2021-01-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColinRobinson
Du tror att det endast kostar "runt" 3000:- om dagen?

Under 2019 var dygnskostnaden i häkte 3 255 kronor och på anstalt 3 202 kronor.

Kanske ökat en aning, men inte nämnvärt. Gör om, gör rätt. Om man ska uttrycka sig nedvärderande och slå hål på argument borde man rimligtvis ha koll på läget själv.
Citera
2021-01-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Inte för att anklaga offret, men varför hämtade han ut kontanter? Vilken restaurang tar inte kort?
Jag vet att den där bankomaten i Rissne ligger i skymundan, så troligen har GM stått och väntat på ett offer.

RIP

Du får väl fråga honom.

Vad fan... ingen vet varför han tog ut kontanter och vad spelar det för roll?
Citera
2021-01-11, 16:47
Medlem
Nosstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Du får väl fråga honom.

Oj, du verkar inte så smart.

Det har med ALLT att göra, motivet och hela baletten SÅ SOM; kände GM och offret varandra, vad hände egentligen?

Vi vet inte mer än den bild som media har målat upp.
Och tills dess GM har berättat sin version och inte är dömd, så är GM egentligen inte GM utan bara misstänkt GM.
Citera
2021-01-11, 16:56
Medlem
ColinRobinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Under 2019 var dygnskostnaden i häkte 3 255 kronor och på anstalt 3 202 kronor.

Kanske ökat en aning, men inte nämnvärt. Gör om, gör rätt. Om man ska uttrycka sig nedvärderande och slå hål på argument borde man rimligtvis ha koll på läget själv.
Så du tror att när en person hamnar på kåken eller i häktet, så är själva häktningen den enda utgiften?

Citera
2021-01-11, 17:08
Medlem
DevinMarillins avatar
Citat:
Så du tror att när en person hamnar på kåken eller i häktet, så är själva häktningen den enda utgiften?

Vad menar du? Driftkostnader, lokaler, personal etc är ju inräknat i den summan
Citera
2021-01-11, 17:24
Medlem
Citat:

Det är inräknat personal, lokaler, driftkostnad och övrigt i den summan. Du kanske borde sluta med att kalla var och varannan korkad här på forumet, och inse att du själv har en del att jobba på.
Citera
2021-01-11, 17:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Egentligen för jag inte diskussionen kring uttag i bankomat och den eventuella farligheten kring detta, men då topic i tråden behandlar just ett mord vid en slik så får man hålla sig någorlunda till ämnet - min diskussion handlar mer om ett allmänt säkerhetstänk, INNAN ting sker...

Det är jättebra att ha säkerhetstänk. Men inte om det innebär att man går runt och är rädd för alldagliga sysslor.
Citera
2021-01-11, 17:59
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Du får väl fråga honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Oj, du verkar inte så smart.

Det har med ALLT att göra, motivet och hela baletten SÅ SOM; kände GM och offret varandra, vad hände egentligen?

Vi vet inte mer än den bild som media har målat upp.
Och tills dess GM har berättat sin version och inte är dömd, så är GM egentligen inte GM utan bara misstänkt GM.
Så vi vet bara om den bild son media har målat upp? 😊
Innan du spekulerar om utifall Queenjani verkar smart eller inte, så kanske du ska ta del utav infon i tråden. Åtminstone några sidor iaf, so who's the smart?

Det som hände är att den psykiskt störde tidigare mördaren Mikolaj Kowalew, som var på rymmen ifrån Helix i Huddinge, av för oss f.n. okänd anledning överföll och mördade BO, högst sannolikt i samband med ett rånförsök.

I ett rent juridiskt perspektiv så är visserligen beteckningen MGM korrekt på Mikolaj K (än så länge, och i det här brottsfallet) men det som hände finns fastställt både via kameraövervakning samt en mångfald vittnen på plats.
Citera
2021-01-11, 18:06
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är jättebra att ha säkerhetstänk. Men inte om det innebär att man går runt och är rädd för alldagliga sysslor.

Handlar inte om rädslor, det handlar om att minimera risker. Jag gör "allt" andra människor gör, men jag gör det smartare. Går absolut inte omkring och är rädd, men det handlar om värdera de situationer som skulle kunna vara potentiellt skadliga. Jag värderar vissa aktiviteter mindre, eller inte alls och andra noggrannare. Ett enkelt exempel;

När jag ex. är inne i centrum och går i butiker så ser jag mig inte om då jag hör någon komma bakifrån (om det inte är något speciellt ljud, förstås), men ute sent om kvällen eller natten, med lite folk omkring, ja då ser jag mig gärna om när jag hör någon komma från död vinkel. Svårare än så behöver det inte vara. Det låter kanske löjligt, men sådan är jag...
Citera
2021-01-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jutePippi
Snart eller i framtiden kan man inte bo i Sverige och vara svensk utan att utsätta sig för en risk. Varför börjar du inte med att anklaga systemet eller samhället, istället för att anklaga ett mordoffer? Hur många fler normala saker man bli dumförklarad för att man gör i Sverige innan ni börjar fråga er varför det kan få hålla på så? Fler och fler helt normala saker blir tabubelagda i Sverige.

