2021-01-11, 17:04
Medlem
De som idag stödjer deplatformering bara för att vissa grupper har åsikter som de finner jobbiga och tror att det är en bra lösning för att minska dessa grupper, borde nog fundera på hur det blir om vinden vänder. Självklart kommer det då vara de långt till vänster som istället kommer rensas ut med snarlika argument som de som stödjer deplatformering idag använder.

Självkart behöver inte Amazon som privat företag hosta vilka som helst, men det innebär inte att man inte kan anse att deras agerande är felaktigt eller att de troligen precis som Google är väldigt inkonsekventa med vad de tillåter. "SwebbTV" som jag inte gillar var tydligen ett problem, men "Halmstads Moské" som propagerar för att kvinnor ska gå i heltäckande klädsel utan smink är det tydligen inte.
Citera
2021-01-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Gäller denna frihet för privata aktörer även när det gäller kartellbildning, diskriminering och arbetsrätt tycker du? Även privata aktörer har vissa saker att förhålla sig till om de ska verka i vårt gemensamma samhälle. Så har det alltid varit. T.o.m små företag måste följa dessa spelregler, men ju större ett företag blir och när de till slut nästan räknas som infrastruktur så ökar också dess samhälliega ansvar.

Man kan skratta åt att Parler stängs ute, men då hoppas jag man även skrattar när man själv stängs ute från mataffärer, vägras teckna mobilabb, vägras öppna bankkonto, inte får sätta sig i en taxi eller ens teckna en hemförsäkring. Då kan man ju nämligen inte klaga för det är ju dessa företags fulla rätt att välja sina kunder. Annars kan man flytta till Nordkorea sa du?

Det är ju detta jag håller med om. Det jag argumentera emot var alla högeridioter som är så butthurt över att de blev nedstängda. Jag är för att man förhåller sig till lagar utformade av staten såklart. Men att folk argumenterar om "frihet" och att alla individer har rätt att göra vad de vill med sin egendom och sitt egna skapande. Då måste man också acceptera att privata aktörer nekar vem de vill. Man kan inte hävda att ett företag får neka folk sen stå och grina när man själv blir nekad och kalla det censur. Dessutom har staten ingen makt i detta fall (i USA) då företaget har rätt att "deny serivce"

Och ja i USA har man rätt att också "trespass" folk som man inte vill ha där. För man har inställningen "då får någon annan mina pengar". Så man får neka folk i matbutiker. Återigen min åsikt är mindre relevant än dubbelmoralen som lyser igenom alla efterblivna högerälskare.

Citat:
Ursprungligen postat av croowley
Om du inte förstår problematiken här tycker jag synd om dig.
Dessutom stänger ju big tech ner konkurrerande plattformar så det alternativet är ju uteslutet.

Läs det jag skrev ovan så förstår du säkert. Som sagt så kan man inte äta kakan och samtidigt behålla den.
Citera
2021-01-11, 17:11
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TristanSvensson
Självklart kommer tokstollar alltid finnas. Det vet alla. Det är mycket enklare att bekämpa dem som grupp när de är små. Det är strategiskt korkat att låta dem komma till tals på ens egna privata plattformar. Privata företag har inte några skyldigheter att upprätthålla grundprinciper i demokratin. Oavsett hur mycket ni skriker er hesa om "censur".

Trevligt att du nu öppet säger vilken antidemokrat och därmed även fascist som du är.

Citat:
Ursprungligen postat av TristanSvensson
Intressant med tanke på hur han slängde sina inhemska terrorister under bussen med sitt tal. Hur dum får man vara när man stödjer någon som tar avstånd från en, Trump-anhängare är definitionen av "cucks".

Att det ens går att vara så brutalt korkad som du är. Du tror inte Trumps stöd har kommit från folk som inte stöttade honom innan....?
Citera
2021-01-11, 17:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Verkar inte vara så dramatiskt. -5% i skrivande stund och verkar vara på väg att återhämta sig.

-6,5% just nu vilket motsvarar drygt 2,5 miljarder USD och det föll även föregående dagar (ca 12% från den 4:e) men det är alldeles för tidigt att säga var det kommer landa på. Jag hoppas det blir blodigt men det är inte säkert, får hålla tummarna! "$ 2-5 Billion" är alltså redan ett faktum.
Citera
2021-01-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madsolar
Jag tror både Facebook och amazon klarar nog sig fint utan svenska skattebetalare haha. Den lilla summan dom får av oss är en droppe i havet för dom.

Tror heller de inte accepterar pengar med villkor att svenska skattebetalare likt aktieägare ska kunna bestämma över dessa privata företag. Tror du på allvar att amazon och Facebook, världens största företag, säljer sin autonomitet till svenska skattebetalare för knappa 15 miljoner dollar? Den summan tjänar de på en dag.

