Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, och nu har även Boris stängt skolorna. Han sa i sitt senaste tal till nationen, att han tyckte att det var viktigt att hålla skolor uppe så länge som möjligt - men nu, med den mer smittsamma varianten av viruset, går inte det längre. Och Boris är liksom ingen dumbom. Inte heller är han ensam om beslutet.
Det jag kan störa mig på är denna
det-går-inte-mentalitet som råder i Sverige. Vi lever i 2021 nu.
Varenda unge har tillgång till dator, läsplatta och internet hemma. I vart fall 99,9%. Varenda unge får mat hemma av sina föräldrar. I vart fall 99,9%. Hur svårt skulle det vara att övergå till digital undervisning och digitala klassrum, dela ut hemuppgifter m.m? Det är bara viljan som saknas.
De barn som inte har tillgång till dessa hjälpmedel borde kunna få de tillhandahållna av skolan. Heter att barn som växer upp i familjer med missbruk, alkoholiserade familjer etc, kommer få det svårt. I dessa tragiska fall, tror jag emellertid att barnen redan har det svårt. De borde bli föremål för socialtjänst även utan Covid19. Det hela känns för övrigt mest som ett svepskäl från skolor, skolledning och lärarförbund för att bevara de samhällsstrukturer som finns. Man vill inte att det så tydligt ska framgå att 1 person kan sköta 5 personers arbete. Dessutom med samma resultat, eller kanske tom bättre resultat, då eleverna i allmänhet får en bättre studiero. Kan heta att barn tappar disciplinen när de inte blir "tvingade" till skolan. Frågan är bara vad dessa barn lär sig idag. De sitter längst bak i klassrummen, kastar sudd på varandra, viker pappersflygplan och stör för de övriga barnen som försöker koncentrera sig. Dessa barn finns i alla klasser och har funnits i alla tider. Inget nytt under solen.