2021-01-02, 20:03
Medlem
Resurs Holding

Bolagets vinster talar för sig själv. Kursen har sjunkit trots vinster sedan 2016 och fick en skarp nedgång av Corona. Allt annat än +30% från dagens nivå vid årets slut skulle överraska mig. Då räknar jag lågt beroende på hur vaccinet mottages och handeln återupptas till normalt läge.
Citera
2021-01-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Tror på LUNE, eller olja generellt. I alla fall på en 5 års sikt, räknar på en hyfsad återhämtning under 2021.
Tror som du och ser fram emot återhämtningen.
Lune har väldigt bra förutsättningar och det kommer ta många år innan vi blir kvitt oljan om vi någonsin blir det..
Citera
2021-01-02, 23:00
Medlem
Paatiences avatar
Dessa tror jag på under 2021!

Saxlund
- Ordervärde på nästan 200 miljoner under detta corona-år och börsvärde på 300 miljoner.
- En nyemission som har betalat av alla gamla lån från Pilum med dålig ränta (Pilum är f.d. Saxlund). VDn har kommunicerat att de aldrig har varit i en sådan god finansiellt läge vilket gör det möjligt för dem att plocka rejäla stora ordrar vilket de inte har kunnat göra tidigare på grund av osäkert ekonomiskt.
- Enorm insidehandel. Mats Gabrielsson som ledamot i Saxlund har shoppat loss på aktier senaste tiden. Även styrelsen och ledningen har tecknat fullt i nyemissionen.
- Etablerade i England, Sverige och Tyskland där de tar stora ordrar. Tyskland har antagit en lag om fosforrening som även övriga Europa mest sannolikt kommer att hänga på. Det ger enorm medvind till Saxlund som levererar perfekta anläggningar för ändamålet.
- Cementbranschen är en rejält klimatbov med utsläpp, Saxlund fick nyligen en fin order från Holcim inom cementbranschen. Cementbranschen måste sänka utsläppen och Saxlund leverar även där anläggningar som kommer passa bra till den branschen! VDn har även sagt att kommunikation pågår med andra leverantörer och att senaste ordern är riktigt bra prestigeorder.
- Man har jobbat hårt med att minska kostnader inom företaget och göra av sig med det som fungerade dålig under Pilum. Jag tror 2021 kommer bli ett mycket bra år för Saxlund med stora ordrar och fokus på after sales som generar mycket pengar.
- Kan även nämna kort om att deras TO är satt på en krona till december 2022, men jag tror de kommer rusa förbi kronan det här året. Kursen ligger idag på 0,45 kronor.

Ziccum
- Ett bolag som gör det möjligt för vaccin att bli i pulverform för att lättare transportera det! Den stora utmaningen och en enorm kostnad idag för vaccin är logistiken. Problemet är tydligt med Pfizers vaccin som måste förvaras i -70 grader. Med Ziccums teknik så kommer det inte vara något problem längre!
- Erik Pensers bank har ett riktvärde på 140 kr (idag 27kr) med Bull case om man får genom ett samarbete om vaccin med Röda hund/mässling. Det gäller endast den typen av virus.
- Pågår mycket samarbete med olika NGOs och fått stor uppmärksamhet från bl.a. WHO, Bill & Melinda Gates Foundation och även nyligen från Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström som menar att det här är väldigt intressant!
- Även patent på sin teknik LaminarPace

Media and Games Invest
- Extremt undervärderat i jämförelse med konkurrenter
- Mycket bra senaste kvartalsrapport! Kommer även gynnas av Corona under 2021 med att många sitter hemma och spelar.
- Dagens kurs är 20 kronor men har riktkurs på 32 kronor av tyska GBC.
- Bra synergi mellan spel och media som inte ska underskattas.
- Stabil kassa på 60 miljoner eur och redo att gå in i 2021
- Många spel och förvärv på gång

Divio Technologies
- Erbjuder säkra molnbaserade lösningar till företag. En tjänst där efterfrågan kommer öka enormt i framtiden och Divio erbjuder lätthanterliga men extremt säkra och smidiga tjänster för alla typer av företag.
- Ett exempel på ökad efterfrågan är att data i Stockholm kan öka tio gånger till 2024 enligt Data Gravity Index 1.5
- Nyligen skrivit avtal med schweizisk bank som har enorma krav inom säkerhet, där har Divio nyligen skrivit kontrakt vilket innebär att de erbjuder en mycket bra produkt.
- Har egentligen alldeles nyligen börjat fokusera på försäljning då prioritet har varit att utveckla produkten. Innan de ens aktivt har börjat med försäljningssidan så signerar de kontrakt som har stor betydelse och ger förtroende.
- Halverat sina kostnader och VDn är tydlig med att inte vill vara beroende av externt kapital för att bevisa att deras affärsmodell fungerar.

