2021-01-13, 13:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Har någon påstått att det är normalt? Är det normalt att som kvinna acceptera det och vilja ha en sådan man? Den enda som kunde ändra på det var hon själv.
Det är helt obegripligt hur någon kan vilja ha honom.
Vad tror du om HD?
Varför vill hon ha en man som ljuger konstant, som har bedragit henne i mer än sex år fast han har lovat att sluta med det?
Varför vill HD ha, och accepterar, en man som är direkt otrevlig mot deras gemensamma barn och som vill bli av med dem när de inte lyder?
Det är för mig ännu mer obegripligt än att LW ville ha honom.
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske borde du läsa på lite om mäns ibland dödliga våld mot kvinnor? Vad som gör det så svårt att bryta en sådan relation. Det handlar om ömsom ett psykiskt nedbrytande, fysiskt våld, ömsom kärleksförklaringar. T.o.m gaslightning.

Finns massor av vittnesmål från kvinnor (men även från män) som har varit i LWs situation.

Tror att även HD fick känna av en sådan press. Även barnen.
Ett under att HD öht kunde komma ur sin djupa depression.

Och nu sitter hon där med Svarte Petter på hand.
HD har ett val.
Tyvärr har inte barnen det ännu.

En teori kan vara att HD bara låtsades vara sjuk för att SD skulle visa mer omtanke om henne.
När hon insåg att det fick motsatt verkan och han istället var otrogen så blev hon frisk rätt snabbt.
Citera
2021-01-13, 13:46
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, ett par? Där den ena sagt ordet först till den andre. Pratar de i mun på varandra?

Jag tycker att PW slänger sig lite slarvigt med ordet. Han vet naturligtvis att detta kommer att finnas med i FUP. Han är polis. Han borde vara varsam.

Vad är problemet? Hon var ju en pastor som skickade p-bilder till höger och vänster och sexchattade med alla manliga bekanta.
Citera
2021-01-13, 13:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, ett par? Där den ena sagt ordet först till den andre. Pratar de i mun på varandra?

Jag tycker att PW slänger sig lite slarvigt med ordet. Han vet naturligtvis att detta kommer att finnas med i FUP. Han är polis. Han borde vara varsam.

Det är just för att han är polis som jag inte tror han överdriver och slarvar vid vittnesmål. Jag tror faktiskt han är varsam och när han säger "grannar" så menar han flera källor och inte en person eller ett enda par (som ju kan likställas med ett hushåll).

Men vad spelar det för roll om någon använde det uttrycket om Lena egentligen? Det säger mer om dem än om henne. Hur hon än valde att leva. Sådant här tar bara fokus ifrån mordet och MGM.
Citera
2021-01-13, 13:48
Medlem
Citat:

På tal om PW. När SD:s försvarare ska göra en poäng i rätten av att PW i polisförhör sagt att SD är en balanserad person så utvecklar PW det i rätten efter en liten konstpaus som att SD var balanserad när han ansvarsfullt instruerade i dykning...

Snacka om att distansera sig både i tid och från själva personlighetsdraget i sig.
Citera
2021-01-13, 13:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det handlar inte om att hon skrek menar jag. Han slog för att döda och slagen kom för att han blev arg på henne efter en dispyt där.

Även om LW gjorde passivt motstånd så det behövdes några extra slag kanske så kan man nog inte kalla GM sinnesstämning för lugn och harmonisk.

Jag tror han gick därifrån en god stund innan hon slutade skrika. Hemma innan hon dog typ.

Jag kan tänka mig att många av blodstänken på plats kommer från när LW rör händer och skakar huvudet/hår. Därför så låga stänk som max 60 cm.
Snabba hugg med änden av något så behövs ingen ”hammarsvingande” rörelse mot axeln med högre stänk som följd.

Så då är du inne på att 23:34 händelsen är en aktiv handling på plats?
Ny tanke här i tråden att han kan ha lämnat henne medan hon ännu levde, dvs medan hon ännu skrek. Det är en intressant tanke att fundera över.

