2021-01-10, 22:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Regeringen gjorde distansundervisning möjligt för högstadiet o gymnasiet men vi vet inte hur många kommuner som genomför det. Förhoppningsvis majoriteten.

Alla jag känner till gör det. Men det är klart att några idioter låter bli.
Och kanske i Norrbotten som har fått lite grepp..
Citera
2021-01-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var precis vad som hände i UK.

Du får fråga dem om detaljerna, men anledningen till att den här mutationen pekas ut som mer smittsam är att lockdown i november minskade alla gamla covid-stammar. Men det här nya mutationen bara ökade och ökade tills den tog över. Det såg ut så i hela UK.

Sen när de släppte på lockdown så var den mest vanligt förekommande mutationen den nya = katastrof.

Det är som antibiotikaresistens. Om du använder antibiotika för att trycka ner alla vanliga bakterier, så gynnar du bakterier som är resistenta.
Om de hade skött Lockdown ordentligt då skulle både den gamla och den nya varianten försvinna.
Samma sak med penicillin. Man måste ta den i tid och hela kuren under en viss period annars blir bara bakterierna starkare.
Citera
2021-01-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emminator
De ringde min man 7 dagar efter positivt test (11 dagar efter insjuknande, fanns inga tider) och frågade när och var han blev smittad. Han visste inte. Slut på smittspårning.
Jag fick inte ens någon information om förhållningsregler. De ringde ju efter tiden för dem hade gått (7 dagar). Jag hade såklart googlat fram dem ändå och stannat hemma- men det är ju långt ifrån klart att folk gör.
Var rätt svårt att hitta då med (var regionala) för det stod vara överallt att vi skulle få förhållningsregler när de ringde.

Jag pratade precis med en kollega som fick positivt på test strax innan jul, troligen smittad på jobbet, stor arbetsplats. Överhuvudtaget ingen som hörde av sig, bortsett från internt. Det smittspåras inte ett piss. Tegnell ljuger när han säger "vi smittspårar".
Citera
2021-01-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hur gör ni med barnen som är 6-10 år?
Skolefritidsordning (SFO)
https://www.fredensborg.dk/borger/folkeskoler-og-sfo/sfo-i-og-sfo-ii

https://www.skole-foraeldre.dk/artikel/skolefritidsordning-sfo
Citera
2021-01-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tror du den biten blir lättare för att du dessutom har barn du ska ta hand om?

Barn? Hade alla över 55 stannat hemma så hade du varken haft el eller kunnat köpa mat din dumme fan . Gå ut i Sthlm city 06-10 så ser du vad som händer.
Det är ju inte direkt så att din närodlade mat växer i city direkt!
Citera
2021-01-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hört talas om smittkedjor?
Hur tror du alla andra länder lyckas med sina nedstängningar. Du kanske kunde lära dig något?
Mmm jag har hört talas om smittkedjor. Och trots att jag hört talas om smittkedjor så är din gissning, om att 90% av alla gamlingar som öppnat pärleporten med covid i kroppen hade kunnat räddas via skolstängning, skrattretande korkat. Det dummaste du kläckt ur dig sedan du föreslog att mor- coh farföräldrar ska ta hand om barn när skola/förskola stänger.

Menar du hur skolstängning lyckades i Norge eller Belgien i våras etc? Vad ska jag lära av dem tänkte du.?
Citera
2021-01-10, 22:24
Medlem
Talespins avatar
Fler och fler läkare säger att de inte tänker vaccinera sig. När inte ens läkarna tänker ta det så känns det lite sådär....
Citera
2021-01-10, 22:26
Medlem
Citat:
Tack för länkar. Om Sverige fått 175.000 doser så borde minst 87.000 ha fått första dosen.
Men det är klart här vaccinerar vi endast kontorstid.

Du mener vel 175.000 personer, da det vel som i alle hårdt ramte lande gælder om at vaccinere/beskytte så mange personer som muligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Sedan rekommendationen om munskydd i lokaltrafik, så har jag observerat att det är långt flera unga som bär munskydd än folk över 50. Om man sen tror på munskyddet eller ej, spelar ingen roll i denna diskussion - däremot säger det något om vilka som har lättare att ta till sig restriktioner.

Bara en personlig iakttagelse jag gjort på tunnelbanan på sistone och hört fler som reagerat på det.

Det är min känsla med! Visst ser endel typ 70 plus med. Men dom tänker man ju mest att de borde gå hem och välja bättre tider att vara ute på. Men det har ju inte mycket med att allt skulle bli bra bara om alla över 55 plus stannade hemma
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nutidsstatistik kan du finde på ourworldindata.org:

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Om det där är nutidsstatistik så finns det ju från Sverige också som är med där. Nej det är inte nutidsstatistik. Några länder har det men långt ifrån de flesta.
Citera
2021-01-10, 22:28
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag håller med om det riktigt, tycker vi alla har gemensamt ansvar gentemot varandra.
Alla offrar redan jättemycket. Jag har barn, och det är hopplöst för barnen.

Nästan alla aktiviteter för barn är stängda eller hårt begränsade. Barnen kan inte träffa kompisar hemma hos någon, och vädret är värdelöst. Man får inte resa. Allt är stängt, typ museer, Junibacken, Skansen, biografer, barnteatrar, simhallar, barngrupper med dans - stängt eller extremt begränsat. Barnen kan inte träffa morföräldrar eller andra släktingar. Man får inte ens åka skridskor.

Det enda barnen gör är att sitta ensamma och kolla på plattorna hela dagarna. Om det kommer en millimeter snö (och man kan komma undan jobbet) så springer man ut och kör lite pulka tills det är lera igen.

Skola och förskola är det enda fönster av normalitet som barnen har kvar, men då är det vabbande var och varannan vecka eftersom man inte får visa sig med en snorkråka i skolan.

Så jag tycker barnen offrar rätt (jävla) mycket, redan nu. Att i det här läget stänga skolan, för att göra några procent på totalen av smittspridningen bland riskgrupper, är så vansinnigt egoistiskt.
Senast redigerad av aw 2021-01-10 kl. 22:34.
Citera
2021-01-10, 22:28
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Du mener vel 175.000 personer, da det vel som i alle hårdt ramte lande gælder om at vaccinere/beskytte så mange personer som muligt?
Precis som många länder runt om i världen så finns det många regioner i Sverige som vill ha garantier att nya doser kommer i tid innan de distribuerar alla doser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in