2021-01-04, 10:58
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
6.5 dagar efter symptomdebut är i överkant (det är en tidig siffra från Wuhan). Det är nog närmare tre dagar, för 65+ som får svår sjukdom:

https://www.news-medical.net/news/20200926/Shorter-time-from-COVID-19-symptom-onset-to-hospitalization-linked-to-disease-severity-death.aspx

Det är också median, så man borde se en gradvis förbättring långt innan.

Jag tvivlar på att vi nu kommer se en plötslig inbromsning i tre veckor p.g.a. jullovet. Hela Europa pekar åt fel håll. Det bästa vi kan hoppas på är att vaccinering av de multisjuka minskar trycket.

Intressant! Undrar om en bieffekt av t.ex. D614G, som gör viruset smittsammare, också gör att symptomen kommer snabbare?
Citera
2021-01-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Viss skillnad iom att den inte spreds lika lätt och inte hann ut i hela världen. Men det är du väl medveten om...
Nej det är riktigt men jag tänkte mer på att det går väldigt snabbt att framställa nya vaccin med mRNA-tekniken, vilket skulle kunna innebära att SARS-CoV-2 utrotas precis som SARS-CoV.
Citera
2021-01-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Intressant! Undrar om en bieffekt av t.ex. D614G, som gör viruset smittsammare, också gör att symptomen kommer snabbare?
Smittsammare ger fler virus initialt vilket ger snabbare insjuknande. Enkel matematik.

Men samtidigt så gör smittsammare att fler smittas och de "extra" som smittas har ju en låg viruslast. I praktiken så tar därför dessa effekter ut varandra.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Vi lär aldrig bli av med detta viruset.

Ja, Giesecke hade rätt. Det kommer att finnas som mildare variant som en säsongsinfluensa, inte olikt den Hongkonginfluensa som liknade covid-19 i dödlighet.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/pandemiberedskap/pandemisk-influensa/

Det innebär inte att alla måste vaccinera sig nu eller i framtiden. (Människan överlevde även innan vaccin fanns, men begripligt bland annat de i riskgrupper tar risk med biverkningar.)
Citera
Medlem
Citat:
Tänker man efter så består incitamenten för läkemedelsföretagen i att sälja så mycket läkemedel så dyrt som möjligt inom befintliga regelverk, inte att idka altruism. Det är vad jag har lärt mig av pandemin. Vill du ner i kaninhålet så hittar du ingången här:
https://www.the-scientist.com/features/the-surgisphere-scandal-what-went-wrong--67955

När det gäller Ivermektin (Stromectol) så är detta en intressant studie:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.26.20219345v1.full.pdf

Sammanfattningsvis visar studien att sjukdomstiden minskade från 18 till 11 dagar, sjukdomsprogression minskade med hälften och dödligheten en tredjedel. Detta med en snorbillig, godkänd och helt ofarlig medicin som redan finns överallt.

Det har redan presenterats drivor med mer eller mindre ofärdiga undersökningar och försök i denna tråd. Men ännu så länge är inte Ivertmecin ett gångbart alternativ för sjukvården i stort.

Om det nu beror på en konspiration, inkompetens, att det inte är klart att tas i bruk eller att ivertmecin helt enkelt inte funkar tillräckligt bra verkar inte helt lätt att reda ut för någon. Just jag tror i nuläget inte på påståendena om konspiration eller inkompetens eftersom det som presenteras i de fallen inte räcker för att övertyga just mig. Nu skiter jag i Ivertmedcin, funkar det så dyker det upp tids nog.
Citera
2021-01-04, 11:03
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, varför skulle jag mena det?
Varför påstår du det?

Artikeln i sig är usel och saknar viktig information.
Är detta förrut helt friska barn som nu behöver akut vård efter covid-19 så är det nyheter för mig.
och dessutom väldigt märkligt om detta inte öht har rapporterats tidigare.
Detta bör klarläggas innan operation sopa under mattan påbörjas.
Bertil hade helt rätt i sitt första inlägg.

Artikeln handlar om att vården är rejält ansträngd i Skåne, så även intensivvården för barn.

