2019-10-04, 13:55
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Absolut att Bibeln är sann för att den är Guds ord.
På samma sätt som Koranen är absolut sanning....

Inser du inte att du är oärlig som djävulen själv?

Du vill bestämma vad som är sant och inte, baserat på din egen magkänsla...
Fy fan. Satan blir nästan avundsjuk på dina lögner.
Citera
2019-10-04, 13:55
Medlem
Citat:
Där avviker de från Bibeln, de får svara för det. Bibeln säger att det är kristen tro som är sådan.
Muslimer tror förvisso (om de inte bluffar), men de tror inte på Guds ord.
Vi kristna tror på Guds ord.
De är religiösa (det ger jag dem, vem är inte religiös på något sätt?), vi har lärt känna Vägen, Sanningen och Livet.
De talar ett och annat om paradis och helvete, vi avfolkar helvetet och befolkar paradiset.
Fast argumentet är detsamma, vilket var vad vi pratade om. Inte själva tron. Den kristna tron är såklart kristna ensam om....
Citera
2019-10-04, 13:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Jo det var jag. Jag avfärdar Bibeln just för att det inte finns några bevis och att jag inte håller med om den moraliska delen heller.
Om någon säger till dig (som Bibeln gör) att Gud är osynlig, ande, säger du då "Visa Gud!"?
Citera
2019-10-04, 13:59
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Inte om gudomlig övertygelse och visshet, den karaktären har endast kristen tro.
LÖGN!!! Återigen.

All religion handlar om religiös övertygelse.
”Vissheten” är endast självbedrägeri!

Din tro är precis lika sann som en muslimsk satanists.
Citera
2019-10-04, 14:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast argumentet är detsamma, vilket var vad vi pratade om. Inte själva tron. Den kristna tron är såklart kristna ensam om....
Vad då argument, jag talar vad som är (ontologi), vad kristendom är, vad kristen troslära lär. ÄR. LÄR.
Citera
2019-10-04, 14:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Han talar inte om Gud bara utan även avgudar, och så ger han den gemensamma nämnaren: du förtröstar i båda fallen, väntar dig allt gott av resp. instans i båda fallen.
Det du fäster ditt hjärta vid och som du förlitar dig på är din Gud - antingen den sanne Guden (med stort G) eller en avgud (gud med litet g).

Och jag säger att använder man ordet/namnet Gud för det så missbrukar man ordet.
Citera
2019-10-04, 14:01
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Vad då argument, jag talar vad som är (ontologi), vad kristendom är, vad kristen troslära lär. ÄR. LÄR.
Precis. Du uttrycker dig ontologiskt om något som simpelt är din fantasi.

Lögnare!!!! Lurendrejare!!!!! Trollkarl!!!!!!

Du påstår att din fantasi är ”in real life”...
Der är sorgligt att se ditt självbedrägeri.
Citera
2019-10-04, 14:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Absolut att Bibeln är sann för att den är Guds ord. Men jag argumenterar inte epistemologiskt där (d.v.s. för att Bibeln faktiskt är Guds ord), jag bara säger det, och det är väl snart sagt tautologiskt (givet att i gudsbegreppet ingår perfekt sannfärdighet) att om Bibeln är sann är den det för att den är Guds ord? Hur skulle den annars vara ofelbar, då människoalster ju inte är ofelbara till sin karaktär? Errare humanum est har det sagts, med rätta.
Man kan också säga en annan sak: Non errare divinum est.
Det enda du säger här är att du inte kan demonstrera någon metod för att avgöra om Bibeln faktiskt är Guds ord och en sörja av religiösa ursäkter för att du inte har mer att komma med.
Citera
2019-10-04, 14:05
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Om någon säger till dig (som Bibeln gör) att Gud är osynlig, ande, säger du då "Visa Gud!"?
När en muslim på samma grund som du hävdar att Koranen är sann,
Vad tänker du då?

Ungefär så känner jag för dig. Och jag har rätt!
Citera
2019-10-04, 14:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hah, var det inte du som skrev:
"Det finns inga belägg".
Det var komiskt, på sätt och vis, som om du vore en totaltvivlare, en principiell skeptiker.
Varför avfärdar just du Bibeln?

Det kanske inte handlar om just Bibeln, trots din/er arrogans och stolthet.
Det handlar kanske mer om att böcker skrivs demonstrerbart av människor. Vi känner inte till att böcker skrivs av gudar direkt eller indirekt och det återstår att demonstreras.
Det är inte han som enbart ger sig på en bok. Det är du/ni som vill ha dispensation för er bok.
Citera
2019-10-04, 14:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag skulle säga demonstrera hur du då vet att Gud finns trots att han är osynlig och vad för metod jag kan använda för att avgöra det samma.
Citera
2019-10-04, 14:09
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag skulle säga demonstrera hur du då vet att Gud finns trots att han är osynlig och vad för metod jag kan använda för att avgöra det samma.
Metoden kallas ’självbedrägeri’.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in