2021-01-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Haha, du får nog ta en koll igen isåfall. Flera offentliga läkare följer läkarens konto.
Hon länkar även till sin egen jobbsida på sjukhuset, med namn och bilder som bekräftar att hon är den hon utger sig för att vara.

Så nej, det är inte något fejkat konto.

Och vad hon skriver äringen nyhet. Media och Socialstyrelsen har redan tagit upp detta både i våras och nu, att cancer- och barnoperationer ställs in.

Backa till innan covid. En tweet 2019 om trafikböter, sedan inget bakåt förrän Drottninggatan 2017, ämnesvalen desförinnan - inget läkarrelaterat, snarare lite åt alt-righthållet hmm....
Citera
2021-01-06, 19:05
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Han får frågan om det är samhällsspridning i Danmark och svarar:
Jag har inte sett om de har kallat det för samhällsspridning. Det är en väldigt liten andel av alla fall men de har ganska många fall och det är en stor skillnad mot Sverige.

D.v.s. han fokuserar på vad han "sett" för ordalydelser snarare än vad den danska myndigheten anser om situationen, nämligen att den är allvarlig. D.v.s. han undviker helt att peka på att danskarna ser det som allvarligt.

Danska Serum Instituts text: https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/spredning-af-den-engelske-virusvariant_5_1_2021
Jag ser att jag missade länken i förra posten.

Några timmar innan?
1. Jag ser ingen tidsstämpel i texten så jag vet inte exakt när den postades. Det står dessutom att den "redigerades" idag vilket tyder på att den enbart uppdaterats i något hänsende.
2. Du tror att Tegnell enbart klickar på danska smittskyddets hemsida för att få info, att de inte har kontinuerliga underhandskontakter? Grannlandet med stor öknng av smitta. Om de har kontinuerlig kontakt lär nog Tegnell långt innan, för flera dagar sedan haft en bild av vartåt det barkar i Danmar.
3. Om du tror Tegnell enbart inhämtar smittskydsinfo från Danmark genom att läsa allmänna meddelanden så r det faktiskt ännu värre än att han mörkar och trixar på presskonferenser.

SSI säger själva på den av dig angivna länken att spridningen av den brittiska varianten är på en låg nivå men att deras expertgrupp tagit fram scenarior där man ser risk för exponentiell ökning om man inte lyckas motverka detta.

Bulletins fråga (som du tidigare har indikerat vara "påläst") är om inte danskarna säger att de har samhällsspridning av viruset. Anders Tegnell svarar att han inte sett något om det, att den brittiska varianten utgör en liten andel av Danmarks totala fall men att de har fler fall av den i Danmark än i Sverige. Allt i enlighet med den officiella information som fanns tillgänglig vid tidpunkten, för övrigt också nu.

SSI säger nämligen, som du ser, inte heller nu att de har samhällsspridning. De säger att de i nuläget har spridning på låg nivå. I denna del kan du möjligtvis kritisera Anders Tegnell för att han inte bara svarade rakt av nej på Bulletins fråga, utan att han garderade sig med att han inte sett att SSI uttalat att Danmark har smittspridning. Givet hur snabbt nyhetsutvecklingen går och hur många som nagelfar minsta ord som faller ur Tegnells mun tycker jag dock personligen att han valde det klokare alternativet.

SSI ser en framtida risk för omfattande spridning av den brittiska mutationen om man inte lyckas motverka detta, utifrån egna modeleringar. Slutsatsen offentliggjorde SSI efter det att Anders Tegnell besvarat Bulletins i ärlighetens namn ganska dumma fråga.

1. Sidan lades upp i går vilket du kan se här. Om du av någon anledning inte litar på mig att den lades upp efter det att Anders Tegnell svarat på Bulletins fråga får du själv gräva i cache etc. Eller så kan du titta på när dansk media rapporterar om det för första gången, nämligen i anslutning till gårdagens danska pressträff. Se till exempel nedan (hämtat från BT:s liverapportering på denna länk).