Eurobattery Minerals
- Europeiskt prospekteringsföretag som är verksam i Spanien, Finland och Spanien med att ta fram hållbara mineraler till elbilar
- Det kommer vara enorm efterfrågan på råvaror till elbilstillverkningen. En viktigt del är att framtagning är hållbar på ekologiskt och socialt sätt vilket Eurobattery vill göra.
- Provtagningsanalyser har varit väldigt positiva än så länge med bl.a. höga nickelsulfider
- Beviljat EU-stöd på 6,4 miljoner för utveckling.
- Det är nog få som har missat elbils-hypen och kursraketerna där, men Eurobattery har inte fått den uppmärksamheten än men kan ske under 2021.
- Dagens kurs ligger på 15 kronor men har en riktkurs på mellan 35 och 260 kronor av Mangold. Jag själv är inget fan av Mangold och man borde ta den riktkurs med en nypa salt, även om den är så enormt utspridd, men tror verkligen att det finns chans att gå upp under 2021!

Aktie jag tror man borde blanka 2021:
- Parans solar lightning, luftslott som är extremt övervärderat. Värderingen är på en miljard och inkomsten under Q3 var 3000 kronor. Bolag som har haussats sönder av ökända personer.
Citera
2021-01-03, 21:22
Medlem
Divio är mycket intressant. För 2021 tror jag mest på de här bolagen som finns med i min tillväxtportfölj med mikrobolag och småbolag, (FB) Bygga portfölj med svenska tillväxtbolag

BIMobject: Driver digitalisering inom bygg- och konstruktionsbranschen. Kan få sitt genombrott 2021, arbetar mot en mycket stor potentiell marknad.

Irisity: Ligger rätt i trenden med digitalisering och bevakning genom algoritmer och mjukvara för smart kameraövervakning. Kan få sitt genombrott 2021.

Speqta: Genererar leads och prestationsbaserad marknadsföring. Kan få sitt genombrott 2021. Har även en ny intressant teknologi för optimering av digital marknadsföring.

Carasent: I grunden ett SaaS-bolag med olika produkter och tjänster inom kommunikation och IT-infrastruktur särskilt inriktade mot hälso och sjukvård.

Smart Eye: Erbjuder säkerhetssystem och lösningar för eye tracking i fordon, exempelvis för att se om föraren håller på att somna. Ligger helt rätt i trenden för elektrifierade och självkörande fordon.

Zetadisplay: Ledande europeisk helhetsleverantör som tillhandahåller programvara och tjänster för Digital Signage inom detaljhandel, restaurang med mera. Lågt värderat, bra positionerat när marknaden vänder.

Spiffbet: Joker som kan överraska efter många förvärv i spelbranschen.
Citera
2021-01-03, 21:28
Medlem
Neroxxs avatar
Har två högrisk bolag som kan komma att ha ett bra år.

Cyxone: Ny ordförande med en intressant framtiden, relativt undervärderad enligt en del.

"Cyxone är ett svenskt bioteknikföretag som utvecklar sjukdomsmodifierande behandlingar i användarvänliga administreringsformer för sjukdomar såsom reumatoid artrit och multipel skleros såväl som för akuta respiratoriska sjukdomstillstånd som orsakats av virus"

Nextcell: Håller på med utveckling av läkemedel mot diabetes. Pengar i kassa och på g med att starta fas 3. Har god potential ifall bitarna faller rätt, mycket positivt i tidigare studier (om än dock rätt lågt antal individer).

"NextCell är ett svenskt bioteknik-bolag med huvudkontor i Huddinge, intill Karolinska Universitetssjukhuset. NextCell är ett företag med två affärsområden där den gemensamma kärnan är stamceller utvunna från navelsträngen. NextCell fokuserar på forskning och utveckling av nya stamcellsterapier och driver också en vävnadsinrättning och biobank, med tillstånd från IVO."

Vill dock vara noga med att alla bör göra sina egna analyser om bolagen innan man gör din investering.
Senast redigerad av Neroxx 2021-01-03 kl. 21:32.
Citera
2021-01-04, 14:09
Medlem
nerdhs avatar
Dessa satsar jag på inför 2021.

Saxlund, SAXG. Mitt största innehav 25%. Marknaden vill nu betala ca 10 öre för att få köpa den för en krona före utgången av 2022. Gissar 50-100 % om allt går väl.

Climeon, CLIME B stor förlust hittills, men tror på stor uppsida med ny VD och vaccin. 40-80% upp.

VOW, VOW Välskött greentechbolag med mycket kompetent ledning för landbaserade lösningar av avfallsproblem under stark utveckling. Sedan länge ledande med avfallshantering för kryssningsindustrin med goda intjäningsmarginaler. Bör gå upp 100%.

Azelio, AZELIO Banbrytande lösning för energilagring. Har redan gått upp 400% för mig men tror på 100% i år också.

Meltwater, MWTR Omvärldsanalys med AI. TIN fonder var ankarinvesterare vid IPO dec 20. Dom tror på 400% på några år.

