2021-01-04, 11:04
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, jag är rädd för att du har rätt. Just det här med preventiva åtgärder har det varit rätt klent med under pandemins utbrott. Tegnell har ju pratat om att det är viktigt med rätt "tajming". Målet tycks vara att ligga och balansera på vad sjukvården klarar av. Man har hela tiden pratat om att "platta till kurvan", dvs det numera riksbekanta diagrammet som saknar skalor både på y-axeln och x-axeln rörande antalet sjuka och sjukvårdens kapacitet. Problemet är ju bara att även med bästa tänkbara vård, så fortsätter folk att bli mycket sjuka och dö. Sedan har vi alla långtidssymtom och undanträngningar på annan vård. Jag tror ju därmed inte att det är någon bra ide att låta folk bli smittade av detta i lagom takt. Det finns ingen takt som är lagom, utan målet måste vara att så få som möjligt blir smittade. Målet måste vara att fördröja så mycket som möjligt till dess vi får ut effektivt och verksamt vaccin. Målet kan inte vara något annat.

Det fina med att platta till kurvan är ju att när sjukhusen är fulla så kommer kurvan per automatik bli platt och aldrig passera över strecket..

Se sjukhusinläggningarna i Stockholm:
https://c19.se/Sweden/Stockholm
Citera
2021-01-04, 11:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Kan ni inte ta och öppna en tråd om hur friditshem funkar i ett underforum som har med fritidshem att göra? Det är ju löjeväckande hur detta offtoppicämne skall tröskas dag efter dag.

Jag tycker det finns tillräckligt med underforum och trådar. Alla aspekter av viruset måste kunna diskuteras utan att för den sakens skull öppna en ny tråd. Då hade vi haft tusentals trådar om detta ämne.
Citera
2021-01-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Personligen så tror jag aldrig att man kommer att kunna vaccinera i tillräcklig takt för detta och man har i stora delar av världen inte heller logistiken för att kunna använda mRNA-vacciner.

Bättre att köra med restriktionerna några år till än att hålla på massvaccinera i flera år, vi får acceptera att det dröjer tills vi kan gå tillbaka till den miljöförstörande livsstilen igen. Detta är det nya normala.
Citera
2021-01-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Fyra fall av det muterade viruset upptäckt i Stockholm.
Skulle tro att man tar denna siffra gg 100 för att närma sig det verkliga antalet.
400 fall skulle inte vara långsökt.
Om så är fallet då drar det iväg snart i Stockholm.
Nånstans mellan 2500 till 3000 fall per dag att vänta sig i Stockholm om ett par veckor.
Och ingen journalist har frågat hur många tester som gjorts!! Jag tror att vi har väsentligt fler smittade med den nya varianten. Det kommer att dröja två månader innan den blivit den dominerande och vi tvingas till en fullständig nedstänging!
Citera
2021-01-04, 11:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det fina med att platta till kurvan är ju att när sjukhusen är fulla så kommer kurvan per automatik bli platt och aldrig passera över strecket..

Se sjukhusinläggningarna i Stockholm:
https://c19.se/Sweden/Stockholm

ja, det är galet. Målet hålls alltid
Citera
2021-01-04, 11:08
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det har redan presenterats drivor med mer eller mindre ofärdiga undersökningar och försök i denna tråd. Men ännu så länge är inte Ivertmecin ett gångbart alternativ för sjukvården i stort.

Om det nu beror på en konspiration, inkompetens, att det inte är klart att tas i bruk eller att ivertmecin helt enkelt inte funkar tillräckligt bra verkar inte helt lätt att reda ut för någon. Just jag tror i nuläget inte på påståendena om konspiration eller inkompetens eftersom det som presenteras i de fallen inte räcker för att övertyga just mig. Nu skiter jag i Ivertmedcin, funkar det så dyker det upp tids nog.

Vid vilket P värde är det redo för sjukvården i stort tycker du?

Eftersom det är en billig och ofarlig medicin så är enkelt att göra en svensk studie likt den i Bagdad (det råder ju ingen brist på patienter)
Citera
2021-01-04, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man kan ju visserligen vara rejält sjuk utan att för den sakens skulle bli inlagd på IVA. Hamnar man på IVA svävar man ju mellan liv och död. Det är ju sista utposten.
Absolut det har du rätt i, man kan bli ordentligt "förkyld " utan att hamna på IVA. Det som jag reagerade på var att du skrev att barn i hög utsträckning hamnar på vårdavdelningar (inkl IVA?) . Det verkar vara en egenpåhittad lögn. Ex har totalt 48 personer mellan 0-19år besökt IVA med covid i kroppen (varav någon enstaka dött). Detta sedan pandemin startade för snart ett år sedan.
Citera
2021-01-04, 11:14
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Att när i stort sett alla andra platser har fått begränsningar förutom skolan, så är det inte konstigt att utbrotten sker just där.
Om man plockar bort möjligheter till utbrott på alla platser utom ett, så är det ju där det kommer ske.
Ganska enkelt..
Att FHM tonat ner risken på skolor har skapat just denna situation. Till skillnad från andra länder, så görs inget förebyggande arbete på skolor att tala om i Sverige.
Jag är helt övertygad om att barn i mindre utsträckning sprider smittan, men iom att barn också har väldigt mycket svårare att hålla avstånd osv blir det ju nästan ett nollsummespel.

