2021-01-08, 22:27
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När vaccineringen på äldreboenden är genomförd kommer vi se en rätt drastig minskning av dödsfallen, visserligen med ett par veckors fördröjning. Den gruppen borde borde ganska snart vara vaccinerad.

Ja skynda på. Vad händer?
Citera
2021-01-08, 22:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Smittan ökar i flera länder nu. USA har ny rekordnotering med 200.000 smittade på en dag, UK nytt rekord med 68.000, i Spanien börjar det sätta fart igen och i Afrika är Zambia en ny bubblare med ökning från 30 till över 1000 på en månad. Det Sydafrikanska viruset har modifierats så att det nu funkar perfekt under afrikanska förhållanden och sprids hur bra som helst i den starka solen och värmen.

Det låter inget vidare, skall vi i fortsättningen ha den "vanliga" coronan under vintern och när vi är på väg ur den perioden är det dags för sommarcoronan
Citera
2021-01-08, 22:30
Medlem
outoftheblues avatar
fp
Senast redigerad av outoftheblue 2021-01-08 kl. 22:37.
Citera
2021-01-08, 22:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är väldigt många i åldern 80-89 som smittas och dör (som vi ser i denna tabell). Något man undrar över är hur de alla smittas?

Vid det här laget borde alla känna till att om någon 80+ smittas så kan det innebära en säker dödsdom. Men ändå så smittas de hela tiden och dör som flugor.

- Är det i kontakt med anhöriga de smittas?
- När de är i affären?
- I kontakt med personal inom äldrevården?

Jag tror att det är äldreboenden och de som bor hemma med hemsjukvård och/eller hemtjänst
Citera
2021-01-08, 22:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Hvad er planen for vaccination af de forskellige samfundsgrupper i Sverige?

Sådan er planen i Danmark:

https://www.berlingske.dk/samfund/sundhedsstyrelsen-klar-med-fuld-vaccineplan-her-kan-du-se-hvornar-du

Ja den almanackan ser ju hoppingivande ut. Kan dock tycka att det finns sammhäskritiska arbeten som borde komma högre upp i prioriteringslistan. Här i Sverige tänker jag då bla på anställda vid kärnkraftverken.

Den svenska "almanackan" är nog dessvärre fortfarande på planeringensstadiet. Men ber att få återkomma. 🙃
Citera
2021-01-08, 22:34
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag tänkte först att jo, det är ju målet. Men sedan insåg jag att jag inte tror det kommer bli så. Jag tror att någonstans finns viruset kvar, det biter sig fast i befolkningen. Men jag tror att vi kommer få ner dödligheten väldigt mycket genom att vaccinera alla över 70. Det kommer iallafall göra att sjukvården kan börja återhämta sig. Om vaccinet är effektivt vill säga.
Förhoppningsvis blir situationen bättre. Sen droppar våra äldre av utan att Covid 19 omnämns. De dör ju som bekant ändå, oavsett om de smittas med Cocid 19 eller inte.

Får vi bukt med pandemihelvetet kan iaf de äldre få träffa sina släktingar innan det är dags för det ofrånkomliga besöket av liemannen. Det här året måste ha varit hemskt för dem. Kul att veta att man inte har lång tid kvar och att man inte ens får träffa sina barn eller barnbarn.
Citera
2021-01-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ja, tittar man på denna statistik:

Kod:
Totalt antal avlidna per åldersgrupp

------------------------------------
Åldersgrupp	Totalt antal avlidna
Ålder 0-9	5
Ålder 10-19	3
Ålder 20-29	13
Ålder 30-39	27
Ålder 40-49	67
Ålder 50-59	206
Ålder 60-69	556
Ålder 70-79	1979
Ålder 80-89	3976
Ålder 90+	2601
Totalt          9433

(källa:FHM)

så inser man att vill man få ned dödstalen, så måste man vaccinera de äldre så fort det bara är möjligt. Det är de stackarna som dör i stora mängder nu.

Visst är det viktigt att vaccinera de äldre så fort som möjligt. Kollade dock hur många svenskar över 90 år som finns/lever i Sverige. 2019 var det knappt 100.000. Så det är ca 2,6% av våra riktigt gamla (+90) som avlidit i år med covid. Känns ju ändå lite 'hoppfullt' på något sätt. Sen vet man väl inte hur många i den åldersgruppen som faktiskt dör om dom får covid, 20 % kanske? Dom flesta är säkerligen sköra/svaga i utgångsläget.

I min åldersgrupp (50-59) har ca 1 på 6000 svenskar avlidit.

Tittar man på barn/ungdomar under 20 år är det ca 1 på 300000.

Ser man på hela Sveriges befolkning så är det ju ca 1 på 10000 som avlidit i pandemin.

