Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Som du säkert har noterat under din läsning av denna långa och omfattande tråd, så framkommer det då och då frågan om vad denna tråd kan fylla för funktion.
En trebarnsmamma har blivit brutalt mördad dagen innan hon skulle fira sin yngsta sons födelsedag. Samma trebarnsmamma har under en lång följd av år haft en oerhört destruktiv, sexuell relation med en gift man i grannskapet. På detta forum fläks stora delar av hennes privatliv upp till allmänt beskådande. Vi får, antingen vi vill det eller ej, i detalj veta hur hennes sexliv såg ut. Från många spermafläckar till hennes 'drittenvask' -detta bokstavligen.
Kan man då lära sig nånting bra av detta tragiska livsöde?
Jag tror faktiskt det.
Jag syftar givetvis inte på sånt som att om man efter ett utfört mord, man då bör vara noggrann i sitt val av tvättmaskin resp vilket program som (mha Vanish) bäst tvättar ens blodiga kläder rena. Det
kan vara nyttig kunskap, men jag tänker på annat.
Den som inte vill att ens barn och andra skall behöva få ens privatliv uthängt och skärskådat, bör välja att leva försiktigt.
Det är inte att skuldbelägga offret att påpeka det enkla faktum, att hade Lena levt efter den sin Tro och uppfattning hon sade sig bekänna sig till, nämligen Kristenheten, då hade hon ännu varit i livet och bakat bullar och kunnat vara ute och letat burkar -i rätt sällskap.
Jag tror man i Norge har ett talesätt enl följande:
'Den som sår pengar, den skördar fattigdom'.
Det är oerhört tragiskt att Lena så helt slarvade bort sitt rika liv och lämnade tre barn plus familj och vänner efter sig.
Yta -inte djup.
Tragiskt. Särskilt som Lena så väl visste vad Paulus sade (fritt tolkat):
Priset för Synd är Döden
Nei, det ordtaket har jeg dessverre ikke hørt før. Vi har noe lignende som du kanskje mener; "Man høster hva man sår", mulig det oversettes til svensk slik som du skrev? Men syntes ikke som at det gir samme mening.
Bibelske sammenligninger gir meg heller ikke så mye. Er ikke de aller fleste kristne og andre religiøse ganske selektive i sin tro og moral? Kirken og samfunnet skulle vel i følge "overmannes" ord tilgi henne? Ta hånd om henne? Vende det andre kinnet til, ikke ryggen liksom... Trodde jeg da.
Nei, religion er noe tull, og prost er et yrke. På samme måte som en politimann. Mener å huske en nabo til LW som var politi og åkte inn for voldtekt og dop? Nå har jeg ikke lest den tråden, men det har blitt referert i denne. Det er vel verre? Og det var ikke nødvendig å drepe ham (hvis jeg ikke har gått glipp av noe da)?
Så nei, samme hvem og hvor mange hun ligger med så er ikke det grunnlag for drap. Og om en tror på det religions-skitet, så skal hun vel heller dømmes av Gud til helvete, og ikke av mennesker til døden?
Eller bommer jeg helt?
Det gjør jeg noen ganger selvfølgelig. Ofte kanskje... Og jeg har bare lest ca halve tråden, så det blir et skudd i blinde.
(Jeg så det diskuteres blodig sex nå. Det visste jeg ikke noe om tex og etc, med vilje, men nå slippes FUP;en snart i tråden der jeg leser nå, så jeg får se den debatten og debatten rundt TR. Jeg synes det er mer interessant å følge tråden med samme "utgangspunkt" som tråden har, altså uten facit. Dessverre er mange lenker til dokumenter og bilder borte, så alt får jeg ikke med meg.)
Ja, man kan definitivt lære seg noe av å lese hvordan dette tragiske endeliktet debatteres
Psykologisk sett er tråden faktisk veldig interessant og lærerik. Samt minst like mye skremmende...