rabies smittad hund och du vet säkert vad vi gör med sådana.
Jag tycker det lät vettigt till sisådär halvägs in i inlägget men sen blev det rabies och Adonis och det
tror jag låter mindre troligt.
Citera
2021-01-13, 13:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Du ser inte sambandet i det fetade? När SD förlorade HD så ville han ha tillbaka henne. LW försökte få honom att tro att han var på väg att förlora henne också och hoppades antagligen att han skulle reagera likadant som med HD. Det gjorde han inte.

Självklart menade LW inte på allvar att SD förlorade henne. Om det var ett seriöst beslut hade hon inte på mordkvällen bjudit hem SD på fika och dessutom förberett sig för sexuellt umgänge.

LW försökte sannolikt manipulera och höja sitt attraktionsvärde i SD:s ögon genom att lämna och utlösa hans jaktinstinkt. Som du säger fungerade det inte och därför återgick hon till tidigare beteende med hot såsom bilden på loggremsan på mordkvällen.
Citera
2021-01-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så att få tyst på någon som skriker så kan man alltså slå 17 slag i huvudet på den personen? Som om det vore normalt.
Det var väl någon som nyligen drog till med en 150 knivhugg fast då var hon lite sne på sin väninna.
Tror inte det finns någon norm på hur många slag/hugg som gäller men 17st låter väl i det minsta laget
iaf och säkert var det fler än 17 slag iaf
Citera
2021-01-13, 13:23
Medlem
Citat:
Har svårt att tro att GP hade med sig 2 vapen till mordplatsen... Men 2 ändar av tillhygget kan ha använts, tex en kraftig ficklampa.

Vore de 2 personer som slog ihjäl Lena så är dock förklaringen med 2 vapen ganska självklar. I såfall gissar jag på både ficklampa och ett järnrör, som är hur enkelt som helst att hitta runt byggarbetsplatser. Kapade sådana får väldigt vassa skrovlig kanter.

Skulle det vara 2 GP så är det inte onöjligt att den som i så fall väntade bakom planket hade någon form av skyddskläder på sig för att minimera risken att lägga spår efter sig. Åtminstone plasthanskar och såna blå skoskydd som finns överallt på alla sjukhus...

Sen bara att slänga in dessa i pelletsbrännaren, som inte gillade att bli matad med dylikt och protesterade gnm att sota.

(spekulationer, givetvis)

Det finns och fanns ju "coronatäckande" smittdräkter, som tex ambulansen använder, typ rymddräkt, vid farlig smitta.. HD arbetar vid sjukhus
Citera
2021-01-13, 13:23
Medlem
Citat:

Det handlar inte om att hon skrek menar jag. Han slog för att döda och slagen kom för att han blev arg på henne efter en dispyt där.

Även om LW gjorde passivt motstånd så det behövdes några extra slag kanske så kan man nog inte kalla GM sinnesstämning för lugn och harmonisk.

Jag tror han gick därifrån en god stund innan hon slutade skrika. Hemma innan hon dog typ.

Jag kan tänka mig att många av blodstänken på plats kommer från när LW rör händer och skakar huvudet/hår. Därför så låga stänk som max 60 cm.
Snabba hugg med änden av något så behövs ingen ”hammarsvingande” rörelse mot axeln med högre stänk som följd.
Senast redigerad av Avel 2021-01-13 kl. 13:25.
Citera
2021-01-13, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Psyket där är lite intressant. Han (MGM; om det är han) är märkvärdigt uppblåst för att vara en mördare som synbart planerar för att undgå straff. Hans fokus är mer på att överlista henne och att vara slug för slughets skull. Och sen då närmast för att kunna deklarera sig Herre på täppan, trots att mord inte gör sig så bra för att skryta med. Det finns synbart en konkurrens- och chef-attityd där, som hakar i sånt som strösslet o annat. Egocentrism och livspusselpsykopat o sånt. Han hotar närmast omgivningen som ett led i en form av övertalnings- och skräckpolitik. Om allt förs samman.

Man kunde lägga till att finurlighet och snitslar och antydningar synbart även påvisar en form av brottning med sig själv och hans ego och persona kring nån form av simulerad normalitet och rationalitet runt vad som händer. Som om han sökte en roll där mordet var förenligt med hans person, och omvänt hur han borde uppträda i alla händelser. ”Lösningen av problemet” är ju också nåt som inger stolthet, och finurligheten söker bekräftelse och publik, som om det vore vilken bedrift som helst bland GC-folket o deras inbitna. Så känns det i alla fall.

Det är svårt att sia mycket om vapnet. Jag tycker det är tydligt att det finns ett mått av londondimma kring det där, av utredningsskäl. Två vapen är ingen omöjlighet ändå. Ett första kan ha gått sönder iom första slaget. Han kan medvetet ha valt ett för nedklubbning. Haft ett tillhands för räckvidd eller hindra flykt. Vi får se.

Haha, mitt i prick!
Slug för slughets skull och livspusselpsykopat ja, simulerad normalitet!
Hur lyckas du få till det så bra!

Hoppas att han snitslar banan in till fängelset snart.
Det genom att hans ego behöver just den där publiken som kan bekräfta hans geni, även om det nu skulle gälla mord.
Är det inte så en del seriemördare snavar till slut?
Citera
2021-01-13, 13:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo, vi vet att det är flera och inte en. Han säger ju att han hört det från "grannar" och sedan även "de".

"P*eter kände till att Lena var pastor och när han hörde av
"Porrpastorn" så lade han ihop ett och ett och kopplade det till Lena."

Ja, ett par? Där den ena sagt ordet först till den andre. Pratar de i mun på varandra?

Jag tycker att PW slänger sig lite slarvigt med ordet. Han vet naturligtvis att detta kommer att finnas med i FUP. Han är polis. Han borde vara varsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in