2021-01-11, 19:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback använder inga molntjänster.
Parler lär få göra som GAB. Lämna idén med att köpa molntjänter.
Det är dyrare, men yttrandefrihet har aldrig varit billigt.
Microsoft stängde ner GAB och nekade dem att använda deras molntjänst.

https://feber.se/internet/hogerextrema-gabcom-nedstangd-efter-synagogs-skjutning/389170/

Kortsiktigt så låg plattformen nere, men nu är de tillbaka.
Så länge användarna ger donationer så kommer GAB att vara kvar. Samma sak med Parler, eller för den delen tjänster som Flashback och Wikipedia. Det är användarna som ser till att tjänsterna är kvar.
Wikipedia har årliga donationer på en kvarts miljard, men bara fyra procent av donationerna är från företag. Den dagen donationerna upphör är Wikipedia borta. Samma sak gäller archive.org.

admin

Vänta bara tills de får elverket att stänga av strömmen, då hjälper det inte att ha egna servrar såvida man inte också har egen elproduktion. De gick på Parlers samtliga samarbetspartners och då är man aldrig säker såvida man inte är självförsörjande på allt. Access till internet behövs förstås också.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-01-11 kl. 19:13.
Citera
2021-01-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tror inte att någon kommer att lyckas få ut något av att stänga ner forum.
När nätet öppnade upp kunde människor nå varandra, diskutera med varandra, ta del utav allt, ta del utav andras åsikter och se att man inte var ensam, man kunde nå jordens alla hörn m.m

Hur skall Big Tech kunna vinna något genom att i stort sett ge sig på yttrandefriheten och tydligt visa att det jag tagit upp här ovan inte skall få förekomma.
Använda sig utav diktaturfasoner.
Kommer människor världen över att acceptera att ett efter ett forum stängs ner på nätet.

Stängs Flashback ner med fler andra forum och censur på både youtub, google, och övrigt material på nätet kommer väl folk världen över att sätta ner foten till slut.
Vill vi verkligen bli styrda där andra väljer material åt oss.
Jag kan inte tänka mig det. Vi människor världen över har påverkat varandra mer än vad dessa knölar tror att vi har gjort.
Det är inte direkt läge att lägga på locket idag. Locket kommer att flyga åt helvetet.
Jag skriver inte vad jag tycker. Jag tar upp det som verkligen sker och som vi kan erfara.
Det är inte sajterna och forum som är det egentliga målet. Det är en rad omfattande förändringar som man vill omprogrammera för, detta genom att anpassa dessa efter framtida behov på marknaden. På samma sätt som man förändrade musikbranschen.

Är yttrandefriheten något av betydelse i framtiden? Nej.
Vet du varför?
För att länder som pekades ut för att vara diktaturer ligger nu några click längre bort. Nu verkar allt vända. De länderna är idag starkare och kommunikationen har fått människorna att inse att man inte längre kan orientera sig efter de gamla kartorna. Övriga i världen var inte såsom man lärde sig i skolan. Nu vänder kritiken inåt.

Flashback som sajt håller fast i den gamla kartan. Det finns ingenting på FB som på något sätt hotar den kommande ordningen. De anpassar sig flitigt för man vet vart gränserna går.
Citera
2021-01-11, 23:42
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag skriver inte vad jag tycker. Jag tar upp det som verkligen sker och som vi kan erfara.
Det är inte sajterna och forum som är det egentliga målet. Det är en rad omfattande förändringar som man vill omprogrammera för, detta genom att anpassa dessa efter framtida behov på marknaden. På samma sätt som man förändrade musikbranschen.

Vet du varför?
För att länder som pekades ut för att vara diktaturer ligger nu några click längre bort. Nu verkar allt vända. De länderna är idag starkare och kommunikationen har fått människorna att inse att man inte längre kan orientera sig efter de gamla kartorna. Övriga i världen var inte såsom man lärde sig i skolan. Nu vänder kritiken inåt.

Flashback som sajt håller fast i den gamla kartan. Det finns ingenting på FB som på något sätt hotar den kommande ordningen. De anpassar sig flitigt för man vet vart gränserna går.
Ja det är på väg att vända.
Håller med dig helt och hållet i det.
Bara det att den här nyfödda baby diktaturen beter sig "snällt"
Och I den diktaturen ingår även omprogrammering och anpassning.

