• 1
  • 2
2021-01-11, 10:10
Medlem
beckbrallans avatar
Publicerat i GP idag:
Citat:
I 25 år har Flashback forum funnits som en krokig ryggrad på svenska internet. Präglat, smyckat och smutsat ner det. Men framför allt överlevt, trots allt. Emanuel Karlsten skriver om Flashback, i tredje delen av serien ”Internetforumen som formade oss”.
https://www.gp.se/kultur/kultur/flas...net-1.39638963
Citera
2021-01-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beckbrallan
Publicerat i GP idag:

Delar du GPs uppfattning eller vad tycker du?
Citera
2021-01-11, 10:22
Medlem
Lite citat:

Citat:
I 25 år har Flashback forum funnits som en krokig ryggrad på svenska internet. Präglat, smyckat och smutsat ner det. Men framför allt överlevt, trots allt. Emanuel Karlsten skriver om Flashback, i tredje delen av serien ”Internetforumen som formade oss”.

...

Men det var som diskussionsforum Flashback skulle sätta sitt allra mest långvariga avtryck. Det släpptes i sin nuvarande, öppna form år 2000 och skulle kännetecknas av att vara gränslöst och absolut anonymt. Här skulle alla tankar få tänkas, skrivas och vädras. Det var banbrytande. I en offentlighet där internet stod för något farligt, var Flashback det farligaste. För användarna själva var det mest en fristad, både för att digitalt diskutera kontroversiella (eller olagliga) saker, liksom husdjur och kändisar.

...

För Axelsson fortsätter att driva sajten. Ser det positiva i spännvidden. Det ser många andra också. Faktum är att sajten fortfarande är mer använd än Twitter, enligt undersökningen ”Svenskarna och internet”. Och användarna är rika, det är fler högavlönade och högutbildade som använder sajten. Och framför allt finns betydligt mer än bara skvaller och brott. Varje år utnämner användarna en person i Sverige som förtjänar uppmuntran, och skickar sedan hundratals julkort till personen. Eller alla de gånger som Flashback har löst olika brottsfall och mysterier: Bjästavåldtäkten, Terje Hellesös bilder eller kattmördaren i Högsbo.

Citera
2021-01-11, 10:35
Medlem
PulladSorks avatar
En dåre som försöker lägga grund för en censurvåg här med.
Citera
2021-01-11, 10:36
Medlem
Nä, det är inte farligast, men det är ju klart att landsförrädarna och diktaturförespråkarna tycker det, eftersom de vill förbjuda det fria ordet. 🙄
Citera
2021-01-11, 11:27
Medlem
Läste denna text vid frukosten, och uppfattade den inte alls som vissa i tråden gör.

Citat:
Det var banbrytande. I en offentlighet där internet stod för något farligt, var Flashback det farligaste.
Här tror jag Karlsten beskriver tidsandan, en dåvarande allmän uppfattning, inte vad han personligen tycker.

Dessutom handlar den delen av texten om tidigt 2000-tal. Det är som om jag skulle skriva en text om Bert Karlsson och stycket "Det är 1983 och unga stjärnskottet Carola tar Sverige med storm. Hon har allt, röst som en ängel, kristen helylleimage och trendigaste frisyren" skulle tolkas som att jag tycker tuperad sprejad 80-talsfrilla är trendigt...

Jag drar snarare slutsatsen att E.K är flashbackare sedan länge och gillar forumet. Annars skulle han knappast skrivit så där (syftar på hela texten, inte bara det som citeras här) i en artikelserie vid namn "internetforum som formade oss".

Förresten, Flashback löste väl inte Bjästavåldtäkten? Den var väl löst. Flashback uppmärksammade väl hur offret och förövaren bemöttes efteråt och startade ett "drev"? Eller tänker jag på fel fall?
Senast redigerad av Wildebeest 2021-01-11 kl. 11:39.
Citera
2021-01-11, 11:38
Medlem
Babyfacet var väl en av töntarna som satt på sweddit och förstörde det för drygt 5 år sedan.
Han vill väl förstöra Flashback också. Det har väl varit det största målet för han och hans meningsfränder i 20 år.
Citera
2021-01-11, 11:41
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ännu en dåre som bara läst på i&i.