Vänta nu, så du menar alltså på fullt allvar att du är så pass trög i huvudet att du inte ens kan tänka tanken på att de kanske tar skattebidrag i andra länder också? Fascinerande hur man kan inte kan se sådana enkla samband och ha så pass jävla låg IQ men ändå vara så pass arrogant och självsäker på sin sak.

Amazon har ju nu fått 3,7 miljarder i skattebidrag bara i USA. Inte svenska kronor utan i dollar, du kan googla på det. Hur svarar din vänsterblivna mongohjärna till något sånt då?

Det är då fan en anseende mängd hjälp man fått av amerikanska skattebetalare, där en stor del av pengarna har finansierats av konservativa republikaner (tja, är vi ärliga så är det ju en klar majoritet då vi vet att högerfolk betalar mer skatt än arbetare som röstar vänster) som sedan inte ens ska få kunna få använda en simpel app som Parler för att kommunicera med varandra för "muuuh hat!! Trump sa att det bara finns två kön och nu är jag kränkt!! ".

De får gärna operera hur de vill men de ska då inte få några statsbidrag och andra förmåner och även om bidragen i Sverige inte är stora summor för sådana företag så är det ju det för den svenska staten, det finns betydligt bättre saker här i landet man hade kunnat göra för miljonerna än att ge det till något utländskt företag som sysslar med censur.

Men för all del, Facebook tjänar ju miljarder på att vara just i Sverige, inte 15 miljoner dollar som du pratar om.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/facebook-tjanade-miljarder-pa-sverige-ser-till-att-pengar-inte-nar-svenska-skattkassan
Senast redigerad av trevliggrabb 2021-01-11 kl. 17:24.
Citera
2021-01-11, 17:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Det vore klart intressant om detta var början på en upptrappning — en spiral där man till sist tävlar i att tysta varandra. Nästa gång är det någon som försöker stänga Amazon i stället, eller varför inte Twitter. Allt beroende på vem som är i överläge för stunden. Ack, du nya sköna värld!
Citera
2021-01-11, 17:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det vore klart intressant om detta var början på en upptrappning — en spiral där man till sist tävlar i att tysta varandra. Nästa gång är det någon som försöker stänga Amazon i stället, eller varför inte Twitter. Allt beroende på vem som är i överläge för stunden. Ack, du nya sköna värld!

Ja de är som kriminella ligor som styr medan rättsväsendet står och tittar på utan att göra något. Detta agerande borde vara grovt kriminellt, det är lika allvarligt som maffian eller de överträffar maffian.
Citera
2021-01-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nja, du länkade till artiklar med påståenden om vad som förekommit på olika plattformar, bland annat Parler, men några faktiska exempel på dessa inlägg fanns inte med vad jag kunde se. Inga faktiska citat, skärmklipp, eller liknande.

Kanske fanns det på Parler inlägg som faktiskt gjorde gällande att man skulle storma Kapitolium och kanske var det så att dessa inte togs bort, men om det var så vill jag gärna se det med egna ögon och inte förlita mig på andrahandsinformation.

Det var inte många dagar sedan folk både här och var påstod att Trump via Twitter hade uppmanat till våld vilket var ett rent falsarium, så du får ursäkta om jag är lite petig med källor och faktiska exempel.
Då får du två länkar till, med faktiska screenshots.

https://www.buzzfeednews.com/article/ryanmac/apple-threatens-ban-parler
EDIT: Klistrade in länken fel nyss, men nu är det fixat.

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fbloximages.chicago2.vi p.townnews.com%2Fdailysentinel.com%2Fcontent%2Ftnc ms%2Fassets%2Fv3%2Feditorial%2Fa%2F09%2Fa09f556a-3d79-5b63-baab-d7b07ea106c3%2F5fb47b877a0da.image.p ng%3Fresize%3D1200%252C493&imgrefurl=https%3A%2F%2 Fwww.dailysentinel.com%2Fsocial_media%2Farticle_4a ab45f6-615b-5b58-9d01-6b0b2 d6e172c.html&tbnid=Ji_sPU9f4H1kMM&vet=12ahUKEwiEup PWpZTuAhWSsyoKHR_VA3MQMyghegUIARDaAQ..i&docid=LGgs HLKlDYC-UM&w=1200&h=493&q=parler%20trump%20screenshots&ved =2ahUKEwiEupPWpZTuAhWSsyoKHR_VA3MQMyghegUIARDaAQ