Yttrandefriheten i sig har begränsningar redan och flashback måste rätta sig efter det.
Hur man sedan tolkar saker och ting är även det en tolkningsfråga.

När jag tycker så tycker jag saker om det jag verkligen ser och erfar.
Citera
2021-01-12, 03:22
Medlem
Bahrams avatar
Citat:

Vet du varför?

Kolla, vilka kan verkligen stänga ner sajten? På riktigt o inte periodvis.
Citera
2021-01-12, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Kolla, vilka kan verkligen stänga ner sajten? På riktigt o inte periodvis.

Cyberrymden är en virtuell arena. Nästan alltid en gråzon där alla vill fiska något. Myndigheter, företag och privatpersoner. Det finns vanligen outtalade regler/gränser där man inte trampar varandra på tårna.

De stängs ner när gråzonens regler inte respekteras. Du eller någon annan har säkert kännedom om att sajter i länder som är under sanktioner ständigt störs eller stängs ner av olika anledningar. Det beror på att sådana röster inte spelar under samma regler. Trump är senaste exemplet på vilken makt dessa gråzoner kan utöva. Man stängde av hans konto.

FB innehåller inget sådant avvikelse. Sajtens regelverk hindrar någon från att åsidosätta gråzonens regelverk. Vilka som stänger ner sajterna är rättsväsendet och polisen men det beror på vilket land vi pratar om var servern finns.
Vissa länder väljer istället att sänka hastigheten på internet och klippa internet helt. Den stora skillnaden är inte att den ena är mer demokratiskt än det andra, det finns en del tekniska hinder också beroende vilka vi pratar om.

BigTech styrs av en logik i sin policy. De är mäktiga men inte ”oberoende”. Tvärtom gynnas FB av läget.
Citera
2021-01-12, 07:25
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Vänta bara tills de får elverket att stänga av strömmen, då hjälper det inte att ha egna servrar såvida man inte också har egen elproduktion. De gick på Parlers samtliga samarbetspartners och då är man aldrig säker såvida man inte är självförsörjande på allt. Access till internet behövs förstås också.

Fast frågan gäller ifall big tech kan stänga ner Flashback.
Din beskrivning ovan gäller något helt annat. Ifall Vattenfall stänger av strömmen så är det knappast big techs fel. Vad det gäller Parlers samarbetspartners så var dessa just big tech (Amazon). Samma sak med GAB. När de stängdes ner så var det big tech (Miscrosoft) som stängde plattformen.
Men eftersom Flashback inte samarbetar med big tech så påverkas vi inte av deras regler, och jag kan inte se hur Flashback kan stängas ner av en aktör som vi inte är kund hos. Flashback finns tydligen på Facebook och har över 10 000 följare. Den byggdes av Facebook åt Flashback, men vi vill inte ha sidan. För oss kan de stänga ner sidan.

https://sv-se.facebook.com/FlashbackForum/

admin
Citera
2021-01-12, 08:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Fast frågan gäller ifall big tech kan stänga ner Flashback. Din beskrivning ovan gäller något helt annat. Ifall Vattenfall stänger av strömmen så är det knappast big techs fel. Vad det gäller Parlers samarbetspartners så var dessa just big tech (Amazon). Samma sak med GAB. När de stängdes ner så var det big tech (Miscrosoft) som stängde plattformen. Men eftersom Flashback inte samarbetar med big tech så påverkas vi inte av deras regler, och jag kan inte se hur Flashback kan stängas ner av en aktör som vi inte är kund hos. Flashback finns tydligen på Facebook och har över 10 000 följare. Den byggdes av Facebook åt Flashback, men vi vill inte ha sidan. För oss kan de stänga ner sidan.

admin

Jag tror att du underskattar de krafter som nu är i rörelse. Utan fungerande betalningssystem är det svårt att driva en verksamhet.