Citat:
15.30
Risiko for eksponentiel udvikling

I midten af februar vil der være så meget britisk variant af corona-virus i Danmark, at der er risiko for, at smitten accelererer, og udviklingen i smittetallene bliver eksponentiel.

Det er sket to gange før under epidemien - i foråret og i december, siger direktør for Statens Serum Institut, Henrik Ullum.

- I begge tilfælde har det lagt sundhedsvæsnet under ekstremt pres. Den situation skal vi ikke komme i igen, siger Henrik Ullum.

2. Nej, det tror jag inte och det har jag heller inte sagt. Jag tror att de har kontinuerliga underhandskontakter. Jag tycker däremot att det är väldigt mycket begärt att Tegnell ska presentera av SSI dragna slutsatser om risken för utvecklingen i Danmark före de själva har gjort det. Det kanske inte du tycker? Det är okej om du inte gör, men då bör du nog vara medveten om att du lägger en enormt hög ribba.

3. Se 2.
Citera
2021-01-06, 19:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast Eurovision är väl en av världens mest tittarintensiva TV-sändningar?
Dock kortare än ett OS så inte helt jämförbart.
Själv struntar jag fullständigt i OS. Barnen gillar Eurovision.
Melodifestivalen genomförs i Sverige under ett antal helger, men ESC är ju kortare och har många tittare.

Jag tänker inte på mig själv när jag säger att jag tycker det är viktigt att OS genomförs.
Som jag skrivit tidigare tror jag det är positivt för jordens befolkning att få lite skådespel, brukar vara några miljarder människor som följer OS. I en pandemi kan det säkert bli rekordmånga eftersom det inte finns så mycket man kan/får göra.
Citera
2021-01-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Trots lockdowns och stängda skolor. Det här viruset tar sig fram oavsett vilken strategi länder tillämpar. Man börjar ju nästan tro att Giesecke hade rätt ända från början.

Bara länder som gett upp sin lockdownstratgei har misslyckats:
https://kvartal.se/artiklar/sa-kan-ett-land-stanga-ned/

Kvartal berättar om länderna som lyckas och som delvis börjat kunna återgå till normalt liv.

Citat:
Internationella Valutafonden (IMF) skrev i oktober att ”den rådande uppfattningen porträtterar nedstängningar som att det finns ett motsatsförhållande mellan att spara liv och hålla igång ekonomin. Denna beskrivning bortser från att nedstängningar, trots att de kan innebära kortsiktiga ekonomiska kostnader, kan leda till snabbare ekonomisk återhämtning genom att viruset kontrolleras”. Budskapet från konsultföretaget Boston Consulting Group är ungefär detsamma när de skriver att ”ju snabbare ett land kan minska på smittspridningen, desto kortare blir perioden som ekonomin är frusen, desto snabbare kan människor gå tillbaka till arbetet”.2

Utvecklingen i länder som lyckats kontrollera smittspridningen stödjer dessa tankar. Både Kina och Taiwan, som agerade snabbt och aldrig släppte garden, tillhör en mycket liten skara länder som faktiskt uppvisar positiv BNP-tillväxt redan i år. Och i Australien och Nya Zeeland, som i princip lyckats bli smittfria genom kraftfulla åtgärder och reserestriktioner, ser man nu en kraftig ekonomisk återhämtning.3 Sedan Australien stängde gränserna i mars har det inträffat ett antal lokala utbrott. Dessa verkar som regel ha inträffat när det brustit i systemet med två veckors hotellkarantän för hemvändande resenärer. Utbrotten har bekämpats enligt brandkårsprincipen, med snabba och långtgående åtgärder. I Melbourne stängdes under fyra månader i stort sett allt förutom matvarubutiker och sjukhus. Vissa regioner har även under perioder haft nattliga utegångsförbud och till och med förbud att lämna hemorten.4

Giesecke kommer inte få rätt.
Citera
2021-01-06, 19:10
Medlem
Nu används någon matsal på SUS som covid-rum. Finns bild på insta att se. Ser inte ut att vara så jättesjuka som ska ligga där.

