2020-12-26, 10:10
Medlem
Ducadreams avatar
Vaccinet är framme i Sverige(26 december 2020)

Citat:
Vaccinet från Pfizer och Biontech är i Sverige meddelar nu Folkhälsomyndigheten på sin hemsida.

– Det känns bra att vi nu är framme vid det här steget, säger statsepidemiolog Anders Tegnell i ett pressmeddelande.

De första doserna, som räcker till cirka 4 900 personer, körs ut till samtliga regioner i dag så att vaccinering kan påbörjas i morgon söndag.

Vaccinet ges i två doser per person. Påfyllning väntas efter årsskiftet. I det första steget prioriteras bland annat personer på äldreboenden.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-12-26, 10:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Sluta ljuga om detta med hemarbete. De har aldrig gått ut med att ingen ska arbeta hemifrån utan har alltid varit en av de viktigaste åtgärderna. Rekommendationen om hemarbete kom snabbt så fort vi hade konstaterad samhällsspridning, ungefär samtidigt som Norge stängde restauranger, frisörer och skolor. (Och kom nu inte dragandes med den där expressen-intervjun som gjordes dagen innan rekommendationen om hemarbete kom där Tegnell säger att det är ojämlikt att alla inte kan arbeta hemifrån.)
Då är det ju ingen lögn, det visar du ju själv i det jag fetat i din text.

Är det jämlikhet eller vetenskap som bör styra hur FoHM agerar?

Är det jämlikhetsperspektivet som är orsaken till att Sverige har fått så många sjuka och döda jämfört med övriga nordiska länder? Svaret borde vara nej, men är det verkligen så?
Citera
2020-12-26, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Är det jämlikhetsperspektivet som är orsaken till att Sverige har fått så många sjuka och döda jämfört med övriga nordiska länder? Svaret borde vara nej, men är det verkligen så?
Att säga att det är ojämlikt med hemarbete är inte att säga att ingen ska arbeta hemifrån.

De som kan arbeta hemifrån ska göra det oavsett om det är ojämlikt eller inte. I Sverige ska alla som kan arbeta hemifrån och så har det varit från start.

Att Sverige tar till ojämlika åtgärder som hemarbete är det bara såna nissar som du som bekymrar er över.
Citera
2020-12-26, 10:30
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Fler än jag som får svårt att andas när man läser tråden?

Ja min vän. Är inte hypokondriker men har stort kontrollbehov och det gäller mina nära minst lika mycket. Ångest och covid är goda vänner helt klart
Citera
2020-12-26, 10:32
Medlem
Citat:

Det är är ojämlikt. Det betyder inte att det är dåligt. Därför rekommenderar FHM hemarbete trots att de anser det vara ojämlikt. Hur orkar ni älta detta fortfarande?
Citera
2020-12-26, 10:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Njae det är nog inte många. Men är du hypokondriker så kan jag lugna dig med att Covid-19 inte sprids via Flashback.
Jag blir ju väldigt lätt sjuk av masshysteri och masshysteri kan ge alla möjliga psykiska och fysiska symptom.
Enligt uppgift här på FB kan man tex. förlora både lukt- och smaksinne av att läsa att man kan förlora både lukt- och smaksinne.

Panik kan ge andningssvårigheter så om du har lätt att få panik bör du nog inte läsa mera i denna tråd.
Citera
2020-12-26, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Sluta ljuga om detta med hemarbete. De har aldrig gått ut med att ingen ska arbeta hemifrån utan har alltid varit en av de viktigaste åtgärderna. Rekommendationen om hemarbete kom snabbt så fort vi hade konstaterad samhällsspridning, ungefär samtidigt som Norge stängde restauranger, frisörer och skolor. (Och kom nu inte dragandes med den där expressen-intervjun som gjordes dagen innan rekommendationen om hemarbete kom där Tegnell säger att det är ojämlikt att alla inte kan arbeta hemifrån.)

Kanske det är du som ska sluta ljuga? Det är ju vid just den intervjun som bevisar att du har fel. Och sen verkar ju FoHM därefter inse det absurda i Tegnells retorik och backa ifrån rådet efter att. Troligen en följd av all kritik som kom därefter.

Citat från mars 2020.
Han tycker därför att man ska tänka igenom konsekvenserna innan man fattar ett beslut om att skicka hem de anställda, ”inte minst om man är en myndighet eller stort företag
https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-folkhalsomyndigheten-borde-inte-avfarda-solidaritetshandlingar/

https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/
Citera
2020-12-26, 10:38
Medlem
När kommer nästa 80.000 doser, 28:e var det sagt va?
Citera
2020-12-26, 10:39
Medlem
Citat:
Någon som kan förklara hur åtta smittade personer av en massa tusen visar på 95 % effektivitet?
Hur bedömer man hur effektivt ett vaccin är?

Jag antar att man har en grupp som får vaccinet och sedan jämför med en kontrollgrupp. Säg att båda består av 10000 personer. Om säg en procent av kontrollgruppen får corona, innebär det 100 personer. Med 95 procents effektivitet skulle det innebära att 5 personer av den vaccinerade gruppen på 10000 personer får corona. Jag vet inte om man har gjort just så här, utan skriver här mer generellt hur det skulle gå till för att avgöra sådant vetenskapligt.
Citera
2020-12-26, 10:40
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Nej inte av att läsa i tråden. Men man känner en viss ångest när man besöker affärer och dylikt.
Citera
2020-12-26, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Kanske det är du som ska sluta ljuga? Det är ju vid just den intervjun som bevisar att du har fel. Och sen verkar ju FoHM därefter inse det absurda i Tegnells retorik och backa ifrån rådet efter att. Troligen en följd av all kritik som kom därefter.

Citat från mars 2020.
Han tycker därför att man ska tänka igenom konsekvenserna innan man fattar ett beslut om att skicka hem de anställda, ”inte minst om man är en myndighet eller stort företag
https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-folkhalsomyndigheten-borde-inte-avfarda-solidaritetshandlingar/

https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/
Ja det vore ju korkat att inte tänka igenom konsekvenserna innan man fattar ett beslut om något.

Tegnell sa redan den 28 februari när vi endast hade något enstaka importfall att om smittan får spridning kan åtgärder som hemarbete och stänga skolor bli aktuellt. Den första åtgärden blev just hemarbete.

Man kan ju inte ska behöva dölja att en åtgärd är ojämlik för att inte vänstermuppar som du ska gå i taket över att den införs.
Citera
2020-12-26, 10:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
När kommer nästa 80.000 doser, 28:e var det sagt va?

Stämmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in