2021-01-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Inte riktigt rätt tråd, men kan ge svar ändå. Poängen är något högre pga covid och lär fortsätta var lite högre även till hösten. Att ha 1.4 är inte tilräckligt för att ta sig in på JP vid Uppsala. Det var ett hundratal personer som sökte med det resultatet HT20 och platserna lottades ut. Uttryckt i procent uppskattar jag chanserna att komma in med 1.4 i covid tider mellan 15-40%. Du förlorar såklart inget på att söka och det är teoretiskt möjligt att bli antagen. Ifall du inte har tur, är du däremot garanterad en plats till våren.

Notera att vårens poäng inte kan jämföras med höstens poäng, då söktrycket är högre på hösten.
För VT21 var lägsta HP-antagningen 1.25 i Uppsala, 1.3 för VT20. Visst kan det inte jämföras rakt av men just nu hindras människor från att ta om HP för att få högre resultat så länge de har ett giltigt, vilket antagligen kommer påverka antagningsstatistiken. 1.4 var i höstas inte tillräckligt för att få en garanterad plats men det kan mycket väl räcka till hösten. Så länge som människor hindras från att göra om HP för att höja sina resultat så kommer antagligen resultatet som krävs sänkas.

Antagningspoängen för HP är praktiskt taget identiska för HT20 och HT19 så jag vet inte varför du tror att covid har höjt dem.

Till VT kommer du ju garanterat in på det resultatet så det är väl bara att vänta ett halvår.
Citera
2021-01-09, 20:45
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladertarta
Ni som läser/läst färdigt JP (på SU det gäller men antar att det är en rätt generell fråga) : säljer ni kurslitteratur efter avslutad kurs (eller när man är "färdig" med boken i fråga) eller behåller ni dessa av någon anledning? Det talas ofta bland studenter om kurslitteratur som en stor utgift men jag förstår inte detta om man ändå skulle köpa genom t.ex. Campusbokhandeln och sedan sälja.
Jag har kvar nästan alla böcker T3-T8, har även fyllt på med vissa andra böcker i intressanta rättsområden. Mycket material finns visserligen på Juno men jag sparar ändå böckerna för framtiden, att böckerna i viss mån blir utdaterade är förvisso sant; däremot är systematiken, rättsgrundsatser, relevant praxis och relevanta principer ofta fortsatt relevanta (jfr. t.ex. ÄABL med ABL). Att lagtexten (eller i förekommande fall ny praxis/unionsrätt) ändras spelar sedermera ingen större roll (i vart fall blir det lättare att angripa framtida frågor som kanske ligger utanför det rättsområde man vill verka inom, vid t.ex. frågor från bekanta).

Något egentligt praktiskt skäl till att spara böckerna finns kanske inte eftersom motsvarande samt aktuell kunskap kan fås via juridisk metod genom Juno/Eurlex/riksdagen.se (undantaget Rättshistoria och Allmän rättslära).
Citera
2021-01-10, 14:32
Medlem
TheWeights avatar
Har ni några tips vad gäller EU-rätten på T1 UU? Känns som jag har koll på alla begrepp, principer och viktiga rättsfall men känner mig ändå handfallen varje gång jag gör en tentafråga som behandlar området.
Citera
2021-01-10, 22:16
Medlem
ladertartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Jag har kvar nästan alla böcker T3-T8, har även fyllt på med vissa andra böcker i intressanta rättsområden. Mycket material finns visserligen på Juno men jag sparar ändå böckerna för framtiden, att böckerna i viss mån blir utdaterade är förvisso sant; däremot är systematiken, rättsgrundsatser, relevant praxis och relevanta principer ofta fortsatt relevanta (jfr. t.ex. ÄABL med ABL). Att lagtexten (eller i förekommande fall ny praxis/unionsrätt) ändras spelar sedermera ingen större roll (i vart fall blir det lättare att angripa framtida frågor som kanske ligger utanför det rättsområde man vill verka inom, vid t.ex. frågor från bekanta).

Något egentligt praktiskt skäl till att spara böckerna finns kanske inte eftersom motsvarande samt aktuell kunskap kan fås via juridisk metod genom Juno/Eurlex/riksdagen.se (undantaget Rättshistoria och Allmän rättslära).

