2021-01-13, 13:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag börjar fundera på om inte detta kommer driva fram en helt decentraliserad tekniklösning som big tech aldrig kan stänga ned hur mycket de än försöker. Tänk bort en server helt och hållet och låt istället klienterna, dvs. användarna hålla hela forumet. Dvs. ta inspiration från torrent och blockchain.

Jag skulle själv kunna bygga detta om jag lite tid på det och då kan big tech och yttrandefrihetsmotståndarna stå där med långnäsa.
Vore det inte möjligt att spåra användarna och sedan klippa deras access till nätet?

Jag är ledsen om min fråga är dum, men jag är fruktansvärt okunnig på området.
Citera
2021-01-13, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Helt okej att Parler har blivit avstängt. Parler användes ju tydligen för att hjälpa folk att organisera stormningen av Kapitolium.

Tänk dig en vänstersajt av något slag som hade använts för att organisera svenska Antifa för att attackera riksdagen. Eller någon plattform som användes av militanta islamister för att organisera en terrorattack i Sverige.

Tycker du inte att de plattformarna borde ha blivit avstängda i så fall?
Twitter användes just för att organisera upploppen signerade Antifa och BLM utan att Twitter blev nedstängt. IS satt och konspirerade i Facebookgrupper utan att Zuckerberg fick hela ”24 timmar på sig att skapa och genomföra en färdig lösning”. Kommentar på det?
Citera
2021-01-13, 13:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vore det inte möjligt att spåra användarna och sedan klippa deras access till nätet?

Jag är ledsen om min fråga är dum, men jag är fruktansvärt okunnig på området.

Nej det här skulle bli omöjligt att stoppa eftersom det är helt decentraliserat. Såvida man inte stänger av internet-accessen för alla användare i hela världen.

Blir riktigt sugen på att bygga detta ju mer jag tänker på det, det skulle även vara bra i rena diktaturregimer som Kina och Nordkorea men behovet är på väg att bli lika sort eller större i väst.

Det här är helt enkelt en utveckling som är ofrånkomlig, fler än jag kommer både se behovet och de tekniska möjligheterna och detta är ett projekt som med fördel bedrivs av en hel grupp utvecklare med rätt kompetens. Det ör en utmaning att fixa men tveklöst lösbart.
Citera
2021-01-13, 14:12
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Nej det här skulle bli omöjligt att stoppa eftersom det är helt decentraliserat. Såvida man inte stänger av internet-accessen för alla användare i hela världen.

Blir riktigt sugen på att bygga detta ju mer jag tänker på det, det skulle även vara bra i rena diktaturregimer som Kina och Nordkorea men behovet är på väg att bli lika sort eller större i väst.

Det här är helt enkelt en utveckling som är ofrånkomlig, fler än jag kommer både se behovet och de tekniska möjligheterna och detta är ett projekt som med fördel bedrivs av en hel grupp utvecklare med rätt kompetens. Det ör en utmaning att fixa men tveklöst lösbart.

Vad skulle krävas av användarna i form av hårdvara? Internethastighet borde väl också vara relevant. Vad krävs det där?

De flesta, typ 90%+, har ju inte ens dator idag utan lever sitt liv på nätet via mobilen. Hur fungerar det då?
Citera
2021-01-13, 14:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

I NK och Kina vore det riskabelt och ytterst svårt att sprida information om plattformens existens. I väst kan det fortfarande fungera.

Se bara till att göra dig oberoende av det ekonomiska systemet först!
Citera
2021-01-13, 14:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Vad skulle krävas av användarna i form av hårdvara? Internethastighet borde väl också vara relevant. Vad krävs det där?

De flesta, typ 90%+, har ju inte ens dator idag utan lever sitt liv på nätet via mobilen. Hur fungerar det då?

Detta är saker man måste jobba med, man snyter inte fram det här ur näsan på några dagar men i grunden är det här inga oöverstigliga problem. Mina lösa tankar som började alldeles nyss är att man kan både ha lätta klienter som det inte ställs några stora krav på men även tyngre som tar på sig en större uppgift att driva systemet. Med en sådan ansats duger det utmärkt med 90%+ som det inte ställs några höga krav på.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
I NK och Kina vore det riskabelt och ytterst svårt att sprida information om plattformens existens. I väst kan det fortfarande fungera.

Se bara till att göra dig oberoende av det ekonomiska systemet först!

Om man gör detta utan vinstintresse så innebär det inga ekonomiska problem. Ingen serverpark som kostar pengar utan detta drivs av användarnas egna datorer och skalar därför upp i takt med fler användare.

Systemet blir därför oantastbart. Inga servrar som kan stängas ned, ingen reklam som kan stoppas, inga donationer som krävs.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-01-13 kl. 14:21.
Citera
2021-01-13, 15:05
Medlem
Citat:
Jag börjar fundera på om inte detta kommer driva fram en helt decentraliserad tekniklösning som big tech aldrig kan stänga ned hur mycket de än försöker. Tänk bort en server helt och hållet och låt istället klienterna, dvs. användarna hålla hela forumet. Dvs. ta inspiration från torrent och blockchain.

