2021-01-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Och vem är det då som känt denna vrede.?
I mina ögon är det vreden från en kvinna.
En kvinna som kände ett otroligt hat mot Lena.
Hon skulle inte bara döda Lena, utan hon skulle även förstöra henne.
För män så räcker det oftast när personen väl är död, men en kvinna måste gå längre på grund av hatet och slå sönder till oigenkännlighet.
Stefan o Hanna gjorde det tillsammans.
Stefan fick ner Lena till planket, sen fick dom ner henne på marken tillsammans och sist så slog Hanna ihjäl henne.
När hon hade mosat Lenas ansikte med minst 17 slag, likt en kvinnas rasande hat..... Så sa hon följande:
- Jag skiter i att du knullade min man, men mina loggar raderar du fan aldrig igen, jävla subba.!

Tänk på vad Hanna har sagt på jobbet. Tänk på vad Hanna har vetat innan nån annan. Och tänk på att Hanna "hoppades att Lena var död"
Och Hanna är den med störst motiv.

Hanna och Stefan har tillsammans och I samförstånd dödat Lena.

Och dom har fjärrstyrt Stefans dator från Hannas hem.
Hade polisen gått vidare med vilken ip adress som Hanna har så hade dom sett det.
Men eftersom det var en underleverantör till ComHem så kunde inte ComHem svara på det, och där stannade Polisen, tyvärr.
Dom kunde ju ha kollat med underleverantören, men det gjorde dom aldrig.

Viktigt att dessa aspekter blir uppmärksammade. De har varit uppe tidigare i tråden, men har på sistone nästan fallit i glömska. Eller kan man verkligen utesluta HD? Om ipadressen hade kunnat spåras, hur kunde man missa den möjligheten?
Citera
2021-01-10, 15:17
Medlem
Låångt tillbaka i tråden var det snack om IP-adresser som gällde Comhem och att det inte gick att spåra till en specifik kund (enl Comhem).

Har för mig att både SD och HD har Comhem.

HD bor i en BRF och därför fler kunder kopplade till samma överlämningspunkt (tror det heter så).
SD däremot bor i eget hus och borde väl inte ingå i det kollektivet.

Nu har jag återigen visat min okunnighet... men tänkte lite med ovanstående om det går att se om SD befann sig hemma hos HD (uppkopplad till BRF:s nätverk).
Citera
2021-01-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sticker också ut hakan till morgonkaffet.

Det stod väl vrede och inte raseri.
Folk har dött för mindre våld i vrede, ramlat ut för trappor or what ever.

99 knivhugg är övervåld.
Hoppas du inte sätter morgonkaffet i halsen: Ja, det stod 'vrede' i det inlägget jag citerade. Precis det jag skrev i min replik.
Så vad vill du försöka få sagt?

FYI: 'Vrede' är i min bok synonymt med 'raseri'.

OffT: Du börjar dilla om "övervåld" när det gäller mordet på bussen i Kiruna. Vid ungefär hur många knivhugg hade det enl dig varit frågan om "knivvåld av normalgraden"? 30? 60?
Citera
2021-01-10, 16:48
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, 05:23 händelsen är den viktigaste pusselbiten för att zooma in på rätt person, om man lyckas reda ut lite mer runt den. Det vill säga om man inte lyckas få någon synnerligen viktig bevisning genom ett under.

Jag har inte uppfattat att det skulle vara tveksamheter att det skett en inloggning, men så är jag så totalt lost i de frågorna. Vet inte att försvaret riktat sig in på frågan heller.

Från stämningsansökan:

"
"

Även om man inte kan klara ut vem som har gjort inloggningen, är det som det ändå ett otroligt viktigt indicium (om det inte finns tveksamheter att det har skett). Det pekar ju bara åt ett håll. Det finns helt enkelt inte andra i Lenas bekantskapskrets som har tillgång/ intresse till allt det här.

Mgm har själv erkänt sig ha tillgång till både hennes kod till dörren och hennes varianter till olika konton.