Insplorion, INSP Världsunika sensorer för batteri och vätgasteknik. Förhoppningsbolag länge, men chansar på att deras tid ha kommit nu. Risk, men stor uppsida. Kanske 100% 2021 om det går vägen.

Divio, DIVIO B Molnbaserade tech-lösningar med stor potential. Kan gå 100%.

Lifecare, LIFE Unik sensor för biomolekyler. Fick inte fram sin test för COVID före årsskiftet, men har fortfarande chansen att vara med. Testen för diabetes motiverar dock värderingen och tekniken kan användas på en mängd andra områden. Risk på kort sikt men enorm uppsida om det går vägen.

Crayon Group Holding, CRAYON Fantastiskt mjukvaruföretag med lösningar för företag och institutioner. Stora i USA. Har gått upp nästan 500% för mig, men kan ha mycket att ge än. Gissar 70-100% under året.

Stockwik förvaltning, STWK Serieförvärvare inriktad på onoterade småbolag med framgångsrik historik. Gär nog upp minst 50%.

Zignsec, ZIGN Tekniska lösningar för ID-verifiering. Bör gå upp 50% minst.

Gapwaves, GAPW B Unika antenner för 5g och bilindustrin. Kan få sitt riktiga genombrott i år. Stor uppsida om de får sälja ordentliga volymer. Sker det redan i år kanske 100 % upp.

poLight, PLT Unik lins för mobiltelefoner, wearables och scanning med överlägsen snabbhet, energiförbrukning och utrymmesbehov. För den tekniskt intresserade rekommenderas tråden PLT OEMs på finansavisens forum. Vid en stororder från någon av de ledande tillverkarna kommer den att gå upp stort. Kanske 100% i år här också.

Detta är vad jag huvudsakligen satsar på och hoppas på en total avkastning runt 50% minst.

Var och en gör dock sin egen bedömning.

t
Citera
2021-01-04, 14:15
Medlem
SAAB tror jag vänder i år. Radar leder vägen med nya orders och jag hoppas på en nederländsk ubåtsorder.

Finland köper nog F18 men uppgradering av Gripen C är i faggorna och inte enbart Sverige kommer att vilja det.

Swemet såklart efter rapporten i februari.

Så tror jag Eric stretar vidare mot nya höjder, ingen raket kanske, men bra ändå....

Annars vet jag inte så noga...
Citera
2021-01-04, 14:51
Medlem
Pyrogenesis. Sopbränning utan växthusgaser. Järnpellets utan växthusgaser. Tunnerlbyggning utan växthusgaser dubbelt så snabbt dessutom. Tillverkning av Nano-silicon för bilbatterier som är billigare än det Tesla förmår.
Citera
2021-01-04, 22:18
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kul att tråden får lite fart. Många finfina tips med svinbra motiveringar har ramlat in.

ZignSec, Media and Games Invest och Insplorion är några som jag själv tror på. Jag får slänga in några jag också.

Angler Gaming är ett investmentbolag som investerar i diverse spelbolag som bedriver spelplattformar via internet. Gick bra 2020. Fortsätter uppåt.

AcouSort är verksamma inom medicinteknik. Idag har bolaget en utvecklad plattformsteknologi inriktad mot akustofores, som med hjälp utav ultraljud separerar och analyserar biologiska cellers sammansättningar

I december sålde man ett Acoutrap-system till det sydkoreanska life science-företag som Acousort i somras tecknade ett samarbetsavtal med. Därmed kan samarbetet kring utveckling av testet och integrationen av AcouSorts teknologi påbörjas.

Respiratorius är ett forskningsbolag. Idag är bolaget främst inriktade mot att utveckla nya läkemedelskandidater inom behandlingen av kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL), astma och cancer. Lite av en chansning, där man ser fram emot ett avtal under 2021.
Citera
2021-01-04, 22:20
Bannlyst
Volvo utan konkurrens

Dels har den fått så många köprekar. dels så har de ett väldigt bra Ås resultat att visa.
Och de allra finaste av alltihopa är att det kommer att bli en härlig aktieutdelning på denna aktie i år.

Jag kommer säga att Volvo utan konkurrens kommer att vara den mest köpvärda.
Citera
2021-01-04, 23:38
Medlem
Spiffbet ger denna aktie ++++ av 5 möjliga att lyckas 2021.
Många fina avtal sista tiden bara vänta in 🚀

Går allt som det ska en 4kr+ aktie

Brighter ger denna aktie +++ av 5 att lyckas 2021
Slutet av 2020 mycket positiva besked med ordrar, men en hel del turbulens i ledningen. Med ny tf. VD som verkligen visat var skåpet ska stå. Jag tror starkt på den nya vd:n, kan göra detta till en riktig guld gruva.

Går allt som det ska en 7kr+ aktie

Gott nytt aktie år 🤑
Senast redigerad av Toep1337 2021-01-05 kl. 00:02.
Citera
2021-01-05, 00:59
Medlem
Har brännt in cash på Smart Eye och Ziccum, såg att båda var lyfta i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här