Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Han får frågan om det är samhällsspridning i Danmark och svarar:
Jag har inte sett om de har kallat det för samhällsspridning. Det är en väldigt liten andel av alla fall men de har ganska många fall och det är en stor skillnad mot Sverige.
D.v.s. han fokuserar på vad han "sett" för ordalydelser snarare än vad den danska myndigheten anser om situationen, nämligen att den är allvarlig. D.v.s. han undviker helt att peka på att danskarna ser det som allvarligt.
Danska Serum Instituts text:
https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/spredning-af-den-engelske-virusvariant_5_1_2021
Jag ser att jag missade länken i förra posten.
Några timmar innan?
1. Jag ser ingen tidsstämpel i texten så jag vet inte exakt när den postades. Det står dessutom att den "redigerades" idag vilket tyder på att den enbart uppdaterats i något hänsende.
2. Du tror att Tegnell enbart klickar på danska smittskyddets hemsida för att få info, att de inte har kontinuerliga underhandskontakter? Grannlandet med stor öknng av smitta. Om de har kontinuerlig kontakt lär nog Tegnell långt innan, för flera dagar sedan haft en bild av vartåt det barkar i Danmar.
3. Om du tror Tegnell enbart inhämtar smittskydsinfo från Danmark genom att läsa allmänna meddelanden så r det faktiskt ännu värre än att han mörkar och trixar på presskonferenser.
SSI säger själva på den av dig angivna länken att spridningen av den brittiska varianten är på en låg nivå men att deras expertgrupp tagit fram scenarior där man ser risk för exponentiell ökning om man inte lyckas motverka detta.
Bulletins fråga (som du tidigare har indikerat vara "påläst") är om inte danskarna säger att de har samhällsspridning av viruset. Anders Tegnell svarar att han inte sett något om det, att den brittiska varianten utgör en liten andel av Danmarks totala fall men att de har fler fall av den i Danmark än i Sverige. Allt i enlighet med den officiella information som fanns tillgänglig vid tidpunkten, för övrigt också nu.
SSI säger nämligen, som du ser, inte heller nu att de har samhällsspridning. De säger att de i nuläget har spridning på låg nivå. I denna del kan du möjligtvis kritisera Anders Tegnell för att han inte bara svarade rakt av nej på Bulletins fråga, utan att han garderade sig med att han inte sett att SSI uttalat att Danmark har smittspridning. Givet hur snabbt nyhetsutvecklingen går och hur många som nagelfar minsta ord som faller ur Tegnells mun tycker jag dock personligen att han valde det klokare alternativet.
SSI ser en framtida risk för omfattande spridning av den brittiska mutationen om man inte lyckas motverka detta, utifrån egna modeleringar. Slutsatsen offentliggjorde SSI efter det att Anders Tegnell besvarat Bulletins i ärlighetens namn ganska dumma fråga.
1. Sidan lades upp i går vilket du kan se
här. Om du av någon anledning inte litar på mig att den lades upp efter det att Anders Tegnell svarat på Bulletins fråga får du själv gräva i cache etc. Eller så kan du titta på när dansk media rapporterar om det för första gången, nämligen i anslutning till gårdagens danska pressträff. Se till exempel nedan (hämtat från BT:s liverapportering på
denna länk).
Citat:
15.30
Risiko for eksponentiel udvikling
I midten af februar vil der være så meget britisk variant af corona-virus i Danmark, at der er risiko for, at smitten accelererer, og udviklingen i smittetallene bliver eksponentiel.
Det er sket to gange før under epidemien - i foråret og i december, siger direktør for Statens Serum Institut, Henrik Ullum.
- I begge tilfælde har det lagt sundhedsvæsnet under ekstremt pres. Den situation skal vi ikke komme i igen, siger Henrik Ullum.
2. Nej, det tror jag inte och det har jag heller inte sagt. Jag tror att de har kontinuerliga underhandskontakter. Jag tycker däremot att det är väldigt mycket begärt att Tegnell ska presentera av SSI dragna slutsatser om risken för utvecklingen i Danmark före de själva har gjort det. Det kanske inte du tycker? Det är okej om du inte gör, men då bör du nog vara medveten om att du lägger en enormt hög ribba.
3. Se 2.