2021-01-13, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Varför skulle det fetmarkerade ske menar du?

Google t.ex. kan är ju fortfarande fria att styra t.ex. annonser för vissa videos så att vissa företag inte behöver oroa sig för att koppla samman med dessa. Hur skulle det kunna vara med t.ex. krav på att deras riktlinjer för vad som tillåts är tydligare, att de är konsekventa samt att de även måste peka på varför någon faktiskt sparkas ut? Tror du att även det skulle få samma negativa konsekvens för företagen?
Så det andra innehållet skulle alltså subventionera det som ingen vill kännas vid på youtube. Varför skulle annonsörerna vilja det?
Citera
2021-01-13, 07:50
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Jag måste bara få fråga, hur tycker du att dina motargument låter?

Jag är den som ifrågasätter medan du bara låter precis som alla andra löss som för stunden sitter på jätten Amazons axlar och så har du mage att kalla mig ”hjärntvättad”, ”ett får”, någon som ”inte kan styra sina tankar”? Du säger absolut ingenting som jag redan inte hört till leda, du kunde utan tvekan ersättas med en chattrobot som hasplar upp obegripliga svar vilka kräver att man medvetet gör sig korkad för att dessa ”svar” överhuvudtaget ska gå att klämma in sammanhanget. Du låter som ett ”Google Translate för argument” och resultatet blir därefter. Man skulle kunna outsourca produktionen av dina repliker till Indien och resultat skulle knappast bli sämre.

Du förstår inte innebörden av vare sig ”terrorism” eller ”projektion”, mitt tips är att du lägger undan såna ord tills du med säkerhet begriper när det är lämpligt att använda dem. Du kan inte bara kasta ur dig att jag är X, du bör också förklara varför jag är det eftersom du uppenbarligen vet något som jag missat.

Jag hävdar stenhårt att Amazons agerande i förlängningen är ett konkret hot mot yttrandefriheten och jag bjuder in dig att argumentera emot. Att kasta ur sig några balla floskler om ”terrorism” och sedan smita iväg med svansen mellan benen är inte att argumentera, det är att omedvetet avslöja sin otillräcklighet. Att vilja men inte kunna.

Vi har en nörd i tråden som gör sitt yttersta för att förklara den absoluta innebörden av ”yttrandefrihet”, men han berör inte det här slapphänta användandet av ”terrorism” med en enda bokstav. Det är väldigt talande för hur den här debatten förs. I grund och botten handlar debatten om Trumphat och den ena löjliga bortförklaringen efter den andra får utgöra ”bevis”, är det ingen av er som reflekterar över att när Trump är ute ur bilden så ligger ribban kvar där ni lagt den? Ni avsäger er villigt bestämmanderätten över era egna ord som om det för evigt skulle råda samsyn mellan er och de nya digitala överherrarna. Sorgligt, sorgligt.

Du och de flesta av dina gelikar förstår inte innebörden av yttrandefrihet, det är därför ni nu står med öppna munnar och undrar vad det är som händer. När man uppmanar till och utövar terrorism, blir man bekämpad.

Så har det alltid varit. Att du klistrar på massa känslor talar mest för din begränsade förmåga att ta in världen, och det är något som resonerar i högerrörelsen. Många dåliga tänkare som utger sig för att vara intelligenta. Men det är okej, ni får komma till tals så länge ni inte uppmanar till våld och terrorism. Yttrandefrihet osv. Förstår du?
Citera
2021-01-13, 07:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Du och de flesta av dina gelikar förstår inte innebörden av yttrandefrihet, det är därför ni nu står med öppna munnar och undrar vad det är som händer. När man uppmanar till och utövar terrorism, blir man bekämpad.

Så har det alltid varit. Att du klistrar på massa känslor talar mest för din begränsade förmåga att ta in världen, och det är något som resonerar i högerrörelsen. Många dåliga tänkare som utger sig för att vara intelligenta. Men det är okej, ni får komma till tals så länge ni inte uppmanar till våld och terrorism. Yttrandefrihet osv. Förstår du?

Du är snurrig, vem har uppmanat till terrorism, har du bevis på att det skett och inte tagits bort?
Citera
2021-01-13, 07:59
Medlem
Antimentals avatar
Detta kommer säkerligen leda till att Parlor o andra sidor som inte godkänns av teckjättarna att skapa sina egna servrar till internet.

I annat fall så stäms teckjättarna och måste öppna igen men såren består. Lite som att gräva sin egna grav detta; hugget är svingat, såret är öppet och blöder, det gick fort och de flesta har ännu inte förstått vad som hänt. Bara tidsfråga innan detta slår tillbaka hårt, de stora elefanterna är involverade.

Att censurera Trump så här är en digital avrättning av "kungen" av rivaliserande dynastier. Tyvärr för rivalerna är digital avrättning inte en fysisk och Trump har mäktiga vänner.
Citera
2021-01-13, 08:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antimental
Detta kommer säkerligen leda till att Parlor o andra sidor som inte godkänns av teckjättarna att skapa sina egna servrar till internet.

I annat fall så stäms teckjättarna och måste öppna igen men såren består. Lite som att gräva sin egna grav detta; hugget är svingat, såret är öppet och blöder, det gick fort och de flesta har ännu inte förstått vad som hänt. Bara tidsfråga innan detta slår tillbaka hårt, de stora elefanterna är involverade.

