2021-01-06, 18:50
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Storbritannien fortsätter med stigande siffror:

Storbritannien registrerar det högsta antalet dödsfall sedan pandemins andra våg, och det högsta antalet bekräftat smittade.

Under onsdagen har 62 322 nya fall registrerats och 1 041 personer har dött, enigt brittiska medier.

Trots lockdowns och stängda skolor. Det här viruset tar sig fram oavsett vilken strategi länder tillämpar. Man börjar ju nästan tro att Giesecke hade rätt ända från början.
Citera
2021-01-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
varför ska alltid vårdpersonal vara i media om sin situation och lön, och hur ska jag kunna hjälpa till?

Förutom möjligen lärare och poliser så ser man inga andra. Bagare, frisörer, advokater, sjökaptener, de verkar klara av sitt arbete.

Ja, det kan man ju alltid undra.
Kontot kan vara fejk så jag backade och gjorde en edit.
Alarmism är inte bra men jag känner mig inte trygg med att vården inte befinner sig i ett krisartat läge just nu. Jag tror det kan vara rätt allvarligt.
Citera
2021-01-06, 18:52
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag bodde ensam många veckor i sträck på sommaren när jag var 12 år, föräldrarna kom ut på sommarstället på helgen.

Vad har hänt med dagens barn?

Nej, det är ju inte barnen det är fel på, det är föräldrarna som inte har något förtroende för sina barn.

Nu är ju inte det samma sak som att klara sig månad ut och månad in ensam hemma varje dag, men som 12-åring bör man klara även det kan jag tycka.

Här pratas det ju om att lämna sexåringar ensamma hemma en hel arbetsdag... En 12-åring kan absolut klara sig själv.
Citera
2021-01-06, 18:54
Medlem
Citat:
Genomförs inte OS 2020 i sommar så blir det inget sommar-OS i Japan.

Jag kan hålla med om att det kanske är ovidkommande att diskutera detta just nu, men det är nu det är aktuellt att diskutera detta eftersom det är väl ungefär nu som ett beslut om genomförande eller inte ska ta s gissar jag.

Det verkar som få här på FB tycker att OS ska genomföras som det verkar nu.

Klart att OS ska genomföras, det arrangeras i ett land som tagit viruset på allvar.
Citera
2021-01-06, 18:55
Medlem
Citat:
Exakt det du klippte bort när du citerar mig tycker jag är viktigt.

Min ståndpunkt är inte att OS ska genomföras för att det är ekonomiskt positivt utan för att jag bedömer att det är positivt för världens befolkning i stort.
Det är mycket negativt om OS inte genomförs tror jag.

Melodifestivalen är i förhållande till OS en liten obskyr händelse i Sverige som för övrigt ska genomföras har jag sett.

Ozora Festival vet jag inte hur stor den är, men jämfört med OS är den sannolikt också en liten obskyr festival även om den är större än Melodifestivalen.

Dreamhack kan man gissa är störst av dina tre exempel, hur många miljarder människor ser på Dreamhack?

Fast Eurovision är väl en av världens mest tittarintensiva TV-sändningar?
Dock kortare än ett OS så inte helt jämförbart.
Själv struntar jag fullständigt i OS. Barnen gillar Eurovision.
Citera
2021-01-06, 18:56
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator1990
Fast majoritet av människor skaffar barn med väldigt ostabil ekonomi. Hur smart är det att skaffa om du inte har oväntade händelser i åtanke. Bli av med jobbet, någon blir invalid, bilen går sönder. Jag kan rada upp hur mycket som helst hur människor får problem. När ett problem uppstår så får barnen lida tack vare sina föräldrar för att man bara vill skaffa barn bara för att. Om nu är fallet att du inte har problem ta inte åt dig. Men jag har gott om mitt umgänge som har fått problem som oansvarig får sälja huset. Barnet får lida är det inte bättre att man som vuxen får lida istället för blanda in barnet?

Oftast fixar man det ju om EN i familjen blir av med jobbet och den andre har en inkomst. Men man kan ju inte direkt förutspå att en pandemi skulle rasa vid tillfället då man började föda barn? Det finns många familjer som har samhällsviktiga arbeten och som klarar sig bra ekonomiskt men vid en total nedstängning av skola och med inga möjligheter att arbeta, inte skulle klara sig. Det är ju ett väldigt extremt läge som ingen kan förutse? En väldigt stor skillnad mot att exempelvis förlora sitt jobb.
Citera
2021-01-06, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
I våras:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nara-halften-av-alla-planerade-operationer-installda

Nu senaste:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/planerade-barnoperationer-pa-karolinska-stalls-in

https://www.dn.se/sthlm/hogt-tryck-pa-iva-platser-jag-har-aldrig-varit-med-om-sa-hog-belaggning/

Barnoperationer ställs in. Canceroperationer ställs in.

Hur många fler källor behöver du?

Det tidigare länkade Twitterkontot var misstänkt men detta är mer kött på benen.
Citera
2021-01-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast Eurovision är väl en av världens mest tittarintensiva TV-sändningar?
Dock kortare än ett OS så inte helt jämförbart.
Själv struntar jag fullständigt i OS. Barnen gillar Eurovision.

Möjligtvis i Europa.
Citera
2021-01-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Självklart kan de vara med i tidningen men ibland undrar man om de hinner med annat. Lös uppgiften internt istället. Viktiga operationer måste genomföras, prioritera bort mindre viktiga.

Jag som en enskild läsare kan knappast hjälpa till

Klart de löser uppgiften internt men de har det ju svårt. Vad skall man rapportera om menar du, bara sådana saker där läsaren kan hjälpa till?
Citera
2021-01-06, 19:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Här pratas det ju om att lämna sexåringar ensamma hemma en hel arbetsdag... En 12-åring kan absolut klara sig själv.
Fast jag svarade på Determinister inlägg;
Efter konfirmationen eller ungefär vid den åldern brukar de flesta ungar kunna klara sig ensamma flera timmar i sträck, inte alla dock.
Bra att du också tycker att 12-åringar klarar sig själv.
Citera
2021-01-06, 19:00
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja för Tegnell är det väldigt viktigt att inte vara proaktiv. Man skall alltid reagera när det redan är för sent.

Om det vore så väl att Anders Tegnell reagerat...

Han har ju inte infört någon vettig åtgärd under hösten och underminerat alla åtgärder som regeringen presenterat.

I våras hade vi åtminstone reserestriktioner.

Jag skulle vilja se studier på svenska clown-åtgärden Max 8 pers vid ett bord med 4 stolar och dess "effekter".
Citera
2021-01-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Japp. Den kvinnliga IVA-läkaren sprider bara skräckpropaganda. Usch för henne. Hon har ingen koll alls. Allra minst på sin egen IVA-avdelning på sin arbetsplats. Som IVA-läkare har hon ingen koll.
"Jennys" profilbild är ett stockfoto. ShutterStock vattenmärkningen är kvar på bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in