Angående ditt sista stycke så råder jag dig att läsa Seth Abramsons genomgång av Trumps tal på https://twitter.com/SethAbramson/status/1347908845281095680. Det är långt och tar en stund, men det är supertydligt att Trump uppmanade till våld och uppvigling, det är inget "falsarium". Han väljer sina ord väl så att det ska vara svårare att ställa honom till svars, men han piskar upp stämningen i publiken och skickar iväg dem mot Kapitolium med orden att de ska "Fight" och "Never concede" och handgripligen "Stop the steal" i en kontext att det är en pågående process inuti kapitolium. Det enda sättet de kan "Stop the steal" är att avbrta den processen, vilket innebär ta sig in i kapitolium, vilket i sin tur innebär ta sig förbi polisen, vilket innebär våld. Jag tror du hittar väldigt få demagoger i historien som sagt helt öppet vad de vill åstadkomma. Hitler sa inte i sina tal att han skulle gasa judar, ändå var det där det slutade.
Citera
2021-01-11, 17:31
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
GAB har egna servrar och kan inte stängas ner av techjättarna och där befinner sig även Tommy Robinson, Donald Trump med flera som blivit ett hot mot vänstern och stängts av. Troligen kommer GAB utöka sina servrar eftersom trycket sedan Twitter stängt av så många är väldigt högt.
Har du någon länk till Trump hos GAB?

Länka gärna honom och alla andra man bör följa för att få klarhet i vad som pågår just nu.

Att följa rapporteringen från MSM är lika upplysande som att läsa Kalle Anka.
Citera
2021-01-11, 17:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Vänta nu, så du menar alltså på fullt allvar att du är så pass trög i huvudet att du inte ens kan tänka tanken på att de kanske tar skattebidrag i andra länder också? Fascinerande hur man kan inte kan se sådana enkla samband och ha så pass jävla låg IQ men ändå vara så pass arrogant och självsäker på sin sak.

Amazon har ju nu fått 3,7 miljarder i skattebidrag bara i USA. Inte svenska kronor utan i dollar, du kan googla på det. Hur svarar din vänsterblivna mongohjärna till något sånt då?

Det är då fan en anseende mängd hjälp man fått av amerikanska skattebetalare, där en stor del av pengarna har finansierats av konservativa republikaner (tja, är vi ärliga så är det ju en klar majoritet då vi vet att högerfolk betalar mer skatt än arbetare som röstar vänster) som sedan inte ens ska få kunna få använda en simpel app som Parler för att kommunicera med varandra för "muuuh hat!! Trump sa att det bara finns två kön och nu är jag kränkt!! ".

De får gärna operera hur de vill men de ska då inte få några statsbidrag och andra förmåner och även om bidragen i Sverige inte är stora summor för sådana företag så är det ju det för den svenska staten, det finns betydligt bättre saker här i landet man hade kunnat göra för miljonerna än att ge det till något utländskt företag som sysslar med censur.

Men för all del, Facebook tjänar ju miljarder på att vara just i Sverige, inte 15 miljoner dollar som du pratar om.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/facebook-tjanade-miljarder-pa-sverige-ser-till-att-pengar-inte-nar-svenska-skattkassan

I Sverige är Facebook en av flera spelare men i vissa länder är Facebook synonymt med Internet och kan styra vilken trafik och vilka företag som ska visas. Det är sjukt vilket maktmissbruk det är. Därför kan man och bör man göra som Indien (eller delar av Indien) - där finns inte Facebook. De är blockade just för att de inte ska få all denna makt.
Citera
2021-01-11, 17:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja de är som kriminella ligor som styr medan rättsväsendet står och tittar på utan att göra något. Detta agerande borde vara grovt kriminellt, det är lika allvarligt som maffian eller de överträffar maffian.
Faktiskt. Och de är så mäktiga och i inflytelserika att de kan göra lite som de bahagar.

Intressant att utfrågningar med Dorsey och Zuckerberg så klart inte gav resultat. Om Trump hade lyckats sätta koppel på Twitter innan den här raiden nu hade det varit annat ljud i skällan.
Citera
2021-01-11, 17:36
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel

Fyfan vad skönt att se hur kränkta du och dina gelikar är. Jobbigt att inte kunna få sin dagliga dos faktoider?

Tycker denna nedsläckning är suverän och långt ifrån censur.
Du tycker det är kul att vara judarnas slav nu för att de låter dig sparka på den vita mannen, men de kommer vända sig emot dig också förr eller senare. Lämna dig åt negrerna. Jag ser framför mig hur du, den innan så hånfulla kommunisten, äts upp av en flock vilda kaosnegrer medan du förgäves försöker övertyga dem om att "men jag var ju på er sida homies".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in