2021-01-06, 18:38
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
De tog upp vaccinationerna på TV4 Aktuellt och Richard Bergström säger att det är viktigt att bägge doserna tas med de intervaller som uppges, någon dag hit eller dit spelar ingen roll.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13313413

Region Dalarna sparar inte för en andra dos.
Region Stockholm sparar för en andra hos.

Kan Dalarna kan Stockholm. Om finns ju lite marginal som du säger.
Citera
2021-01-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sluta sprid sådan här propaganda för att skrämmas. Jag vet inte var ni får det ifrån. Situationen på sjukhusen är hanterbar, varken mer eller mindre.

Har du alltså info om att annan vård inte påverkas av pandemin eller vad menar du?
Inte för att jag vet om canceroperationer ställs in men vet du hur det ligger till exakt?

EDIT: Misstänker också att kontot är fejk nu. Däremot fortfarande intresserad av läget på sjukhusen. Belastningen borde få några konsekvenser.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-06 kl. 18:47.
Citera
2021-01-06, 18:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Är det bara OS som ska prioriteras eller ska också melodifestivalen, Ozorafestivalen, Dreamhack och diverse andra events som ska prioriteras framför oss vanliga dödliga?
Exakt det du klippte bort när du citerar mig tycker jag är viktigt.

Min ståndpunkt är inte att OS ska genomföras för att det är ekonomiskt positivt utan för att jag bedömer att det är positivt för världens befolkning i stort.
Det är mycket negativt om OS inte genomförs tror jag.

Melodifestivalen är i förhållande till OS en liten obskyr händelse i Sverige som för övrigt ska genomföras har jag sett.

Ozora Festival vet jag inte hur stor den är, men jämfört med OS är den sannolikt också en liten obskyr festival även om den är större än Melodifestivalen.

Dreamhack kan man gissa är störst av dina tre exempel, hur många miljarder människor ser på Dreamhack?
Citera
2021-01-06, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Har du alltså info om att annan vård inte påverkas av pandemin eller vad menar du?
Inte för att jag vet om canceroperationer ställs in men vet du hur det ligger till exakt?

varför ska alltid vårdpersonal vara i media om sin situation och lön, och hur ska jag kunna hjälpa till?

Förutom möjligen lärare och poliser så ser man inga andra. Bagare, frisörer, advokater, sjökaptener, de verkar klara av sitt arbete.
Citera
2021-01-06, 18:44
Medlem
Citat:
Sluta sprid sådan här propaganda för att skrämmas. Jag vet inte var ni får det ifrån. Situationen på sjukhusen är hanterbar, varken mer eller mindre.

I våras:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nara-halften-av-alla-planerade-operationer-installda

Nu senaste:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/planerade-barnoperationer-pa-karolinska-stalls-in

https://www.dn.se/sthlm/hogt-tryck-pa-iva-platser-jag-har-aldrig-varit-med-om-sa-hog-belaggning/

Barnoperationer ställs in. Canceroperationer ställs in.

Hur många fler källor behöver du?
Citera
2021-01-06, 18:45
Medlem
Citat:
varför ska alltid vårdpersonal vara i media om sin situation och lön, och hur ska jag kunna hjälpa till?

Förutom möjligen lärare och poliser så ser man inga andra. Bagare, frisörer, advokater, sjökaptener, de verkar klara av sitt arbete.

Varför är alltid åklagare med i media när det gäller domstolsförhandlingar?
Varför är alltid artister med så fort det gäller Melodifestivalen?

Handlar det om vård är vårdanställda givna att få en plats.
Citera
2021-01-06, 18:46
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Danmark har med sin dåliga djurhållning smittat ner hela Skåne med minkviruset och ökat antalet inlagda på sjukhusen med 10 gånger.

Minkviruset är utrotat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Fejkat twitter-konto?

Verkar vara det, backar man ser det väldigt o-läkare ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Danmark har med sin dåliga djurhållning smittat ner hela Skåne med minkviruset och ökat antalet inlagda på sjukhusen med 10 gånger.

Felaktigt. Testerna visar att minkviruset inte påverkat Skåne.
Citera
2021-01-06, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Varför är alltid åklagare med i media när det gäller domstolsförhandlingar?
Varför är alltid artister med så fort det gäller Melodifestivalen?

Handlar det om vård är vårdanställda givna att få en plats.

Självklart kan de vara med i tidningen men ibland undrar man om de hinner med annat. Lös uppgiften internt istället. Viktiga operationer måste genomföras, prioritera bort mindre viktiga.

Jag som en enskild läsare kan knappast hjälpa till
Citera
2021-01-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Verkar vara det, backar man ser det väldigt o-läkare ut.

Haha, du får nog ta en koll igen isåfall. Flera offentliga läkare följer läkarens konto.
Hon länkar även till sin egen jobbsida på sjukhuset, med namn och bilder som bekräftar att hon är den hon utger sig för att vara.

Så nej, det är inte något fejkat konto.

Och vad hon skriver äringen nyhet. Media och Socialstyrelsen har redan tagit upp detta både i våras och nu, att cancer- och barnoperationer ställs in.
Citera
2021-01-06, 18:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag håller inte med dig. Trots att jag inte är något fan av att titta när andra idrottar så kan även jag tycka det är lite trevligt att följa OS men vi står mitt i ett världsproblem så att ens diskutera OS känns ovidkommande. Det kommer förhoppningsvis en tid efter pandemin så OS kan genomföras då och mycket trevligare med publik dessutom

Edit första stycket i ditt inlägg håller jag med om, jag tänkte faktiskt inte på det
Genomförs inte OS 2020 i sommar så blir det inget sommar-OS i Japan.

Jag kan hålla med om att det kanske är ovidkommande att diskutera detta just nu, men det är nu det är aktuellt att diskutera detta eftersom det är väl ungefär nu som ett beslut om genomförande eller inte ska ta s gissar jag.

Det verkar som få här på FB tycker att OS ska genomföras som det verkar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in