2020-12-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Det handlar inte om bibeln eller ens jesus. De mest framstående västerländska länderna har sprungit från en liberal tolkning från jesu trosats.

Bortsett från de katolska länderna. Där höga präster gång på gång har avslöjats som sexualförbrytare, och där aborter är förbjudna enligt religonen.

Jag ångrar att jag tog upp ordet demokrati i diskussionen, eftersom många av er väljer att tolka mig fel.

Min enda poäng var att alla demokratiska länder i västvärlden har kristendom som moralisk grund.

Sen får ni givetvis kritisera mig om det jag har skrivit. Men håll er till fakta i så fall.

Och säg inte för 57-gången om var i bibeln det talas om demokrati...

Tack för ditt svar också!
Det jag menar är att tråden handlar om Bibeln, så om du gör påståenden så är det bra om du härleder dom till Bibeln.
Att alla demokratiska länder i västvärlden har kristendomen som grund ser jag inte hur det har med tråden att göra, om du inte kan leda det till Bibeln. Det var därför jag frågade om t.ex. demokrati och synen på homosexualitet.

Edit: rättade till ett stavfel
Senast redigerad av kiss74 2020-12-30 kl. 15:28.
Citera
2020-12-30, 15:23
Bannlyst
Tack för ditt vänliga svar. Ditt svar var ganska mycket vänligare än jag fått det senaste dygnet. Men jag uppskattar det!

Eftersom jag inte kan nämna demokrati här i kanalen. Låt mig hellre nämna för mig 2020:s bästa låt, eller åtminstone video.

Kid Rock med Tennesse Mountain top

https://www.youtube.com/watch?v=Ig-9RDH5dZ0

- - -

Tack för ditt svar! Det är svart att säga nåt bra på internet.

Och nu kommer jag säga en sak till dig. Dom söker både infanterister och båtkillar. Har du inte grundläggande militär grundutbildning så finns det möjligheter att genomgå det ochså!

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det jag menar är att tråden handlar om Bibeln, så om du gör påståenden så är det bra om du härleder dom till Bibeln.
Att alla demokratiska länder i västvärlden har kristendomen som grund ser jag inte hur det har med tråden att göra, om du inte kan leda det till Bibeln. Det var därför jag frågade om t.ex. demokrati och system på homosexualitet.
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-30 kl. 15:30.
Citera
2020-12-30, 15:32
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Din nazist tolkning av bibeln håller inte.

Och din åsikt betyder noll, arabåsna
Citera
2020-12-30, 21:35
Medlem
Citat:
I dag när jag sent på Coop köpte jag en dosa snus, men glömde bort dosan där i kassan. Jag gick sedan in i butiken, och fick en känsla av att jag hade glömt bort den någonstans.

När jag stod där i den stora kassan med mitt stora inköp, en chipspåse och en påse smågodis, kom tjejen springande med min dosa snus.

Jag blev så seriöst glad, kanske mest för jag fick min snusdosa. Det var inte mer än så! Jag trodde ju att jag hade slarvat bort den.

Förträffligt. Det finns ärliga människor. Tror du främst det är religiösa människor som brytt sig om din snusdosa? Undrar om t ex Titsup skulle gett dig din snusdosa utan att moralisera eller försöka predika?
Citera
2020-12-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo, demokratin var uppfunnen för 2000 år sedan. Antikens Grekland anses ofta vara den västerländska demokratins vagga 500 år f.Kr.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demokrati

Världens äldsta demokrati grundades alltså 500 f.Kr. och USA påverkades av bibeln, men det var inte sanna kristna som grundade USA. Sanna kristna vänder andra kinden till och älskar sina fiender, USA grundades av människor som dödade sina fiender.

Bibliska och kristna principer är uppbyggda av teokrati, inte demokrati. Demokrati, kungar och alla slags mänskliga styren är i opposition med Guds kungarike:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Detta med Grekland är korrekt, om du med demokrati menar att män som är ekonomiskt oberoende ( d v s inte behöver arbeta för sitt uppehälle) får rösta om saker och ting.
Bra att du är tydlig med att JV inte gillar demokrati.

Jag kan för övrigt tipsa om Iran, en teokratiskt styrd stat. Testa att flytta dit, Titsup.
Citera
2020-12-30, 21:47
Medlem
Citat:
Det handlar inte om bibeln eller ens jesus. De mest framstående västerländska länderna har sprungit från en liberal tolkning från jesu trosats.

Bortsett från de katolska länderna. Där höga präster gång på gång har avslöjats som sexualförbrytare, och där aborter är förbjudna enligt religonen.

Jag ångrar att jag tog upp ordet demokrati i diskussionen, eftersom många av er väljer att tolka mig fel.

Min enda poäng var att alla demokratiska länder i västvärlden har kristendom som moralisk grund.

Sen får ni givetvis kritisera mig om det jag har skrivit. Men håll er till fakta i så fall.

Och säg inte för 57-gången om var i bibeln det talas om demokrati...

Tack för ditt svar också!

Korrekt! Och detta härror från den tid då många hade incitament att ifrågasätta kyrkans makt, d v s efter reformationen och upplysningstiden. Demokratin var absolut inget kyrkan eftersträvade.
Citera
2020-12-30, 22:46
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:

USA är det mest framstående västerländska landet och har i allt väsentligt varit ett mycket konservativt och ortodoxt kristet land fram tills väldigt nyligen. Samma sak gäller egentligen även europeiska länder.
Citera
2020-12-30, 23:04
Bannlyst
Jag håller med.

Tack för ditt svar!

Tro mig när jag säger att det känns som jag suttit här i nästan två dygn för att förklara att bibeln inte har några referenser till demokrati.

Men givetvis var det så.

I sina tal till lärjungarna bestämde dom gemensamt om saker och ting.

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
USA är det mest framstående västerländska landet och har i allt väsentligt varit ett mycket konservativt och ortodoxt kristet land fram tills väldigt nyligen. Samma sak gäller egentligen även europeiska länder.
Citera
2021-01-01, 12:49
Bannlyst
Tack för ditt svar!

Just ordet "Förträffligt" är inte något man hör så ofta i dessa dagar. Det låter både både respektfullt och låter lite ålderdomligt på ett bra vis. Det ska jag komma ihåg.

Som svar på din fråga. Dom ser mig där tre dagar i veckan.. så att försöka blåsa mig på en snusdosa finns nog inte i deras tankevärld.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Förträffligt. Det finns ärliga människor. Tror du främst det är religiösa människor som brytt sig om din snusdosa? Undrar om t ex Titsup skulle gett dig din snusdosa utan att moralisera eller försöka predika?
Citera
2021-01-01, 20:06
Medlem
SodaFointains avatar
Tidsresenärer kan väl åka tillbaka dit
Citera
2021-01-02, 15:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?
Dödahavsrullarna vittnar om hur väl Gamla testamentets text bevarats. Nya testamentets text är också den välbevarad.
Texterna skrevs av.
Sedan finns det ju andra texter med andra läror och berättelser, men det är en annan sak.
Citera
2021-01-04, 08:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej. Era mänskliga auktoriteter kan ljuga eller åtminstone ha fel.
Det erkänner ni själva.
Gud kan varken ljuga eller ha fel.
Jämför själv: vilken auktoritet är bättre auktoritet, en som inte kan ha fel eller en som kan ha fel?

Så ditt fantasifoster är bättre än vår verklighet? Intressant jämförelse.
Är Stålmannen starkare än Hulken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in