2021-01-10, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
God pandemihantering leder till välmående ekonomi. Regeringen har skjutit sig själv i foten och vår ekonomi kommer att bli lidande i många år framöver pga vår katastrofala strategi.
.[/i]

https://www.dn.se/sverige/lakarna-oroade-racker-iva-nu-nar-barnen-kommer/

Som vanligt sitter du och sprider lögner om Sverige. Ändå kallar du dig Sverige-älskare, det är fantastiskt måste jag säga hur mycket du älskar ditt land och sprider fakta....

Snarare visar Sveriges ekonomi på styrkebesked i flera områden. Tänk hur många länder som har kommer att lida av detta under lång tid p g a av alla kostsamma lockdowns o s v.

https://www.svd.se/styrkebesked-fran-svensk-ekonomi--en-pangsiffra

Styrkesignalerna från svensk ekonomi kommer på rad just nu. Industrin återhämtade sig rejält i december, enligt nya siffror på måndagen. Swedbanks PMI-siffra, som varje månad mäter aktiviteten i industrin, steg till den högsta nivån sedan sommaren 2019.

Uppgången var dessutom bred. Alla delindex – inklusive företagens orderingång, produktionsplaner och anställningsplaner – pekade uppåt i december.

– PMI-siffran är ju fantastisk. Det är en pangsiffra, säger Alexandra Stråberg, chefsekonom på Länsförsäkringar.

Styrkebeskedet får Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB, att spå att 2021 blir året då svensk ekonomi vänder. Han lyfter bland annat utsikterna för just tillverkningsindustrin.

– Företagen håller redan på att accelerera tillverkningstakten och det bådar gott för 2021, säger Robert Bergqvist.
Citera
2021-01-10, 16:15
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Ledande IT-nationen Sverige skämmer ut sig igen.

Bananrepubliken Sverige spelar i korplagsligan med IT-stormakterna Rumänien och Bulgarien.

Sverige, Rumänien och Bulgarien är clownländerna i EU som inte lyckats få igång en smittspårningsapp, nästan 1 år in på pandemin.

Bedrövligt pinsamt!

Hälften av regionerna positiva till smittspårningsapp

Ingen region i landet är direkt negativt inställd till smittspårningappar liknande den man har i Finland. Det visar en enkät som Ekot skickat ut till samtliga regioner.

Folkhälsomyndigheten har tidigare uppgett att de är skeptiska till smittspårarappar.

https://sverigesradio.se/artikel/7619877
Bra av Sverige - sånt skit ska vi inte ha.

Det är illa nog att telefonoperatörer lämnar ut kunders geografiska data till regeringen. Låt de som vill bli spårade få beställa hem en öronklämma istället.
Citera
2021-01-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej. Det kommer veckostatistik från och med nästa vecka. Vilka 14 länder finns det nutidsstatistik från?

Nutidsstatistik kan du finde på ourworldindata.org:

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Citera
2021-01-10, 16:20
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.sydsvenskan.se/2021-01-10/varden-tar-fram-plan-for-att-prioritera-aven-bland

I Skåne har de tagit fram direktiv för vilka grupper som ska offras, ifall man inte ens kan ge livräddande vård till alla. Någon som betalar för Sydsvenskan, som kan berätta vad det står i sammandrag?

Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Bra av Sverige - sånt skit ska vi inte ha.

Det är illa nog att telefonoperatörer lämnar ut kunders geografiska data till regeringen. Låt de som vill bli spårade få beställa hem en öronklämma istället.

Det var ju något land - jag minns inte vilket nu, tror det stod i tråden i går eller i förrgår - som hade lämnat över datan från smittspårappen till polisen. Det känns som ett stort svek, och sådant gör tyvärr att man inte riktigt kan lita på, att det inte kan hända här också. Annars är det ju en väldigt bra hjälp för smittspårsarbetet.
Citera
2021-01-10, 16:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det gör man ju inte med handskar. Handskar är bra på det sättet, att de tjänar som en påminnelse när man känner att det kliar i ögat.

Så vad gör du om det kliar i ögonen då?

Det är inte särskilt trevligt gå med täta handskar någon längre tid. Det blir himla fuktigt och varmt och en grogrund för andra smittämnen man kan ha på händerna, så när man tagit av sig handskarna blir det extra otrevligt att råka gnugga sig i ögonen. Man måste alltså hur som helst komma ihåg att tvätta händerna noga innan man vidrör ansiktet eller smågodiset eller kanelbullen eller ostmackan eller vad det nu råkar vara som frestar, om man vill undvika otrevliga infektioner.