Hur många av patienterna som läggs in är såna som bara är inne och får syrgas 2-3 dagar? Har sett ett antal på insta lägga upp bilder när dom ligger inne och får syrgas. Även hört om bekantas bekanta som varit inne och fått syrgas 2-3 dagar.
Citera
2021-01-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
"Jennys" profilbild är ett stockfoto. ShutterStock vattenmärkningen är kvar på bilden.

LOL, ja ta mig tusan!
Lite väl klantigt men jag gick initialt på det.
Nyttig läxa.
Citera
2021-01-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Oftast fixar man det ju om EN i familjen blir av med jobbet och den andre har en inkomst. Men man kan ju inte direkt förutspå att en pandemi skulle rasa vid tillfället då man började föda barn? Det finns många familjer som har samhällsviktiga arbeten och som klarar sig bra ekonomiskt men vid en total nedstängning av skola och med inga möjligheter att arbeta, inte skulle klara sig. Det är ju ett väldigt extremt läge som ingen kan förutse? En väldigt stor skillnad mot att exempelvis förlora sitt jobb.

Både ja och nej. Det kan fortfarande ta ett bra tag innan du får jobb eller a-kassan tar tid. Och då blir det en inkomst.
Citera
2021-01-06, 19:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Nu används någon matsal på SUS som covid-rum. Finns bild på insta att se. Ser inte ut att vara så jättesjuka som ska ligga där.

Hur många av patienterna som läggs in är såna som bara är inne och får syrgas 2-3 dagar? Har sett ett antal på insta lägga upp bilder när dom ligger inne och får syrgas. Även hört om bekantas bekanta som varit inne och fått syrgas 2-3 dagar.

Och det ser vi som bagatellartat nu, för att vi är så vana vid skräckskildringar om folk som ligger nedsövda i respirator två-tre veckor. Men handen på hjärtat - om det hade varit i vanliga fall, och din mamma t.ex. hade varit tvungen att ligga på sjukhus 2-3 dagar för att FÅ SYRGAS. Hade du inte tyckt att det var oroande och upprörande?
Citera
2021-01-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
SSI säger själva på den av dig angivna länken att spridningen av den brittiska varianten är på en låg nivå men att deras expertgrupp tagit fram scenarior där man ser risk för exponentiell ökning om man inte lyckas motverka detta.

Bulletins fråga (som du tidigare har indikerat vara "påläst") är om inte danskarna säger att de har samhällsspridning av viruset. Anders Tegnell svarar att han inte sett något om det, att den brittiska varianten utgör en liten andel av Danmarks totala fall men att de har fler fall av den i Danmark än i Sverige. Allt i enlighet med den officiella information som fanns tillgänglig vid tidpunkten, för övrigt också nu.

SSI säger nämligen, som du ser, inte heller nu att de har samhällsspridning. De säger att de i nuläget har spridning på låg nivå. I denna del kan du möjligtvis kritisera Anders Tegnell för att han inte bara svarade rakt av nej på Bulletins fråga, utan att han garderade sig med att han inte sett att SSI uttalat att Danmark har smittspridning. Givet hur snabbt nyhetsutvecklingen går och hur många som nagelfar minsta ord som faller ur Tegnells mun tycker jag dock personligen att han valde det klokare alternativet.

SSI ser en framtida risk för omfattande spridning av den brittiska mutationen om man inte lyckas motverka detta, utifrån egna modeleringar. Slutsatsen offentliggjorde SSI efter det att Anders Tegnell besvarat Bulletins i ärlighetens namn ganska dumma fråga.

1. Sidan lades upp i går vilket du kan se här. Om du av någon anledning inte litar på mig att den lades upp efter det att Anders Tegnell svarat på Bulletins fråga får du själv gräva i cache etc. Eller så kan du titta på när dansk media rapporterar om det för första gången, nämligen i anslutning till gårdagens danska pressträff. Se till exempel nedan (hämtat från BT:s liverapportering på denna länk).

