Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Du har alltså ingen grund att stå på om din tro bara handlar om bibeln. För du har faktiskt också valt ut vad som känns bäst för dig. Bibeln måste dessutom vara helt falsk eftersom det måste vara antingen eller enligt dig.
Nej då. Jag tar
hela Bibeln som sanning. Väljer man vad man vill tro och inte tro på i bibeln så förlitar man sig på sitt eget förstånd, vilket inte är att föredra.
Citat:
En annan person som liksom du menar att hela bibeln är sann kan säga att Jesus bara är Guds son och inte Gud och visa upp lika många bibelställen som dig till stöd för sin uppfattning
Alla kan rycka verser ur sin kontext för att styrka sin doktrin, men det betyder inte att det är sannningen. Man måste läsa hela bibeln för att förstå. Många tror att bibeln startar med matteus.
Citat:
Eller är det bara de som går emot det som känns bäst för dig som väljer det som känns bäst?
Jag ser att du försöker vända på steken här. Jag var en sådan fram till för ett år sedan. Jag hade svårt att acceptera vissa saker ur bibeln och plockade verser ur sin kontext och använde mig av mitt eget förstånd. Det är oacceptabelt och bör tillrättavisas å det grövsta.
Idag läser jag bibeln som det står och försöker att undvika spekulationer - även om de kan komma ur mig då och då - och lägger
all fokus på vad bibeln egentligen säger.
Om du frågar vad jag tror så går jag direkt till bibeln.