Sen är ju varje dödsfall självklart tragiskt oavsett vad man dör av.
Men det kan ju vara bra med lite perspektiv ibland. Personligen vill jag helst slippa skiten och har vidtagit hårdare restriktioner än de rekommenderade, även om risken är extremt liten att man råkar illa ut. Även av respekt för vården och hjältarna där.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/
Senast redigerad av Neverever31 2021-01-08 kl. 23:27.
Citera
Medlem
Antalet covidpatienter på sjukhus i Region Stockholm var på fredagen 685, enligt den senaste lägesrapporten. Det är 60 färre än i tisdags och första gången sedan 17 november som antalet inneliggande coronapatienter understiger 700.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lagen börjar gälla på söndag. Den tidigare tillfälliga coronalagen löpte ut för länge sedan, och användes aldrig.

Skillnaden när det gäller 8-regeln, är att den nu även gäller privata sammankomster i en hyrd lokal. Och den som hyr ut lokalen, kan få vite om fler än åtta har festat där. Men polisen får fortfarande inte rätt att ingripa mot stora fester i någons privata hem. Synd! Smittan sprids ju lika mycket oavsett vem som äger lokalen där den hålls.

Polisen ska även få rätt att skingra grupper på fler än åtta på allmänna platser som stränder och parker. Inte en dag för tidigt! Jag kommer ihåg på Valborg förra året, när polisen inte fick ingripa mot firandet i någon stor park i Lund (eller om det var Uppsala). Så kommunen passade på att gödsla med svingödsel och arbeta med högljudda maskiner i parken på Valborgsmässoafton, så att det skulle bli oattraktivt att vistas där. Hela världen skrev om det och skrattade åt oss...

Ja, och så infördes regeln att butiker, gym, simhallar och liknande bara får släppa in en person per 10 m2.

Wow, vad mycket du fick ut av allt svammel. Tack för din tydliga information
Citera
2021-01-08, 22:37
Medlem
sannes avatar
Citat:
Det är väldigt många i åldern 80-89 som smittas och dör (som vi ser i denna tabell). Något man undrar över är hur de alla smittas?

Vid det här laget borde alla känna till att om någon 80+ smittas så kan det innebära en säker dödsdom. Men ändå så smittas de hela tiden och dör som flugor.

- Är det i kontakt med anhöriga de smittas?
- När de är i affären?
- I kontakt med personal inom äldrevården?

Jag tror inte att alla kommuner har munskydd utan använder visir som source control. På FoHM hemsida står detta. Det är alltså upp till kommunen och utföraren att välja vad som ska användas inom äldrevården. Jag hörde min väninna som sa att hon visste äldreboende där de inte använde munskydd. Eftersom det är till viss del aerosolsmitta så är det troligtvis personalen som tar in smittan till de äldre fortfarande. Det är ju allmän spridning i samhället - desto lättare kommer det in till de äldre. Fruktansvärt.

Citat:

Situationer där munskydd kan minska risken för smitta

Folkhälsomyndigheten rekommenderar inte en generell användning av munskydd i samhället. Det vetenskapliga stödet för att användning av munskydd i samhället skulle dämpa smittspridningen av covid-19 är sammantaget svagt. Detta till skillnad från andra åtgärder, som att hålla avstånd och att alltid stanna hemma vid minsta symtom.

Det finns dock situationer där munskydd trots den svaga evidensen kan vara av värde. Korrekt använda kan kvalitetssäkrade engångsmunskydd minska risken för smittspridning i situationer där nära kontakt, under en längre tid, i inomhusmiljö inte går att undvika.
Sådana situationer kan framförallt uppstå på arbetsplatser vid utförandet av visas arbetsmoment. Dessa bör identifieras, av verksamhetsansvariga, av egenföretagare och av arbetsgivare och arbetstagare gemensamt. Rutiner för användning av munskydd bör tas fram utifrån bedömt behov. Då finns också goda möjligheter till instruktion om hur munskydd ska bäras och hanteras.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/
Citera
2021-01-08, 22:38
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag tänkte först att jo, det är ju målet. Men sedan insåg jag att jag inte tror det kommer bli så. Jag tror att någonstans finns viruset kvar, det biter sig fast i befolkningen. Men jag tror att vi kommer få ner dödligheten väldigt mycket genom att vaccinera alla över 70. Det kommer iallafall göra att sjukvården kan börja återhämta sig. Om vaccinet är effektivt vill säga.

2/3 av de som vårdas/vårdats på IVA är under 70 år.

Även om alla 70+ vaccinerats så kommer vården ha arslet fullt ändå.
Citera
2021-01-08, 22:41
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag skulle inte bli förvånad om vi har någon egen snabbspridare. Viruset muterar kraftigt och så fort en variant blir mer effektiv så tar den över. Det är evolution på steroider.

Ja jag misstänker också det, den tar sig över landet nerifrån, precis som alla andra länder i Europa just nu. Eftersom vi är så dåliga på att upptäcka detta så har vi ökad risk för "egen" variant. Det är för dåligt med sekvensering. Danmark gör mer än vad vi gör. Och dessutom har minkfarmarna börjat titta på att etablera sig här.

Alltså vad har hänt med Sverige? Allvarligt. Tur att många inte vet det här (eftersom FoHM spelar ner viruset och dess effekter 2 ggr i veckan åt folket) annars skulle det nog bli revolution.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in