Okej då har jag fått svar Köpte böckerna till JIKen från Campusbokhandeln men gick ändå på närmare 4k, detta dock inklusive lagbok för ca. 1,5. Fortsätter böckerna kosta så mycket för varje kurs eller är det unikt för JIKen med så många småböcker?
Citera
2021-01-11, 00:34
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Okej då har jag fått svar Köpte böckerna till JIKen från Campusbokhandeln men gick ändå på närmare 4k, detta dock inklusive lagbok för ca. 1,5. Fortsätter böckerna kosta så mycket för varje kurs eller är det unikt för JIKen med så många småböcker?
Skulle uppskatta att de flesta kurser ligger strax över 1.3k, processrätten och Förvaltningsrätten sticker ut lite; särskilt den förstnämnda med rättegång 1-5 + 2 andra böcker och 3 kompendier. På JIKen köper du ju även en del böcker för CA samt lagboken varför den är rätt dyr.
Citera
2021-01-11, 09:53
Medlem
ladertartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Skulle uppskatta att de flesta kurser ligger strax över 1.3k, processrätten och Förvaltningsrätten sticker ut lite; särskilt den förstnämnda med rättegång 1-5 + 2 andra böcker och 3 kompendier. På JIKen köper du ju även en del böcker för CA samt lagboken varför den är rätt dyr.

Okej, tack det låter mer rimligt!
Citera
2021-01-11, 10:29
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Om du köpt en ny lagbok har du gjort helt fel. Du kan köpa en begagnad lagbok av valfri domstol för runt 300 kr. Dessutom kommer du inte använda lagboken igen förens t5.

Kostnaden varier varje kurs, men runt 6000/termin är inte orimligt. Beror såklart på hur mycket nytt man köper.
Senast redigerad av QuadraticFormula 2021-01-11 kl. 10:52.
Citera
2021-01-11, 11:41
Medlem
ladertartas avatar
Citat:
Om du köpt en ny lagbok har du gjort helt fel. Du kan köpa en begagnad lagbok av valfri domstol för runt 300 kr. Dessutom kommer du inte använda lagboken igen förens t5.

Kostnaden varier varje kurs, men runt 6000/termin är inte orimligt. Beror såklart på hur mycket nytt man köper.

Det fanns inga beggade lagböcker på Campusbokhandeln och kollade tinget men där fanns ännu inte 2020 års bok. Stod i alla fall i kurlitteraturen att man inte bör ha äldre lagbok än 1 år. Hade väl kanske kunnat köpa en äldre och hoppats på det bästa men aja, för sent nu
Citera
2021-01-11, 11:46
Medlem
ladertartas avatar
För övrigt var det gruppval inför JIKen idag och hade tänkt välja Ramberg. 2 min efter öppning (när jag gick in) så var hennes grupp helt fylld. Måste väl vara att de valt att sätta omregistrerade elever i hennes grupp eller är hon så populär?
Citera
2021-01-11, 12:31
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
För övrigt var det gruppval inför JIKen idag och hade tänkt välja Ramberg. 2 min efter öppning (när jag gick in) så var hennes grupp helt fylld. Måste väl vara att de valt att sätta omregistrerade elever i hennes grupp eller är hon så populär?
Ramberg är bland det bästa SU har att erbjuda, en fantastiskt duktig lärare. Både rolig och pedagogisk. Inte alls förvånande att hennes grupp redan fyllts. Vissa lärare försvinner inom 1 minut från då gruppvalet öppnar, det gäller att vara på hugget. Jag brukar dock rekommendera Borg som lärare på JIK:en. Överlag är alla lärare som undervisar på JIK:en ändå vädligt bra och det skiljer inte nämnvärt, förutom ett fåtal undantag som kan tas över PM.

Inte så mycket att göra åt lagboken nu, men när det gäller just lagbok rekommenderar jag till övriga i tråden att köpa en så gammal lagbok som är tillåten. Du sparar massor med pengar och det skiljer i princip ingenting som är relevant för JIK:en.
Senast redigerad av QuadraticFormula 2021-01-11 kl. 12:36.
Citera
2021-01-11, 12:45
Medlem
ladertartas avatar
Citat:
Ramberg är bland det bästa SU har att erbjuda, en fantastiskt duktig lärare. Både rolig och pedagogisk. Inte alls förvånande att hennes grupp redan fyllts. Vissa lärare försvinner inom 1 minut från då gruppvalet öppnar, det gäller att vara på hugget. Jag brukar dock rekommendera Borg som lärare på JIK:en. Överlag är alla lärare som undervisar på JIK:en ändå vädligt bra och det skiljer inte nämnvärt, förutom ett fåtal undantag som kan tas över PM.

Inte så mycket att göra åt lagboken nu, men när det gäller just lagbok rekommenderar jag till övriga i tråden att köpa en så gammal lagbok som är tillåten. Du sparar massor med pengar och det skiljer i princip ingenting som är relevant för JIK:en.

Har tyvärr för få inlägg för PM. Valde iaf en viss poddare och hoppas det blir bra
Citera
2021-01-11, 19:17
Medlem
theguitarguys avatar
Är det någon här i forumet som har info hur ingångslönerna ser ut på Ackordscentralen? Är de jämförbara med drakarna eller talar vi om andra summor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in