Citat:
Ursprungligen postat av
Diskussionen
Skitintressant inlägg! Kul att man faktiskt kan läsa sånt här på Flashback. Nu fick du mig att tänka i nya banor.
Jag tror att det med de attraktiva yrkena stämmer, även om nu de anställda på Google, tror jag det var, försökt att skapa det första facket där. Att de egentligen inte har ett djupare intresse av att bekämpa riktiga orättvisor tror jag också, dock inte för att de medvetet tror att dessa orättvisor genererar deras maktposition/statusposition.
Det är inte mig utan Malcom du ska tacka. Hade själv inte tänkt i de banorna förrän jag börjat läsa honom. Samtidigt är det lite skrämmande att någon måste säga att "kejsaren är naken" innan man börjar tänka.
Att yrkesaktivister är medvetna om att orättvisor skapar deras arbetsplatser tror jag inte heller. Den går ju i längden inte att stå ut med den insikten om man inte är en beräknande psykopat som är likgiltig för lidande bara det gynnar karriären. Majoriteten i är nog snarare personer med nedsatt förmåga att reflektera. Tankesättet "det står i boken så därför måste det vara sant" underlättar kanske skolbetygen, men det funkar dåligt i arbetslivet, så vida man inte jobbar som yrkesaktivist.
Malcom berättar om en journalist på Sveriges Radio som bad om ursäkt för det svenska slaveriet. Han tyckte det var märkligt, för honom var det självklart att hans efternamn Kuyunye inte lät amerikanskt utan som att hans pappa kom från det krigiska Bagandafolket, vilket innebär att hans förfäder inte har suttit på ett slavskepp till Amerika, utan snarare sålt krigsfångar som slavar. Men Malcom förstod att det var meningslöst att förklara eftersom journalisten bara var intresserad av honom som ett objekt att tycka synd om:
http://tidskriftenrespons.se/recension/uppgorelse-med-performativ-sjalvspakelse/
Citat:
Ursprungligen postat av
Diskussionen
Visst finns nörden som "näthatar" men också en mängd faktiska eldsjälar som har en mängd status, makt och ofta eget kapital samt en mängd andra typer.
Min uppfattning är att många proffsaktivister kommer från familjer med makt och status, där de inte duger. Om man inte är tillräckligt smart för att ta över pappas företag så kan man åtminstone förändra världen som aktivist. Så slipper föräldrarna skämmas över att ha ett misslyckat barn.
Utan rätt föräldrar och ett tilltalande yttre så hade många politikerbroilers istället varit näthatande nördar.
Tekniknördar som rapar politiska floskler tror jag dock inte förstår dem på djupet, utan det handlar om extrem social osäkerhet (Asperger?). Man härmar sånt som kändisar säger utan att förstå innebörden och hoppas att det kommer ge social framgång.