2021-01-10, 20:25
Medlem
Det jag har hört är att Tyskland kommer att få en större del av vaccin än övriga EU just nu (har inte med proportion att göra tror jag) så där ser man kanske tydligt vilka som bestämmer inom EU. England, som inte längre är med i EU, har även de fått vaccinera fler än oss. Israel likaså, de räknar faktiskt att (om vaccinering fortsätter i den takten de håller på med nu) gå ur pandemin i februari...

Vad gör Sverige för fel? Att vi är med i EU och är beroende i nästan varje fråga och beslut av EUs kollosala apparat. Bara någon förklarar så jag förstår att det inte är nästan total inkompetens hos de ansvariga inom diverse myndigheter eller politiker...
Senast redigerad av starshipp 2021-01-10 kl. 20:30.
Citera
2021-01-10, 20:28
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Verkar som du är den ende som inte begriper att förskolan och lågstadiet kommer då förmodligen att ha öppet för de barn där föräldrar inte klarar barntillsynen.

Berätta då vilka föräldrar som klarar det som har arbete ?
Citera
2021-01-10, 20:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Va fan säger du... "förmodlingen" !?

Det kommer iofs aldrig hända att Sverige stänger lågstadiet och förskola. Men om det skulle hända får man verkligen hoppas att beslustfattarna inte är så tappade så att de stänger ute barn vars föräldrar inte klarar barntillsynen. Man slutar inte förvånas över korkade ideer här i tråden.

Jag begriper till skillnad från dig och ett gäng andra stollar här att grundskolan /förskolan inte ska stängas överhuvudtaget. Att det är ett fruktansvärt slöseri med pengar som skulle kunna rädda många fler liv på annat håll. Kostar otroligt mycket mer än ev nytta (dvs rädda några på ålderdomshemmet från att somna in med covid).

Men det är helt efterblivet att det fortfarande finns galningar här i tråden som tycker vi ska stänga skola/förskola helt under en period och på allvar tror det ska lösa coronaproblemet.

Ditt människoförakt lyser genom hela din text. Du har inte fattat att sjukhusen slår larm om att IVA platser kommer inte att räcka till om det fortsätter så här och det kan även komma att drabba barn. Nu ställs t o t akuta operationer som prostata cancer in och det är fruktansvärt allvarligt.

Du har stirrat dig blind på ev. skolstängning så det kanske har undgått dig att det är kris på sjukhusen, människor som sköter sig men drabbas av andra åkommor inte får vård t ex benbrott får vänta för de har inte tid att operera dessa.

Eftersom alla andra är efterblivna enligt dig så kan du berätta för oss i tråden vilka åtgärder du tycker att vi skall använda för att vända smittspridningen tills fler är vaccinerade.
Citera
2021-01-10, 20:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Berätta då vilka föräldrar som klarar det som har arbete ?

Jag skrev att för de föräldrar som ej klarar barntillsynen lär skolan vara öppen i någon form.
Citera
2021-01-10, 20:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Skrämmande att det fortfarande ser ut så där. Åkte innan jul förbi en drive-in som ligger nära ett stort köpcentrum i stan. Parkeringen till köpcentrumet var såklart smockfullt och naturligtvis fullpackat även inne på restaurangen. Antingen saknas helt självbevarelsedrift hos människor eller så har man intalat sig att att det inte drabbar en själv.

Givet hur folk fortfarande beter sig är det väldigt svårt att sia om när detta kommer att peaka. Kanske är det så att IVA inläggningar just nu ligger på en platå, men förväntar mig att det kommer ta ytterligare fart senare i och med jobb- och skolstart i veckan. Nu kommer även kallare luft in över landet vilket kan förvärra situationen ytterligare och det lär dröja innan man kan se någon säsongseffekt någonstans i landet.

Personligen börjar jag misstänka (endast min känsla) att det är temperatur kring 4-5 plusgrader som är det bästa för viruset.
Vi lär snart märka om det är som du säger, om det ballar ur helt när temperaturen nu sjunker i veckan..
Citera
2021-01-10, 20:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Menar du att vi hade sparat 90% av all dödsfall med covid om skolan varit stängd?! Är du helt bränd skallen?

Appropå IQ, har du kommit längre med planen på hur mor-och farföräldrar ska ta hand om barn på dagarna då de är hemma från skolan/förskolan?

Hört talas om smittkedjor?
Hur tror du alla andra länder lyckas med sina nedstängningar. Du kanske kunde lära dig något?
Citera
2021-01-10, 20:42
Avslutad
Citat:
Jag skrev att för de föräldrar som ej klarar barntillsynen lär skolan vara öppen i någon form.
Ska alla ta ut sommarsemestern redan nu?
Citera
2021-01-10, 20:43
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Ja men vilka klarar av det tror du ?
Citera
2021-01-10, 20:46
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man har kört tillfällig distansundervisning i massor av grundskolor här i Stockholm.

Men det har givetvis inte gjort någon skillnad på smittan utanför den berörda gruppen.

Nej precis. Jag vet inte om folk tror att alla elever snällt skulle sitta instängda och inte träffa varandra om skolan stänger ner? Det har ju vimlat av lediga skolungdomar i Stockholms innerstad under jullovet.
Citera
2021-01-10, 20:49
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Qm5bMP/thorleifs-sangare-thorleif-torstensson-dod-i-covid-19

Thorleifs sångare Thorleif Torstensson är död.

Det uppger familjen i ett uttalande via skivbolaget Warner Music.

”Det är med stor sorg som Thorleif Torstenssons familj härmed meddelar att han i dag den 10 januari 2021, i sviterna av covid, stilla somnat in omgiven av sina nära och kära.”

I uttalandet tackar familjen också personalen som vårdade honom på IVA på Halmstad sjukhus, något Expressen först skrev om.

”Han var en enormt varm och kärleksfull person och har genom musiken skänkt glädje och tröst till många många människor. Vi ber er respektera familjens behov av att i ro få sörja vår djupt älskade make, pappa, morfar, farfar och svärfar. Vårt innerliga tack till personalen som vårdade honom på IVA på Halmstad sjukhus”, säger familjen i ett uttalande till Aftonbladet via skivbolaget Warner Music.

Thorleif Torstensson blev 71 år gammal.
Citera
2021-01-10, 20:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja men vilka klarar av det tror du ?

Oftast är man två och dela på tiden att vara hemma. Eller de som arbetar hemma kanske kan göra det mesta arbetet när den andre har kommit hem.
Finns säkerligen många som är föräldralediga som även kan ta hand om de äldre syskonen.
De yngre kan ha äldre syskon som kanske ta hjälpa till. De flesta barn klarar detta, kanske t o m växer med uppgiften.
Var lite kreativ det mesta går att lösa om inte lär det finnas någon form av förskola eller skola.
Varför klarar andra länder skolstängningar men inte Sverige?
Citera
2021-01-10, 20:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Nej precis. Jag vet inte om folk tror att alla elever snällt skulle sitta instängda och inte träffa varandra om skolan stänger ner? Det har ju vimlat av lediga skolungdomar i Stockholms innerstad under jullovet.

Poängen är att det blir distansundervisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in