2021-01-07, 12:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om någon ber dig att studera koranen, mormons bok eller vedaskrifterna, för att sluttiden närmar sig, skulle du göra det?
Ja

Jag har för övrigt studerat nämda skrifter, och gör till del fortfarande.
Citera
2021-01-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Jag har förstått att du inte tror det.
Jag vet själv att Gud är. Men jag aktar mig för kristendomens illa dolda uppsjö av implicita anklagelser mot honom. Det är mycket värre än man kan tro. Guds dag blir inte en glädjens dag för de bibelreligiösa. Det kan jag nästan lova.
Citera
2021-01-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja

Jag har för övrigt studerat nämda skrifter, och gör till del fortfarande.
Ja, men skulle du studera de för att någon sade att sluttiden är här? Litar du på alla religioner?
Citera
2021-01-07, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag vet själv att Gud är. Men jag aktar mig för kristendomens illa dolda uppsjö av implicita anklagelser mot honom. Det är mycket värre än man kan tro. Guds dag blir inte en glädjens dag för de bibelreligiösa. Det kan jag nästan lova.
1 Johannesbrevet 2:22-23
22. Vem är lögnaren, om inte den
som förnekar att Jesus är Kristus?
Den är antikrist som förnekar
Fadern och Sonen.
23. Var och en som förnekar Sonen
har inte heller Fadern. Den som
bekänner Sonen har också Fadern.

1 Johannesbrevet 4:2-3
2. Guds Ande ska ni känna igen på
detta: Varje ande som bekänner att
Jesus Kristus har kommit i köttet
är från Gud.
3. Men varje ande som inte bekänner
att Jesus Kristus har kommit i
köttet, är inte från Gud. Det är
antikrists ande, om vilken ni har
hört skulle komma och som redan
nu är i världen.
Senast redigerad av SlussenSTHLM 2021-01-07 kl. 13:06.
Citera
2021-01-07, 13:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Är det någon idé att strida mot Gud?
Och det är ingen inställning, det är svar utifrån vad som påstås. Hade du påstått goda saker så hade jag tyckt det varit gott.
Människorna kommer att tro att de strider för Gud, mot Jesus.

Ja, hade jag påstått det du tycker är rätt hade du kallat det gott.
Citera
2021-01-07, 13:11
Medlem
Citat:
1 Johannesbrevet 2:22-23
22. Vem är lögnaren, om inte den
som förnekar att Jesus är Kristus?
Den är antikrist som förnekar
Fadern och Sonen.
23. Var och en som förnekar Sonen
har inte heller Fadern. Den som
bekänner Sonen har också Fadern.

1 Johannesbrevet 4:2-3
2. Guds Ande ska ni känna igen på
detta: Varje ande som bekänner att
Jesus Kristus har kommit i köttet
är från Gud.
3. Men varje ande som inte bekänner
att Jesus Kristus har kommit i
köttet, är inte från Gud. Det är
antikrists ande, om vilken ni har
hört skulle komma och som redan
nu är i världen.
Har du hört mig säga att inte Jesus är Kristus och Gud kommen som människa? Var?
Citera
2021-01-07, 13:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, men skulle du studera de för att någon sade att sluttiden är här? Litar du på alla religioner?
Ja, jag lyssnar gärna på råd av människor som har någonting att dela med sig av, och jag vet att det finns ofantligt mycket jag inte vet.

Religioner är uttydningar av skrifter. Visa män har nedtecknat insikter i skrifter över hela världen, och i vissa, ovanliga, fall profetior. Bibeln är dock allt igenom profetisk på sätt och vis, och unik i det avseendet.

Den "moderna" människan lär sig från barnsben att förkasta årtusenden av visdom. Du tycker inte att det verkar högmodigt?
Citera
2021-01-07, 13:23
Avslutad
Citat:
Nej. Bibeln är faktiskt inte Guds ord.
Citat:
Guds dag blir inte en glädjens dag för de bibelreligiösa. Det kan jag nästan lova.
Citat:
Har du hört mig säga att inte Jesus är Kristus och Gud kommen som människa? Var?
Lätt att dra den slutsatsen.
Citera
2021-01-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, jag lyssnar gärna på råd av människor som har någonting att dela med sig av, och jag vet att det finns ofantligt mycket jag inte vet.

Religioner är uttydningar av skrifter. Visa män har nedtecknat insikter i skrifter över hela världen, och i vissa, ovanliga, fall profetior. Bibeln är dock allt igenom profetisk på sätt och vis, och unik i det avseendet.

Den "moderna" människan lär sig från barnsben att förkasta årtusenden av visdom. Du tycker inte att det verkar högmodigt?
Visst finns det visdom i de olika skrifterna, men det finns även fel och omoraliska saker.
Årtusenden av visdom har ju lärt ”oss” att hitta felen i dessa skrifter. Även moraliskt har vi utvecklats, vilket gör att de flesta klarar av att visa vilka saker som är omoralisk i de olika skrifterna.
Citera
2021-01-07, 13:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Visst finns det visdom i de olika skrifterna, men det finns även fel och omoraliska saker.
Årtusenden av visdom har ju lärt ”oss” att hitta felen i dessa skrifter. Även moraliskt har vi utvecklats, vilket gör att de flesta klarar av att visa vilka saker som är omoralisk i de olika skrifterna.
Vad styr människans utveckling av moral?

Den moral som finns i väst är inte enhetlig. Världen lär oss moral, men världen kan aldrig lära oss kärlek.
Citera
2021-01-07, 13:35
Medlem
Citat:
Lätt att dra den slutsatsen.
Men man behöver inte dra den slutsatsen. Att säga att bibeln inte är Guds ord och att evangelierna är fiktion är inte samma sak som att säga att det inte finns någon profetisk sanning mellan raderna i bibeln.

Det avsnittet du citerade är inte heller sanningen eftersom Jesus inte existerade på den tiden samt att det knappast framgår att Jesus är den personen som ÄR Gud.

Men det förändrar inte saken att Gud blir människa en tid.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-01-07 kl. 13:38.
Citera
2021-01-07, 13:40
Avslutad
Citat:
Men man behöver inte dra den slutsatsen. Att säga att bibeln inte är Guds ord och att evangelierna är fiktion är inte samma sak som att säga att det inte finns någon profetisk sanning mellan raderna i bibeln.

Det avsnittet du citerade är inte heller sanningen eftersom Jesus inte existerade på den tiden samt att det knappast framgår att Jesus är den personen som ÄR Gud.

Men det förändrar inte saken att Gud är människa en tid.
Som sagt, det är lätt att dra den slutsatsen.
Väljer man och vrakar ur Bibeln och tar det som som sanning det som känns bäst för en själv så har man ingen grund att stå på. Antingen är hela bibeln sann eller så är den falsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in