Att censurera Trump så här är en digital avrättning av "kungen" av rivaliserande dynastier. Tyvärr för rivalerna är digital avrättning inte en fysisk och Trump har mäktiga vänner.

Egna servrar behöver ström och access till internet så det går ändå att stänga av dem. Stämningar kräver jurister så et blir svårt när big tech har skrämt Parlers jurister så mycket att de avbröt samarbetet med dem.

Big tech är vår tids maffia som kontrollerar allt, de kontroller t.o.m. vilken information som ska nå dig och därmed kontrollerar de vad du tycker och tänker.
Citera
2021-01-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja ska vi fundera på vad som krävs förutom att skapa ditt eget forum som har yttrandefrihet:

- Skapa din egen bank
- Skapa din eget kreditkortsföretag
- Skapa din egen cloud service
- Skapa ditt eget vattenkraftverk för el
- Skapa egna OS för PC och mobiler
- Skapa dina egna mobiltelefoner och datorer
- Skapa ditt eget internet
- Skapa ditt eget land

Ja det här är väl minimikrav för att undvika big techs censur.

Men åhh bara göra ju! Som privat aktör gör du vad du vill eller inte, eller jo, eller beror på.... hurpadurpaderpisderp..

Vänstern briljerar inte direkt i denna tråden heller... haha
Citera
2021-01-13, 09:54
Avslutad
Det handlar om att regeringar vill kunna censurera och då använder man en tredje part såsom Twitter och Amazon för att komma undan inskränkningar i yttrandefriheten. Det är inte etiskt försvarbart.

Ett sådant system av kontroll kan endast leda till korruption och missbruk och det måste bekämpas.

Argumentet att det är privata företag som får göra vad de vill håller inte. Då är det väl fritt att diskrimminera mot bögar och negrar.
Citera
2021-01-13, 10:18
Medlem
Det är så sjukt sorgligt för hela den ”fria” världen att vi hamnade här. Nu har vänstern flyttat fram positionerna och genomför sin stora utrensning. Det fria ordet finns inte längre. Det är bara en tidsfråga innan lagen i USA också skrivs om. Inför de lagar mot ”hate speech” t ex kan de utnyttja det hur de vill och använda som ytterligare dåliga ursäkter att tysta meningsmotståndare.

Men vi vet ju alla hur historien fungerat. Först kommer de efter sina politiska moståndare och sen kommer de till slut efter dig om du inte passar in i ledet. Det här är oerhört farligt.

Jag kan på allvar inte se att USA är så mycket bättre än Kina eller Ryssland längre och det trodde jag aldrig att jag skulle säga.
Citera
2021-01-13, 12:07
Medlem
Helt okej att Parler har blivit avstängt. Parler användes ju tydligen för att hjälpa folk att organisera stormningen av Kapitolium.

Tänk dig en vänstersajt av något slag som hade använts för att organisera svenska Antifa för att attackera riksdagen. Eller någon plattform som användes av militanta islamister för att organisera en terrorattack i Sverige.

Tycker du inte att de plattformarna borde ha blivit avstängda i så fall?
Citera
2021-01-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Helt okej att Parler har blivit avstängt. Parler användes ju tydligen för att hjälpa folk att organisera stormningen av Kapitolium.

Tänk dig en vänstersajt av något slag som hade använts för att organisera svenska Antifa för att attackera riksdagen. Eller någon plattform som användes av militanta islamister för att organisera en terrorattack i Sverige.

Absolut inte, för med det resonemanget skulle vi ha stängt ner Facebook och Gmail då en massa våldsdåd och stormningar planerats där i slutna grupper. Du liksom en skrämmande massa andra människor som nu försvarar censur som metod kan ju istället fundera på om just såna här tilltag av företagscensur och deplattformering någonsin i världshistorien visat sig fungera i den mån att de i verkligheten avradikaliserat folk och skapat mindre motsättningar i samhället?

Jag minns 2011 (tror jag det var). Då var det en jävla massa snack i England (jag bodde där då) om att man tillfälligt skulle banna Facebook eftersom det skapade en massa kravaller på gatorna i London (då svarta gjorde upplopp vilket också stöddes av vänstergrupper). Var det rätt metod? Nej! Samma sak i Husbykravallerna när det fanns en massa ljushuvuden inom högern som ville förbjuda Facebookanvändning i Järvafältet, vilket var en kolossalt idiotisk idé och ett hot mot människors yttrandefrihet!

Jag fattar verkligen inte hur ni tänker? Antagligen tror du att bara man tar bort möjligheten till masskommunikation så försvinner det. Men då har du inte fattat att just såna tillslag kan göra att människor istället radikaliseras och får en martyrstämpel, vilket gör såna rörelser mer lockande. Men återigen, kan du ge något exempel på att censur och deplattformering fungerat?
Citera
2021-01-13, 12:41
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar

Det skedde ju på Facebook också så är du konsekvent och vill stänga ned dem också?
Citera
2021-01-13, 13:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Jag börjar fundera på om inte detta kommer driva fram en helt decentraliserad tekniklösning som big tech aldrig kan stänga ned hur mycket de än försöker. Tänk bort en server helt och hållet och låt istället klienterna, dvs. användarna hålla hela forumet. Dvs. ta inspiration från torrent och blockchain.

Jag skulle själv kunna bygga detta om jag lite tid på det och då kan big tech och yttrandefrihetsmotståndarna stå där med långnäsa.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-01-13 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in