2021-01-11, 01:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
För att vi har en lag som reglerar om när elbolagen får stänga av elen. Den heter ellagen

Så om vi stiftar en internetlag som säger att internetbolag inte får stänga av kunder så är det fine för dig? Du är inte emot att företag regleras per se utan du är bara emot oss som klagar nu när en sådan lag inte finns?

Alla lagar har ju en gång stiftats och de har kommit till för att någon t.ex. ansåg att ett elbolag skulle ha rätt att ta ifrån folk elen. För att få fram nya demokratiskt stiftade lagar som reglerar företag så måste man ju få diskutera vad man tycker är fel. Situationen nu är som att elbolagen hade stängt av elen för alla som föreslog en ellag.
Citera
2021-01-11, 07:26
Medlem
Ruskigbusss avatar
Nu har vi ett forum OM Flashback.

Censur och yttrandefrihet --> Flashback
/Moderator
Citera
2021-01-11, 13:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det kommer garanterat att göras ett nytt försök att stänga ner Flashback i god tid innan nästa val. Om inte det lyckas så kommer avlönade operatörer att försöka spamma sönder alla viktiga debatter, så som redan har skett vid flera tillfällen.

Det som också kommer att öka är nyreggade konton som kommer att uttala mordhot, terrorhot & liknande. Detta skärmdumpas direkt innan inläggen hinner raderas & kommer att användas i kommande kampanjer för att förbjuda Flashback.

Alla nivåer av fulspel kommer att eskalera ju mer vi närmar oss valet.

Skaffa dig ett lokalt nätverk, träffa likasinnade privat, förbered dig på att det är lokal organisering som är framtiden.
Citera
2021-01-11, 13:24
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det kommer garanterat att göras ett nytt försök att stänga ner Flashback i god tid innan nästa val. Om inte det lyckas så kommer avlönade operatörer att försöka spamma sönder alla viktiga debatter, så som redan har skett vid flera tillfällen.

Det som också kommer att öka är nyreggade konton som kommer att uttala mordhot, terrorhot & liknande. Detta skärmdumpas direkt innan inläggen hinner raderas & kommer att användas i kommande kampanjer för att förbjuda Flashback.

Alla nivåer av fulspel kommer att eskalera ju mer vi närmar oss valet.

Skaffa dig ett lokalt nätverk, träffa likasinnade privat, förbered dig på att det är lokal organisering som är framtiden.

FBI klassikern är ju att posta barnporr också, kommer vara som du säger en uppsving av "moraliskt förkastliga" ämnen/trådar som kommer dyka upp oftare och oftare, dessa kommer senare att användas som "Se.. vad var det vi sa? Bara massa pedofiler/nazister/valfritt på Flashback!"

De kommer även ge sig på domäner, host, DDoS skydd med mera med mera.
Citera
2021-01-11, 13:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
FBI klassikern är ju att posta barnporr också, kommer vara som du säger en uppsving av "moraliskt förkastliga" ämnen/trådar som kommer dyka upp oftare och oftare, dessa kommer senare att användas som "Se.. vad var det vi sa? Bara massa pedofiler/nazister/valfritt på Flashback!"

De kommer även ge sig på domäner, host, DDoS skydd med mera med mera.
På 4chan så uppmärksammas den här typen av provokationsinlägg väldigt snabbt, "Glownigger" är en bra term som beskriver myndighetspersoner som försöker skapa trådar om olagligheter. Antar att det skulle heta "Glödneger" på svenska, så det uttrycket myntar jag härmed.

Men om man ser ett sådant uppenbart glödneger-inlägg & påtalar detta så är det istället den som påtalar detta som blir varnad för 1.06. Användarnas anonymitet.

Detta ser jag som ett stort problem & potentiellt allvarligt hot mot hela existensen av forumet.
Citera
2021-01-11, 13:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Ja det finns många sätt att stänga ned en tjänst och det senaste såg vi nu med Parler, bara för molntjänsten att kasta ut dem som kund och se till att ingen annan molntjänst heller accepterar dem. Den molntjänst som eventuellt accepterar dem bojkottas i sin tur så att de inte har något annat val än att foga sig.
Citera
2021-01-11, 17:15
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
I dessa tider av växande censur från de stora Big Tech företagen så blir frågan, när stänger de ner Flashback Forum?

Det fria ordet skrämmer många globalister, liberaler och vänsterpersoner. Bilderbergaren och globalisten Carl Bildt tycker exempel att alla inte skall få yttra sig fritt på Internet, källa: https://www.friatider.se/bildt-ingen-automatisk-ratt-att-uttrycka-sig-pa-natet

Diskutera, när stänger Big Tech ner Flashback forum som är en nagel i ögat på de styrande och hur kan det förhindras?

Flashback saknar konton på Twitter, Facebook, Instagram och Youtube etc. Svårt att stänga av oss ifall vi redan från början bojkottar deras tjänster. Det som händer just nu är vad jag varnat för i över tio år. Flashback köper inte heller molntjänster från Amazon eller motsvarande. Vi har aktivt valt bort sådana tjänster då detta skulle innebära en uppenbar säkerhetsrisk för er användare.

Jag tror att de som är i riskzonen är de som väljer att använda tech-jättarna som sin plattform. De som samarbetar med tech-jättarna. De som litar på dessa giganter. Flashback kan stängas ner också. Det har myndigheterna lyckats med upprepade gånger. Men har svårt att tro att tech-jättarna skulle kunna stänga ner Flashback när vi inte använder deras tjänster.