Varför bry sig?

Citat:
Ursprungligen postat av PulladSork
En dåre som försöker lägga grund för en censurvåg här med.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Nä, det är inte farligast, men det är ju klart att landsförrädarna och diktaturförespråkarna tycker det, eftersom de vill förbjuda det fria ordet. 🙄

Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Läste denna text vid frukosten, och uppfattade den inte alls som vissa i tråden gör.

Jag instämmer med Wildebeest. Tycker inte alls att texten är negativ till Flashback, eller beskriver Flashback för att vara något det inte är. Men detta är tyvärr problemet med att allt hamnat bakom betalvägg. Vi kan inte återpublicera texten, och väljer vi enskilda citat så blir de ofta missvisande. Men jag gör ett försök. Här är tre andra citat.
"Kanske är det också därför Flashback överlevde. För när Facebook fick fäste i Sverige, runt 2007, dog alla andra sajter ut. Globala monopol tog över – förutom Flashback som fortsatte hålla fortet."
"Flashback är i dag ett självklart verktyg för den moderne internetanvändaren."
"Samtidigt är det mer utsatt än någonsin. Sveriges kanske äldsta sociala medier har genom decennierna skaffat sig både mäktiga och galna fiender."
admin
Citera
2021-01-11, 11:43
Medlem
Nu har jag inte läst hela artiklen, men dom citat som finns här verkar väl rätt vettiga.
Jag menar, ingen kan väl påstå att Flashback inte delvis är rätt "smutsigt". Det betyder ju inte att det inte ska få finnas dock.

Det där om att det är farligt låter mer som han beskriver tidsandan, som någon här ovanför skrev.
Citera
2021-01-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest

Har inte läst hans text, så du kanske har rätt och att många i tråden överreagerar. Men det är något suspekt att publicera detta, när så mycket på nätet stängts ner den senaste tiden, och inte minns det senaste dygnet.

Vi får väl se hur det utvecklar sig. Hoppas makthavare förstår hur bra Flashback är för Sverige. Det är en helt nödvändig ventil.
Citera
2021-01-11, 11:48
Medlem
15minFames avatar
"För Axelsson fortsätter att driva sajten. Ser det positiva i spännvidden. Det ser många andra också. Faktum är att sajten fortfarande är mer använd än Twitter, enligt undersökningen ”Svenskarna och internet”. Och användarna är rika, det är fler högavlönade och högutbildade som använder sajten. Och framför allt finns betydligt mer än bara skvaller och brott. Varje år utnämner användarna en person i Sverige som förtjänar uppmuntran, och skickar sedan hundratals julkort till personen. Eller alla de gånger som Flashback har löst olika brottsfall och mysterier: Bjästavåldtäkten, Terje Hellesös bilder eller kattmördaren i Högsbo."

Det var väl en bra artikel som gav argument från båda sidor.
Citera
2021-01-11, 11:49
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copoo
Babyfacet var väl en av töntarna som satt på sweddit och förstörde det för drygt 5 år sedan.
Han vill väl förstöra Flashback också. Det har väl varit det största målet för han och hans meningsfränder i 20 år.

Jag har aldrig träffat personen som skrivit texten, men av det han skrivit om Flashback genom åren så har han alltid varit väldigt saklig. Han är även med och driver Mediepodden som var ensamma om att uppmärksamma (FB) Hatgrupp vill tysta Flashback - kändisar och bedragare bland medlemmarna, och han har själv blivit angripen av Skelettpappan som skrivit texter om honom för att han inte tagit avstånd från Flashback. Vågar mot bakgrund till allt han skrivit genom åren hävda att han absolut inte vill förstöra Flashback.

admin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in