2021-01-11, 12:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför åka till Risne, Tensta, Rinkeby - om man inte måste?
Varför använda bankomater just där - om man inte måste?
Du kan inte snacka bort statistiken ATT man utsätter sig för rånrisk om man gör det. Oavsett vad du o dina polare har för erfarenheter eller åsikter om saken.

Menar du ”statistiken” som visar att en av en miljon som tar ut stålar i Rissne blir rånmördad? Så jävla dumt.

Jag har aldrig påstått att man ska göra sig besväret att åka till ett utsatt område för att ta ut stålar. Det vore befängt. Jag säger bara att jag tar ut pengar när jag behöver och tar ut dem där jag råkar befinna mig och är inte rädd för att bli rånmördad nånstans i vårt vackra land.
Citera
2021-01-11, 12:58
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Men han vände ju tillbaka och högg BO igen, då var det väl ändå meningen att tillfoga BO maximal skada.
Missade det. Allvarligt.
Citera
2021-01-11, 13:04
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Men dom anhöriga har inte fått upprättelse på det extremt korta straff som Fänriken fick. Han skulle suttit minst till 2055 i min bok.

Kanske det. Men i svenska rättsystemet har han fått ett långt straff och han verkar som sagt vara totalt ofarlig idag.
Citera
2021-01-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDillinger
Vilka idioter det finns... Så nu är det tabu att ta ut pengar från bankomat? Bra, då fortsätter jag med kontanter.

Instämmer. Klart att folk måste kunna ta ut pengar från en bankomat utan att behöva anklagas för att vara idioter när de anfalls av galningar eller kriminella rånare. Många anklagar nästan offret och får det till att det är personens fel och att han därmed har sig själv att skylla. Man undrar vad nästa helt normala sak att göra det är som blir tabubelagd. De börjar på fel sida, istället för att anklaga offret kanske de ska anklaga samhället för att det blivit så osäkert att göra helt normala saker.
Citera
2021-01-11, 13:42
Medlem
Citat:
Varför åka till Risne, Tensta, Rinkeby - om man inte måste?
Varför använda bankomater just där - om man inte måste?
Du kan inte snacka bort statistiken ATT man utsätter sig för rånrisk om man gör det. Oavsett vad du o dina polare har för erfarenheter eller åsikter om saken.

Snart eller i framtiden kan man inte bo i Sverige och vara svensk utan att utsätta sig för en risk. Varför börjar du inte med att anklaga systemet eller samhället, istället för att anklaga ett mordoffer? Hur många fler normala saker man bli dumförklarad för att man gör i Sverige innan ni börjar fråga er varför det kan få hålla på så? Fler och fler helt normala saker blir tabubelagda i Sverige.
Citera
2021-01-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mange32
Kan vi konstatera att BO dött i resultat av ett rån som gått snett?
Av en gärningsman som rymt från rättspsykiatrisk vård som han hade dömts till efter mord m.m.

Vid de flesta rån används vapen bara för att hota, inte för att verkligen skada. Gärningsmannen har en ovanligt låg tröskel till att sticka kniven i folk.
Citera
2021-01-11, 15:16
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kallar du mina polares sammanlagda 100.000 bankomatuttag för cherry pickning? Lägg ner.

Jag förstår vad du menar med beteenden för att minimera att utsättas för skador eller död. Det du missat är att göra en verklighetsbaserad riskanalys. Låt mig hjälpa dig på traven:

Använda bilbälte - helt rätt.
Inte våga åka till Rissne - larvigt.
Inte simma i havet på fyllan - helt rätt.
Inte våga använda bankomater - absurt.

