2021-01-08, 22:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja skynda på. Vad händer?

Jag har noll koll på det. Men FoHM har ju förespeglat att vi på deras hemsida skulle kunna följa hur vaccineringen fortskrider. Det hade varit bra.
Citera
2021-01-08, 22:46
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Förhoppningsvis blir situationen bättre. Sen droppar våra äldre av utan att Covid 19 omnämns. De dör ju som bekant ändå, oavsett om de smittas med Cocid 19 eller inte.

Får vi bukt med pandemihelvetet kan iaf de äldre få träffa sina släktingar innan det är dags för det ofrånkomliga besöket av liemannen. Det här året måste ha varit hemskt för dem. Kul att veta att man inte har lång tid kvar och att man inte ens får träffa sina barn eller barnbarn.

Man vet aldrig hur lång tid man har kvar. Jag började noja lite för att släktingar skulle dö för kanske 15 år sedan men de lever fortfarande. Det är en ganska lång tid.

Ja, det har varit hemskt för dem. Men mina föräldrar har mer varit av naturen att de försöker härda ut, de tror inte att de ska dö snart. Men det har ändå varit extremt svårt. Vi ringer ganska mycket. Har skypat lite med far men han blir blyg av skype. Min mor har jag inte vågat introducera Skype till, hon skulle säkert sätta eld på datorn eller något. Min styvmor är nästan blind så Skype är inte jättekul för henne.

De offrar jättemycket för att inte vara någon till last. Jag blir rätt ledsen för det. De ser till att försöka vara friska, inte bara för sin skull utan för att inte behöva ta tid från vården. Folk gnäller så på denna generation, men många är väldigt strävsamma, accepterande och mentalt tuffa. Vi har att lära av dem.

Hoppas att vaccinet är så bra att man vågar träffa dem sedan. Jag bor en bit bort så det gick flera månader från vi sågs till att pandemin kom, vilket innebär att vi inte träffats på över ett år. Eftersom allt är så isolerat så gör man inte mycket nytt vilket gör att det inte ens blir roligt att tala i telefon för man har inget att berätta.
Citera
2021-01-08, 22:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Australien visar vägen igen.

De som vill komma in i landet krävs på ett negativt test innan de går på planet.

Australia will require all travelers to the country to test negative for Covid-19 before their departure to Australia, Prime Minister Scott Morrison said on Friday.

Morrison also announced that Australia will be reducing the caps on international arrivals in New South Wales, Western Australia and in Queensland by 50% until February 15. This means that roughly 2,500 fewer Australian citizens and permanent residents can enter the country each week.

Australiensiska medborgare riskerar alltså att inte släppas in i sitt eget land. Det låter som en regering som bryr sig om, och jobbar för, sina medborgare...
Citera
2021-01-08, 22:48
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Antalet covidpatienter på sjukhus i Region Stockholm var på fredagen 685, enligt den senaste lägesrapporten. Det är 60 färre än i tisdags och första gången sedan 17 november som antalet inneliggande coronapatienter understiger 700.

Nu har inte jag källgranskat dina uppgifter men mycket glad för denna info. Tack. Kanske börjar Stockholm dämpa smittspridningen? Hoppas det, o att det fortsätter. Jag såg ingen skillnad idag på Apoteket iallafall.
Citera
2021-01-08, 22:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja ungefär 50% av dödsfallen har inträffat på äldreboenden, så där skall vi rätt snart se en bra effekt. Tyvärr ger ju den åtgärden bara högst marginell effekt på samhällsspridningen.

Men när 50+ plus är vaccinerade kan vi förvänta en avlastning av vården med ca 77%. Det är så vårdbehovet ser ut. Är en stund dit, men inte så avlägset.

Det lär dröja när alla på äldreboenden och dem med hemvård är avklarade och sjukhuspersonal så börjar man att vaccinera alla 70+

Därefter är det alla 18-69 år i riskgrupper som blir aktuella

Sist övriga 18-69 år
Citera
2021-01-08, 22:50
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
2/3 av de som vårdas/vårdats på IVA är under 70 år.

Även om alla 70+ vaccinerats så kommer vården ha arslet fullt ändå.

