2021-01-05, 09:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Mer smittsamma varianter talar ju för en ännu tidigare peak och inte tvärtom. Eftersom det bränner igenom befolkningen snabbare..

Inte om det fortfarande finns väldigt många icke-immuna att bränna igenom... och de restriktioner som ändå finns, håller det delvis i schack. När sommarvärmen och det starka solljuset kommer, upphör smittspridningen oavsett variant. Tror jag. Men vi får väl se.

Får man fråga om du har någon professionell kompetens inom det här? Du uttrycker dig som om du skulle ha det.
Citera
2021-01-05, 09:56
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dom tar ju ansvar nu. Storbritannien stängde ner stort i natt, och Danmark befinner sig i en ganska omfattande lockdown.

Nu läste du ju inte vad jag skrev. Jag skrev att dessa mammor flänger med sina bebisar i trängseln på stan - tänk "lattemammor" - och låter ANDRA VUXNA ta upp dem och gulla med dem och pussa på dem. I värsta fall på munnen. Jag sa inte att bebisarna smittar varandra! *suckar*

Jaha, jag har då aldrig hört om ett skolbarn som fått en allvarlig RS-infektion.

Amning är SUPERviktigt! DÄR skulle FHM kunna göra nytta, med information om nyttan av amning! Men det är svårt när sådana kända och upphaussade forskare som Agnes Wold i stället motarbetar.
Nej de får ingen allvarlig RS-infektion men de får snuva och sprider smittan effektivt, till varandra och sen mindre syskon (bebisar). Tror det är ganska effektivare smittspridning på grund av antalet än lattemammapussar.
Ja amning ger ett visst skydd, men det är inget definitivt skydd utan bara en riskminskning.
Citera
2021-01-05, 09:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
https://www.ft.com/content/016f2df7-aaa7-447b-9fc5-339f3683cfb8

Tredje.

Andra

https://www.theguardian.com/world/2021/jan/04/england-to-enter-toughest-covid-lockdown-since-march
Citera
2021-01-05, 09:58
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Nice. Sånn vill jag ha. En snygg friskluftsmask till "vettigt" pris.
Om kineserna fick en order på ett antal miljarder så blir nog priset
under 1/10 av nuvarande.

Skulle säkert blivit billigare än nuvarande "lösning". Men tyvärr tror politiker i allmänhet på politiska lösningar och inte på tekniska lösningar.
Citera
2021-01-05, 09:59
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Inte om det fortfarande finns väldigt många icke-immuna att bränna igenom... och de restriktioner som ändå finns, håller det delvis i schack. När sommarvärmen och det starka solljuset kommer, upphör smittspridningen oavsett variant. Tror jag. Men vi får väl se.

Får man fråga om du har någon professionell kompetens inom det här? Du uttrycker dig som om du skulle ha det.

Ingen här inne har professionell kompetens, då skulle de inte sitta och skriva på Flashback.

Om ett virus är mer smittsamt så säger det väl sig själv att det smittar befolkningen snabbare och därmed peakar snabbare.
Citera
2021-01-05, 10:01
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Mer smittsamma varianter talar ju för en ännu tidigare peak och inte tvärtom. Eftersom det bränner igenom befolkningen snabbare..

Det har inte ens "bränt igenom" hälften av vad som behövs ännu, så speciellt "snabbt" går det inte..
Citera
2021-01-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi får se helt enkelt ja. Förväntar mig inget radikalt på dagens presskonferens. Annat än att de kommer redovisa en massa döda. Den effekt som jag förväntar mig kommer först i slutet av vecka 2, men framförallt under vecka 3 och 4. Dessvärre tror jag glädjen över detta blir kortvarig, även om den hänger med en bra bit in i feb. Jag tror det kommer vända brant uppåt igen. Vi får se helt enkelt. Kanske blir det ingen nedgång pga jullov. Kanske tar de mer smittsamma varianterna helt överhanden och det blir bara värre och värre innan vi får bukt med skiten pga vaccin.
Jag tror inte vi får bukt med skiten genom att stänga skolor iaf (som du vet tror jag på marginell effekt genom att stänga förskola/grundskola). Vaccin är nog det vi kan hoppas på, och det känns väl ganska lovande tycker jag trots att pandemin hittills typ bara haft negativa överraskningar.

Om inte vaccin funkar känns det som att det enda kvarvarande alternativet gå tillbaka några årtionden i vårt "risksamhälle" och lära oss leva sida vid sida med cororarisk och mitigera så mycket som möjligt.
Citera
2021-01-05, 10:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Japp. Jag tror som du att de stängda skolorna över jullovet (och färre barn på dagis o fritis) har minskat spridningen, men att det äts upp av att vi nu har mer smittsamma varianter av viruset här. Kanske kommer vi att se en liten dipp.