Jag har en flera barn i skolan och man lägger ansvaret på barnen helt enkelt, förutom mindre förändringar i skolbespisningen. Men på raster etc så är det upp till barnen att hålla avstånd och sprita händerna. Dessutom har det hela tiden varit barn som varit förkylda i skolan. Ibland har någon förälder varit Covid-sjuk och ändå lämnat barn i skolan.
Citera
2021-01-04, 11:14
Medlem
Citat:

Eftersom det är en billig och ofarlig medicin så är enkelt att göra en svensk studie likt den i Bagdad (det råder ju ingen brist på patienter)

Eftersom jag inte arbetar inom läkemedelsforskning eller är medicinskt utbildad har jag ingen aning. Jag har nu ägnat en tid åt att försöka förstå vad grejen med Ivertmecin var och har inte övertygats om en konspiration eller cover up, ej heller om att det är ett mirakelmedel. Jag kan komma att ändra den uppfattningen men inte av den typ av poster jag läst i den här tråden.

Jag skulle aldrig själv söka upp och på egen hand pilla i mig Ivertmecin på de underlag som presenterats här. Alla får göra som de vill men jag hoppas verkligen att alla också tänker till två gånger innan de försöker komma över receptbelagda läkemedel på egen hand.
Citera
2021-01-04, 11:17
Medlem
Citat:

Nja ofarlig och ofarlig. (Listar biverkan nedan). Men det är litet av en skandal att det inte görs bättre studier av detta lkm i flera länder.

Citat:
Biverkningar
Övergående hypereosinofili, leverfunktionsstörningar inklusive akut hepatit, ökade leverenzymer, hyperbilirubinemi och hematuri har rapporterats.

I mycket sällsynta fall har även toxisk epidermal nekrolys och Stevens-Johnsons syndrom rapporterats.

Biverkningarna är relaterade till parasitdensiteten och är i de flesta fall milda och övergående, men kan vara svårare hos patienter som är infekterade med mer än en parasit, särskilt Loa loa.

Svår och eventuellt livshotande encefalopati har i sällsynta fall beskrivits efter administrering av ivermektin, särskilt hos patienter som även var kraftigt infekterade med Loa loa. Hos dessa patienter har även följande biverkningar rapporterats: rygg- eller nacksmärta, okulär hyperemi, subkonjunktival blödning, dyspne, urin- och/eller avföringsinkontinens, svårigheter att stå/gå, förändringar i mental status, förvirring, letargi, stupor eller koma (se avsnitt Varningar och försiktighet).

Hos patienter som fått ivermektin för behandling av strongyloidiasis har följande biverkningar rapporterats: asteni, buksmärta, anorexi, förstoppning, diarré, illamående, kräkningar, svindel, somnolens, yrsel, tremor, övergående hypereosinofili, leukopeni/anemi och ökning av ALAT/alkaliskt fosfatas. Vid behandling av filariasis orsakad av Wuchereria bancrofti tycks biverkningarnas intensitet inte vara dosberoende utan är relaterad till densiteten av mikrofilarier i blodet. Följande har beskrivits: feber, huvudvärk, asteni, svaghetskänsla, myalgi, artralgi, diffus smärta, matsmältningsstörningar såsom anorexi, illamående, buksmärta och epigastriesmärta, hosta, obehagskänsla i andningsvägarna, halsont, ortostatisk hypotension, frossa, yrsel, kraftig svettning, smärta eller obehagskänsla i testiklarna.

Efter administrering av ivermektin hos patienter med Onchocerca volvulus-infektion har följande överkänslighetsreaktioner (reaktioner av Mazzotti-typ) som beror på död av mikrofilarier observerats: klåda, urtikaria, konjunktivit, artralgi, myalgi (inklusive abdominal myalgi), feber, ödem, lymfadenit, adenopatier, illamående, kräkningar, diarré, ortostatisk hypotension, yrsel, takykardi, asteni, huvudvärk. Dessa symtom har i sällsynta fall varit svåra. Ett fåtal fall av försämrad astma har också beskrivits. Hos dessa patienter har även onormal känselförnimmelse i ögonen, ögonlocksödem, främre uveit, konjunktivit, limbit, keratit och korioretinit eller koroidit rapporterats. Dessa tecken kan bero på själva sjukdomen och har ibland även förekommit efter behandlingen. De var sällan svåra och försvann i allmänhet utan kortikosteroidbehandling.

Konjunktival blödning har rapporterats hos patienter med onchocerciasis.

Observationer av avstötning av vuxen spolmask har beskrivits efter intag av ivermektin.

Hos patienter med skabb kan övergående försämring av klåda observeras i början av behandlingen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Bertil hade helt rätt i sitt första inlägg.

Artikeln handlar om att vården är rejält ansträngd i Skåne, så även intensivvården för barn.

Låt oss utgå ifrån att 1 000 konstaterade smittofall innebär att ett barn behöver IVA-vård rent statistiskt (i verkligheten är det såklart extremt mycket färre barn per 1 000 smittofall men vi använder det rent pedagogiskt). Om smittspridningen ökar till 2 000 konstaterade smittofall innebär det då, rent statistiskt att två barn behöver IVA-vård. Det är naturligtvis hemskt men det är fortfarande två barn, inte 200. Det finns också barn som behöver IVA-vård av andra anledningar och när resurser dessutom behöver flyttas till vuxen-IVA för att hinna med blir det minst sagt problematiskt för vården.

Det är vad artikeln handlar om. Inte någon jävla sydafrikansk mutation eller att det plötsligt respiratorvårdas 300 skånska femåringar pga covid.

Det är ingen som pratar om någon mutation.
Artikel nämner ingenting av vad du påstår här utan endast att barn som behöver covid-19 vård ökar såpass att platserna är slut.
I övrigt saknar artikel information.
Uppenbarligen en totalt usel artikel.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Skåne har uppdaterat sedan onsdags. Antal nya fall ligger relativt konstant kring 1300 per dag (7-dagars snitt)

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Trendrapport
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in