Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Det är klart vi vet. Vi har haft invandring av grupper med en överrepresentation i de brotten. Det kan inte vara på något annat sätt.
Förr var det naturligtvis vanligare att svenskar våldtog än invandrare(för det känns som att det är det du tassar omkring?) men så är det inte idag. Både då invandrarna utgör en större andel men även då de är överrepresenterade.
Ja, jag säger inte emot dig. Förr vad mörkertalen sannolikt högre. Vad jag säger är att de senare decennierna av invandring av överrepresenterade grupper så har mörkertalen både gått upp och ned, men inte i närheten av tillräckligt för att förklara ökningen av anmälningar, vilket är sättet man mäter ökningen av brotten genom.
Bäst om forumet speglar samhället? Nja, varför då? Bäst för vad?
Eftersom vi inte gillar identitetspolitik så är det ju värt att nämna att homogena grupper är effektivare, har högre trivsel och mindre konflikter.
Varför nämner du bara de grupperna du nämner? Rika/fattiga? Långa/korta? Blonda/brunetter?
Varför är tolerans bra? Saknar konflikter helt konstruktivt värde? Tolerans sträcker sig alltid till gränser, varför det är färre konflikter i homogena grupper, så du får välja vad du vill ha för du kan inte få båda.
Först och främst så vill jag tacka dig.
Jag uppskattar att för en gångs skull kunna ha en (någorlunda) sansad debatt med någon som har helt andra åsikter än mina.
Det är beklagansvärt ovanligt här på Fb.
Men nu till ämnet.
Konflikter är bra.
Konflikter innebär att olika åsikter ställs mot varandra, att saker ventileras, man tar till sig av andras åsikter, värderingar och världsbilder.
Fakta ställs mot fakta och åsikter mot åsikter.
Poängen är att konflikter är till för att lösas.
Ibland genom kompromisser och andra gånger genom att den som har starkast argument får igenom sin vilja.
Brott är inte okej.
(Heders)våld är inte okej.
Förtryck är inte okej.
Diskriminering är inte okej.
Åsikter är bra, men man ska skilja mellan åsikter och fakta.
Den här meningen:
"Varför nämner du bara de grupperna du nämner? Rika/fattiga? Långa/korta? Blonda/brunetter?"
Vad menar du med det???
Slutligen så har homogena grupper den stora nackdelen att de är uteslutande.
Vad är en homogen grupp?
Jag har svenska/nordiska anfäder så långt jag kan se (1580-talet).
Är vi homogena om du också är gammelsvensk?
Är en ungersk nationalist homogen med en svensk dito?
Är de med samma/liknande politiska åsikt homogena?
Betyder det att det vore bra om alla tycker mer eller mindre lika?
Jag tycker inte det.