2021-01-07, 15:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nja, de som formar samhället kan ju få stark kritik om de gör något omoraliskt, så jag tror snarare att dom formar samhället efter moralen.
Moral måste formas stegvis, fast ett sätt är genom att få människor att ta avstånd från annan moral (och då går det fortare).

Tex var det tidigare omoraliskt i Sverige att vilja stoppa invandringen. Idag är samhället snarare delat i frågan. Hade vi inte haft invandring vore detta en icke-fråga.

Kärlek står dock utanför moral. Jag älskar mina barn. Gör du dem något ont så hatar jag dig, därför att du skadat dem jag älskar.
Jag älskar inte mina barn pga vad de gör eller hur de är- jag bara älskar dem. Detta är enligt dig omoraliskt. Må så vara, för kärlek bara är. Moral är inte bara.
Citera
2021-01-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Moral måste formas stegvis, fast ett sätt är genom att få människor att ta avstånd från annan moral (och då går det fortare).

Tex var det tidigare omoraliskt i Sverige att vilja stoppa invandringen. Idag är samhället snarare delat i frågan. Hade vi inte haft invandring vore detta en icke-fråga.

Kärlek står dock utanför moral. Jag älskar mina barn. Gör du dem något ont så hatar jag dig, därför att du skadat dem jag älskar.
Jag älskar inte mina barn pga vad de gör eller hur de är- jag bara älskar dem. Detta är enligt dig omoraliskt. Må så vara, för kärlek bara är. Moral är inte bara.
Jag hatar de som skadar barn jag inte ens känner.
Citera
2021-01-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Som sagt, det är lätt att dra den slutsatsen.
Väljer man och vrakar ur Bibeln och tar det som som sanning det som känns bäst för en själv så har man ingen grund att stå på. Antingen är hela bibeln sann eller så är den falsk.

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Är Jesus Gud själv eller en annan person än Gud?

Citat:
Vad säger bibeln?

Johannes 10:30
30. Jag och Fadern är ett.

Johannes 14:9
8. Filippus sa till honom: Herre,
låt oss få se Fadern, så är det nog
för oss.
9. Jesus sa till honom: Så lång tid
har jag varit hos er, och du känner
mig inte, Filippus? Den som har sett
mig, han har sett Fadern
, så hur
kan du då säga: Låt oss se Fadern?
10. Tror du inte att jag är i Fadern
och Fadern i mig
? Orden som jag
talar till er, talar jag inte av mig
själv. Men Fadern som bor i mig,
han gör gärningarna.
11. Tro mig att jag är i Fadern och
Fadern i mig
. Om inte, så tro mig
för själva gärningarnas skull.

Uppenbarelseboken 2:18
18. Skriv också till församlingens
ängel i Tyatira: Detta säger Guds
Son
, som har ögon såsom eldslågor,
och vars fötter liknar skinande
malm:

Uppenbarelseboken 2:23
23. Och hennes barn ska jag låta
döden dö, och alla församlingar
ska veta att jag är den som rannsakar hjärtan och njurar. Och jag
ska ge var och en av er efter hans
gärningar.

Psaltaren 7:9
9. Gör slut på de ogudaktigas
ondska, låt den rättfärdige stå fast. Ty
den rättfärdige Guden prövar hjärtan
och njurar.

Psaltaren 26:2
2. Granska mig, o Herre, och pröva
mig, rannsaka mina njurar och mitt
hjärta
.
Du har alltså ingen grund att stå på om din tro bara handlar om bibeln. För du har faktiskt också valt ut vad som känns bäst för dig. Bibeln måste dessutom vara helt falsk eftersom det måste vara antingen eller enligt dig.

En annan person som liksom du menar att hela bibeln är sann kan säga att Jesus bara är Guds son och inte Gud och visa upp lika många bibelställen som dig till stöd för sin uppfattning.

Eller är det bara de som går emot det som känns bäst för dig som väljer det som känns bäst?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-01-07 kl. 15:25.
Citera
2021-01-07, 15:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag är trött på denna diskussion som åsidosätter diskussionen om själva sakfrågan. Är du nöjd om jag kallar dig för gudsförnekare istället för ateist?
Sakfrågan är det du skrev, att abiogenes på något sätt skulle omkullkasta ateismen. Det stämmer helt enkelt inte då varken gudsförnekande eller ateism har något med abiogenes att göra. Men visst kan vi släppa det om du inte bryr dig om att förstå sakfrågan.
Citera
2021-01-07, 15:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, din uppfattning/tro/övertygelse, det är i princip samma sak, men jag förstår att du är allergisk mot allt som heter Gud och tro.
Åtskillnaden jag gör är för att tro i religiös mening åsyftar tro utan belägg. Det är ju tydligen önskvärt också.

Citat:
Tro enligt bibeln är en övertygelse om det man inte kan observera.
Exakt så jag menar.
Citat:
Du kan inte observera en evolution från en art till en annan, därför är det inte fakta, och du kan bara ha en uppfattning om att du tycker att det stämmer. Du kan bara ha en tro/en övertygelse om att det stämmer.
Det finns sätt att se längre än sin egen livstid, exempelvis genom DNA-analys, övergångsarter och artförändringar mellan generationer, men jag tror inte du är beredd att faktiskt lära dig vad evolution är.