Man kan förstås tänka att han blev skrämd att hennes skrik skulle höras och det ledde till att han flydde. Riskabelt, men allt här är ett riskabelt "projekt".

Å andra sidan borde väl skrik få förrövaren att ta till ökat våld för att få slut på skriket?

Man måste anta (?) att det första våldet var av sådant slag att det var allvarligt. Det är därför hon sedan inte flyttat sig nämnvärt inom platsen för brottet (inom 3 x 3 m har allt skett). Det betyder väl då att meningen inte kan ha bara varit att skrämmas eller hota, skada lite. Meningen är här att skada allvarligt. Varför inte fullfölja det?

Varför riskera att hon berättar för någon? Att hon överlever om hon får hjälp?
Citera
2021-01-13, 13:52
Medlem
Citat:
Vad är problemet? Hon var ju en pastor som skickade p-bilder till höger och vänster och sexchattade med alla manliga bekanta.

Finns det fler yrken där det är opassande att skicka bilder och sex-chatta?

T.ex om man skulle jobba med ensamkommande flyktingbarn eller liknande?
Citera
2021-01-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Som du säkert har noterat under din läsning av denna långa och omfattande tråd, så framkommer det då och då frågan om vad denna tråd kan fylla för funktion.
En trebarnsmamma har blivit brutalt mördad dagen innan hon skulle fira sin yngsta sons födelsedag. Samma trebarnsmamma har under en lång följd av år haft en oerhört destruktiv, sexuell relation med en gift man i grannskapet. På detta forum fläks stora delar av hennes privatliv upp till allmänt beskådande. Vi får, antingen vi vill det eller ej, i detalj veta hur hennes sexliv såg ut. Från många spermafläckar till hennes 'drittenvask' -detta bokstavligen.

Kan man då lära sig nånting bra av detta tragiska livsöde?
Jag tror faktiskt det.
Jag syftar givetvis inte på sånt som att om man efter ett utfört mord, man då bör vara noggrann i sitt val av tvättmaskin resp vilket program som (mha Vanish) bäst tvättar ens blodiga kläder rena. Det kan vara nyttig kunskap, men jag tänker på annat.

Den som inte vill att ens barn och andra skall behöva få ens privatliv uthängt och skärskådat, bör välja att leva försiktigt.
Det är inte att skuldbelägga offret att påpeka det enkla faktum, att hade Lena levt efter den sin Tro och uppfattning hon sade sig bekänna sig till, nämligen Kristenheten, då hade hon ännu varit i livet och bakat bullar och kunnat vara ute och letat burkar -i rätt sällskap.

Jag tror man i Norge har ett talesätt enl följande: 'Den som sår pengar, den skördar fattigdom'.

Det är oerhört tragiskt att Lena så helt slarvade bort sitt rika liv och lämnade tre barn plus familj och vänner efter sig.

Yta -inte djup.
Tragiskt. Särskilt som Lena så väl visste vad Paulus sade (fritt tolkat):
Priset för Synd är Döden
Nei, det ordtaket har jeg dessverre ikke hørt før. Vi har noe lignende som du kanskje mener; "Man høster hva man sår", mulig det oversettes til svensk slik som du skrev? Men syntes ikke som at det gir samme mening.
Bibelske sammenligninger gir meg heller ikke så mye. Er ikke de aller fleste kristne og andre religiøse ganske selektive i sin tro og moral? Kirken og samfunnet skulle vel i følge "overmannes" ord tilgi henne? Ta hånd om henne? Vende det andre kinnet til, ikke ryggen liksom... Trodde jeg da.
Nei, religion er noe tull, og prost er et yrke. På samme måte som en politimann. Mener å huske en nabo til LW som var politi og åkte inn for voldtekt og dop? Nå har jeg ikke lest den tråden, men det har blitt referert i denne. Det er vel verre? Og det var ikke nødvendig å drepe ham (hvis jeg ikke har gått glipp av noe da)?
Så nei, samme hvem og hvor mange hun ligger med så er ikke det grunnlag for drap. Og om en tror på det religions-skitet, så skal hun vel heller dømmes av Gud til helvete, og ikke av mennesker til døden?

