Citat:
Ursprungligen postat av
Aretha
Överdödlighet relativt de sista fem åren är missvisande, för de har varit särskilt lindriga. För överblick rekommenderar jag denna
graf, data ursprungligen från SCB. Här har du ”Corona är 20 gånger värre än influensa” i all sin överdrift.
Jag är f.ö. ödmjukheten själv. Här erkänner jag t ex att jag var fel ute redan i Juni. Fast det gällde inte antal döda
https://mobile.twitter.com/VoidSurf1/status/1320269542174720000
Intressant kurva som framförallt visar vilken praktfull förbättring av livslängd och sänkning av dödlighet vi åtnjutit i Sverge. Tre saker att tänka på när man tittar på den är dock:
1. Folkmängden har ökat så genomslaget på t.ex. akutmottagningar i ett modernt sjukvårdssystem blir större i absoluta tal för en given dödlighet. Det är helt enkelt en högre egentlig magnitud på varje spik ju längre åt höger man går. Det förklarar delvis varför akuterna är överfulla på ett sätt vi inte sett vid de tidigare i närtid.
2. Ingen av de senare spikarna har det skett några restriktioner och lockdowns. Det har däremot skett nu så
motsvarande spik utan de åtgärder som provocerar så många hade varit mycket högre.
3. Grafen slutar i mars 2020! Den är väldigt inaktuell. När allt är över kommer spiken vara en av de högsta i modern tid. Vilket är precis vad jag hela tiden hävdar.
Återkom med en uppdaterad graf nu och sedan med den slutgiltiga när WHO deklarerat att pandemin är över. Hur tror du de kommer se ut? Den aktuella just nu jan 2021 kommer vara minst dubbelt så hög eller kanske snarare tvådelad.
Den matematiskt kunnige noterar också att den oerhört komprimerade tidsaxeln gör det svårt att se hur utdragna de olika spikarna är. Covidspiken kommer bli utdragen eller minst tvådelad = hög genomsnittlig dödlighet under lång tid.
En projicerad graf för pandemin utan åtgärder hade för jämförelsens skull varit intressant.
Allt innan 2000 är historiskt intressant men också irrelevant på så sätt att det inte fanns tillnärmelsevis samma möjligheter att stoppa eländet eller öka överlevnadadschansen som nu.
Allt innan ca. 1940 är ännu mer irrelevant eftersom antibiotika inte fanns tillgängligt då. Det var värre för länge sedan men det är riktigt illa nu ändå.