2021-01-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det gör de inte -- alldeles oavsett vad ni kommit överens om i tråden. Det är precis tvärtom.

Nope, till skillnad från dig har jag citerar lagtext som stödjer min utsaga.
Citera
2021-01-02, 20:59
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahajajahajahaja
Du har fel.

FB 9 kap 8 §:

Pengar som en omyndig efter det att han eller hon har fyllt sexton år själv har satt in hos en bank får betalas ut till den omyndige. Banken får inte utan den omyndiges samtycke betala ut pengarna till förmyndaren.

Om förmyndaren har fått överförmyndarens tillstånd att omhänderta pengar som avses i första stycket och visat upp bevis på det, får banken betala ut pengarna till förmyndaren men inte till den omyndige.

Notera att den fetade meningen inte anger någon ålder. Ska föräldrarna ta ut pengar från sitt barns bankkonto krävs alltså, enligt andra stycket, tillstånd från överförmyndare.
Jag föreslår att du läser mitt inlägg igen ... För du har uppenbarligen inte läst ordentligt och har i vanlig ordning fel.
Citera
2021-01-02, 21:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nope, till skillnad från dig har jag citerar lagtext som stödjer min utsaga.
Nej, det har du inte.

Prova igen - en lagtext som säger att jag inte får ta ifrån mitt minderåriga barn mobil (eller andra saker)

Jag har däremot länkat till en text där en jurist förklarar att föräldrar äger den rättigheten.

Citat:
Lawline svarar:

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser om omyndiga finns i 9 kap FB.

Den som är under 18 år är omyndig och får inte själv råda över sin egendom (9:1 FB). ”Råda över sin egendom” innefattar bland annat den faktiska vårdnaden av egendomen varför din dotter inte har rätt att råda över mobiltelefonen med anledning av att hon är omyndig.

Undantag gäller för pengar som barnet själv har arbetat ihop från att barnet fyllt 16 år, för dessa pengar och egendom köpt för pengarna får barnet själv disponera över. Vad gäller denna egendom gäller dock att förmyndaren får omhänderta den - om överförmyndaren samtycker - om det krävs med hänsyn till den underåriges uppfostran eller välfärd (9:3 FB). Enligt 10:2 FB är du som förälder barnets förmyndare.

Utgångspunkten är alltså att hon inte har rätt att råda över mobiltelefonen då hon är omyndig. Om det skulle vara så att din dotter har arbetat ihop pengarna till mobiltelefonen sjäv har du inte rätt att råda över telefonen. Undantaget ovan kan dock aktualiseras med anledning av att du vill ta telefonen som ett led i uppfostran och välfärd. Du har alltså troligen rätt att göra detta även om hon skulle tjänat ihop pengarna till telefonen själv.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma

https://lawline.se/answers/har-foral...-barns-egendom
Citera
2021-01-02, 21:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Är det verkligen så?

4 § Om en underårig har fått egendom genom gåva […] under villkor att den underårige själv skall få råda över egendomen, skall 3 § andra stycket tillämpas också beträffande sådan egendom.

3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe.

Det här läser jag som att om en underårig fått en gåva så gäller 3 §. 3 § säger att en underårig får råda över sin egendom om han/hon köpt den för pengar han/hon arbetat ihop själv. Alltså borde en 14-åring som får en mobiltelefon som födelsedagspresent få disponera den fritt, inkl sälja den och köpa godis för pengarna (men kan i det läget naturligtvis inte kräva en ny telefon av föräldrarna) och föräldrarna får heller inte beslagta telefonen, ens tillfälligt.

Eller?

Kvalificeringen ligger i att gåvan skall vara särskilt villkorad att gåvomottagaren själv skall få råda över den. I de flesta fall föreligger ingen sådan kvalificering av gåvor av den här typen, men det kan man naturligtvis tänka sig (för sakens skull).

Men det skall vara en gåva, och dispositionsrätten skall kvalificeras.

Sedan tror jag att det kan vara bra att (som så ofta) kunna tänka två motsridiga tankar samtidigt. Den ena tanken handlar om sakrätt, äganderätt och sådana vitala frågor (äganderätten muckar man inte med hur som helst).

Den andra tanken handlar om vårdnadshavarens garantansvar, dvs skyldigheten att skydda den som han har i sin vård. Skulle det därvid vara behövligt att beslagta föremål och ägodelar som är skadliga för den unge kan man naturligtvis göra detta.

I de flesta fall är det ju också därför barn inte får leka med knivar eller förspilla sin studietid med att spela datorspel (på telefonen...). Det är rätt sällan vårdnadshavare ingriper konfiskatoriskt "bara för att jävlas" - även om det naturligtvis blir en mental patellareflex hos den drabbade ungdomen.
Citera
2021-01-02, 21:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Värt att tillägga är att alla köp är avtal. En hamburgare för 50:- på McDonald's är ett avtal och jag har svårt att se att någon föräldrar, oavsett barnets ålder, skulle kunna häva ett sådant köp. Även om det är en treåring inblandar (har man givit en treåring en femtiolapp har man ju implicit godkänt att barnet använder det på ett sätt som en treåring tycker är bra.).

Det finns ju ett vägledande rättsfall från tidigt 80-tal (!) om en trettonårig flicka som köpt en par skor/stövlar för typ 1500:- (så det var ett par rejält dyra skor med tanke på att det är nästan 40 år sedan). Föräldrarna försökte häva köpet i tingsrätt men fick avslag. Om jag minns rätt motiverades det bland annat med att de låtit flickan disponera pengarna.

ARN får regelbundet fall där föräldrar försöker häva ett köpa deras omyndiga barn gjort där denna gamla tingsrättsdom ofta är vägledande.