Jag hoppas naturligvis att jag har fel, men framtiden ser mörk ut för friheten på webben.
Citera
2021-01-12, 08:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Fast frågan gäller ifall big tech kan stänga ner Flashback.
Din beskrivning ovan gäller något helt annat. Ifall Vattenfall stänger av strömmen så är det knappast big techs fel. Vad det gäller Parlers samarbetspartners så var dessa just big tech (Amazon). Samma sak med GAB. När de stängdes ner så var det big tech (Miscrosoft) som stängde plattformen.
Men eftersom Flashback inte samarbetar med big tech så påverkas vi inte av deras regler, och jag kan inte se hur Flashback kan stängas ner av en aktör som vi inte är kund hos. Flashback finns tydligen på Facebook och har över 10 000 följare. Den byggdes av Facebook åt Flashback, men vi vill inte ha sidan. För oss kan de stänga ner sidan.

admin

Jag tror som sagt inte att big tech har något direkt intresse att stänga ned Flashback idag då det inte utgör något hot så länge det är en liten lokal aktör. Big tech har säkert många andra att angripa innan de ger sig på Flashback.

Men skulle de bestämma sig för att göra det skulle deras mål vara få ned siten och metoderna är av sekundärt intresse. Får de elbolaget att stänga av strömmen till serverhallen så försvinner Flashback från nätet, men det finns många fler sätt att lyckas. T.ex. kan de se till att Flashback inte ges någon internetaccess eller så angriper de ekonomin genom att se till att det inte är möjligt att donera pengar eller sälja reklam.

Med Parler såg vi att big tech inte nöjde sig med att inte inte tillåta Parler på app store, google play, AWS, de skrämde även upp deras jurister samt alla andra företag som på något sätt erbjöd dem tjänster och alla tvingades samtidigt lämna Parler. En sådan samlad attack kan inget företag stå emot.

Dessvärre lever vi idag i en maffia-liknande värld där maffian, dvs. big tech, styr allt. Rättsväsendet låter dem hålla på med sin "beskyddar-verksamhet" och alla som inte gör som maffian säger släcks ned.
Citera
2021-01-12, 08:34
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror att du underskattar de krafter som nu är i rörelse. Utan fungerande betalningssystem är det svårt att driva en verksamhet.

Jag hoppas naturligvis att jag har fel, men framtiden ser mörk ut för friheten på webben.

Jag underskattar inte de krafter som är i rörelse. Jag har varnat för dem i över tio.
Minns exempelvis hur vissa 2016 ville att Flashback skulle starta ett konto på Facebook.
En plattform som i sitt användaravtal förbjuder de värderingars om Flashback förespråkar.

(FB) Integrera facebook och flashback (Avslag)/mod

Jag säger inte att det är fel att samarbeta med big tech. Men priset du riskerar att få betala kan bli mycket högt. Jag gör också en skillnad på hot från big tech och övriga hot (myndigheter etc).
Jag anser att Flashback har helt andra hot, utan att för den delen förminska problemen med big tech.

Flashback stängdes av från internet för drygt 20 år sådan, och var då nedstängt i över sju månader. Vid den tidpunkten skulle man kunna säga att det var big tech som stängde ner Flashback. Det var akörer som WorldCom, KPNQwest och AT&T som förhindrade internetleverantörer att sälja internet till Flashback. Samtliga internetleverantörer i Sverige nekade Flashback som kunder, så Flashback tvingades ha sina servrar i Amsterdam. Ärendet anmäldes till Konkurrensverket, men utan resultat.

Men när forumet stängdes ner igen - två år senare - så var det myndigheterna (Marknadsdomstolen) som var skyldiga, och jag skulle säga att dessa är de som idag är det största hotet mot yttrandefriheten. Big tech är mer av ett frivilligt hot.

Jag anser att hotet mot yttrandefriheten från big tech är betydligt större än många förstår. Vissa börjar långsamt förstå att något inte stämmer nu, men det är betydligt värre. Den enda orsaken till att Flashback inte är i riskzonen är för att vi inte är kunder hos big tech. Men detta förändrar inte situationen som helhet. Ifall fler stängs av så kanske detta öppnar upp för fler alternativ. Det är givetvis inte bra att yttrandefriheten begränsas, men så har varit fallet under lång tid. Så jag hoppas att det som händer nu kan få fler att börja agera.

admin
Citera
2021-01-12, 10:17
Medlem
Citat:
Jag tror som sagt inte att big tech har något direkt intresse att stänga ned Flashback idag då det inte utgör något hot så länge det är en liten lokal aktör. Big tech har säkert många andra att angripa innan de ger sig på Flashback.

