2021-01-07, 16:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
En annan anakronism är ju att Josef påstås komma till faraons palats och tyda faraons drömmar, flera hundra år innan någon ens kommit på att kalla Egyptens härskare för "farao". Senare i texten, när Josefs far kommer till Egypten så påstår Josef att fadern ska få bo i området Gosen så att han ska få bo nära honom själv, men det är helt fel historiskt sett. Gosen är i Nildeltat i norra Egypten, medan härskarens palats (där Josef då bodde) låg i Thebe, 60 mil längre söderut, och härskarens palats låg där i ytterligare hundra tals år, fram till 1200-talet f.Kr., då Ramses II beslöt att flytta huvudstaden till Nildeltat.
1. Det hebreiska ordet p-r-`-h är lånat från egyptiskan, men införlivat i hebreiskan redan på Mose tid. Moseböckernas författare Moses använder det på sin tid 1400-talet helt enkelt för att ordet på hans tid betydde "Egyptens kung" (jfr 2 Mos 1:8, 15), och det var naturligt för honom att använda det lånordet om ifrågavarande lands regent redan när han berättade om Josef som levde flera århundraden tidigare.
2. Jämför med Kanaans land är Gosen närmare Josef, mycket närmare, om man nu antar att Josef bodde kvar i Thebe i södern. Faraoner hade palats även i norra Egypten tidigare än 1200-talet.
---
Det var ett par stickprov på röran som Smeto serverar.
De självsäkra "innan någon ens kommit på" och "helt fel historiskt sett" skorrar falskt.
Citera
2021-01-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Gåvan att tro ges genom att Jesus dog för att rädda sitt folk.

Ser de kan de också skada din son och sätta käppar i hjulet för dina och hans planer.

Men ja som sagt: du har förklarat din moral.
Nej, jag har sagt väldigt lite om min moral, faktiskt.

Ja, de kan skada min son. Om min son är en mördare, t.ex., då förstår jag deras ilska.
Citera
2021-01-07, 16:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, jag har sagt väldigt lite om min moral, faktiskt.

Ja, de kan skada min son. Om min son är en mördare, t.ex., då förstår jag deras ilska.
Du har säkert mer att säga om din moral än vad du hittills sagt.

I detta fallet styrs de blinda av moral. Moral är, som jag just påpekat, avhängig inlärning. Vi kan kalla det "fäderneärvda människomeningar".
De blindas moral är här formad i enlighet med deras kultur.
Citera
2021-01-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Nej då. Jag tar hela Bibeln som sanning. Väljer man vad man vill tro och inte tro på i bibeln så förlitar man sig på sitt eget förstånd, vilket inte är att föredra.
Alla kan rycka verser ur sin kontext för att styrka sin doktrin, men det betyder inte att det är sannningen. Man måste läsa hela bibeln för att förstå. Många tror att bibeln startar med matteus.Jag ser att du försöker vända på steken här. Jag var en sådan fram till för ett år sedan. Jag hade svårt att acceptera vissa saker ur bibeln och plockade verser ur sin kontext och använde mig av mitt eget förstånd. Det är oacceptabelt och bör tillrättavisas å det grövsta.

Idag läser jag bibeln som det står och försöker att undvika spekulationer - även om de kan komma ur mig då och då - och lägger all fokus på vad bibeln egentligen säger.
Om du frågar vad jag tror så går jag direkt till bibeln.
Menar du att Jesus är Gud så behöver du välja bort somligt i bibeln. Den som hävdar motsatsen behöver också välja bort somligt. För båda svaren kan inte vara sanna.

Sedan undrar jag varför du behöver förkasta ALLT bara för att somligt i bibeln inte stämmer? Är det bara bibeln och inte Jesus själv som är grunden för din tro? I så fall förstår jag inte hur du kan vara säker på att Jesus är Gud.

Ska du vara hundra procent bibeltrogen, så som du menar att du är, borde svaret bli att Jesus både är Gud och inte Gud samtidigt. Vilket är ett exakt lika tvetydigt svar som bibeln ger.

Sedan borde du vara säker på att helvetet är för evigt men inte för evigt samtidigt.

Sedan borde du tro att allt i uppenbarelseboken redan skett om du nu tror att kapitel 12 i den boken handlar om en person som var här för 2000 år sedan.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-01-07 kl. 17:10.
Citera
2021-01-07, 17:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Menar du att Jesus är Gud så behöver du välja bort somligt i bibeln. Den som hävdar motsatsen behöver också välja bort somligt. För båda svaren kan inte vara sanna.

Sedan undrar jag varför du behöver förkasta ALLT bara för att somligt i bibeln inte stämmer? Är det bara bibeln och inte Jesus själv som är grunden för din tro? I så fall förstår jag inte hur du kan vara säker på att Jesus är Gud.

Ska du vara hundra procent bibeltrogen, så som du menar att du är, borde svaret bli att Jesus både är Gud och inte Gud samtidigt. Vilket är ett exakt lika tvetydigt svar som bibeln ger.

Sedan borde du vara säker på att helvetet är för evigt men inte för evigt samtidigt.