Citat:
Och det är samma sak med uppfattningen om Gud. Genom evidensen som existerar så är det min uppfattning/ min tro/ min övertygelse att Gud existerar.
Det existerar inga evidens för Gud. Åtminstone har inga presenterats.
Citera
2021-01-07, 15:46
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
2 Timoteusbrevet 3:15-17
15. Och du känner från barndomen
de heliga Skrifterna som kan göra
dig vis, till frälsning genom tron på
Kristus Jesus.
16. Hela Skriften är utandad av
Gud och nyttig till undervisning,
till tillrättavisning, till upprättelse,
till fostran i rättfärdighet,
17. för att en gudsmänniska ska
bli fullt färdig, väl rustad till allt
gott verk.

Det är intressant att man refererar till "hela skriften" innan "hela skriften" var sammansatt. Alltså är det inte Bibeln man refererar till utan andra skrifter.
Citera
2021-01-07, 15:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej självklart inte. Det existerar inget som är samma sak som liv, förutom celler/djur/människor.

Att du inte har förmågan att ta till dig liknelser är symptomatiskt för gudsförnekare.

Har du ett bättre förslag på något som är samma sak som liv förutom celler/djur och människor?

Självklart har jag det den förmågan men min invändning om 'falsk analogi' innebär att du gör en falsk liknelse där du jämställer naturligt liv med saker vi vet har producerats och som vi vet hur det produceras. Det är oärlig argumentation.

Varför skulle jag ha ett bättre förslag för att fixa ditt logikfel?
Citera
2021-01-07, 15:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jo det är den.
Nej. Det har vi ju sett när du försökt hävda diverse logikfel som evidens för din vidskeplighet.

Citat:
Även din tro är baserad på evidens, men enligt mig väldigt svaga och få evidens, evidens som även stämmer överens med en skapare.

Så mina evidens stämmer inte med dina presuppositionella antaganden? Trist.
Citera
2021-01-07, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Du har alltså ingen grund att stå på om din tro bara handlar om bibeln. För du har faktiskt också valt ut vad som känns bäst för dig. Bibeln måste dessutom vara helt falsk eftersom det måste vara antingen eller enligt dig.
Nej då. Jag tar hela Bibeln som sanning. Väljer man vad man vill tro och inte tro på i bibeln så förlitar man sig på sitt eget förstånd, vilket inte är att föredra.
Citat:
En annan person som liksom du menar att hela bibeln är sann kan säga att Jesus bara är Guds son och inte Gud och visa upp lika många bibelställen som dig till stöd för sin uppfattning
Alla kan rycka verser ur sin kontext för att styrka sin doktrin, men det betyder inte att det är sannningen. Man måste läsa hela bibeln för att förstå. Många tror att bibeln startar med matteus.
Citat:
Eller är det bara de som går emot det som känns bäst för dig som väljer det som känns bäst?
Jag ser att du försöker vända på steken här. Jag var en sådan fram till för ett år sedan. Jag hade svårt att acceptera vissa saker ur bibeln och plockade verser ur sin kontext och använde mig av mitt eget förstånd. Det är oacceptabelt och bör tillrättavisas å det grövsta.

Idag läser jag bibeln som det står och försöker att undvika spekulationer - även om de kan komma ur mig då och då - och lägger all fokus på vad bibeln egentligen säger.
Om du frågar vad jag tror så går jag direkt till bibeln.
Citera
2021-01-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
men jag tror inte du är beredd att faktiskt lära dig vad evolution är.

Snacka om överlägsen attityd.
Citera
2021-01-07, 15:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag hatar de som skadar barn jag inte ens känner.
Det kan man göra, men du älskar knappast barn du inte ens känner.

Du menade att Gud är omoralisk därför att Han lär oss att allt, inklusive tron, är helt avhängigt Hans kärlek.
Gud älskar Jesus, Guds ende Son, och den som skadar/hatar Jesus hatas av Gud. De som Jesus dog för att rädda får tron som gåva, och det tyckte du var omoraliskt.

Kärlek styrs inte av moral, men vi kan utforma moral efter kärlek. Vi kan också låta världen styra oss genom att den styr vår moral, eftersom moral är ren gungfly.
Citera
2021-01-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det kan man göra, men du älskar knappast barn du inte ens känner.

Du menade att Gud är omoralisk därför att Han lär oss att allt, inklusive tron, är helt avhängigt Hans kärlek.
Gud älskar Jesus, Guds ende Son, och den som skadar/hatar Jesus hatas av Gud. De som Jesus dog för att rädda får tron som gåva, och det tyckte du var omoraliskt.

Kärlek styrs inte av moral, men vi kan utforma moral efter kärlek. Vi kan också låta världen styra oss genom att den styr vår moral, eftersom moral är ren gungfly.
Om Gud ger vissa gåvan att tro, men vissa inte, ja då anser jag att det är omoraliskt. I alla fall om tro är viktigt. Annars kvittar det.
Ungefär som att sätta upp hastighetsskyltar som bara varannan bilförare kan se. Det vore omoraliskt, om man bötfällde de som körde för fort och inte fått gåvan att se skylten.
Men i Guds värld är detta ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in