Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag tror att du underskattar de krafter som nu är i rörelse. Utan fungerande betalningssystem är det svårt att driva en verksamhet.
Jag hoppas naturligvis att jag har fel, men framtiden ser mörk ut för friheten på webben.
Jag underskattar inte de krafter som är i rörelse. Jag har varnat för dem i över tio.
Minns exempelvis hur vissa 2016 ville att Flashback skulle starta ett konto på Facebook.
En plattform som i sitt användaravtal förbjuder de värderingars om Flashback förespråkar.
(FB) Integrera facebook och flashback (Avslag)/mod
Jag säger inte att det är fel att samarbeta med big tech. Men priset du riskerar att få betala kan bli mycket högt. Jag gör också en skillnad på hot från big tech och övriga hot (myndigheter etc).
Jag anser att Flashback har helt andra hot, utan att för den delen förminska problemen med big tech.
Flashback stängdes av från internet för drygt 20 år sådan, och var då nedstängt i över sju månader. Vid den tidpunkten skulle man kunna säga att det var big tech som stängde ner Flashback. Det var akörer som WorldCom, KPNQwest och AT&T som förhindrade internetleverantörer att sälja internet till Flashback. Samtliga internetleverantörer i Sverige nekade Flashback som kunder, så Flashback tvingades ha sina servrar i Amsterdam. Ärendet anmäldes till Konkurrensverket, men utan resultat.
Men när forumet stängdes ner igen - två år senare - så var det myndigheterna (Marknadsdomstolen) som var skyldiga, och jag skulle säga att dessa är de som idag är det största hotet mot yttrandefriheten. Big tech är mer av ett
frivilligt hot.
Jag anser att hotet mot yttrandefriheten från big tech är betydligt större än många förstår. Vissa börjar långsamt förstå att något inte stämmer nu, men det är betydligt värre. Den enda orsaken till att Flashback inte är i riskzonen är för att vi inte är kunder hos big tech. Men detta förändrar inte situationen som helhet. Ifall fler stängs av så kanske detta öppnar upp för fler alternativ. Det är givetvis inte bra att yttrandefriheten begränsas, men så har varit fallet under lång tid. Så jag hoppas att det som händer nu kan få fler att börja agera.
admin