Följdfrågan blir ju: kunde föräldrarna beslagta flickans dyra skor som straff för att hon spenderat pengar på det här sättet?

Jag har fått lära mig att man väger in åldern på barnet tillsammans med storleken på avtalet/köpet, då man gör den här bedömningen. Sedan är det naturligtvis så att i många fall är det oproblematiskt att ta tillbaka varan. Jag har ett vagt minne om en motsvarande situation, där ett datorspel figurerade, affärsidkaren godtog inte hävningen pga "bruten förpackning", men ARN rekommenderade återtag pga högt pris och låg ålder. (men detta drar jag, om inte ur ändalykten, ur minnet - ingen källa).

Givetvis skulle föräldrarna kunna förhindra den unga damen att förslösa och förstöra sina dyra stövlar genom sin tillsynsplikt och sitt vårdnadsansvar. Att bestraffa den unga damen genom att beslagta stövlarna blir det ju aldrig frågan om.
Citera
2021-01-02, 22:51
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Kvalificeringen ligger i att gåvan skall vara särskilt villkorad att gåvomottagaren själv skall få råda över den. I de flesta fall föreligger ingen sådan kvalificering av gåvor av den här typen, men det kan man naturligtvis tänka sig (för sakens skull).

Sedan tror jag att det kan vara bra att (som så ofta) kunna tänka två motsridiga tankar samtidigt. Den ena tanken handlar om sakrätt, äganderätt och sådana vitala frågor (äganderätten muckar man inte med hur som helst).

Den andra tanken handlar om vårdnadshavarens garantansvar, dvs skyldigheten att skydda den som han har i sin vård. Skulle det därvid vara behövligt att beslagta föremål och ägodelar som är skadliga för den unge kan man naturligtvis göra detta.

I de flesta fall är det ju också därför barn inte får leka med knivar eller förspilla sin studietid med att spela datorspel (på telefonen...). Det är rätt sällan vårdnadshavare ingriper konfiskatoriskt "bara för att jävlas" - även om det naturligtvis blir en mental patellareflex hos den drabbade ungdomen.
Jag tycker du reder ut det utmärkt här.
Citera
2021-01-02, 23:23
Medlem
Citat:
Du missar poängen, trots att misshandel och sexövegrepp är grova brott polisanmäls förmodligen en minoritet av dem. Stöld/egenmäktigt förfarande av en telefon är ett mycket mindre brott, och det finns höga trösklar för barn att anmäla dylikt, och därför blir det inga anmälningar. Anmälningsbenägenheten är sannolikt extremt låg för beslagtagna telefoner, av rädsla och lojalitetsskäl.

Du missar poängen, även om det bara var en på miljonen skulle det finnas rättsfall om det bedömdes som straffbart av rättsväsendet, men det finns inte därför att det inte är straffbart.

Du hittar lagstöd i föräldrabalken och utöver det så är det i princip typexemplet på social adekvans.

Föräldrar(eller mer korrekt vårdnadshavare) har rätt att beslagta saker från sina barn om det är i uppfostringssyfte.
Citera
2021-01-03, 16:09
Medlem
Citat:
Jag föreslår att du läser mitt inlägg igen ... För du har uppenbarligen inte läst ordentligt och har i vanlig ordning fel.

Jag har läst igen, inget i ditt inlägg är belagt eller styrkt. Gåvor är gåvor och kan inte återtas.
Citera
2021-01-03, 16:11
Medlem
Citat:
Nej, det har du inte.

Prova igen - en lagtext som säger att jag inte får ta ifrån mitt minderåriga barn mobil (eller andra saker)

Jag har däremot länkat till en text där en jurist förklarar att föräldrar äger den rättigheten.

Förklara hur du tolkar

4 § Om en underårig har fått egendom genom gåva […] under villkor att den underårige själv skall få råda över egendomen, skall 3 § andra stycket tillämpas också beträffande sådan egendom.

3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe.

för att fp ihop din tro tack. Jag håller inte andan.

Lawline består av juriststudenter, de kan ofta ge ungefär rätt svar men man ska inte övertolka deras gratistjänst.
Citera
2021-01-03, 16:15
Medlem
Citat:

För sakens skull, hur ser en sådan kvalifikation utan om mottagaren är vuxen? Är det inte både praxis och sedvana att gåvor innebär att mottagaren råder över dem fritt, och att det endast om gåvan kommer med något slags uttryckligt motkrav som begränsningar i dispositionsrätten kan komma ifråga?
Citera
2021-01-03, 16:21
Medlem
Citat:
Jag har fått lära mig att man väger in åldern på barnet tillsammans med storleken på avtalet/köpet, då man gör den här bedömningen.

Du har fått lära dig alldeles korrekt. En 17-åring kan köpa betydligt dyrare saker än en tioåring utan att föräldrarna kan invända.

Tror att de aktuella fallen heter RH 1988:84 resp ARN 1983-R2377
Citera
2021-01-03, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du missar poängen, även om det bara var en på miljonen skulle det finnas rättsfall om det bedömdes som straffbart av rättsväsendet, men det finns inte därför att det inte är straffbart.

Du hittar lagstöd i föräldrabalken och utöver det så är det i princip typexemplet på social adekvans.

Föräldrar(eller mer korrekt vårdnadshavare) har rätt att beslagta saker från sina barn om det är i uppfostringssyfte.

Jag köper ditt resonemang om du kan ta fram, säg, tio polisanmälningar av händelser som dessa som lagts ner, och där överprövning återigen lett till att anmälan lagts ner.

Jag tror inte att det finns tio polisanmälningar, inkl överprövning, av dylika fall, totalt sett, i hela Sverige. Men man kan inte bevisa icke-existens så bevisbördan ligger på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in