Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Helt okej att Parler har blivit avstängt. Parler användes ju tydligen för att hjälpa folk att organisera stormningen av Kapitolium.
Tänk dig en vänstersajt av något slag som hade använts för att organisera svenska Antifa för att attackera riksdagen. Eller någon plattform som användes av militanta islamister för att organisera en terrorattack i Sverige.
Tycker du inte att de plattformarna borde ha blivit avstängda i så fall?
Absolut inte, för med det resonemanget skulle vi ha stängt ner Facebook och Gmail då en massa våldsdåd och stormningar planerats där i slutna grupper. Du liksom en skrämmande massa andra människor som nu försvarar censur som metod kan ju istället fundera på om just såna här tilltag av företagscensur och deplattformering någonsin i världshistorien visat sig fungera i den mån att de i verkligheten avradikaliserat folk och skapat mindre motsättningar i samhället?
Jag minns 2011 (tror jag det var). Då var det en jävla massa snack i England (jag bodde där då) om att man tillfälligt skulle banna Facebook eftersom det skapade en massa kravaller på gatorna i London (då svarta gjorde upplopp vilket också stöddes av vänstergrupper). Var det rätt metod? Nej! Samma sak i Husbykravallerna när det fanns en massa ljushuvuden inom högern som ville förbjuda Facebookanvändning i Järvafältet, vilket var en kolossalt idiotisk idé och ett hot mot människors yttrandefrihet!
Jag fattar verkligen inte hur ni tänker? Antagligen tror du att bara man tar bort möjligheten till masskommunikation så försvinner det. Men då har du inte fattat att just såna tillslag kan göra att människor istället radikaliseras och får en martyrstämpel, vilket gör såna rörelser mer lockande. Men återigen, kan du ge något exempel på att censur och deplattformering fungerat?