2021-01-06, 12:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Norge har varit mycket framgångsrika med att bromsa utvecklingen och därigenom vinna viktig tid.

Till skillnad från Sverige.

Varför släppte man då på bromsen och tillät englandsviruset få fäste i populationen, är det inte kontraproduktivt, nu förlorar man ju tid man tidigare har tjänat?

Om de norska metoderna är så effektiva som påstås, varför tillämpar inte andra länder detta, länder som har en långt mycket svårare situation än Sverige?

Kam det bara så att vissa länder, bland annat Norge, gjorde något inledningsvis som Sverige inte gjorde men att verkligheten nu kommer ikapp?

När smittan väl fått fäste så finns den där?
Citera
2021-01-06, 12:27
Medlem
Citat:
Norge har varit mycket framgångsrika med att bromsa utvecklingen och därigenom vinna viktig tid.

Till skillnad från Sverige.
Matchen är inte slut än.
Vänta tills slutsignalen gått.
Kanske är bra att ha byggt upp immunitet när det kommer vassare mutationer eller så löser vaccinet allt?
Citera
2021-01-06, 12:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du har inga barn eller hur?
Tror du att man kan lämna 1-2 miljoner barn mellan 2-12 år hemma själv eller?
Om vi stänger dagis, förskola och låg och mellanstadiet så drabbas miljontals föräldrar i 20-40 årsåldern.

Vart tror dom jobbar någonstans?

Alla jobbar inte med "daaaata" och kan sitta hemma i kallingar och maila.
Dessutom om du har ett par småungar hemma så är det i princip omöjligt att jobba hemifrån.

Äldrevården skulle lamslås, sjukhusen med sin redan hårt ansträngda situation skulle heller inte klara personalbehovet.
Hur många av IVA-personalen tror du har småbarn?
Praktiskt taget alla samhällsviktiga jobb skulle drabbas, vård, omsorg, polis, brankår, militär plus ett hårt slag mot våran ekonomi.

Dessutom så verkar det inte fungera något vidare för storbritannien som du nämner även om dom stängt ner ett antal gånger.
Hur kommer det sig att dom har en mycket sämre situation än oss fast dom stängt ner betydligt hårdare än oss både nu och i våras?

Från 9 årsåldern och uppåt kan barnen vara hemma själva. Inga problem. De flesta barn har två föräldrar och alla jobbar inte på IVA. Militär? Seriöst. Det blir inget krig närmaste veckorna. Jag lovar dig.

I Storbritannien kallas öppna skolor för superspridarevent. Ska man få ned smittspridningen handlar det om att ta bort de fysiska kontakterna. Finns inga genvägar. Att säga att det dör folk i länder med restriktioner och att därför inga restriktioner hjälper är ungefär som att säga att bilbälte inte hjälper eftersom det ändå dör folk i trafikolyckor.
Citera
2021-01-06, 12:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Någon riktigt bra lösning finns inte, men våra grannländer är bra på att försöka. I somras satte de folk i karantän som kom hem efter semestrat på platser med mycket smitta. De gjorde inte vi. Därför fick vi en bra mycket sämre start en de. Sedan pratades det i Sverige som ”det går lite upp och ner samt att det testades mer”, därför gjordes inget på lång tid. Medans de i tidig start började bekämpa smittan i gen i våra grannländer, då de har en nyktrare syn på sitt eget lands smitta.

Dessvärre har vi denna mutationen att ta hänsyn till nu. Det kastar lite om för alla länder, vad som fungerat innan kanske inte räcker nu.

(mitt fetade)
Jag har aldrig hört att de i Norge säger att det ”så enkelt att tryck tillbaks smittan ” Tror det bara är något du fantiserat i hopp. I mina ögon ser det ut som de kämpar på allt vad de kan.

Nja, jag raljerar bara lite över att det dels i den här tråden samt från norskt håll har låtit som om Norge vet bättre.

Jag kan ärligt talat inte se vilken skillnad de olika virusgenerationerna gör för Norges eller Sveriges del vad gäller metoder för att hålla smittan utanför landet eller i schack.

Varför fortsatte inte Norge med karantän för utlandsresenärer, hur kom englandsviruset in i landet?
Citera
2021-01-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför släppte man då på bromsen och tillät englandsviruset få fäste i populationen, är det inte kontraproduktivt, nu förlorar man ju tid man tidigare har tjänat?