Det finns uppenbara hot även mot Flashback. Men jag anser inte att tech-jättarna är ett hot mot Flashback. Google kan sluta att länka till Flashback. Vad mer ska de göra?

admin
Citera
2021-01-11, 17:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback saknar konton på Twitter, Facebook, Instagram och Youtube etc. Svårt att stänga av oss ifall vi redan från början bojkottar deras tjänster. Det som händer just nu är vad jag varnat för i över tio år. Flashback köper inte heller molntjänster från Amazon eller motsvarande. Vi har aktivt valt bort sådana tjänster då detta skulle innebära en uppenbar säkerhetsrisk för er användare.

Jag tror att de som är i riskzonen är de som väljer att använda tech-jättarna som sin plattform. De som samarbetar med tech-jättarna. De som litar på dessa giganter. Flashback kan stängas ner också. Det har myndigheterna lyckats med upprepade gånger. Men har svårt att tro att tech-jättarna skulle kunna stänga ner Flashback när vi inte använder deras tjänster.

Det finns uppenbara hot även mot Flashback. Men jag anser inte att tech-jättarna är ett hot mot Flashback. Google kan sluta att länka till Flashback. Vad mer ska de göra?

admin

Men när t.om. Parlers advokater skräms bort från dem kan de skrämma andra molntjänster till lydnad också. Tror du verkligen att den molntjänst ni valt kan stå emot big techs hot?

Personligen tror jag snarare att big tech inte bryr sig speciellt om Flashback som inte är en konkurrent till big techs globala tjänster. Detta kan nog rädda Flashback, åtminstone ett tag tills alla större hot är dödade.
Citera
2021-01-11, 17:34
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Men när t.om. Parlers advokater skräms bort från dem kan de skrämma andra molntjänster till lydnad också. Tror du verkligen att den molntjänst ni valt kan stå emot big techs hot?

Flashback använder inga molntjänster.
Parler lär få göra som GAB. Lämna idén med att köpa molntjänter.
Det är dyrare, men yttrandefrihet har aldrig varit billigt.
Microsoft stängde ner GAB och nekade dem att använda deras molntjänst.

https://feber.se/internet/hogerextrema-gabcom-nedstangd-efter-synagogs-skjutning/389170/

Kortsiktigt så låg plattformen nere, men nu är de tillbaka.
Så länge användarna ger donationer så kommer GAB att vara kvar. Samma sak med Parler, eller för den delen tjänster som Flashback och Wikipedia. Det är användarna som ser till att tjänsterna är kvar.
Wikipedia har årliga donationer på en kvarts miljard, men bara fyra procent av donationerna är från företag. Den dagen donationerna upphör är Wikipedia borta. Samma sak gäller archive.org.

admin
Citera
2021-01-11, 18:28
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag tror inte att någon kommer att lyckas få ut något av att stänga ner forum.
När nätet öppnade upp kunde människor nå varandra, diskutera med varandra, ta del utav allt, ta del utav andras åsikter och se att man inte var ensam, man kunde nå jordens alla hörn m.m

Hur skall Big Tech kunna vinna något genom att i stort sett ge sig på yttrandefriheten och tydligt visa att det jag tagit upp här ovan inte skall få förekomma.
Använda sig utav diktaturfasoner.
Kommer människor världen över att acceptera att ett efter ett forum stängs ner på nätet.

Stängs Flashback ner med fler andra forum och censur på både youtub, google, och övrigt material på nätet kommer väl folk världen över att sätta ner foten till slut.
Vill vi verkligen bli styrda där andra väljer material åt oss.
Jag kan inte tänka mig det. Vi människor världen över har påverkat varandra mer än vad dessa knölar tror att vi har gjort.
Det är inte direkt läge att lägga på locket idag. Locket kommer att flyga åt helvetet.
Citera
2021-01-11, 18:53
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Det är ju inte Twitter som publicerar, dom tillhandahåller bara plattformen, dom har ingen ansvarig utgivare.

Undrar hur mycket som togs bort och hur många som bannades under BLM och antifas terrorupplopp?

Twitter skyddas av section 230 men absolut, det vore mycket bättre och mycket mer rätt om section 230 slopades, vilket Trump har jobbat för vilket kanske också kan ge en förståelse för varför dessa sociala nätverksjättar attackerar Trump med allt dom har.

https://www.digitaltrends.com/social-media/what-is-section-230-the-legislation-protecting-social-media/

Sen kan man ju tycka att det är konstigt att så mycket annat får vara kvar på dessa plattformar, som är långt mycket värre än något som Trump nånsin skrivit.

Ryska oppositionsledaren Alexey Navalny kommenterar det bra i länken nedan.

https://www.foxnews.com/politics/navalny-trump-twitter-ban-exploited-enemies-of-free-speech

I Sverige måste det finnas en ansvarig utgivare (jag kan inte reglerna i USA). Min poäng var att twitter inte tjänar något på att sprida hatpropaganda (som bevisligen dödat flera personer).
Vad jag läst i din länk om section-230 så är det kanske möjligt att inte censurera något. Själv tycker jag att det kan vara klokt att ta bort innehåll som resulterat i döda personer.
Hade det varit svarta som stormat hade nog Trump satt in militären.
Vad är det för något hemskt som finns kvar på plattformen menar du ?
Navalny har nog inte rätt inom alla frågor...
Citera
2021-01-11, 19:04
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Löjlig distinktion. Företagen är inte publisister och är tänkta att erbjuda infrastruktur. Därför blir det en yttrandefrihetsfråga. Det är som om det fanns en dominant mobiloperatör som stänger av dig om du pratar om fel ämne och sen har du inte tillgång till mobil. Men vi kanske kommer dit snart.

Är det DU som bestämmer vad företaget ska erbjuda ? Infrastruktur erbjuder telekombolag.
Enligt mig påminner bolaget om facebook (ett mediabolag). De styr själva över de regler som gäller för vad som publiceras. Trump har brutit mot dessa regler flera gånger (och blivit varnad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in