2021-01-10, 21:46
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Oftast är man två och dela på tiden att vara hemma. Eller de som arbetar hemma kanske kan göra det mesta arbetet när den andre har kommit hem.
Finns säkerligen många som är föräldralediga som även kan ta hand om de äldre syskonen.
De yngre kan ha äldre syskon som kanske ta hjälpa till. De flesta barn klarar detta, kanske t o m växer med uppgiften.
Var lite kreativ det mesta går att lösa om inte lär det finnas någon form av förskola eller skola.
Varför klarar andra länder skolstängningar men inte Sverige?

Om man är förälder som arbetar hemma under kontorstid och ingen av föräldern är arbetslös, föräldraledig eller ledig av någon anledning så är det i princip omöjligt att sköta arbetet med barn under cirka 10-11 år i hemmet. Detta vet jag då jag och mina chefskollegor har hundratals medarbetare hemma inom den offentliga sektorn. Under tex skolloven när en föräldern inte har semester själv vill de komma in på arbetsplatsen för att klara att arbeta. Jag har flera vänner i privat sektor som vittnar om exakt samma fenomen.
Citera
2021-01-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast i ärlighetens namn, varför ligger ansvaret för smittan på barn och barnföräldrar, när det är 55+ som ligger på IVA?

Om alla 55-plussare följde rekommendationerna så skulle de inte få covid till att börja med. Det är myndiga människor som kan ta hand om sig själva, och ansvara för sin egen riskbild.

Satan vad trött i huvudet du är! Tror du att alla som inte har småbarn kan jobba hemifrån?
Gå utanför din dörr och titta hur det ser ut i verkligheten!
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Fast i ärlighetens namn, varför ligger ansvaret för smittan på barn och barnföräldrar, när det är 55+ som ligger på IVA?

Om alla 55-plussare följde rekommendationerna så skulle de inte få covid till att börja med. Det är myndiga människor som kan ta hand om sig själva, och ansvara för sin egen riskbild.

Av den enkla anledningen att smittan sprids av alla åldrar.
Så du menar att 55+ skall sköta sig och mer eller mindre isolera sig för att alla andra skall leva som vanligt och sprida runt smittan?
Om vi vänder på det, säg att det kommer en ny pandemi som nästan uteslutande drabbar yngre. Är det då okej att de yngre isolerar sig så kan alla andra leva som vanligt?
Citera
Medlem
Är det nån som vet vad har Agnes Wold för strategi egentligen?
Hon gillar inte att stänga ner. Vad är hennes förslag då?
Vad har bakteriolog med virus att göra ?!

https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-nya-lagen-kommer-inte-ha-effekt/?utm_medium=link&utm_campaign=social_sharing&utm_s ource=twitter&social=twtr
Citera
2021-01-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nej, varför försöka trycka ner dödligt smittsamma sjukdomar , det måste ju vara korkat .. ironi..
J-vla idiot!
Om du skapar en miljö där gamla varianten har ett R-värde på 0.9, och den nya mutationen har ett R-värde på 1.4, så kan man ju fråga vem som är idioten när man väl släpper på lockdown.
Citera
2021-01-10, 21:51
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Satan vad trött i huvudet du är! Tror du att alla som inte har småbarn kan jobba hemifrån?

Sedan rekommendationen om munskydd i lokaltrafik, så har jag observerat att det är långt flera unga som bär munskydd än folk över 50. Om man sen tror på munskyddet eller ej, spelar ingen roll i denna diskussion - däremot säger det något om vilka som har lättare att ta till sig restriktioner.

Bara en personlig iakttagelse jag gjort på tunnelbanan på sistone och hört fler som reagerat på det.
Citera
2021-01-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Där kan jag hålla med dig om gymnasium och högstadiet studerar på distans kan man börja med att stänga allt som inte är samhällsviktigt en period.

Dom räknade ju på det o insåg att nästan alla yrke hade någon form av samhällsviktig funktion
Citera
2021-01-10, 21:52
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Men tycker du att det har gått så bra för England?? Det tycks inte spela någon roll med strikta totala nedstängningar; åtminstone inte där. Tyvärr. Det här viruset verkar man inte kunna skydda sig emot helt och fullt, men visst..har förståelse för att man försöker men väldigt lite hopp om att det fungerar.
Klart att avstånd isolering handtvätt munskydd osv fungerar
Många skiter ju dock i det
Citera
2021-01-10, 21:52
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Om du skapar en miljö där gamla varianten har ett R-värde på 0.9, och den nya mutationen har ett R-värde på 1.4, så kan man ju fråga vem som är idioten när man väl släpper på lockdown.
Du är idioten
Hur ska du ” skapa en miljö..”
Citera
2021-01-10, 21:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Alltså man minns väl själv när man var 13-16 år. Det viktigaste i ens liv var vänner. Om man dessutom såg hur samhällets alla 60+ driver runt på affärer och allt vad de gör, så kan jag förstå att man inte låser in sig. Jag säger inte att det är kanonbra, men jag har förståelse för unga i denna pandemi och hur deras tankegångar kan tänkas gå.

Jag håller med om att äldre inte skall driva omkring heller.
Barn kan man faktiskt prata med och förklara situationen och nu har vi en situation som alla måste anpassa sig till. Är övertygad om att de flesta skulle kunna acceptera det.
Jag tycker lite i diskussionerna att många nedvärderar barnens förmåga att anpassa sig och deras empatiska förmåga.
Citera
2021-01-10, 21:54
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Klart att avstånd isolering handtvätt munskydd osv fungerar
Många skiter ju dock i det

Så länge inte tillräckligt många är vaccinerade/har haft smittan, så tror jag inte att något fungerar tyvärr. Inget land kan ha lockdown för evigt, och det tycks ju ändå sprida sig om man ser till länder som England.
Citera
2021-01-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Tror du den biten blir lättare för att du dessutom har barn du ska ta hand om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in