Eller bommer jeg helt?
Det gjør jeg noen ganger selvfølgelig. Ofte kanskje... Og jeg har bare lest ca halve tråden, så det blir et skudd i blinde.
(Jeg så det diskuteres blodig sex nå. Det visste jeg ikke noe om tex og etc, med vilje, men nå slippes FUP;en snart i tråden der jeg leser nå, så jeg får se den debatten og debatten rundt TR. Jeg synes det er mer interessant å følge tråden med samme "utgangspunkt" som tråden har, altså uten facit. Dessverre er mange lenker til dokumenter og bilder borte, så alt får jeg ikke med meg.)

Ja, man kan definitivt lære seg noe av å lese hvordan dette tragiske endeliktet debatteres
Psykologisk sett er tråden faktisk veldig interessant og lærerik. Samt minst like mye skremmende...
Citera
2021-01-13, 13:54
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ny tanke här i tråden att han kan ha lämnat henne medan hon ännu levde, dvs medan hon ännu skrek. Det är en intressant tanke att fundera över.

Man kan förstås tänka att han blev skrämd att hennes skrik skulle höras och det ledde till att han flydde. Riskabelt, men allt här är ett riskabelt "projekt".

Å andra sidan borde väl skrik få förrövaren att ta till ökat våld för att få slut på skriket?

Man måste anta (?) att det första våldet var av sådant slag att det var allvarligt. Det är därför hon sedan inte flyttat sig nämnvärt inom platsen för brottet (inom 3 x 3 m har allt skett). Det betyder väl då att meningen inte kan ha bara varit att skrämmas eller hota, skada lite. Meningen är här att skada allvarligt. Varför inte fullfölja det?

Den tanken var nog Avel's från början.
Ja det är troligare att SD cyklat som en jojjo mellan hem och bp ( 2,6km totalt isåfall) vid bästa sändningstid och ingen har lyckats se han.
Allt är troligare än det normala i fallet,nämligen en fysisk reaktion (jobbmailet)
Citera
2021-01-13, 13:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Om man utgår från att HD vet allt och är helt införstådd med mordet så gör det hennes kommentar lite förståelig.
"Jag hoppas hon är död" eftersom varken hon eller SD kunde veta säkert om LW var död.
Citera
2021-01-13, 14:03
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om man utgår från att HD vet allt och är helt införstådd med mordet så gör det hennes kommentar lite förståelig.
"Jag hoppas hon är död" eftersom varken hon eller SD kunde veta säkert om LW var död.

Det är inte förbjudet att önska att makens älskarinna är död. Speciellt inte när hon drar in frun i sin vendetta.
Citera
2021-01-13, 14:04
Medlem
Citat:

23:34 blir nog polisen aldrig kloka på för de verkar inte ha kunskapen i huset.

Ja en alternativ teori jag har om det visar sig att han rört datorn 23:34. Sen 1,5 minut på cykel tillbaka när han kom på att han borde ta mobilen.

Långsökt men i teorin möjligt tror jag.

Vittnesmålet om skrik är bra. Men skrikens ”loggtider” är ju rätt så diffusa eller vad man ska säga.

Hur vet vi på minuten när hon slutade skrika menar jag?

Med facit i hand skulle man ha dragit igång inspelning i mobilen men ingen är så vaken.

Eller old school noterat med papper och penna.

Han kan väl ha lämnat platsen redan typ 23:30?
Senast redigerad av Avel 2021-01-13 kl. 14:07.
Citera
2021-01-13, 14:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Problemet är att du inte vet något om en enda kotte visste om det du NU tar upp.
Det en granne sa (till pressen??) var att de måste vara en av alla de män som kom till henne. Något sådant.

Hur skulle grannarna kunna veta ett dugg om hennes skickade bilder, eller vem hon hade en sexuell relation med??

Det finns bara en person som skuggor fallit över när det gäller att ta sig olovligen in i andras enheter. Andra människor sysslar inte vanligtvis med sådant.

Inte heller kan man misstänka att de personer som hon skickade bilder till har gått runt och snackat med grannarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in