Om de norska metoderna är så effektiva som påstås, varför tillämpar inte andra länder detta, länder som har en långt mycket svårare situation än Sverige?

Kam det bara så att vissa länder, bland annat Norge, gjorde något inledningsvis som Sverige inte gjorde men att verkligheten nu kommer ikapp?

När smittan väl fått fäste så finns den där?
De förlorar inte tiden de vunnit.
Deras broms tog dem till vaccinationsstart med ett antal döda.
Ett mycket mycket mindre antal döda än Sverige.
Den pokalen är redan vunnen.

Dags för nästa lopp, den kanske Norge förlorar?

Nytt läge, utvärdera existerande metoder.
Vi får se vad som händer i framtiden.
Citera
2021-01-06, 12:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu vill man prioritera OS-idrottsmän också

https://omni.se/a/Al7kMn

Det lär ju inte ske. I praktiken så blir det nog ett väldigt begränsat OS, om det blir OS alls...
Jag tycker det skulle vara väldigt småaktigt om man inte kan prioritera OS.
Det är cirka 12 000 aktiva som brukar delta och kanske lika många funktionärer + gissningsvis lika många till som är med och organiserar utanför tävlingarna.

Sedan har vi Paralympics med cirka 5000 deltagare + 5000 + 5000 på samma vis som ovan.

Borde inte världen kunna vaccinera dessa 50 000 personer utan att krångla till det för att OS 2020 ska kunna genomföras. Vi pratar om en vecka av Sveriges vaccinleverans.
Citera
2021-01-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Matchen är inte slut än.
Kanske är bra att ha byggt upp immunitet när det kommer vassare mutationer eller så löser vaccinet allt?
Jag menar ju alltså att tävlingen om minst antal döda till vaccinationsstart är avslutad.
Citera
2021-01-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja för Tegnell är det väldigt viktigt att inte vara proaktiv. Man skall alltid reagera när det redan är för sent.

Japp, han skulle kunna stå 50 meter bort från en skogsbrand och påstå att det inte finns någon data eller evidens på att den skulle nå honom och följaktligen inte behöver flytta på sig.
Citera
2021-01-06, 12:41
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jo, det har vi eftersom det finns tydliga toppar i överdödlighet som sammanfaller med covid19-utbrotten vet vi att det handlar om en exceptionell händelse.
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Om jag orkade skulle jag backa i tråden och kolla dina egna profetior i säg mars-april, gissar att du underskattade konsekvenserna rejält. Du får gärna länka till din bästa profetia från i våras, t.ex. antal döda när året är slut.

Överdödlighet relativt de sista fem åren är missvisande, för de har varit särskilt lindriga. För överblick rekommenderar jag denna graf, data ursprungligen från SCB. Här har du ”Corona är 20 gånger värre än influensa” i all sin överdrift.

Jag är f.ö. ödmjukheten själv. Här erkänner jag t ex att jag var fel ute redan i Juni. Fast det gällde inte antal döda
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Ja. Jag erkänner att jag inte såg det komma, halva jävla Flashback sitter och onanerar till tanken att sars-cov-2 muterar och dödar oss alla. En uppmaning i all välmening riktad till Corona-Flashback: släpp snoppen, köp ett gymkort och gå ut i solen ibland.
Citera
2021-01-06, 12:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Matchen är inte slut än.

Det kan vara tvärtom, så blev det under spanska sjukan. De som hade viss immunitet dog av de muterade varianterna. Kroppen bekämpade de nya virusen med overksamma antikroppar.
Citera
2021-01-06, 12:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag menar ju alltså att tävlingen om minst antal döda till vaccinationsstart är avslutad.
Är det en tävling, så roligt!

Jag tror i och för sig inte att det bästa sättet att bekämpa en pandemi är att tävla mellan olika länder och jag ser inte vitsen med att leka att det är en tävling när det bara finns förlorare.

Kanske är det tävlingsinstinkten som gjort att det gått så pass dåligt som det har.
Tänk om man istället hade samarbetat fullt ut. Då kanske det inte blivit så illa som det är nu.
Citera
2021-01-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det kan vara tvärtom, så blev det under spanska sjukan. De som hade viss immunitet dog av de muterade varianterna. Kroppen bekämpade de nya virusen med overksamma antikroppar.
De 99,9% som överlever får se.
En match kan vända många gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in