Och får du symptom av nåt annat måste du likafullt misstänka covid, stanna hemma, och testa dig. Så lika bra komma ihåg att tvätta händerna.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-01-10 kl. 16:26.
Citera
2021-01-10, 16:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är ett stort problem. Jag är för att stänga ned allt som inte är nödvändigt en period. Hade människor skött sig och följt alla rekommendationer så hade vi inte haft så stor smittspridning som vi har idag.

Begriper inte varför människor måste springa i affärer och umgås när det är som det är. Tror inte det är många i landet som bor så de inte kan beställa hem mat och andra varor som man anser sig behöva.

Jag har varit ute och rört mig extremt lite de senaste 10 månaderna med undantag för i somras.

Idag var jag tvungen att utfodra familjen via drive in på en av de större kedjorna.

Jag fick nu ännu större förståelse för varför det inte lugnar ner sig i Sverige..
Folk är fan i mig helt dumma i huvudet. Det var en strid ström av människor in på denna ”restaurang” medans vi stod och väntade på vår beställning. Helt obekymrade drog hela familjer in och satte sig för att äta denna skit. Det är ju inte precis en mysig restaurang som man inte vill missa ”upplevelsen” på.
De hade alla tagit bilen till köpcentret, så drive in hade ju funkat för samtliga.

Om det är så här det ser ut över hela Sverige en vanlig söndag, så finns det fan inget slut på detta..

Det talas om ”körkort” för att skaffa djur eller barn, men med dagens iakttagelse mitt i en pandemi, så borde det fan införas körkort för att få leva..
Citera
Medlem
Israel har enligt en nyhetssändning jag precis såg vaccinerat 27% utav befolkningen (21% enligt Ourworldata).

Med tanke på att man får ett skydd även vid 1:a vaccinet så borde rimligtvis Israels siffror börja gå ner i dagarna?

Dom har ju dessutom en hög andel som är immuna efter att ha haft Covid redan...
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Har de sagt varför de är skeptiska till smittspårningsappar? Finns det några vetenskapliga studier på hur mycket sådana appar hjälper?

Ja, det är den vanliga vänsterliberala jargongen, att Staten kan få för mycket makt, vi kan förvandlas till en diktatur, apparna försvinner inte utan blir obligatoriska för all framtid o.s.v.. (OK nu överdrev jag kanske LITE .) Det tråkiga är, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, att det FINNS länder som har missbrukat det... Jag vill ogärna ge FHM rätt!

Jag skulle i alla fall inte själv vara rädd för att installera appen, under de här månaderna som den behövs. Ska man begå brott, så lämnar man ju ändå mobilen hemma, så att den inte kan spåras!
Citera
2021-01-10, 16:25
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Israel har enligt en nyhetssändning jag precis såg vaccinerat 27% utav befolkningen (21% enligt Ourworldata).

Med tanke på att man får ett skydd även vid 1:a vaccinet så borde rimligtvis Israels siffror börja gå ner i dagarna?

Dom har ju dessutom en hög andel som är immuna efter att ha haft Covid redan...

Det bör märkas på dödstalen inom några veckor..
Citera
2021-01-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det bör märkas på dödstalen inom några veckor..

Dom har dessutom haft en hel del utav dessa muterade virus också så dels får vi veta hur viruset fungerar på pandemin men dels på mutationerna också.

Kan tänka mig att forskarna håller koll på Israel just nu...
Citera
2021-01-10, 16:29
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så vad gör du om det kliar i ögonen då?

Det är inte särskilt trevligt gå med täta handskar någon längre tid. Det blir himla fuktigt och varmt och en grogrund för andra smittämnen man kan ha på händerna, så när man tagit av sig handskarna blir det extra otrevligt att råka gnugga sig i ögonen. Man måste alltså hur som helst komma ihåg att tvätta händerna noga innan man vidrör ansiktet eller smågodiset eller kanelbullen eller ostmackan eller vad det nu råkar vara som frestar, om man vill undvika otrevliga infektioner.

Och får du symptom av nåt annat måste du likafullt misstänka covid, stanna hemma, och testa dig. Så lika bra komma ihåg att tvätta händerna.

Kliar mig med spetsen på en nyckel, som jag alltid bär under kläderna!

Det är sant, men om man bara går och handlar - i vintertemperaturer - så hinner det inte hända så mycket under handskarna.
Citera
2021-01-10, 16:36
Medlem
https://www.expressen.se/gt/150-personer-deltog-pa-stor-brollopsfest/
Hur i helvete ska man hantera viruset när 1/3 av Sverige inte väljer att följa rekommendationerna? 150 pers som dansar ringdans. Det är ju inte Kalle,Lotta och Mats på de där tillställningarna direkt. Hela jävla hösten har bröllop av den där kalibern pågått i Södertälje. Många utomeuropiska invandrare verkar skita fullständigt i all form regelverk kring smittspridningen. Hur löser man detta? Militär med automatgevär i förorterna likt i Frankrike?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in