Men skulle de bestämma sig för att göra det skulle deras mål vara få ned siten och metoderna är av sekundärt intresse. Får de elbolaget att stänga av strömmen till serverhallen så försvinner Flashback från nätet, men det finns många fler sätt att lyckas. T.ex. kan de se till att Flashback inte ges någon internetaccess eller så angriper de ekonomin genom att se till att det inte är möjligt att donera pengar eller sälja reklam.

Med Parler såg vi att big tech inte nöjde sig med att inte inte tillåta Parler på app store, google play, AWS, de skrämde även upp deras jurister samt alla andra företag som på något sätt erbjöd dem tjänster och alla tvingades samtidigt lämna Parler. En sådan samlad attack kan inget företag stå emot.

Dessvärre lever vi idag i en maffia-liknande värld där maffian, dvs. big tech, styr allt. Rättsväsendet låter dem hålla på med sin "beskyddar-verksamhet" och alla som inte gör som maffian säger släcks ned.

Du underskattar folkets makt. Du underskattar motreaktioner som sådana ställningstaganden ger upphov till och hur mindre företag kan stå emot det, väl när det händer i snabbare takt.

Det största hotet är bara deras lobbyister i EU.
De är just nu engagerade i en bred lobbykampanj i Europeiska unionen. De mutar även akademiker. Jag anser att folket är för passiva vid just denna tidpunkt men allt kommer att vända om dessa jättar ger sig på allmänna intressen. De vet gränserna men känner av lite då och då genom att skapa rykten för att veta hur långt man kan gå.
Citera
2021-01-12, 11:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du underskattar folkets makt. Du underskattar motreaktioner som sådana ställningstaganden ger upphov till och hur mindre företag kan stå emot det, väl när det händer i snabbare takt.

Det största hotet är bara deras lobbyister i EU.
De är just nu engagerade i en bred lobbykampanj i Europeiska unionen. De mutar även akademiker. Jag anser att folket är för passiva vid just denna tidpunkt men allt kommer att vända om dessa jättar ger sig på allmänna intressen. De vet gränserna men känner av lite då och då genom att skapa rykten för att veta hur långt man kan gå.

Underskattar jag verkligen folkets makt här, hur många överger big tech pga detta?

Själv har jag bytt webbläsare och sökmotor men andra saker som att sluta med Youtube är svårare och då är jag ändå betydligt mer benägen att protestera mot detta än svensson.

Big techs marknadsdominans är så extrem att folk helt enkelt inte har något val och är man t.ex. ett företag som bygger appar så måste man finnas på google play och Apple appstore annars kan man inte lyckas.

Betänk också att big tech bestämmer vilken information som man matas med och detta gör att de kan få folk att tycka det de vill genom att styra vad du matas med om och om igen. Detta är effektiv hjärntvätt.
Citera
2021-01-12, 12:42
Administrator
admins avatar
Citat:
Underskattar jag verkligen folkets makt här, hur många överger big tech pga detta?

Själv har jag bytt webbläsare och sökmotor men andra saker som att sluta med Youtube är svårare och då är jag ändå betydligt mer benägen att protestera mot detta än svensson.

Jag använder själv Youtube för att hitta vissa saker. Inte som plattform för Flashback, utan som konsument. Jag använder även programmet Parallels Toolbox (som Youtube hatar) så att jag kan ladda hem materialet innan det blir bortplockat av Youtube.

Detta är inte någon kritik mot Youtube, då materialet ofta är olagligt. Har på senare år lärt mig att det är viktigt att spara ner material när jag hittar det då mycket försvinner lika snabbt.

Håller för övrigt med dig gällande problemen med att påverka. De flesta förstår inte vad som händer just nu. Jag hoppas att personer som Joakim Lamotte har en reservplan. Att använda big tech som sin plattform är högst vanskligt ifall man för fram åsikter som kan provocera.

Big tech kommer fortsätta att stoppa de med tveksamma åsikter då det kostar för mycket att försvara dem. Användarna kan klaga hur mycket de vill, men eftersom de fortsätter använda tjänsterna de kritiserar så lär inte mycket hända. Dessutom svårt att ha en mobiltelefon och samtidigt bojkotta Android (Google) och IOS (Apple). Dessa bolags dominans är farlig, vilket gör det extra viktigt att man inte har appen som sin plattform, utan som ett komplement.

Swebbtv blev utkastade från Youtube, men det betyder inte att tjänsten är borta. Verkar som de löste problemet förhållandevis snabbt, och denna gång utan hjälp från big tech.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in