Citat:
Ursprungligen postat av
ladertarta
Ni som läser/läst färdigt JP (på SU det gäller men antar att det är en rätt generell fråga) : säljer ni kurslitteratur efter avslutad kurs (eller när man är "färdig" med boken i fråga) eller behåller ni dessa av någon anledning? Det talas ofta bland studenter om kurslitteratur som en stor utgift men jag förstår inte detta om man ändå skulle köpa genom t.ex. Campusbokhandeln och sedan sälja.
Jag har kvar nästan alla böcker T3-T8, har även fyllt på med vissa andra böcker i intressanta rättsområden. Mycket material finns visserligen på Juno men jag sparar ändå böckerna för framtiden, att böckerna i viss mån blir utdaterade är förvisso sant; däremot är systematiken, rättsgrundsatser, relevant praxis och relevanta principer ofta fortsatt relevanta (jfr. t.ex. ÄABL med ABL). Att lagtexten (eller i förekommande fall ny praxis/unionsrätt) ändras spelar sedermera ingen större roll (i vart fall blir det lättare att angripa framtida frågor som kanske ligger utanför det rättsområde man vill verka inom, vid t.ex. frågor från bekanta).
Något egentligt praktiskt skäl till att spara böckerna finns kanske inte eftersom motsvarande samt aktuell kunskap kan fås via juridisk metod genom Juno/Eurlex/riksdagen.se (undantaget Rättshistoria och Allmän rättslära).