2021-01-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
John Campell var ganska dyster och trodde USA inte kommer igång med Astrazenecas förrän I April. Dom kanske blir mer desperata att dryga ut Pfizers då. Britterna verkar det som dom kommer köra hårt på första dosen sen ta andra när det inte är kritiskt längre.
Ja, engelsmännen kör med denna strategi verkar det som.
Fler länder som tar efter.
Citera
2021-01-01, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Spontant önskar jag att Sverige också gör så. Men befarar att FoHM tankenördiga vurpor lär vara några veckor innan något sånt kontroversiellt beslut tas ifrån dem. Ett önsketänkande som sagt.

En professor i vaccinologi från Rockefeller University uttalade sig igår att ifall han hade som mål att skapa ett vaccinresistent virus så hade han gått Englands väg och gett en stor mängd människor ett halvbra skydd mot viruset. Tydligen ett perfekt sätt att selektera fram resistenta virus. Vi får hoppas att han har fel.
Citera
2021-01-01, 19:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Min vän hade Corona för 2 veckor sedan.

Hade inga symtom mer än tappat smak.

Det har gått 2 veckor utan feber förkylning ingen hosta osv. Är det okej att stoppa in tungan i munnen 2 veckor efter sista symtomen?
Frågan har varit uppe förut.
Du får väl chansa lite, men jag skulle avråda.
Citera
2021-01-01, 19:08
Medlem
severustheemperors avatar
Could certain COVID-19 vaccines leave people more vulnerable to the AIDS virus?

Certain COVID-19 vaccine candidates could increase susceptibility to HIV, warns a group of researchers who in 2007 learned that an experimental HIV vaccine had raised in some people the risk for infection with the AIDS virus.

https://www.sciencemag.org/news/2020/10/could-certain-covid-19-vaccines-leave-people-more-vulnerable-aids-virus
Citera
2021-01-01, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Januari februari kan blir väldigt tufft för sjukvården, man borde köra en lockdown redan nu.

Nej inga fler nedstängningar, tack, utan rekommendationer att stärka immunförsvaret samt att tänka på sitt land.

Hjulen att rulla, människor att träffas, hysterin att dämpas.
Citera
2021-01-01, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur mycket luft / aerosol kommer det in i lungor genom mun / näsa utan munskydd - i tex en full tunnelbanevagn / buss där man inte kan hålla avstånd? Har du något forskningsunderlag på det?

https://www.expressen.se/nyheter/stor-trangsel-i-stockholms-tunnelbana-anstormning/
Ingen aning. Men det skulle ta flera timmar och en stängd vagn för en sjuk person att fylla den med aerosoler. Största risken är nog medpassagerare på nära avstånd, som du nästan delar andedräkt med.

Det skulle jag inte rekommendera med eller utan munskydd. Men ett bra munskydd med tätslutande passform borde rimligtvis vara mycket bättre än inget munskydd alls i en sån situation.
Citera
2021-01-01, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Vågar du chansa ?

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Frågan har varit uppe förut.
Du får väl chansa lite, men jag skulle avråda.

Det står ju 1 vecka feberfri så smittar man inte! Det har gått 2!

Hur kan det då smitta
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
En professor i vaccinologi från Rockefeller University uttalade sig igår att ifall han hade som mål att skapa ett vaccinresistent virus så hade han gått Englands väg och gett en stor mängd människor ett halvbra skydd mot viruset. Tydligen ett perfekt sätt att selektera fram resistenta virus. Vi får hoppas att han har fel.

Ja då kanske Johan Carlssons tänka igenom alla 1 miljoner varianter innan han tillsätter en åtgärd får råda här i Sverige då. Kanske kan bli Sveriges nya juvel i kronan för strategin?

Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Osv". Fältsjukhuset utan patienter. Är det kollaps?

Fanns varken utrustning el. personal att bemanna det. Skulle gissa att det togs fram
efter kinesisk model. "Dödshallar".

Nu körde vi spruta i stället. Ger man ingen vård så behövs inga hallar.
Ser mycket bättre ut på tv.
Citera
2021-01-01, 19:13
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ingen aning. Men det skulle ta flera timmar och en stängd vagn för en sjuk person att fylla den med aerosoler. Största risken är nog medpassagerare på nära avstånd, som du nästan delar andedräkt med.

Det skulle jag inte rekommendera med eller utan munskydd. Men ett bra munskydd med tätslutande passform borde rimligtvis vara mycket bättre än inget munskydd alls i en sån situation.

Ja då är vi överens.
Citera
2021-01-01, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Haha, du börjar svänga lite nu i och med att FHM svänger. Låt mig gissa att du rekommenderar munskydd bara mellan klockan 8-10 och 16-18 också? Men bara om man är född efter 2004 förstås. I alla andra situationer är munskydd fortfarande livsfarligt, som på Ullared till exempel?
Citera
2021-01-01, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Fanns varken utrustning el. personal att bemanna det. Skulle gissa att det togs fram
efter kinesisk model. "Dödshallar".

Nu körde vi spruta i stället. Ger man ingen vård så behövs inga hallar.
Ser mycket bättre ut på tv.

Jag tror du ljuger.

Här en artikel. Står ingenting om "saknades utrustning och personal".

https://www.dn.se/sthlm/faltsjukhuset-i-alvsjo-avvecklas-anvandes-aldrig/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in