Låt oss utgå ifrån att 1 000 konstaterade smittofall innebär att ett barn behöver IVA-vård rent statistiskt (i verkligheten är det såklart extremt mycket färre barn per 1 000 smittofall men vi använder det rent pedagogiskt). Om smittspridningen ökar till 2 000 konstaterade smittofall innebär det då, rent statistiskt att två barn behöver IVA-vård. Det är naturligtvis hemskt men det är fortfarande två barn, inte 200. Det finns också barn som behöver IVA-vård av andra anledningar och när resurser dessutom behöver flyttas till vuxen-IVA för att hinna med blir det minst sagt problematiskt för vården.

Det är vad artikeln handlar om. Inte någon jävla sydafrikansk mutation eller att det plötsligt respiratorvårdas 300 skånska femåringar pga covid.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Hoppar in här. Vad säger du om figur 9B i denna rapport:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/veckorapport-covid-19-v48-final_2.pdf

Att när i stort sett alla andra platser har fått begränsningar förutom skolan, så är det inte konstigt att utbrotten sker just där.
Om man plockar bort möjligheter till utbrott på alla platser utom ett, så är det ju där det kommer ske.
Ganska enkelt..
Att FHM tonat ner risken på skolor har skapat just denna situation. Till skillnad från andra länder, så görs inget förebyggande arbete på skolor att tala om i Sverige.
Jag är helt övertygad om att barn i mindre utsträckning sprider smittan, men iom att barn också har väldigt mycket svårare att hålla avstånd osv blir det ju nästan ett nollsummespel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det är riktigt men jag tänkte mer på att det går väldigt snabbt att framställa nya vaccin med mRNA-tekniken, vilket skulle kunna innebära att SARS-CoV-2 utrotas precis som SARS-CoV.
Personligen så tror jag aldrig att man kommer att kunna vaccinera i tillräcklig takt för detta och man har i stora delar av världen inte heller logistiken för att kunna använda mRNA-vacciner.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tror du missuppfattar "skrämselpropagandan" om du tror att barn i hög utsträckning hamnar på IVA (eller "vårdavdelningar"). Totalt, sedan pandemins start för snart 1 år sedan, har 19st (0-9år) barn legat på IVA med Covid i kroppen (och 29st ungdomar, 10-19år). Så även om spridningen på förskola och grundskola är begränsad i förhållande till andra sammanhang (dvs inte så många smittade) så är andelen barn (som är smittade med Corona) och hamnar på IVA i princip försumbar.

Man kan ju visserligen vara rejält sjuk utan att för den sakens skulle bli inlagd på IVA. Hamnar man på IVA svävar man ju mellan liv och död. Det är ju sista utposten.
Citera
2021-01-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du har nog missuppfattat mig. Efter skoldag är det många barn som vistas på fritids, eller om man föredrar att kalla det fritis. Däremot är det väldigt många fritidshem som håller stängt under längre skollov, såsom sommarlov och jullov. Kommunen håller något enstaka "uppsamlingshem" öppet. Det är mer eller mindre uttalat att man inte har sina barn på fritids under loven.

Kan ni inte ta och öppna en tråd om hur friditshem funkar i ett underforum som har med fritidshem att göra? Det är ju löjeväckande hur detta offtoppicämne skall tröskas dag efter dag.
Citera
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du har nog missuppfattat mig. Efter skoldag är det många barn som vistas på fritids, eller om man föredrar att kalla det fritis. Däremot är det väldigt många fritidshem som håller stängt under längre skollov, såsom sommarlov och jullov. Kommunen håller något enstaka "uppsamlingshem" öppet. Det är mer eller mindre uttalat att man inte har sina barn på fritids under loven.
Men nu har det ju varit jullov. Så hur kan fritidshemmen då enligt dig mycket väl vara den svaga länken om det är mer eller mindre uttalat att man inte har sina barn där under jullovet?
Citera
Medlem
Citat:
Personligen så tror jag aldrig att man kommer att kunna vaccinera i tillräcklig takt för detta och man har i stora delar av världen inte heller logistiken för att kunna använda mRNA-vacciner.
OK. Du kan ha rätt men den som lever får se. . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in