Ja usch. Men stirra dig inte blind på statistiken. Man talar sällan om de med covid som ligger på andra avdelningar, så det ligger en del gamla där. Så även om IVA kommer vara tufft så blir det förhoppningsvis tomt på allmänvårdsavdelningarna för covid som är mycket större än IVA.
Citera
2021-01-08, 22:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Även Brasilien har exploderat. Rekord med bred marginal i antal fall igår. Nästan rekord i döda igår. Ologiskt att antal nya fall och döda sticker iväg sådär på samma dag.

Ja, för Brasilien rapporterar säkert i realtid. Det är inte så att de kanske legat på väldigt låga rapporter en tid och nu kommer ikapp i klump? För det är ju bara Sverige som inte rapporterar i realtid va?
Citera
2021-01-08, 22:51
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det lär dröja när alla på äldreboenden och dem med hemvård är avklarade och sjukhuspersonal så börjar man att vaccinera alla 70+

Sist övriga 18-69 år

De ska bli klara till sommaren säger de iallafall. Får väl se hur det går.
Citera
2021-01-08, 22:52
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Man vet aldrig hur lång tid man har kvar. Jag började noja lite för att släktingar skulle dö för kanske 15 år sedan men de lever fortfarande. Det är en ganska lång tid.

Ja, det har varit hemskt för dem. Men mina föräldrar har mer varit av naturen att de försöker härda ut, de tror inte att de ska dö snart. Men det har ändå varit extremt svårt. Vi ringer ganska mycket. Har skypat lite med far men han blir blyg av skype. Min mor har jag inte vågat introducera Skype till, hon skulle säkert sätta eld på datorn eller något. Min styvmor är nästan blind så Skype är inte jättekul för henne.

De offrar jättemycket för att inte vara någon till last. Jag blir rätt ledsen för det. De ser till att försöka vara friska, inte bara för sin skull utan för att inte behöva ta tid från vården. Folk gnäller så på denna generation, men många är väldigt strävsamma, accepterande och mentalt tuffa. Vi har att lära av dem.

Hoppas att vaccinet är så bra att man vågar träffa dem sedan. Jag bor en bit bort så det gick flera månader från vi sågs till att pandemin kom, vilket innebär att vi inte träffats på över ett år. Eftersom allt är så isolerat så gör man inte mycket nytt vilket gör att det inte ens blir roligt att tala i telefon för man har inget att berätta.

Man blir aningen fuktig i ögonen av att läsa sånt här. Samtidigt sitter folk och förnekar pandemin och människor på höga positioner som kräver gott omdöme struntar fullständigt i restriktionerna och drar iväg till bögklubbar utomlands. Världen är upp och ned och bakåfram.

Jag ser mycket fram emot att den här sk-ten ska ta slut men är tacksam över att ha sluppit bli smittad än så länge. Känns som att jag är en av de som kanske är immun då jag utsatts för så mycket virus att jag statistiskt sett borde blivit sjuk för länge sen.
Citera
2021-01-08, 22:53
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag har noll koll på det. Men FoHM har ju förespeglat att vi på deras hemsida skulle kunna följa hur vaccineringen fortskrider. Det hade varit bra.

Det skulle komma ut idag hur många vi vaccinerat men regionerna hade inte lämnat in rapporter (hade bara fått in från 4 regioner enligt PK tisdag 5 jan) så Anders Tegnell sa faktiskt att de manuellt skulle lägga in dessa i "systemet". Det låter ju som 80-talet?

Men nu kom de ut med nyheten att nyheten om hur många som vaccinerats kommer nästa vecka.

Citat:

Statistik om vaccinationer mot covid-19

PUBLICERAT 08 JANUARI 2021
Folkhälsomyndigheten inväntar ytterligare data från Sveriges 21 regioner för antalet vaccinerade mot covid-19. Statistik kommer därför tidigast nästa vecka. Ingen region har rapporterat problem med genomförandet av vaccinationerna.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/januari/statistik-om-vaccinationer-mot-covid-19/
Citera
2021-01-08, 22:55
Medlem
FDA warns new coronavirus mutations can cause false negative Covid-19 test results in some cases.
Så var det med det.
På företaget testar vi varje vecka. Hur många negativt testade som egentligen är positiva förblir okänd.

https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-vaccine-updates-01-08-21/h_f58880d7db8b0f7dea8785528e3debc2
Citera
2021-01-08, 22:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Sist övriga 18-69 år

Det vore en galen prioritering när det är så uppenbart att det är 50+ som står för så stor del av vårdbehovet. Fast man kanske börjar uppifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in