Eftersom systemet inte skyddar en då måste individer göra det själva genom att inte ta onödiga risker.

Det hjälper ju föga att anklaga systemet och sen råka illa ut som individ.

Det finns ingen motsättning i att vara försiktig OCH anklaga systemet. Men att åstadkomma en förändring på systemnivå tar så lång tid att man hinner bli knivad flera gånger om, om man bara litar sig på det - istället för att ta hand om sin egen säkerhet.
Senast redigerad av sno 2021-01-11 kl. 18:30.
Citera
2021-01-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Intressant att du så träffsäkert konstaterat samma sak som så många utav oss andra om denne sno på Flashback. "Victim Blaiming" är rätt uttryck för denne märkliga individs syn på sin omvärld, och det framgår på flera håll, inte minst i tråden om den av Martin Jonsson mördade Lotta.

Den stora skandalen i att din namne Joakim, d.v.s. BO:t fick gå detta tragiska öde till mötes anser jag vara att den f.n. dubbelmördaren Mikolaj Kowalew lyckades med att rymma ifrån Helix i Huddinge 2020-12-13, och med sannolik hjälp ifrån någon i sin "omgivning" lyckats hålla sig undan i tre veckor.
Med det senare menar jag att han antagligen inte levt som en hemlös under denna tid. Den/de som skyddat honom förstår nog inte ens att många utav oss andra betraktar dem som medskyldiga till att detta kunde inträffa den hårt arbetande limousinchauffören JF.

Intressant hur icke konsekvent du är i ditt resonemang.

Lotta skyddade ju Martin Jonsson på många sätt. Bl a under besöket på psykvården.
Hon skulle ha kunnat avslöja där att hon var "livrädd" för Martin som misshandlade henne på löpande band, men istället attackerade Lotta personalen på psykvården genom att låta dem höra vad de hette.

Nu anser du plötsligt att den som har skyddat Mikolaj ska betraktas som "medskyldig till mordet". Jaha. Men tänk om det handlar om en flickvän som "inte törs avslöja hans gömställe och som är livrädd". Eller en släkting/kompis som är lika "livrädd" och som inte vill bli knivad själv.

Den bortförklaringen som du accepterar i fall då "livrädda" flickvänner insisterar att umgås med slöddret och ta emot deras gratisknark går fett bort i fall som Mikolaj.. bara därför att du TROR att det inte handlar om en flickvän utan kanske "bara" en kompis eller en släkting.

Du borde själv ta dig en funderare varför du tänker så ologiskt när du samtidigt anser att jag sysslar med victim blaiming..
Citera
2021-01-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Så vi vet bara om den bild son media har målat upp? 😊
Innan du spekulerar om utifall Queenjani verkar smart eller inte, så kanske du ska ta del utav infon i tråden. Åtminstone några sidor iaf, so who's the smart?

Det som hände är att den psykiskt störde tidigare mördaren Mikolaj Kowalew, som var på rymmen ifrån Helix i Huddinge, av för oss f.n. okänd anledning överföll och mördade BO, högst sannolikt i samband med ett rånförsök.

I ett rent juridiskt perspektiv så är visserligen beteckningen MGM korrekt på Mikolaj K (än så länge, och i det här brottsfallet) men det som hände finns fastställt både via kameraövervakning samt en mångfald vittnen på plats.

Det kan också handla om ett knarkköp som gick snett. Vi vet inte.

Media håller alltid på o målar upp en bild som inte stämmer med verkligheten när man väl börjar skrapa på ytan.

I Lottas fall handlade det om intensiv skönmålning. Först när vi fick läsa FUP kunde vi konstatera alla felaktigheter som vi hade blivit matade med.

I detta fall verkar mönstret vara detsamma. En flerbarnspappa som "var på väg att gifta sig" med kvinnan som hon hade två barn med - men inte bodde ihop med.

Säkert tänkte han börja plugga på läkarlinjen också - bara han först hade kompletterat grundskolebetyget en aning..
Senast redigerad av sno 2021-01-11 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in