Sedan borde du tro att allt i uppenbarelseboken redan skett om nu kapitel 12 i den boken handlar om en person som var här för 2000 år sedan.
Man behöver faktiskt inte välja bort någonting, bara läsa NT efter de liknelser och språkbruk som finns i GT, för att frågan om "Jesu gudom" ska bli en icke-fråga.

Tråden handlar inte om det dock, men att hävda att Bibeln inte skulle vara sann pga frågan om Jesu gudom är fel. Man behöver läsa Bibeln efter det språkbruk som fanns "bara", vilket inte är helt enkelt nu förtiden.
Citera
2021-01-07, 17:10
Avslutad
Citat:
Helheten visar att Jesus är Gud. Du kanske borde ta till dig det jag skriver istället för att stöta det ifrån dig.
Citat:
För att lära känna Gud och Hans vilja så måste man läsa bibeln. Hur annars kan man veta att man följer den sanne Jesus eller en falsk Jesus, som t.ex muslimerna gör, om man inte läser Guds ord?
Citat:
Jesus Kristus är Gud kommen i köttet.
Citat:
Bibeln säger att syndens lön är döden och att eldsjön är den andra döden.
Citat:
Sedan borde du tyvärr tro att uppståndelsen och domen redan skett om nu kapitel 12 i uppenbarelseboken handlar om en person som var här för 2000 år sedan.
Du kan ge mig råd den dagen du tar Guds ord på fullaste allvar.
Citera
2021-01-07, 17:16
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Skriften slutar med Johannes uppenbarelse.
Och?
Citera
2021-01-07, 17:17
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilarn
Varje normal människa fattar att den inte är sann.

Att frimurarnas kontrollsystem lyckats programmera dig till att tro på deras dravel om "Darwinism" (ej bevisad, kass teori) och Bigbanglarvet betyder inte att bibeln är oriktig.

Prova youtubekanalen
"Mikael Hagenbo"
Citera
2021-01-07, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Och?
ok
Citera
2021-01-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Man behöver faktiskt inte välja bort någonting, bara läsa NT efter de liknelser och språkbruk som finns i GT, för att frågan om "Jesu gudom" ska bli en icke-fråga.

Tråden handlar inte om det dock, men att hävda att Bibeln inte skulle vara sann pga frågan om Jesu gudom är fel. Man behöver läsa Bibeln efter det språkbruk som fanns "bara", vilket inte är helt enkelt nu förtiden.
Icke fråga? Du och SlussenSTHLM har väl olika svar på den frågan? Slutsatsen man kan dra är att allt inte är sant som är skrivet där. Men ni båda väljer ut vad ni vill tro på, precis som jag.
Citera
2021-01-07, 17:29
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Det sataniska Jehovas vittnen grundades och skapades av pyramidologen och ockultisten/satanisten Charles Taze Russell.

Vägen till frälsning (kommer från ordet frihalsad och syftar till att man blir befriad från denna världen, vilken ju som Skriften tillstår kontrolleras av skapelsens motståndare (satan på hebreiska)) går endast genom Jesus Kristus.

Läs Skriften (beställ Nya Testamentet av reformationsbibelsällskapet, Textus Receptus) och släpp in Jesus i ditt liv

Youtubekanalen
"Mikael Hagenbo"

samt:

Christian Truther Channels Youtube :

"Enter The Stars"
"Enterthestars Reloaded"
"Richard Bruce"
"Truthunedited"
"Shaking My head production"
"Jon Wedger" (RSA)
"Now You See TV"
"Thecontroversy7"
"KJVM-Bryan Denlinger"
"John 316 video Ministry"
"Jeremiah Cohen"
"Nephtali1981"
"The Last Days"
"Living For Christ"
"RISE" (R$E)"
"Dayz of Noah"
"Nicholson1968"
"Torch of Christ Ministries"
"Christsforgiveness"
"Precious Testimonies"
"Father Spyridon"
"HeCsUsAll"
"Truthunveiled777"
"Face Like the Sun"
"End Times Productions"
"Little Light Studios"
"Hacking the Headlines"
"Good Fight Ministries"
"Endtime Apostasy"
"Yeshua Said My Name"
"aminutetomidnite"
"Artikel7"
"Rob Skiba"
"ChrisLasala" (recent turmoil, older videos about pyramids and Olympic Games essential)
Citera
2021-01-07, 17:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Icke fråga? Du och SlussenSTHLM har väl olika svar på den frågan? Slutsatsen man kan dra är att allt inte är sant som är skrivet där. Men ni båda väljer ut vad ni vill tro på, precis som jag.
Jo hela Bibeln är sann och enhetlig. Man bör dock inte läsa in sådant i texterna som författaren inte avsett, dvs man läser efter vad avsändaren adresserar, i kontexten.

Om jag skriver "pinochionäsa på dig!" så behöver du förstå språkbruket, inte endast den bokstavliga meningen.
Om jag skriver "Bibeln säger ju att 'Han kom till sitt eget'...", så behöver du kontexten för att förstå mitt argument. Vad argumenterade jag för?

Läser vi på det viset är frågan om Jesu "gudom" enkel att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in