2. Nej, det tror jag inte och det har jag heller inte sagt. Jag tror att de har kontinuerliga underhandskontakter. Jag tycker däremot att det är väldigt mycket begärt att Tegnell ska presentera av SSI dragna slutsatser om risken för utvecklingen i Danmark före de själva har gjort det. Det kanske inte du tycker? Det är okej om du inte gör, men då bör du nog vara medveten om att du lägger en enormt hög ribba.

3. Se 2.

Jag tänkte mig att Bulletins fråga i grund och botten handlade om att det fanns någon risk här.
Jag tyckte Tegnells svar var undanglidande och förminskade risken på ett ganska förhalande sätt.
Men du var ju nöjd så, bra med det då.
Det som danska hemsidan skrev tolkar jag som att det finns en överhängande fara.
Vi får se hur det går.

Apropå dumma frågor, en myndighet har pressträffarna för att informera om vad de vet. Egentligen är det ett misslyckande varje gång någon alls måste fråga (snarare dra ut) för att få relevant information om vad som faktiskt händer. Att FHM ungefär samtidigt som sina danska kollegor presenterar senaste nytt på sin hemsidan inte skulle ha informationen om risken med mutationsviruset är rätt osannolikt. Tegnell gjorde allt han kunde för att inte berätta om det. Utan Bulletns (enligt dig dumma) fråga hade du inte ens fått veta det. Så dum var den frågan.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-06 kl. 19:23.
Citera
2021-01-06, 19:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Dreamhack kan man gissa är störst av dina tre exempel, hur många miljarder människor ser på Dreamhack?

Noll miljarder antar jag. För att kontra med en motfråga, hur många miljarder människor kollar på OS bara för att det inte finns något annat att kolla på när det är OS?
Citera
2021-01-06, 19:20
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
För att jämföra dödlighet i exempelvis influensa från år till år, så är det absolut bättre att börja räkna efter varje influensasäsong har slutat.

Hade det inte varit för att covid började ta kol på svenskar först under våren, så hade det inte spelat så stor roll om man istället började räkna från exempelvis 1a juli till 30 juni.

Men ju på grund av att pandemin dök upp då den gjorde, så är det mest logiskt att börja räkna från 16e mars 2020 till 15 mars 2021. Detta är ett svenskt "coronaår" framöver, och naturkigtvis ska vi fortsätta räkna.

Förhoppningsvis så kommer vaccinerna fortsätta fungera, så att det inte blir något större antal dödsoffer kommande coronaår.
Men överdödlighet räknas ju per kalenderår normalt och har så gjorts under en väldigt lång tid. Varför gör en så stor grupp av statistiskt bevandrade detta logiska felslut?

Om det nu är överdödlighet du egentligen avser. Det är för mig fortfarande enormt oklart om du är ute efter att räkna antalet avlidna i covid eller total överdödlighet i Sverige. Är det överdödlighet i just covid, år till år, som du vill jämföra? Eller vad?

Min första fråga är fortsatt aktuell. Om det skulle visa sig att man kan konstatera att en person avled i covid i Sverige under november 2019. Förskjuts det svenska "coronaåret" då så att det bör räknas 1 november till 31 oktober i stället?

Jag skulle också vilja upprepa ytterligare en fråga, ställd utifrån ett exempel du själv tog men nu verkar backa ifrån om jag förstår det hela rätt. Om Pekka 81 år drack för mycket koskenkorva, tuppade av i bastun och dog av värmeslag i januari 2020. Bör han inte räknas in i dödsfallen 2020 och därmed i statistiken över under-/överdödlighet för 2020, oavsett om januari inte direkt är värmeslagssäsong?
Citera
2021-01-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och det ser vi som bagatellartat nu, för att vi är så vana vid skräckskildringar om folk som ligger nedsövda i respirator två-tre veckor. Men handen på hjärtat - om det hade varit i vanliga fall, och din mamma t.ex. hade varit tvungen att ligga på sjukhus 2-3 dagar för att FÅ SYRGAS. Hade du inte tyckt att det var oroande och upprörande?
Uppvuxen med en som får syrgas hemma vid köksbordet. Inget obehagligt med en som får syrgas. Inte när det kan uppdateras på sociala medier samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in