Egentligen för jag inte diskussionen kring uttag i bankomat och den eventuella farligheten kring detta, men då topic i tråden behandlar just ett mord vid en slik så får man hålla sig någorlunda till ämnet - min diskussion handlar mer om ett allmänt säkerhetstänk, INNAN ting sker...
Citera
2021-01-11, 15:16
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Så det var farligt att ta ut pengar från en automat i Rissne om man var ensam och det var kväll?
Vad du sen än säger skulle inte en normalfuntad människa besöka en bankautomat i Rissne - allra minst på kvällen. Man tar ut cash när man handlar i en butik.
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Förlåt, men det du skriver är bara obegripligt. Har sett dig i stora corona-tråden också och ofta tänkt att du är den minst träffsäkra skribent jag någonsin läst. Du verkar överhuvudtaget ha stora problem att tolka din omvärld. Jag heter Joakim, är 42 år och bor i Rissne, ca 300 meter från bankomaten. Hämtar ut pengar i den där bankomaten ett par gånger i månaden (ungarnas månadspeng m.m.) och har tills nyligen aldrig funderat särskilt mycket över det. Visst hänger det en del addidasriddare och annat skräp nere i centrum men så jävla farligt är det inte i Rissne. Dom flesta kan man snacka med. Mest barnfamiljer som bor här, och fram till tiotiden på kvällen är centrum ganska välbesökt. Att min namne knivades till döds är såklart förjävligt och otroligt tragiskt, men som enskild händelse betraktad måste det betraktas som en anomali. Min uppfattning är att den här galningen kunde slagit till vid vilken bankomat som helst i landet. Idioter som mördaren är ostoppbara och borde avlivas, men de har inget med klimatet i just Rissne att göra. Men det förstår nog de flesta normalfuntade
Intressant att du så träffsäkert konstaterat samma sak som så många utav oss andra om denne sno på Flashback. "Victim Blaiming" är rätt uttryck för denne märkliga individs syn på sin omvärld, och det framgår på flera håll, inte minst i tråden om den av Martin Jonsson mördade Lotta.

Den stora skandalen i att din namne Joakim, d.v.s. BO:t fick gå detta tragiska öde till mötes anser jag vara att den f.n. dubbelmördaren Mikolaj Kowalew lyckades med att rymma ifrån Helix i Huddinge 2020-12-13, och med sannolik hjälp ifrån någon i sin "omgivning" lyckats hålla sig undan i tre veckor.
Med det senare menar jag att han antagligen inte levt som en hemlös under denna tid. Den/de som skyddat honom förstår nog inte ens att många utav oss andra betraktar dem som medskyldiga till att detta kunde inträffa den hårt arbetande limousinchauffören JF.
Citera
2021-01-11, 15:51
Medlem
Har dom fått fast mördaren ännu?
Citera
2021-01-11, 16:04
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Har dom fått fast mördaren ännu?
Han var efterlyst sedan 2020-12-13 och greps (vad jag har förstått) genom igenkänning vid Gullmarsplan söder om Stockholm.
(Inlägg om detta här)
Citera
2021-01-11, 16:17
Medlem
Nosstocks avatar
Inte för att anklaga offret, men varför hämtade han ut kontanter? Vilken restaurang tar inte kort?
Jag vet att den där bankomaten i Rissne ligger i skymundan, så troligen har GM stått och väntat på ett offer.

RIP
Senast redigerad av Nosstock 2021-01-11 kl. 16:20.
Citera
2021-01-11, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jutePippi
Instämmer. Klart att folk måste kunna ta ut pengar från en bankomat utan att behöva anklagas för att vara idioter när de anfalls av galningar eller kriminella rånare. Många anklagar nästan offret och får det till att det är personens fel och att han därmed har sig själv att skylla. Man undrar vad nästa helt normala sak att göra det är som blir tabubelagd. De börjar på fel sida, istället för att anklaga offret kanske de ska anklaga samhället för att det blivit så osäkert att göra helt normala saker.

Håller helt med.

Vad mer ska man undvika göra för annars får man skylla sig själv om man blir utsatt för brott?

Promenera genom en gångtunnel i ett bostadsområde efter mörkrets inbrott dvs efter kl.16 på vintern?
Tanka på en obemannad bensinstation när som helst på dygnet?
Gå på en lugn sidogata i stan mitt under lunchen en vardag?
Åka tunnelbana en fredagskväll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in