Ja, jag tänker väl ändå (kanske något naivt), att mutationerna handlar om enstaka fall och att det ännu inte påverkat den stora smittspridningen. Men kan ju också vara så att dessa mutationer är betydligt mer spridda än vad som framkommit. Då blir det nog tyvärr ingen dipp i januari. Känns som det råder stor osäkerhet nu.
Citera
2021-01-05, 10:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag tror inte vi får bukt med skiten genom att stänga skolor iaf (som du vet tror jag på marginell effekt genom att stänga förskola/grundskola). Vaccin är nog det vi kan hoppas på, och det känns väl ganska lovande tycker jag trots att pandemin hittills typ bara haft negativa överraskningar.

Om inte vaccin funkar känns det som att det enda kvarvarande alternativet gå tillbaka några årtionden i vårt "risksamhälle" och lära oss leva sida vid sida med cororarisk och mitigera så mycket som möjligt.

Vi har 0,5 miljon barn i förskola. 1,1 miljon barn i grundskola. 0,35 miljon i gymnasiet. Sammanlagt nästan 2 miljoner människor som umgås tätt inpå varandra varje helgfri vardag mellan cirka 8-15 - minst. Ovanpå detta en mängd förskollärare, grundskollärare, gymnasielärare och fritidspersonal. Du tror inte detta har en effekt på smittspridningen? Får man fråga sig hur du tänker då?

Alla jag känner som fått Covid19 har alla blivit smittade av sina barn. Såväl arbetskamrater som andra jag känner. Tegnell talar om dessa fall som smittspridning i hemmet och inte smittspridning i skolan. Men, det är ju ett ganska oärligt sätt att presentera siffrorna på. Det tror jag vem som helst inser. Det borde även Tegnell inse.
Citera
2021-01-05, 10:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vi har 0,5 miljon barn i förskola. 1,1 miljon barn i grundskola. 0,35 miljon i gymnasiet. Sammanlagt nästan 2 miljoner människor som umgås tätt inpå varandra varje helgfri vardag mellan cirka 8-15 - minst. Ovanpå detta en mängd förskollärare, grundskollärare, gymnasielärare och fritidspersonal. Du tror inte detta har en effekt på smittspridningen? Får man fråga sig hur du tänker då?

Alla jag känner som fått Covid19 har alla blivit smittade av sina barn. Såväl arbetskamrater som andra jag känner. Tegnell talar om dessa fall som smittspridning i hemmet och inte smittspridning i skolan. Men, det är ju ett ganska oärligt sätt att presentera siffrorna på. Det tror jag vem som helst inser. Det borde även Tegnell inse.

Ja, och nu har även Boris stängt skolorna. Han sa i sitt senaste tal till nationen, att han tyckte att det var viktigt att hålla skolorna öppna så länge som möjligt - men nu, med den mer smittsamma varianten av viruset, går inte det längre. Och Boris är liksom ingen dumbom. Inte heller är han ensam om beslutet.
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-05 kl. 10:59.
Citera
2021-01-05, 10:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ja, och nu har även Boris stängt skolorna. Han sa i sitt senaste tal till nationen, att han tyckte att det var viktigt att hålla skolor uppe så länge som möjligt - men nu, med den mer smittsamma varianten av viruset, går inte det längre. Och Boris är liksom ingen dumbom. Inte heller är han ensam om beslutet.

Ser ut som om UK kommer ha lockdown tills vaccinerna har effekt på spridningstakten.

Eftersom Sverige har långsammare vaccineringsprogram så kommer det dröja längre här innan restriktioner kan lättas.

"The third national lockdown imposed in England to try to deal with the huge increase in Covid-19 cases is likely to remain in place into March at least, with some measures lasting even longer, the government has indicated.

The cabinet secretary, Michael Gove, said he hoped the gradual lifting of restrictions could begin in mid-February, but that the time it took for the vaccines to take effect meant it was likely to be at least another couple of weeks before measures could start to be eased"
Citera
2021-01-05, 10:30
Medlem
madchances avatar
Citat:

Tegnell inser säkert detta, han är absolut inget dumhuvud. Problemet är han på grund av prestige håller fast vid "alternativ 3" strategin.

Tegnell, det kanske inte är så kul att bli stämplad som mänsklighetens marodör men det finns också ära och heder i att erkänna att man gjort fel och rätta till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in