2021-01-07, 09:56
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krocko15
Hej, jag är juriststudent på termin 1 och ska om ca en vecka göra omtentan i konstitutionell rätt på 12,5 hp. Klarade inte tentan första gången eftersom jag missade i princip alla föreläsningar, läste ytterst lite i litteraturen och var allmänt slapp.

Denna gången har jag gjort samma misstag och knappt pluggat alls. HUR klarar jag denna tentan med en veckas plugg??? Ska jag fokusera på ex-tentor eller läsa i böckerna eller vad gör jag?? Speciellt EU tycker jag är oerhört svårt och förstår inte särskilt mycket. Hit me, hur pluggar jag för att klara tentan?
Gör bara ex-tentor och fokusera på att läsa och förstå lagtexten inom svensk rätt. När det gäller EU-rätten ska du självklart också läsa en del lagtext men där behöver du ha kolla på ett antal rättsfall och viktiga principer.
Citera
2021-01-07, 15:28
Medlem
Hej,

En fråga baserad på ren nyfikenhet.

När det kommer till Juristprogrammet som talar man oftast om Uppsala, Lund, Umeå, Stockholm och till en viss del Örebro. Varför pratas det så lite om Juristprogrammet i Göteborg?
Citera
2021-01-07, 15:58
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krocko15
Hej, jag är juriststudent på termin 1 och ska om ca en vecka göra omtentan i konstitutionell rätt på 12,5 hp. Klarade inte tentan första gången eftersom jag missade i princip alla föreläsningar, läste ytterst lite i litteraturen och var allmänt slapp.

Denna gången har jag gjort samma misstag och knappt pluggat alls. HUR klarar jag denna tentan med en veckas plugg??? Ska jag fokusera på ex-tentor eller läsa i böckerna eller vad gör jag?? Speciellt EU tycker jag är oerhört svårt och förstår inte särskilt mycket. Hit me, hur pluggar jag för att klara tentan?
Blir du spärrad om du blankar? Är omtentamenstillfället efter sommaren och du inte blir spärrad hade jag satsat på det.

Annars, gör gamla tentor och ladda ner sammanfattningar. Läs sådant i boken som du inte klarar på tentorna - börja med att läsa ett par tentasvar.
Citera
2021-01-07, 21:25
Medlem
En fråga om extentor nu när alla är mitt uppe i tentaplugget, hur många extentor pallar ni göra per dag? O pallar ni skriva ut perfekta tentasvar var gång eller staplar ni upp lämpliga lagrum??
Citera
2021-01-08, 09:24
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baecks
En fråga om extentor nu när alla är mitt uppe i tentaplugget, hur många extentor pallar ni göra per dag? O pallar ni skriva ut perfekta tentasvar var gång eller staplar ni upp lämpliga lagrum??
Efter att ha läst klart böckerna och gjort allt annat jag behöver, gör jag så många gamla tentor som möjligt. För de allra flesta tentorna skriver jag ned lagrum, principer och rättsfall, dvs inga riktiga svar. Genom den metoden kan jag lösa tentan på ungefär 1/2-3/4 av den ordianarie tiden. Däremot har jag märkt att det är bra att öva på att skriva riktiga svar också, så på ett fåtal tentor jag gör även det. I praktiken blir det runt 15-30 tentor beroende på hur långa tentorna är och hur mycket tid jag har.
Citera
2021-01-08, 20:03
Medlem
ladertartas avatar
Ni som läser/läst färdigt JP (på SU det gäller men antar att det är en rätt generell fråga) : säljer ni kurslitteratur efter avslutad kurs (eller när man är "färdig" med boken i fråga) eller behåller ni dessa av någon anledning? Det talas ofta bland studenter om kurslitteratur som en stor utgift men jag förstår inte detta om man ändå skulle köpa genom t.ex. Campusbokhandeln och sedan sälja.
Citera
2021-01-08, 20:16
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladertarta
Ni som läser/läst färdigt JP (på SU det gäller men antar att det är en rätt generell fråga) : säljer ni kurslitteratur efter avslutad kurs (eller när man är "färdig" med boken i fråga) eller behåller ni dessa av någon anledning? Det talas ofta bland studenter om kurslitteratur som en stor utgift men jag förstår inte detta om man ändå skulle köpa genom t.ex. Campusbokhandeln och sedan sälja.
Problemet är att en del av litteraturen snabbt blir utdaterad, beroende på lagområde. Jag är själv snål och köper allt jag kan begagnat men är det ett lagområde som reviderats ordentligt 2018 så blir litteratur från 2016 värdelös.

Med det sagt så behåller jag det som jag tror att jag kommer ha nytta av och säljer det jag tror att jag aldrig mer kommer titta i.
Citera
2021-01-08, 21:41
Medlem
Vågar någon ge sig på en gissning om antagningspoängen på juristprogrammet den kommande hösten kommer att sjunka eller höjas? Tänker speciellt på hp. Hp gränsen har generellt sjunkit över åren, och även nu i vår så sjönk gränsen. Vad tror ni om den kommande hösten? Hoppas på att komma in i Uppsala med 1.4.
Citera
2021-01-08, 22:08
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oklar
Vågar någon ge sig på en gissning om antagningspoängen på juristprogrammet den kommande hösten kommer att sjunka eller höjas? Tänker speciellt på hp. Hp gränsen har generellt sjunkit över åren, och även nu i vår så sjönk gränsen. Vad tror ni om den kommande hösten? Hoppas på att komma in i Uppsala med 1.4.
Inte riktigt rätt tråd, men kan ge svar ändå. Poängen är något högre pga covid och lär fortsätta var lite högre även till hösten. Att ha 1.4 är inte tilräckligt för att ta sig in på JP vid Uppsala. Det var ett hundratal personer som sökte med det resultatet HT20 och platserna lottades ut. Uttryckt i procent uppskattar jag chanserna att komma in med 1.4 i covid tider mellan 15-40%. Du förlorar såklart inget på att söka och det är teoretiskt möjligt att bli antagen. Ifall du inte har tur, är du däremot garanterad en plats till våren.

Notera att vårens poäng inte kan jämföras med höstens poäng, då söktrycket är högre på hösten.
Senast redigerad av QuadraticFormula 2021-01-08 kl. 22:14.
Citera
2021-01-08, 22:18
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladertarta
Jag behåller vissa böcker som jag är intresserad av. Säljer allt som är utdaterat/håller på att bli utdaterat och säljer alltid författningssamlingar (som jag inte ens köpt under distansundervisningen). Problemet är att jag gör så mycket överstrykningar så mina böcker tenderar att ha förlorat 2/3 i värde från nyskick.
Citera
2021-01-08, 23:25
Medlem
Vad bör man särskilt fokusera på inför tentamen i statsrätt? (T1 SU)
Har någon några tips angående YGL och TF, är dessa viktiga att fokusera på?

Tack!
Citera
2021-01-09, 09:20
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibisani
Vad bör man särskilt fokusera på inför tentamen i statsrätt? (T1 SU)
Har någon några tips angående YGL och TF, är dessa viktiga att fokusera på?

Tack!
Ja, TF och YGL är viktigt. Fokusera på att läsa lagtexten och förstå hur du systematiskt löser sådana problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in