2021-01-06, 18:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och rekord i antal covid-patienter på sjukhus. Mer än 30 000 (skulle motsvara ca 5 000 här - just nu är det 3 000).

Horror. I UK har man i alla fall stängt ner. Förhoppningsvis lyckas de pressa ner smittspridningen snart. Oavsett kommer dödstalen per dag stiga.

Jag antar att svenska myndigheter gör allt de kan för att den brittiska varianten inte ska drabba oss på liknande sätt

Tegnell väntar tålmodigt tills vi har utbredd smittspridning av engelska sjukan innan han börjar fundera på åtgärder. Varför vara proaktiv när man kan bli efterklok?
Citera
2021-01-06, 18:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Munskydd kan i värsta fall ge hjärnskador vid långvarig användning.

Har du länk till en studie som visar detta?

Kirurgiska munskydd påverkar inte syresättningen i kroppen även om du har lungsjukdom o springer.

Biverkningar av kirurgiska munskydd är mer av psykologisk karaktär.
Citera
2021-01-06, 18:15
Medlem
Jenny, IVA-läkare på Twitter:

Rapport från sjukhuset idag: vi ställer in canceroperationer. Vi ställer in operationer för mycket sjuka barn. Det finns inte plats för på IVA för patienter med andra sjukdomar än COVID. COVID-IVA är fullt. Samtidigt står Tegnell och mumlar önsketänkande i tv. Det är en mardröm
Läget är riktigt illa nu på väldigt många håll i landet. Även de allra mest kritiska och brådskande operationerna ställs nu in. Covid tar över avdelningarna.
Citera
2021-01-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Munskydd kan i värsta fall ge hjärnskador vid långvarig användning.

Därför alla kirurger lider av extrema hjärnskador efter 40 år i yrket?

Lägg ner nu, helt enkelt! Argumentet om hjärnskador av munskydd är pulveriserat vid det här laget.
Citera
2021-01-06, 18:18
Medlem
389 vårdas på IVA. Trodde efter jul och nyår att vi skulle vara bra bit över 500....

Håll i lite till vården snart är vi på ljusare tider!
Citera
2021-01-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Will the situation in the hospitals really change when all the 80+ are vaccinated? I don’t think they’re the ones getting treatment.
SÄBO och hemtjänst är hela 23% av vårdtillfällena, men inte många av dessa är IVA-platser.
Citera
Medlem
Just nu över 390 på IVA för Covid.

Snart passerar vi 400. Det går fort nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jenny, IVA-läkare på Twitter:

Rapport från sjukhuset idag: vi ställer in canceroperationer. Vi ställer in operationer för mycket sjuka barn. Det finns inte plats för på IVA för patienter med andra sjukdomar än COVID. COVID-IVA är fullt. Samtidigt står Tegnell och mumlar önsketänkande i tv. Det är en mardröm
Läget är riktigt illa nu på väldigt många håll i landet. Även de allra mest kritiska och brådskande operationerna ställs nu in. Covid tar över avdelningarna.

Sluta sprid sådan här propaganda för att skrämmas. Jag vet inte var ni får det ifrån. Situationen på sjukhusen är hanterbar, varken mer eller mindre.
Citera
2021-01-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, ju fortare fler har varit smittade desto fortare sjunker Re, så bör det vara?

Någonstans sjunker Re när en viss andel i populationen är immun.

Re bör ju sjunka i takt med att det blir glesare mellan mottagliga?
Detta motverkas dock av att fler måste bli smittade för att nå flockimmunitet.
Citera
2021-01-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sluta sprid sådan här propaganda för att skrämmas. Jag vet inte var ni får det ifrån. Situationen på sjukhusen är hanterbar, varken mer eller mindre.

Japp. Den kvinnliga IVA-läkaren sprider bara skräckpropaganda. Usch för henne. Hon har ingen koll alls. Allra minst på sin egen IVA-avdelning på sin arbetsplats. Som IVA-läkare har hon ingen koll.
Citera
2021-01-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Överdödlighet relativt de sista fem åren är missvisande, för de har varit särskilt lindriga. För överblick rekommenderar jag denna graf, data ursprungligen från SCB. Här har du ”Corona är 20 gånger värre än influensa” i all sin överdrift.

Jag är f.ö. ödmjukheten själv. Här erkänner jag t ex att jag var fel ute redan i Juni. Fast det gällde inte antal döda

https://mobile.twitter.com/VoidSurf1/status/1320269542174720000

Intressant kurva som framförallt visar vilken praktfull förbättring av livslängd och sänkning av dödlighet vi åtnjutit i Sverge. Tre saker att tänka på när man tittar på den är dock:

1. Folkmängden har ökat så genomslaget på t.ex. akutmottagningar i ett modernt sjukvårdssystem blir större i absoluta tal för en given dödlighet. Det är helt enkelt en högre egentlig magnitud på varje spik ju längre åt höger man går. Det förklarar delvis varför akuterna är överfulla på ett sätt vi inte sett vid de tidigare i närtid.

2. Ingen av de senare spikarna har det skett några restriktioner och lockdowns. Det har däremot skett nu så motsvarande spik utan de åtgärder som provocerar så många hade varit mycket högre.

3. Grafen slutar i mars 2020! Den är väldigt inaktuell. När allt är över kommer spiken vara en av de högsta i modern tid. Vilket är precis vad jag hela tiden hävdar.

Återkom med en uppdaterad graf nu och sedan med den slutgiltiga när WHO deklarerat att pandemin är över. Hur tror du de kommer se ut? Den aktuella just nu jan 2021 kommer vara minst dubbelt så hög eller kanske snarare tvådelad.

Den matematiskt kunnige noterar också att den oerhört komprimerade tidsaxeln gör det svårt att se hur utdragna de olika spikarna är. Covidspiken kommer bli utdragen eller minst tvådelad = hög genomsnittlig dödlighet under lång tid.

En projicerad graf för pandemin utan åtgärder hade för jämförelsens skull varit intressant.

Allt innan 2000 är historiskt intressant men också irrelevant på så sätt att det inte fanns tillnärmelsevis samma möjligheter att stoppa eländet eller öka överlevnadadschansen som nu.
Allt innan ca. 1940 är ännu mer irrelevant eftersom antibiotika inte fanns tillgängligt då. Det var värre för länge sedan men det är riktigt illa nu ändå.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-06 kl. 18:44.
Citera
2021-01-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
...
Jag antar att svenska myndigheter gör allt de kan för att den brittiska varianten inte ska drabba oss på liknande sätt
Ironiskt nog så bör ju en snabb spridning av den gamla varianten vara ett ganska effektivt sätt att bromsa den brittiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in