UW har också tillgång till både hennes kod till dörren och hennes varianter till olika konton.
Citera
2021-01-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Det var endast en överdrift av mig att blanda in ilska i sammanhanget. En långsökt och galen teori, som knappast är trovärdig. Rimligare då att gm delade ut slagen i kärlek, omtanke, irritation, lätt frustration, likgiltighet eller kanske i trötthet?

När man upplever traumatiska situationer eller krissituationer av olika slag brukar tiden uppfattas stå stilla och pågå i en utdragen, förlängd tidsrymd. Därför känns tiden så lång innan hjälp brukar anlända. Ytterligare perspektiv är att det var mörkt, gm har missat många slag, som syns i trädstammen, offret har säkert till viss del rört sig på marken, försökt skydda huvudet etc.

Jag förstår att gm försökte tysta Lena men för att kunna genomföra saken utgår jag från att han behöver uppbåda viss ilska. Knappast science fiction.
Mitt fetade, där nere:
Jaså, det utgår du från?

Så du tillhör alltså inte den falangen som här i tråden företräder uppfattningen att SD är en iskallt och rationellt planerande mördare?
En man som i exceptionellt trängda lägen har förmåga att hålla huvudet kallt, det är inte din bild av SD?
Citera
2021-01-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Alla som jobbar som kriminologer, rättsläkare, rättspsykiatriker, kriminaltekniker poliser osv, vet att ett större antal slag mot just huvud/ansikte är typiskt för hat av personlig karaktär. Vrede är f.ö så gott som alltid inblandad i mord.

Ja, typ såna som idioterna på bussen och MJ som mördade Lotta Rudholm. Våld mot huvud och ansikte är typiskt för såna mord som Lotta och även Lena föll offer för. En person som känner stark vrede och dessutom känner offret. Finns att finna i all litteratur som rör ämnet.

Bara att googla.
OffT: Ditt tips till mig om att googla våld mot huvudet kommer lite sent. Utan att outa mig vågar jag gissa att jag har sett betydligt mer gällande effekterna av våld mot huvudet än du.

Det fetade:
Det behöver inte vara "hat av personlig karaktär" som gör att våld utdelat i syfte att inkapacitera någon, oftast handlar om våld mot huvudet. Aldrig sett en boxningsmatch?

Vid vilket drängslagsmål som helst på vilken dansbana som helst, brukar det sluta med näsblod och blåtira. Orsaken brukar oftare stavas 'fylla' än 'hat'.
Citera
2021-01-10, 17:17
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
UW har också tillgång till både hennes kod till dörren och hennes varianter till olika konton.

Men nu finns det exakt ingenting som pekar på att UW haft några mordplaner gällande LW och ännu mindre på att han mördat henne...så vad vill du komma fram till?

Ni som resonerar som att "vemsomhelst" mördar tänker helt och hållet jättefel. Tycker det borde vara enkelt att förstå faktumet att gemene man inte mördar.
Men å andra sidan kanske just ni som tänker så är mördare/potentiella mördare -"genom sig själv lär man känna andra".
Citera
2021-01-10, 17:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vet du, jag har för mig att jag har läst någonstans att man kunde koppla en app till låset, så att den kunde styras på det viset via mobilen.
Nu minns jag inte om det är just Lenas lås (FUP) , eller om det fanns andra versioner av Yaleman (att jag läst på internet).

En tanke är då att SD kunnat lägga i en funktion för att kunna komma in oavsett om Lena tog bort hans privata kod.

Vi vet ju att SD tagit sig in lovandes i samband med att han tände ljuset i Lenas säng. Det har han väl gjort med sin egen kod. Synd att det inte gick att se loggar i låset, vilket naturligtvis SD vetat om. Förmodligen hade inte Lena ändrat koderna, utan SD hade nog kvar sin kod (min gissning).

Hon var inte avgiftad från SD ännu.
Skulle SD ha kunnat lägga in en sådan kod utan att LW eller hennes familj hade någon aning om det?
Om jag minns rätt så påstod SD att han inte hjälpte henne att montera låset medan LW (eller någon närstående) sa att han hade monterat det?
Varför var det viktigt för SD att förneka inblandning i monteringen?
Går det att utreda om det fanns en app inblandad genom att bara undersöka låset?
Har låsförsäljaren någon lista över vem som har installerat appen?
(Nu är det antagligen lite sent för detta)
Citera
2021-01-10, 17:21
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
OffT: Ditt tips till mig om att googla våld mot huvudet kommer lite sent. Utan att outa mig vågar jag gissa att jag har sett betydligt mer gällande effekterna av våld mot huvudet än du.