Jag skulle själv kunna bygga detta om jag lite tid på det och då kan big tech och yttrandefrihetsmotståndarna stå där med långnäsa.

Du har så rätt.
Detta om något förtjänar en egen tråd.
Citera
2021-01-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik

Jag minns 2011 (tror jag det var). Då var det en jävla massa snack i England (jag bodde där då) om att man tillfälligt skulle banna Facebook eftersom det skapade en massa kravaller på gatorna i London (då svarta gjorde upplopp vilket också stöddes av vänstergrupper). Var det rätt metod? Nej! Samma sak i Husbykravallerna när det fanns en massa ljushuvuden inom högern som ville förbjuda Facebookanvändning i Järvafältet, vilket var en kolossalt idiotisk idé och ett hot mot människors yttrandefrihet!

Du tycker alltså att en nedstängning av Facebook hade varit jämförbar med en nedstängning av Parler? Och du tycker att kravallerna på gatorna i London 2011, eller Husbykravallerna, var jämförbara med stormningen av Kapitolium?

Okej. Facebook lär ha 1,6 miljarder dagliga användare. Se https://www.websitehostingrating.com/sv/facebook-statistics/.

Parler lär ha 2,5 miljoner dagliga användare. Något sådant. Så det är nästan tusen gånger fler människor som använder Facebook än som använder Parler. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Parler

Facebook är dessutom en plattform "för alla". Den väldigt mycket mindre plattformen Parler domineras av användare (långt ut) på högerkanten.

Och du jämför Husbykravallerna med stormningen av Kapitolium? Säg mig, hur gick det till när Husbykillarna angrep riksdagshuset? Vad hände när de svinade ner i Gamla stan och gick bärsärk på Södermalm och utanför slottet?

Va, gjorde de inte det?

Nehej. Jaså, men jämför då inte Husbykravallerna med stormningen av USA:s kongress.
Citera
2021-01-13, 15:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du tycker alltså att en nedstängning av Facebook hade varit jämförbar med en nedstängning av Parler? Och du tycker att kravallerna på gatorna i London 2011, eller Husbykravallerna, var jämförbara med stormningen av Kapitolium?

Okej. Facebook lär ha 1,6 miljarder dagliga användare. Se https://www.websitehostingrating.com/sv/facebook-statistics/.

Parler lär ha 2,5 miljoner dagliga användare. Något sådant. Så det är nästan tusen gånger fler människor som använder Facebook än som använder Parler. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Parler

Facebook är dessutom en plattform "för alla". Den väldigt mycket mindre plattformen Parler domineras av användare (långt ut) på högerkanten.

Och du jämför Husbykravallerna med stormningen av Kapitolium? Säg mig, hur gick det till när Husbykillarna angrep riksdagshuset? Vad hände när de svinade ner i Gamla stan och gick bärsärk på Södermalm och utanför slottet?

Va, gjorde de inte det?

Nehej. Jaså, men jämför då inte Husbykravallerna med stormningen av USA:s kongress.

Menar du att antalet användare som siten har ska avgöra om den ska tas ned när folk uppviglar till brott?
Citera
2021-01-13, 17:04
Medlem
PrincessLunas avatar
Citat:

Med risk för OT, men missade du detta under BLM i somras?

Yttrandefrihet gäller antingen allt och alla, eller ingen.
Citera
2021-01-13, 17:16
Medlem
Citat:
Menar du att antalet användare som siten har ska avgöra om den ska tas ned när folk uppviglar till brott?

Nej.

Jag menar att det inte är hela Facebook som uppviglar till brott. Det är en del specifika grupper som gör det på en mycket, mycket större plattform. Och då är de de grupperna som ska blockeras.

När det gäller Parler, så tror jag att en stor del av hela plattformen faktiskt uppviglar till brott. Och då är det dags att stänga ner plattformen.
Citera
2021-01-13, 17:33
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Glenn Greenwald, en av de sista journalister i USA
Do you know how many of the people arrested in connection with the Capitol invasion were active users of Parler?

Zero.

Annars så visar ju dataläckan från Parler något helt annat, positionstjänsten skvallrar på antalet Parler-användare som befann sig på plats, de är många:

https://gizmodo.com/parler-users-breached-deep-inside-u-s-capitol-building-1846042905

När det gäller Amazons val att stänga ner Parler så är det väl en ganska desperat åtgärd, men eftersom Amazon riskerar att få ta ansvar för vad användarna skrivit på forumet. Som kommersiellt företag så är man då tvungen att ta sitt ansvar och stänga ner, jag förutsätter att forumet i fråga har fått varningar och påpekanden i föreväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in