Det fetade:
Det behöver inte vara "hat av personlig karaktär" som gör att våld utdelat i syfte att inkapacitera någon, oftast handlar om våld mot huvudet. Aldrig sett en boxningsmatch?

Vid vilket drängslagsmål som helst på vilken dansbana som helst, brukar det sluta med näsblod och blåtira. Orsaken brukar oftare stavas 'fylla' än 'hat'.

Det går inte att jämföra ett krogslagsmål mellan två fyllon med ett mord där en man slår ihjäl en kvinna med tillhygge 17 gånger, det borde till och med du förstå.
Citera
2021-01-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Det fetade:

Jag snackar inte om boxning där båda parter deltar frivilligt. Inte heller om vanliga slagsmål på fyllan. Jag snackar om 17 slag mot ansikte/huvud. Det är något annat men det kanske inte du tycker?

Du kan säkert mycket mer om huvud- och ansisktsskador än jag, som dock har arbetat 9 år på en neurokirurgisk vårdavdelning (och 12 på en kirurgisk). Där såg man en hel del. Vådan av extremt övervåld.
Senast redigerad av zilvereko 2021-01-10 kl. 17:36.
Citera
2021-01-10, 17:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Ja, därför är han med all säkerhet extra noga kollad och avförd.

Jag ser inga som helst djupa infekterade konflikter som till närmandevis liknar de som Lena och SD har. Det är ett mycket sjukt förhållande med mycket hot.

Hoten som Lena använder mot SD får honom att gå till ytterligheter.

Den infekterade relationen är ett mycket starkt indicium.
SDs hot mot Lena och hennes som är ett mycket starkt indicium.

De är båda ett tecken på en person som inte klarar av att hantera motgångar och då istället använder helt avvikande lösningar på problemen. Nu pratar jag inte om att "tänka utanför boxen".

Jag vet att det kan finnas personer som skulle kunna tänka ha motiv för att mörda. Det kan vara för oss helt bagatellartade orsaker. En del personer kan verka helt normala och ändå bära något svart inom sig. Inte alltid är det den som har störst motiv som behöver vara den skyldige.

Men här har vi en person som har ett mycket starkt motiv plus en mängd andra indicier som pekar åt samma håll. Inget annat håll!

Det är helt osannolikt att en random person skulle logga in på Lenas konto 05:23, 7 okt och även i nov- 18
Det är ingen slump att mgm sitter och ljuger i åratal och vägrar lämna ut sitt lösen.

UW har helt normala konflikter med Lena som man har inom en familj. Det är inte han som inte ringer Lena, inte söker, som raderar sin sista konversation eller tar 1000 bilder inför förhöret för att skriva över utrymme i mobilen. Det är inte han som dödshotar eller tar till avvikande lösningar. Inte han heller som vägrar lämna sitt lösen eller sitter och ljuger på löpande band.

Tvärtom är väl att diskutera problemen och säga till när det känns fel exempel på hur man löser problem. UW ringer tvärtom polisen upprepade gånger och försöker göra det som han kommer på kan ge en förklaring till vad som hr hänt. Att han misstänker SD är knappast konstigt. Han är inte den ende som gör det.

Nej, jag tror inte alls att UW skulle gått polisen under polisens radar.
Naturligtvis har han blivit kollad.
Citera
2021-01-10, 17:34
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ja, det är väl lite mgm:s signum, att han behöver markera, helst i det offentliga för var och en att beskåda.

Han besöker inte minnesplatsen utan mordplatsen, och det behöver han göra exakt på morddagen och tiden för mordet.

Kanske besöker han hennes grav idag? Eller någon av hennes cacher?

SD påminner löjligt mycket om flera kända (serie)mördare vad gäller ritualer och behovet av att ge omvärlden kodade meddelanden. Det enda som skiljer en mördare från en seriemördare är intelligenskvoten.
Senast redigerad av Lova33 2021-01-10 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in